معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۲/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۰۹

اخبار اقتصادی نروژ

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی نروژ در هفته اول اسفند ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

توقیف 5.8 میلیون دلار رمز ارزهای سرقت شده توسط هکرهای کره شمالی

مقامات نروژی اعلام کردند که مبلغی بالغ بر 5.8 میلیون دلار از رمز ارزهای سرقت شده توسط هکرهای کره‌شمالی را در سال 2022 کشف و ضبط کرده‌اند. قبلا در مارس 2020 نیز هکرهای کره‌شمالی 625 میلیون دلار از شبکه Ronin، که یک بلاک چین مرتبط با Axie Infinity است را سرقت کرده بودند. دادستان عمومی نروژ معتقد است که این مبلغ می‌توانسته برای پیشبرد برنامه سلاح‌های هسته‌ای کره‌شمالی کاربرد داشته باشد و کره شمالی به انکار انجام چنین سرقتی ادامه می‌دهد. مقام نروژی معتقد است این بالاترین رقم ثبت شده در زمینه ضبط ارز دیجیتال است که در همکاری با متخصصان ردیابی رمزنگاری اداره فدرال تحقیقات اجرا شده است. بر اساس گزارش شرکت تجزیه و تحلیل بلاک چین Chainalysis، سال گذشته بدترین سال ثبت شده برای سرقت ارزهای دیجیتال بود، به‌طوری‌که هکرها بیش از 3.8 میلیارد دلار درآمد کسب کردند.

منبع: اکثر رسانه‌های نروژی و خبرگزاری رویتر

ارسال کمک‌های بیشتر نروژ به ترکیه

در ادامه کمک‌های ارسال شده به ترکیه یک هواپیمایی C130 نروژ به منظور ارسال کمک‌ها و جابجایی مصدومین به ترکیه اعزام شده است. نروژ قبلا کمک‌های اضطراری به ترکیه و سوریه ارسال کرده است که بیشتر آن از طریق سازمان ملل و سازمان‌های بشردوستانه از جمله صلیب سرخ صورت گرفته‌اند. دولت نروژ در ابتدا 150 میلیون کرون (15 میلیون دلار آمریکا) کمک کرده بود و احتمالا با افزایش نیاز به کمک، کمک‌های بیشتر ارسال خواهد شد.

منبع: وب سایت انگلیسی زبان اخبار نروژ

پرورش ماهی سالمون در پرورش‌گاه‌های غیردریایی

رئیس شرکت Ecofishcircle معتقد است که پرورش ماهی سالمون در پرورش‌گاه‌های واقع در خشکی نسبت به پرورش ماهی در دریا هزینه کمتری دارد. از یک سو در پرورش‌گاه‌های واقع در خشکی، نرخ مرگ و میر 1.6 درصد است، در حالی که این رقم در پرورش‌گاه‌های دریایی، تقریبا 20 درصد است. در تسهیلات مستقر در خشکی می‌توان از بروز مشکلات ناشی از شپش سالمون و همچنین فرار ماهی‌ها از قفس جلوگیری کرد. ماهی‌های سالمون پرورش داده شده در خشکی چربی، کمتری دارند که این خود رضایت رستوران‌ها و مشتریان را در پی داشته و کیفیت نیز رضایت بخش است. وی معتقد است که دی اکسید کربن حاصل از فعالیت ماهی‌های پررش‌گاه‌های واقع در خشکی را می‌توان برای تولید میکرو‌ارگانیزم‌ها استفاده نمود که این موجودات بعدا در تولید غذای ماهی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند و بدین ترتیب این مشکل نیز حل می‌شود.

اما تحلیلگران معتقدند که مشکل اصلی در پرورش ماهی درخشکی به تامین مالی و فاینانس پروژه‌ها مربوط می‌شود. سال گذشته شرکت Gas 2 Feed حدود 23 میلیون دلار جهت سرمایه‌گذاری در حوزه تولید میکرو‌ارگانیزم‌ها از شورای تحقیقات نروژ دریافت نمود. هدف شرکت این است که هزینه تولید ماهی سالمون را به حدود 3 دلار در هر کیلو کاهش دهد که این عدد برای پرورش دریایی (قفس‌های آبی) حدود 4 دلار است. شرکت‌های دیگری نیز تمایل خود برای تولید ماهی در پرورش‌گاه‌های غیر دریایی را اعلام نموده‌اند. در حال حاضر حدود 12 الی 13 هزار تن ماهی در این پرورش‌گاه‌ها تولید می‌شود که تحلیلگران امکان افزایش آن به بیش از 3 میلیون تن را عملی می‌دانند.

منبع: روزنامه نروژی کسب و کار امروز (Dagens Næringsliv)

محدودیت بیشتر برای کشتی‌های روسی

نروژ به دلایل تجاری و مساعدت‌های دریانوردی، همچنان به کشتی‌های روسی اجازه پهلوگیری در بنادر منتخب شمال را داده است. اکنون رئیس پلیس در بخش شمالی فینمارک می‌خواهد به دلایل امنیتی، رفت و آمد اعضای خدمه به ساحل را محدود کند. دریانوردان روسی دیگر نمی‌توانند آزادانه در مرکز شهر کرکنس، نزدیک‌ترین شهر نروژی به مرز نروژ با روسیه، رفت و آمدکنند و تردد آنها به منطقه بندری که کشتی‌هایشان در آنجا پهلو می‌گیرند محدود می‌شود.

منبع: وب سایت انگلیسی زبان اخبار نروژ NewsinEnglish

سودهای هنگفت برخی شرکت‌ها در شرایط جدید اقتصاد جهانی

شرکت‌های نروژی اخیر سودهای کلانی را داشته‌اند، اما زمانی که این درآمدها ناشی از جنگ اکراین است، نباید این وضعیت را خوب بدانند. سود پرداختی به سهامداران شرکت نفت و انرژی نروژی Equinor هیچ‌گاه تا این اندازه (حدود 170 میلیارد کرون) نبوده است. بزرگترین بانک نروژ (DNB)، با مشتریان خود در بخش نفت و گاز درآمد و گردش مالی بسیار خوبی داشته، به نحوی که نتایج پایانی سال 32.9 میلیارد کرون را نشان می‌دهد که بالاتر از انتظار تحلیلگران، حتی پس از افزایش نرخ بهره بود. این وضعیت در سال آینده و پس از کرونا فوق‌العاده بوده است، ولی مدیر عامل اکونور معتقد است این افزایش قیمت حباب گونه و ناشی از جنگ است.

مدیران اجرایی Equinor و DNB سال 2022 را «سال فوق‌العاده‌ای» نامیدند که با «بازگشایی‌هایی» پس از بحران کرونا و همچنین جنگ و تورم بالا مشخص می‌شود. در همین راستا، آندرس اوپدال، مدیر عامل Equinor، کار خوب و سخت کارمندان این شرکت را در افزایش تولید گاز و نفت برای تامین تقاضا در اروپا، پس از قطع گاز روسیه ستایش کرد.

منبع: وب سایت انگلیسی زبان اخبار نروژ NewsinEnglish

بی رغبتی جهت نیل به اهداف اقلیمی

علی‌رغم پول‌های کلانی که بابت فروش نفت و گاز به خزانه نروژ واریز می‌گردد، این کشور به اندازه کافی در جهت نیل به اهداف اقلیمی سرمایه‌گذاری نکرده است و احتمالا تا سال 2030 نیز این کار را نخواهد کرد. سیاستمدارن محلی نیز همچنان توسعه اقتصادی را به حفظ محیط زیست ترجیح می‌دهند و از حذف تدریجی صنایع نفت و گاز خودداری می‌کنند. خانم Eva Grinde تحلیلگر روزنامه، گذار سبز را مانند رویایی دانست که محو می‌شود و از بین می‌رود. مشوق‌های مالیاتی همچنان شرکت‌ها را به استخراج بیشتر نفت و گاز در فلات قاره نروژ تشویق می‌کنند. رئیس شرکت دولتی نفت نروژ (اکوینور) معتقد است توسعه انرژی بادی بسیار گران است، اما با این حال شرکت او استطاعت توسعه آن را دارد؛ اما دولت ترجیح می‌دهد سود‌های اخیر را بین سهام‌داران تقسیم کند و یا اینکه برای توسعه بیشتر صنعت سرمایه‌گذاری کند. گرچه سازمان‌های بین‌المللی می‌گویند برای نیل به اهداف حفاظت از اقلیم پروژه‌های جدید استخراج نفت و گاز باید متوقف گردد، اما به نظر می‌رسد که ادامه سیاست‌های نروژ در حوزه نفت و گاز سیاستی فرا حزبی است.

منبع: روزنامه کسب و کار امروز (Dagens Næringsliv)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما