معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۲/۱۴- ۰۸:۰۱ - مشاهده: ۱۳۴

اخبار اقتصادی چین - شانگهای

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی شانگهای در هفته دوم اسفند ماه 1401 مندرج در رسانه‌های حوزه شرق چین به شرح زیر ارائه می‌گردد.

برنامه ججیانگ برای تقویت بیشتر توسعه در مناطق کوهستانی؛

مقامات استان ججیانگ اخیراً طرحی را برای حمایت از توسعه 26 شهرستان و ناحیه کوهستانی در این استان منتشر کردند. بر اساس این طرح که از سال 2023 تا 2025 اجرایی می‌شود، 10 شهرستان کوهستانی (شهرها و ناحیه‌ها) با بهترین عملکرد سالانه به طور متوسط 150 میلیون یوان (21.54 میلیون دلار) یارانه مالی در هر سال دریافت خواهند کرد. نواحی که در رتبه‌های 11 تا 15 قرار دارند، به طور متوسط سالانه 120 میلیون یوان دریافت می‌کنند. میزان یارانه ارائه شده بر اساس دستیابی به اهداف عملکرد سالانه تعیین خواهد شد.

بر اساس این طرح حداقل 50 درصد از این وجوه باید در کشاورزی و صنایع وابسته به آن سرمایه گذاری شود تا درآمد کشاورزان افزایش یابد. به گفته یکی از مقامات اداره دارایی این استان، طرح جدید همچنین بر تقویت استفاده از علم و فناوری در بخش کشاورزی، توسعه روستایی و تلاش‌های مشترک برای رفاه در مناطق روستایی متمرکز خواهد بود. همچنین، این طرح به دنبال ارتقای توسعه یکپارچه صنایع مختلف در 26 شهرستان کوهستانی (شهرها و بخش‌ها) خواهد بود.

در سال 2022، ابتکارات متعددی معرفی و با موفقیت اجرا شد و این منجر به تولید ناخالص داخلی 740.4 میلیارد یوان در این 26 منطقه کوهستانی شد و افزایش سالانه 5.7 درصدی در درآمد سرانه را به ثبت رساند.

 Zhejiang.gov.cn/23-02-28

 تلاش شهر شاوشینگ (Shaoxing)  برای کمک به شرکت ها در ایمن سازی سفارش های خارج از کشور؛

به گزارش رسانه‌های محلی، شهر شاوشینگ (Shaoxing) واقع در استان ججیانگ، اخیراً 31 اقدام جدید را برای جذب سرمایه گذاری خارجی، تقویت تجارت بین المللی و ترویج اشکال جدید تجارت اعلام کرده است.

 این اقدامات در پنج حوزه کلیدی متمرکز شده که عبارتند از؛ تشویق ورود سرمایه گذاری خارجی با کیفیت بالا، تقویت تجارت خارجی، ترویج فرمت های تجاری نوآورانه، ارائه حمایت از شرکت هایی که به دنبال گسترش بین المللی هستند و کاهش خطرات مرتبط با فعالیت های اقتصادی و تجاری خارجی. به عنوان بخشی از این سیاست‌های جدید، کسب‌وکارها تشویق می‌شوند تا در مجموعه‌ای از نمایشگاه‌های تجاری بین‌المللی شرکت کنند، یا به کسانی که تصمیم به شرکت در نمایشگاه‌های خارج از کشور دارند، کمک مالی کنند. شرکت‌هایی که واجد شرایط هستند و معیارهای لازم را دارند تشویق می‌شوند تا انبارهایی در خارج از چین ایجاد کنند و پلتفرم‌های تجارت الکترونیک فرامرزی خود را بوسیله مشوق های مالی تا 100 میلیون یوان (15.7 میلیون دلار) توسعه دهند.  

همچنین هدف از اقدامات جدید کاهش ریسک های مالی شرکت ها از طریق کاهش نرخ حق بیمه اعتبار صادراتی است. بر اساس این سیاست ها، کسب و کارها یارانه ای کمتر از 65 درصد حق بیمه واقعی پرداختی، با سقف حداکثر 5 میلیون یوان برای هر شرکت، دریافت خواهند کرد. این شهر در سال های اخیر موفقیت قابل توجهی در ترویج اقتصاد باز داشته است. بطوریکه نرخ رشد سالانه حجم تجارت خارجی آن 23.3 درصد بود.

Zhejiang.gov.cn/23-02-26

رونمائی از دفتر مرکزی اتحادیه جهانی گردشگری در شهر هانجو (Hangzhou )؛

روز جمعه مورخ 24 فوریه2023 مقر اتحادیه جهانی گردشگری در هانجو، مرکز استان ججیانگ افتتاح شد. این اتحادیه، یک سازمان بین‌المللی غیردولتی و غیرانتفاعی است که توسط چین راه‌اندازی شده که پس از تأسیس رسمی در سپتامبر 2017 اعلام کرد که مقر خود را در هانجو مستقر خواهد کرد.

کار ساخت و ساز مقر این سازمان بین المللی در اواخر مارس 2019 آغاز شد. ژانگ ژو، رئیس این پروژه، در مراسمی‌که در هانجو برگزار گردید گفت؛ تکمیل مقر نه تنها نقطه عطفی در تاریخ اتحادیه است، بلکه شروعی جدید برای توسعه پایدار گردشگری در سطح جهانی است. وی گفت: این سازمان در واقع بیانگر تمایل فعالان صنعت گردشگری برای مشارکت در مدیریت جهانی و همکاری‌های جهانی است. طبق آخرین اخبار اتحادیه، موزه جهانی گردشگری بعنوان بخش مهمی از مقر، تکمیل شده اما هنوز به بهره برداری نرسیده است.

اتحاد جهانی گردشگری تاکنون 228 عضو – از جمله شرکت های گردشگری، شرکت های هواپیمایی و موسسات تحقیقاتی گردشگری - از 42 کشور و منطقه شامل ایالات متحده و سنگاپور دارد. این کشور در پنج سال گذشته (از زمان تأسیس خود در سال 2017)، تلاش هایی را برای ترویج همکاری‌های بین المللی در زمینه گردشگری و فعالیت های کاهش فقر مبتنی بر گردشگری در جهان انجام داده است.

 Zhejiang.gov.cn/23-02-27

اعزام هیأت شهر نینگبو  به نمایشگاه بین المللی گردشگری؛

شهر نینگبو واقع در استان ججیانگ هیأتی را برای شرکت در چهل و چهارمین نمایشگاه بین المللی گردشگری بلگراد اعزام کرد. از سال 2020 این اولین بار است که این شهر هیئتی را به نمایشگاه گردشگری خارج از کشور اعزام می‌کند.

این نمایشگاه که در بلگراد، صربستان در 22 فوریه افتتاح شد تا 26 فوریه ادامه داشت و نزدیک به 500 آژانس مسافرتی از 41 کشور و منطقه را به خود جذب کرد. چین برای اولین بار میهمان افتخاری این نمایشگاه بود. هیأت چینی متشکل از نمایندگان شرکت های فرهنگی و گردشگری و مسئولان اداره فرهنگی، رادیو، تلویزیون و گردشگری شهرداری نینگبو و اداره فرهنگ و گردشگری شهرداری پکن بود. علاوه بر محصولات گردشگری، آثار هنری مختلفی که شامل تکنیک‌های میراث فرهنگی ناملموس است، مانند محصولات سلادون(نوعی لعاب سرامیکی به رنگ سبز) و آثار منبت کاری طلا در محوطه نمایشگاه نینگبو به نمایش گذاشته می‌شود.

نمایندگان نینگبو همچنین محصولات فرهنگی و گردشگری خود را به نمایش گذاشتند و از طریق رویدادهای مختلف در صربستان، بلغارستان و یونان به دنبال تقویت همکاری‌های بین المللی هستند. به گفته یکی از مقامات شهرداری نینگبو آنها قصد دارند ارتباط بین نینگبو و کشورهای اروپای مرکزی و اروپای شرقی را ارتقا دهند و از طرف های اروپایی برای شرکت در نمایشگاه گردشگری چین-CEEC که در ماه می در نینگبو برگزار می‌شود دعوت کنند.

 Chinadaily.com.cn/23-02-24

 رشد تجارت خارجی شهر تایجو(Taizhou) پس از افتتاح مسیر حمل و نقل ریلی این شهر؛

مقامات شهر تایجو اعلام کردند که مسیرحمل و نقل ریلی تایجو – اروپا که حدود یک سال پیش راه اندازی شده، سود زیادی را برای شهر تایجو و اقع در استان ججیانگ به ارمغان آورده است. این مسیر، حمل و نقل کالا از تایجو به آسیای مرکزی و اروپا را راحت تر و مقرون به صرفه تر کرده است.

قبلاً، کالاهایی که از تایجو صادر می‌شدند، قبل از اینکه از طریق دریا به اروپا منتقل شوند، باید با کامیون به شانگهای یا نینگبو حمل می‌شدند و بالعکس. حمل و نقل ریلی - که به طور قابل توجهی ارزان تر از حمل و نقل دریایی است - به شرکت ها کمک کرده تا به بازارهای خارج از کشور دسترسی یابند. بر اساس اطلاعات رسمی، در سال 2022، 203 میلیون یوان کالاهای تولید شده از تایجو شامل لوازم جانبی خودرو و موتور سیکلت، محصولات دارویی، پمپ آب، چرخ خیاطی، کالاهای تفریحی و مبلمان از طریق این مسیر حمل شده است. این شهر امسال 20 انبار را در 20 کشور جهان در طول مسیر افتتاح می‌کند و برای برخی از کاربران اجاره رایگان به مدت دو ماه را در نظر دارد. 

در 28 فوریه 2022، یک قطار باری حامل 22 کانتینر استاندارد بارگیری شده با کالاهایی به ارزش 10.95 میلیون یوان (1.57 میلیون دلار) از بندر تومنگانگ در شهر تایجو به مقصد Duisburg آلمان حرکت کرد. حرکت این قطار نشان دهنده باز شدن مسیر باری است که از منطقه خودمختار سین کیانگ اویغور و چند کشور آسیای مرکزی نیز می‌گذرد. کل این سفر 11267 کیلومتر است و حدود 23 روز طول می‌کشد.

 Chinadaily.com.cn/23-02-27

  معرفی امکانات جدید هوش مصنوعی در کنفرانس GAIDC شانگهای؛          

به گزارش شانگهای دیلی ساخت یک مرکز نوآوری که چندین مرکز هوش مصنوعی شامل الگوریتم‌ها، روبات‌ها و فضای ابری می‌باشد در کلانشهر شانگهای آغاز شده است. ضمن اینکه پارک نوآوری الگوریتم بین‌المللی شانگهای، مرکز نوآوری تولید ربات هوشمند شانگهای و ابر هوش مصنوعی SenseCore  برای اولین بار در کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان هوش مصنوعی یا GAIDC شرکت کردند. امکانات جدید هوش مصنوعی هم در کنفرانس GAIDC در شانگهای معرفی شد. این کنفرانس هوش مصنوعی که در لینگانگ  واقع در ناحیه جدید پودونگ برگزار شد، بخشی از کنفرانس جهانی هوش مصنوعی یا WAIC است.

لی ژنگ، معاون شهردار شانگهای در این کنفرانس گفت؛ شانگهای پایه صنعتی هوش مصنوعی خود را تقویت خواهد کرد، تحقیقات را تسریع  و به طور فعال مسیرهای جدیدی مانند AIGC (محتوای تولید شده با هوش مصنوعی) را توسعه خواهد داد. وی همچنین افزود؛ این کلانشهر برنامه دارد فناوری هسته تراشه‌های هوشمند را توسعه داده و همکاری‌های بین المللی را گسترش دهد.

در این طرح شهری، شانگهای با توسعه سه صنعت استراتژیک – هوش مصنوعی، زیست پزشکی و آی سی هدف تبدیل شدن به "برند هوش مصنوعی" در سراسر کشور و جهان را دنبال می‌کند. شرکت های چینی هوش مصنوعی دارای ارزش صنعتی بیش از 500 میلیارد یوان (72.5 میلیارد دلار آمریکا) هستند. شانگهای دارای مزایای منحصر به فردی در توسعه هوش مصنوعی، از جمله صنعت تراشه و زیرساخت های اطلاعاتی ارتقا یافته است. 

Shinenews/23-02-26

 ارائه پلتفرم  AIGC در شانگهای برای ارائه خدماتی شبیه به سرویس چت جی بی تی(ChatGPT)؛

کسب‌وکارهای شانگهای از فناوری‌های محتوای تولید شده با هوش مصنوعی برای سرعت بخشیدن به تحول اقتصادی و دیجیتالی شدن شهر، با نوآوری‌هایی که فراتر از سرویسChatGPT  «چت جی پی تی[1]» است، استفاده می‌کنند. کسب‌وکارهایی که با حجم عظیمی از داده‌ها سر و کار دارند، موقعیت خوبی برای توسعه و سرمایه‌گذاری روی برنامه‌هایی مانند تولید تصویر و ویدیو، متاورس، مرتب‌سازی مالی و بلاک چین دارند. در این رابطه Shanghai Fengyuzhu، یک شرکت طراحی و رسانه‌های دیجیتال، با همکاری بایدو و با استفاده از پلتفرم AIGC سرویسی شبیه به ChatGPT ارائه کرده است. بایدو قرار است آزمایشات اولیه این پلتفرم را در ماه مارس و قبل از عرضه عمومی‌کامل کند.AIGC  به ارائه نمایش دیجیتال و مدل سازی سه بعدی برای ساختمان‌ها و رویدادهایی مانند موزه‌ها، نمایشگاه‌ها و نقشه‌های ساختمانی شهر کمک می‌کند. از نظر متخصصان چینی دنیای فرا وجهی امکانی را هم می‌کند که تمایز بین دنیای فیزیکی و مجازی را را به کمترین سطح کاهش می دهد.  

این سرویس (AIGC) با ارائه خدمات مشابه چت جی پی تی به بهبود گردش کار و کارایی کمک می‌کند. به گفته ژانگ شویو، معاون مدیر کل شرکت Fengyuzhu ، این شرکت همچنین در حال بررسی امکان ویدیوهای تولید شده توسط هوش مصنوعی است. به گفته لو جون، مدیر اجرایی کمیته حرفه‌ای صنعت متاورس انجمن صنعت رایانه چین، AIGC  به تحقق متاورس سرعت می‌بخشد، زیرا هر دو به حجم عظیمی از داده، قدرت پردازش و الگوریتم‌های هوش مصنوعی نیاز دارند. شرکت‌های شانگهای از AIGC برای تحول اقتصادی و دیجیتالی‌سازی استفاده می‌کنند.

 نوآوری‌های AIGC قبلاً در سازمان‌های مالی و حقوقی، یادگیری آنلاین، کار از راه دور و اسکن کارت ویزیت استفاده شده است. همچنین نوشته‌های چینی باستان را می‌توان با استفاده از اسکنر و فناوری هوش مصنوعی برای خوانندگان عصر جدید شناسایی و ترجمه کرد. مرکز توسعه فناوری نرم افزارهای کامپیوتری شانگهای توسعه بلاک چین را در زمینه‌هایی مانند مراقبت های بهداشتی، مالی، آموزش و صنعت هدایت می‌کند. مدیر این مرکز، Cai Lizhi، گفت که این مرکز فناوری‌های جدید هوش مصنوعی و بلاک چین را در اقتصاد ادغام می‌کند، حکمرانی اجتماعی را بهبود می‌بخشد، خدمات برای امرار معاش را گسترش می‌دهد و نوآوری و توانمندسازی در بخش مالی را تشویق می‌کند. این مرکز، در پارک فناوری پیشرفته شانگهای Shibei در منطقه Jing'an  شانگهای، قرار دارند. تعداد کل شرکت های هوش داده در این پارک فناوری به 600 شرکت رسیده است. شرکت‌های اطلاعاتی، از جمله شرکت‌های دارای فناوری AIGC، فعالانه به دنبال سرمایه هستند.

Chinadaily.com.cn/23-02-24

تلاش مقامات ججیانگ برای گسترش حمایت از اشتغال زائی؛

بر اساس طرح جدیدی که توسط مقامات استان ججیانگ (Zhejiang) رونمایی شده است، مقامات استان اعلام کردند که با توجه به اثرات مثبت حمایت از خدمات اشتغال در ایجاد فرصت های شغلی بیشتر  و کمک به نهادهای بازار برای ظهور محرک های رشد جدید،  قصد دارند برنامه ای را برای افزایش خدمات کمک کننده به اشتغال زائی را در دستور کار قرار دهند.  

این برنامه شامل شرکت بیش از 1.1 میلیون نفر در مسابقات مهارت های حرفه ای، ارائه آموزش بیشتر و ارتقاء مهارت به حداقل 20000 نفر و افزایش تلاش ها برای انتشار اطلاعات شغلی به مردم است.

 ضمن اینکه این طرح بیان می‌کند که ججیانگ همچنین فعالیت‌هایی را برای رشد استخدام به صورت آنلاین و آفلاین انجام می‌دهد، ازجمله این استان قصد دارد ضمن برگزاری مسابقات مهارتی برای آموزش کیفی کارگران، ارتقای خدمات اشتغال با کمک پلت فرم دیجیتال استانی را هم سازمان‌دهی کند.

Zhejiang.gov.cn/23-02-28

 انتشار مجموعه ای از دستورالعمل ها برای توسعه صنایع آینده استان ججیانگ؛

مقامات استان ججیانگ مجموعه ای از دستورالعمل ها را برای توسعه و تقویت 9 صنعت آینده منتشر کردند. نه صنعت آینده عبارتند از: شبکه‌های آینده، متاورس، اطلاعات هوافضا، روبات های بیوتکنیک، زیست شناسی مصنوعی، ذخیره انرژی، انرژی سبز هیدروژنی، مواد جدید پیشرفته و الکترونیک انعطاف پذیر.

هدف این دستورالعمل ها شامل کمک به شرکت های ججیانگ برای ایجاد نوآوری‌های رقابتی جهانی تا پایان سال 2035، ایجاد پنج گروه از مجموعه‌های ثبت اختراع بین المللی برای صنایع آینده، پرورش بیش از پنج شرکت صنعتی با نفوذ جهانی و ایجاد بیش از پنج شاخه صنعتی با مقیاس بیش از 100 میلیارد یوان (برابر با 14.42 میلیارد دلار) می‌باشد.

Zhejiang.gov.cn/23-02-28

[1]. رباتی مبتنی بر هوش مصنوعی که به هر سوالی با هر زبانی پاسخ جامع می دهد.  

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما