معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۲/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۳۴

اخبار اقتصادی پاکستان - کراچی

اهم اخبار و تحولات اقتصادی ایالت سند پاکستان در هفته اول اسفند ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

 سرکنسول ایران در کراچی: حجم تجارت پاکستان به 5 میلیارد دلار خواهد رسید.

حسن نوریان سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کراچی گفت: حجم مبادلات تجاری دوجانبه در 10 ماه گذشته به 2 میلیارد دلار رسیده است در حالی که هدف 5 میلیارد دلار است. وی این نظرات را در بازدید از انجمن تجارت و صنعت کورنگی (KATI) بیان کرد. حسن نوریان سرکنسول ایران در ادامه گفت: سیاست روادید تسهیل شده و 6 بازارچه مرزی جدید برای توسعه تجارت با پاکستان ایجاد شده است. وی با بیان اینکه در تجارت پایاپای نیز پیشرفت هایی در حال انجام است، گفت: در این زمینه تمام مقدمات از سوی ایران کامل شده است، ضمن اینکه از طرف پاکستان، FBR در حال توسعه نرم افزاری است که تجارت پایاپای را ممکن می‌کند. سرکنسول ایران در ادامه گفت: پاکستان و ایران روابط دوستانه و برادرانه دارند اما تجارت بین دو کشور آنطور که باید توسعه نیافته است. وی با بیان اینکه تمامی موانع بر سر راه توافق تجارت آزاد بین دو کشور برداشته شده است، گفت: امکان تجارت 600 محصول مشترک ایران و پاکستان فراهم می‌شود. وی گفت: هیئت تجاری ایران اخیراً سفر موفقی به پاکستان داشته و پس از آن تفاهم نامه ای با سازمان توسعه تجارت پاکستان (تاداپ) به امضا رسیده است. حسن نوریان گفت: بر اساس توافق با پاکستان، سلول لجستیک ملی (NLC) اجازه دسترسی به بازار اروپا از طریق ایران را پیدا کرده است. فراز الرحمان، رئیس KATI گفت که روابط دوستانه بین دو کشور وجود دارد. خوشحالیم که چندین قرارداد با هیئت تجاری ایران منعقد شده است.

https://www.nawaiwaqt.com.pk/23-Feb-2023/1685326

100 مگاوات برق برای گوادر، هیئت ایرانی برای توافق وارد پاکستان شد

هیئتی از بخش برق ایران برای نهایی کردن قرارداد فروش 100 مگاوات برق از ایران به گوادر وارد پاکستان شده است. زیرساخت های جدید ساخته شده است. هیئت نمایندگی قیمت هر واحد برق را برای مقاصد مسکونی و تجاری از مقامات KESCO تعیین می‌کند، هیئت نمایندگی قیمت هر واحد برق را برای مقاصد مسکونی و تجاری از مقامات شرکت تامین برق کویته (CESCO) و انتقال ملی تعیین خواهد کرد و شرکت Dispatch (NTDC) در مورد توافق قیمت بحث خواهند نمود. زیرساخت‌های جدیدی برای نصب خط انتقال 132 کیلوولت دو مداره از کالاتو (شهری در نزدیکی مرز پاکستان با ایران) تا ایستگاه شبکه جیوانی ایجاد شده است.

https://e.jang.com.pk/detail/377929

 یک قرارداد تجاری به ارزش یک میلیارد دلار بین پاکستان و ازبکستان منعقد شد

یک قرارداد تجاری یک میلیارد دلاری بین پاکستان و ازبکستان به منظور تشویق تبادل کالا و خدمات امضا شده است.  در هشتمین نشست کمیسیون بین‌دولتی پاکستان و ازبکستان در زمینه تجارت، اقتصاد و همکاری‌های علمی و فناوری که روز جمعه در تاشکند برگزار شد، دو کشور یک قرارداد تجاری به ارزش یک میلیارد برای تشویق تبادل کالا و خدمات امضا کردند. نهمین نشست کمیسیون بین دولتی ، سال آینده در پاکستان برگزار خواهند کرد. بر اساس اعلام وزارت دارایی، هشتمین نشست کمیسیون بین‌دولتی همکاری‌های تجاری، اقتصادی و علمی و فنی پاکستان و ازبکستان روز جمعه در تاشکند برگزار شد که بیشتر همکاری‌های تجاری و اقتصادی دوجانبه شامل بانک‌ها، صنعت و تولید، سرمایه‌گذاری می‌باشد. صنعت نساجی، انرژی، نفت ، منابع طبیعی، حمل و نقل و ارتباطات، کشاورزی، گردشگری و توسعه فرهنگی نیز موارد بحث در کنفرانس بودند. این نشست به طور مشترک به ریاست اسحاق دار وزیر دارایی و لازیز قدیروف وزیر سرمایه گذاری، صنعت و تجارت ازبکستان برگزار شد. قرار است قرارداد تجاری یک میلیارد دلاری امضا گردد که تبادل کالا و خدمات را بیشتر کرده و تجارت را تسهیل می‌بخشد. اسحاق دار از تلاش های ازبکستان در زمینه‌های خودرو، فناوری اطلاعات و مواد معدنی طبیعی استقبال کرد. کمیسیون از حجم تجارت دوجانبه بین دو کشور ابراز خرسندی کرد و خواستار افزایش بیشتر آن در آینده شد. اسحاق دار در دیدار با لازیز کدیرتوف وزیر سرمایه گذاری، صنعت و تجارت ازبکستان گفت: روابط نزدیک برادرانه بین پاکستان و ازبکستان وجود دارد و پاکستان برای روابط با کشورهای آسیای میانه از جمله ازبکستان اهمیت زیادی قائل است. در این دیدار راه‌های توسعه همکاری‌ها در بخش‌های اقتصادی و تجاری دوجانبه بین دو کشور بررسی گردید.

https://www.express.pk/story/2447140/6/

پاکستان: دریافت 700 میلیون دلار از بانک توسعه چین

پاکستان 700 میلیون دلار از بانک توسعه چین دریافت کرد. اسحاق دار وزیر دارایی فدرال در بیانیه ای در وب سایت رسانه‌های اجتماعی گفت که الحمدالله 700 میلیون دلار توسط بانک دولتی پاکستان از بانک توسعه چین دریافت شده است. شایان ذکر است که اسحاق دار در 22 فوریه اعلام کرده بود که هیئت مدیره بانک توسعه چین پس از انجام تشریفات، تسهیلات 700 میلیون دلاری را تایید کرده است. وی گفت: پیش بینی می‌شود این مبلغ در هفته جاری توسط بانک دولتی پاکستان دریافت شود که موجب افزایش ذخایر ارزی این کشور می‌شود. در این گزارش آمده است که پاکستان به دلیل مواجهه با چالش های بحران اقتصادی به شدت به منابع مالی نیاز دارد در حالی که بانک مرکزی دارای ذخایر ارزی حدود 3 میلیارد دلار بوده که به سختی برای پوشش سه هفته واردات کافی است. دولت در حال مذاکره مجازی با صندوق بین المللی پول (IMF) برای کمک مالی می‌باشد که بر اساس آن پاکستان 1.2 میلیارد دلار پول دریافت می‌کند. جدای از این، راه دریافت وجوه از کشورهای دوست و موسسات مالی بین المللی نیز هموار خواهد شد. اسحاق دار در اوایل سال جاری گفته بود که وضعیت ذخایر ارزی کشور تا پایان ماه جون بسیار بهتر از حد انتظار خواهد بود. وی گفت که چین و عربستان سعودی حمایت خود را افزایش خواهند داد و کسری حساب جاری حدود 3 میلیارد دلار نسبت به برآوردهای قبلی کاهش خواهد یافت.

 https://www.dawnnews.tv/news/1197725/

نخست وزیرپاکستان هفته آینده پروژه انتقال برق ایران-گوادر را افتتاح خواهدکرد

شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان، در کنار پروژه‌های دیگر، پروژه انتقال برق 100 مگاواتی ایران-گوادر را برای پایان دادن به مشکلات برق در گوادر افتتاح خواهد کرد. گوادر از طریق پروژه انتقال نیرو، برق بدون وقفه از ایران وارد خواهد نمود.

https://e.jang.com.pk/detail/381446%22

رئیس جمهورپاکستان لایحه مالی 2023 را تصویب کرد

رئیس جمهور عارف علوی لایحه مالی 2023 را بر اساس اصل 75 قانون اساسی تصویب کرده است. لازم به ذکر است که شامگاه دوشنبه قانون مالی در شورای ملی با اکثریت آرا با حضور نمایندگان تصویب شد که توسط اسحاق دار وزیر دارایی فدرال ارائه گردید. این لایحه مالیات های جدیدی به ارزش 170 میلیارد روپیه برای احیای برنامه کمک مالی متوقف شده صندوق بین المللی پول (IMF) وضع می‌کند. پس از تصویب این لایحه، نرخ مالیات بر فروش از 17 درصد به 18 درصد و نرخ عوارض کالاهای لوکس به 25 درصد افزایش یافت. 10 درصد مالیات بر قبوض تالارهای عروسی وضع شده و قیمت بلیط بیزینس کلاس و فرست کلاس ایرلاین‌ها نیز افزایش یافته است.

 https://urdu.geo.tv/latest/319032-

 

مذاکرات با آذربایجان برای خرید فرآورده‌های نفتی آغاز شد

پاکستان مذاکرات خود را با آذربایجان برای خرید فرآورده‌های نفتی آغاز کرده است. یک هیئت پاکستانی به ریاست مصدق مالک وزیر نفت برای خرید ال ان جی و فرآورده‌های نفتی به آذربایجان سفر کرده است.

 http://epaper.jasarat.com/2023/02/22/230222-08-2/

 کسری حساب جاری در ژانویه 2023 به کمترین میزان در 21 ماه گذشته رسید

کسری حساب جاری پاکستان به دلیل ممنوعیت واردات به میزان قابل توجهی کاهش یافته است و کسری حساب جاری برای ماه ژانویه 2023 به کمترین میزان در 21 ماه گذشته رسیده است. طبق داده‌های بانک دولتی، کسری حساب جاری در ژانویه 242میلیون دلار بود که 2 میلیارد و 220 میلیون دلار کمتر از کسری حساب جاری 2 میلیارد و 460 میلیون دلاری در ژانویه 2022 بوده است. کسری حساب جاری از جولای تا دسامبرسال جاری با کاهش 67 درصدی مواجه بوده و در هفت ماهه نخست سال مالی جاری کسری حساب جاری 3.799  میلیارد دلار بوده و کسری حساب جاری در مدت مشابه سال مالی قبل 11.558 میلیارد دلار بوده است. کسری تجاری در ؤانویه یک میلیارد و 710 میلیون دلار و کل کسری تجارت کالا و خدمات یک میلیارد و 700 میلیون دلار بوده است. به طور کلی، کسری بودجه در هفت ماهه اول (ژوئیه تا ژانویه) سال مالی 2023 با 67 درصد کاهش به 3.8 میلیارد دلار از 11.6 میلیارد دلار در مدت مشابه سال گذشته رسیده است. طاهر عباس، رئیس تحقیقات شرکت عارف حبیب با مسئولیت محدود، گفت که انتظار می رود واردات با وجود ذخایر کم در حدود سطح فعلی (4 میلیارد دلار در ماه) پایین بماند، در حالی که انتظار می رود درآمدهای صادراتی و حواله‌ها (فوریه تا ژوئن) بهبود یابد. دلیل اصلی کاهش CAD کاهش 38 درصدی سال به سال در کل واردات در ژانویه 2023 بوده است. تحقیقات Topline گفت که CAD کمتر از انتظارات بازار بود. سرعت رشد اقتصادی در سال مالی جاری 2023 از 6 درصد در سال گذشته  به 1 تا 1.25 درصد کاهش یافته است.

 https://www.express.pk/story/2444981/6/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما