معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۲/۱۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۴

مشکلات اقتصادی پاکستان به خاطر غرب است

سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: “سیاست های مالی برخی از کشورهای توسعه یافته، دلیل اصلی مشکلات مالی تعداد زیادی از کشورهای در حال توسعه از جمله پاکستان است.

مائو نینگ در پاسخ به سوالی گفت : " سیاست مالی یک کشور توسعه یافته خاص، دلیل اصلی مشکلات مالی تعداد زیادی از کشورهای در حال توسعه از جمله پاکستان است."وی شرکت های بین المللی، موسسات مالی غربی و مؤسسات مالی چندملیتی را طلبکاران اصلی کشورهای در حال توسعه دانست و افزود: "چین خواستار تلاش‌های هماهنگ همه طرف‌ها برای ایفای نقش سازنده در توسعه اقتصادی و اجتماعی پاکستان است".مانو نینگ تاکید کرد: «چین و پاکستان، حامی یکدیگر، شرکای استراتژیک و در هر شرایطی، دوستان آهنین به شمار می روند. "

وی افزود: "چین همواره با پاکستان همکاری اقتصادی و مالی داشته و به این کشور برای دستیابی به رشد و توسعه و ثبات اقتصادی و بهبود معیشت کمک می نماید."

آقای امتیاز گل ستون نویس معروف پاکستان در مقاله اخیر خود که در روزنامه اکسپرس تریبیون مورخ 2 مارس 2023 نوشته است :  "با توجه به گرمی اخیر روابط ایالات متحده و پاکستان و سفر هیئت های عالی رتبه و بنگاه‌های کمک رسانی از واشنگتن، پیام پکن پرطنین و آشکار است: " ما اینجا هستیم تا بدون دخالت در تصمیمات و امور داخلی، در پاکستان بمانیم "

اینک دور شدن پاکستان از چین، مانند روندی که در گذشته رخ داده، کاملا قابل مشاهده است. چهار سفر بلاول بوتو زرداری وزیر خارجه پاکستان به واشنگتن و به دنبال آن سفر یک هیئت عالیرتبه آمریکایی به رهبری درک شولت، مشاور وزارت امور خارجه ایالات متحده به پاکستان، همگی نشانه‌هایی است که بر تمایل مجدد دو کشور برای تعامل دو جانبه  تاکید دارد".

قطعا مراودات پاکستان با آمریکا منبع نگرانی برای چین نخواهد بود بلکه میل به افزایش ابتکارات دیپلماتیک و اقتصادی را بیش از گذشته شعله ور می سازد.

چین انتظار ندارد، روابط پاکستان با سایر کشورها به قیمت روابط چین و پاکستان گسترش نیابد. این پیوندی است که بین مردم چین و پاکستان وجود دارد و ارتباط چندانی با هیچ شخص یا حزب سیاسی ندارد.

پاکستان باید دریابد که اگر ایالات متحده بتواند نقش مثبتی درخصوص رابطه چین و پاکستان ایفا نماید، ما از آن استقبال خواهیم کرد زیرا این یک بازی برد-برد است، در غیر این صورت همه ما باید در برابر هر اقدامی‌که هدف آن دور کردن پاکستان از چین از طریق مانورهای ژئوپلیتیک ناعادلانه یا فشارهای اقتصادی است، مقاومت کنیم.

اینک به نظر می رسد دوباره بطور آشکار ، روشی که ژنرال قمر باجوا، فرمانده سابق ارتش، اعمال نمود تا برای کاهش نگرانی آمریکا ، پاکستان را از چین دور کند در سطح سیاسی مورد توجه قرار گرفته است و این امر باعث ایجاد بی‌اعتمادی ( هر چند جزئی ) در میان رهبری چین خواهد شد.  چینی‌ها ذاتاً غوغاسالار و احساساتی نیستند و بسیار سنجیده عمل می نمایند. آنها از روی احترام همه چیز را مستقیماً در چهره شما نمی‌گویند. این یک ویژگی تمدنی است. اما در سپتامبر 2021 آنها در قبال دوگانگی رفتار ژنرال باجوا او فردی دو رو خطاب نکردند بلکه رفتار او را در قالب عبارت "ارائه کننده نشانه‌های منفی" توصیف نمودند.

مقامات چین می‌گویند: تنها هدف ما ثبات سیاسی و پیشرفت اقتصادی پاکستان است. پیام پکن این است که ما به عنوان دوست پاکستان، با هرگونه اعمال نفوذ برای برهم زدن یا تضعیف دوستی چین و پاکستان، مخالفیم و این رابطه فراتر از ساختمان‌ها، سدها، جاده‌ها و پل های ساخته شده است.

نگاهی به انتصابات در وزارت خارجه چین مفید است, اگر بدانیم که نونگ رونگ، سفیر سابق چین در پاکستان، به مقام معاون وزیر خارجه آن کشور ارتقا یافته و سلف او سونگ وی دونگ و همچنین معاون سابق لیجیان ژائو نیز از سمت‌های تأثیرگذار مشابه آسیایی در وزارت امور خارجه چین برخوردار گردیده اند. این انتصابات باید به عنوان علامتی برای افزایش سطح تعامل با پاکستان تلقی شود. متقابلا در رابطه ی پاکستان و چین  باید در نظر داشت که تصمیمات اساسی حکومتی در پاکستان به عهده دولت مرکزی و ایالت های این کشور است. دراین خصوص حتی اولویت بندی پروژه‌ها نیز در زمره اختیارات  مقامات پاکستان است.

در این زمینه، مقامات و مدیران تجاری چین، ساخت و اجرای پروژه‌هایی نظیر نیروگاه‌ها، بهره برداری از زغال سنگ تار، بزرگراه‌های جدید، فرودگاه بین المللی گوادر، خط نارنجی، خط انتقال ولتاژ بالای ماتیاری-لاهور به طول 950 کیلومتر، موسسه آموزش حرفه ای گوادر و غیره را به عنوان سنگ محک روابط خوب چین و پاکستان ذکر می نماید.

با وجود این، مخالفانِ روابط چین و پاکستان برخی مسائل اجتماعی-اقتصادی مانند جنبش مولانا هدایت الرحمان با "شعار حق ما را از توسعه گوادر بدهید" در مناطق گوادر و بلوچستان را بعنوان گسلی در روابط چین و پاکستان مورد استفاده قرار داده و از آن برای بدگویی درمورد چین و CPEC بهره برداری می‌کنند. در حالیکه درخصوص این جنبش و شعار آن ، این امر مربوط به مقامات پاکستانی و کوتاهی آنان در رسیدگی به مشکلات منطقه است و ربطی به پروژهای در دست اجرای چین در سراسر پاکستان ندارد و تنها راه برای جلوگیری از این مسئله، حل واقعی و فوری مشکلات اساسی حاکمیتی است.

 در بعد نگرانی‌های امنیتی پاکستان نیز تا آنجا که به امنیت و مبارزه با تروریسم مربوط می‌شود، اوضاع افغانستان همچنان یکی از نگرانی‌های اصلی پکن است. با این حال، چین امیدوار است، همه کشورهای منطقه بعلاوه روسیه و ایالات متحده بتوانند مواضع خود را در راستای حل مشکلات این کشور آسیب دیده از جنگ به یکدیگر نزدیک نمایند. اما در این رابطه باید مراقب بود که افغانستان به کشوری نیابتی برای اجرای عملیات تروریستی علیه همسایگان خود تبدیل نشود.  رهبری چین مصمم است تا ارتباط اقتصادی خود را از طریق ابتکار یک کمربند و یک جاده، که متضمن امنیت جهانی نیز می‌باشد، به پیش برد و این ابتکار نماد تلاش چین برای همزیستی مسالمت آمیز و همکاری اقتصادی درجهان است.

شی جین پینگ رهبر چین، با توجه به افزایش فضای دوقطبی بین المللی، از کشورها می‌خواهد تا با محیط جهانیِ در حال تغییر سازگار شوند و به نگرانی‌های امنیتی پیچیده و به هم پیوسته ، با یک بازی  برد-برد پاسخ گویند.

به نظر می رسد دولت چین قبل از اجرای سطوح بعدی ابتکارات اقتصادی خود در پاکستان، در انتظار بماند تا فضای مه آلود سیاسی این کشور از بین برود. اما تحت هیچ شرایطی در قبال رابطه با پاکستان عقب‌نشینی نخواهد کرد.

منبع:  اکسپرس تریبیون و دی نیوز مورخ  12 / 12 / 1401

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما