معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۱/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۴۰۱

اخبار اقتصادی جمهوری آذربایجان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری آذربایجان در هفته چهارم بهمن 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

  پیش بینی Global Rating S&P از رشد اقتصادی آذربایجان

آژانس بین المللی رتبه بندیGlobal Rating S&P پیش بینی رشد اقتصادی آذربایجان را اعلام کرد. این آژانس رشد تولید ناخالص داخلی واقعی (GDP) را برای سال جاری 0 درصد پیش بینی کرد. به عبارت دیگر، رتبه بندی اس اند پی گلوبال پیش بینی رشد اقتصادی آذربایجان را 1.5 درصد نسبت به پیش بینی آوریل کاهش داد.

https://apa.az/en/finance/sp-global-ratings-agency-unveils-azerbaijans-gdp-growth-forecast-396247

 

پیش بینی Global Rating S&P از روندهای ریسک اقتصادی و صنعتی بخش بانکی آذربایجان

آژانس بین المللی رتبه بندیGlobal Rating S& روندهای ریسک اقتصادی و صنعتی در بخش بانکی آذربایجان را با ثبات ارزیابی کرد. آژانس رتبه بندی اس اند پی گلوبال مجدداً آذربایجان را با 9 امتیاز در مقیاس 10 درجه ای از نظر سطح رشد ریسک در این بخش ارزیابی کرد. 

https://apa.az/en/finance/sp-reassessed-risks-over-bank-sector-of-azerbaijan-396246

 

سخنرانی رئیس جمهور آذربایجان در مراسم آغاز بکار ساخت بزرگترین نیروگاه حرارتی دوران استقلال

الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان در مراسم کلنگ زنی بزرگترین نیروگاه حرارتی دوران استقلال آذربایجان گفت: ظرف چند سال آینده ، هم درآمد از سرمایه گذاری  در نیروگاه حاصل و هم  وام دریافتی بازپرداخت خواهد شد. ضریب کار نیروگاه جدید بسیار بالا خواهد بود و صرفه جویی زیادی در مصرف گاز طبیعی خواهد داشت.

رئیس جمهور آذربایجان گفت: مطمئن هستم که طی چند سال آینده  در نتیجه بهره برداری از این نیروگاه، هم درآمد از سرمایه گذاری در این واحد اقتصادی حاصل و هم  وام دریافتی بازپرداخت خواهد شد. یعنی این یک پروژه موفق همه جانبه است.

https://apa.az/az/resmi-xeber/prezident-bir-nece-il-erzinde-hem-stansiyaya-qoyulan-vesait-qayidacaq-hem-de-kredit-borcu-baglanacaq-748066

 

هزینه 400 میلیون دلاری ساخت بزرگترین نیروگاه جدید حرارتی در آذربایجان

 الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان گفت: نیروگاه جدید با منابع داخلی آذربایجان ساخته خواهد شد. به گزارش «رپورت»، رئیس جمهور آذربایجان این مطلب را در مراسم کلنگ زنی بزرگترین نیروگاه حرارتی دوران استقلال، بیان کرد. رئیس جمهور آذربایجان گفت: نیروگاه جدید ساخته شده با استانداردهای روز، میزان دی اکسید کربن را  2  میلیون تن کاهش می دهد و در نتیجه برای محیط زیست مفید خواهد بود. این نیروگاه با منابع داخلی آذربایجان ساخته می‌شود. این را هم بگویم که طبق اطلاعاتی که به من داده شد، کل هزینه نیروگاه تقریباً 400 میلیون دلار خواهد بود و افراد آشنا به حوزه برق می دانند که یک نیروگاه با ظرفیت حدود 1300 مگاوات چقدر می‌تواند هزینه داشته باشد. یعنی بودجه ای که برای این نیروگاه هزینه می‌شود، به طور معمول 4-3 برابر کمتر از بودجه ای است که برای ساخت نیروگاه‌هایی با این اندازه هزینه می‌شود.»/ج

https://report.az/infrastruktur/yeni-elektrik-stansiyasi-azerbaycanin-daxili-resurslari-cercivesinde-insa-edilecek/

 

بارگیری نفت آذربایجان در پایانه جیهان ترکیه از سر گرفته شد

بارگیری نفت آذربایجان که از طریق خط لوله باکو - تفلیس - جیهان به بازارهای جهانی تحویل داده می‌شود، در پایانه جیهان ترکیه از سر گرفته شد. دفتر نمایندگی شرکت "بی پی" در آذربایجان پیمانکار  توسعه میادین "آذری-چراغ-گونشلی" در این باره گزارش داد.

همانطور که پیشتر «رپورت» گزارش داده بود، حمل و نقل نفت از جیهان توسط «بوتاس اینترنشنال لیمیتد» (BIL)، پیمانکار  بخش ترکیه خط لوله باکو-تفلیس-جیهان و پایانه جیهان، متوقف شده بود. این تصمیم به دلیل کشف نشت نفت در یکی از اسکله‌های آسیب دیده در اثر زلزله شدید 6 فوریه در این منطقه ترکیه،  اتخاذ شد.

لازم به ذکر است با وجود توقف صادرات نفت از جیهان، حمل و نقل نفت آذربایجان با  خط لوله باکو-تفلیس-جیهان ادامه داشت. نفت برای ذخیره سازی در مخازن ترمینال جیهان تحویل داده می‌شود.

https://report.az/energetika/turkiyenin-ceyhan-terminalinda-azerbaycan-neftinin-yuklenmesi-berpa-olunub/

 

اعلام رتبه اعتباری آذربایجان از سوی مودیز

آژانس بین المللی رتبه بندی مودیز رتبه اعتباری آذربایجان را تایید کرده است. رتبه آذربایجان در سطح "ba1" ثابت نگه داشته شده است.

https://apa.az/en/finance/moodys-approves-azerbaijans-credit-rating-396342

برآورد جدید Global Rating S&P از رشد تولید ناخالص داخلی

طبق برآوردهای S&P، در سال 2023، رشد تولید ناخالص داخلی واقعی در ارمنستان، آذربایجان، گرجستان، قزاقستان و ازبکستان پس از رشد قوی در سال 2022 کاهش خواهد یافت، اما به حمایت از بخش بانکی این کشورها ادامه خواهد داد. به گزارش این نهاد خطر سیاسی در منطقه همچنان بالاست، اگرچه تاکنون مهار شده است. تحریم‌های احتمالی بیشتر علیه روسیه، یکی از شرکای تجاری اصلی منطقه، و رکود عمیق‌تر احتمالی در روسیه ممکن است منجر به کاهش حجم تجارت و جریان وجوه ارسالی به این پنج کشور شود.

https://apa.az/en/finance/sp-further-sanctions-against-russia-to-lead-to-a-decrease-in-flow-of-remittances-to-azerbaijan-396354

 

وجوه اختصاص یافته برای بخش غیرنفتی آذربایجان 2.5 برابر افزایش یافت

کمیته دولتی آمار آذربایجان گزارش داد: در ژانویه 2023 ، یک میلیارد و 91.7 میلیون منات به سرمایه ثابت اختصاص یافت که 61.2 درصد بیشتر از دوره مشابه سال 2022 است. بر اساس این گزارش، حجم سرمایه‌گذاری در بخش نفت و گاز 8.8 درصد کاهش و در بخش غیرنفتی 2.5 برابر افزایش یافت.

https://apa.az/az/maliyye/azerbaycanda-qeyri-neft-sektoruna-yoneldilen-vesait-25-defe-artib-748357

 

حجم تجارت خارجی آذربایجان در ژانویه 19 درصد کاهش یافت

در ژانویه 2023، گردش تجارت خارجی آذربایجان با 19 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته،  3 میلیارد و 289.53 میلیون دلار بوده است. خبرگزاری «آپا» به نقل از کمیته دولتی گمرک آذربایجان گزارش داد: صادرات آذربایجان در ژانویه با 39.2 درصد کاهش، یک میلیارد و 876.84 میلیون دلار و حجم واردات با 45.4 درصد افزایش یک میلیارد و 412.69 میلیون دلار تشکیل داد. تراز مثبت تجارت خارجی با 4.5 برابر کاهش 464.15 میلیون دلار بوده است.

https://apa.az/az/maliyye/yanvar-ayinda-azerbaycanin-xarici-ticaret-dovriyyesi-19-azalib-748548

بانک اروپایی بازسازی و توسعه پیش بینی خود را برای رشد اقتصادی آذربایجان اعلام کرد

بانک اروپایی بازسازی و توسعه (EBRD) پیش بینی کرده است که در سال جاری تولید ناخالص داخلی  واقعی آذربایجان نسبت به سال گذشته 2.5 درصد افزایش یابد. به گزارش خبرگزاری «رپورت»، این مطلب در گزارش بانک اروپایی بازسازی و توسعه در باره «چشم انداز اقتصاد منطقه ای» منتشر شده است. این بانک انتظار دارد رشد اقتصادی واقعی آذربایجان در سال آینده به 2.7 درصد برسد. بانک اروپایی بازسازی و توسعه اعلام کرده است که اقتصاد اروپای شرقی و منطقه قفقاز از جمله آذربایجان در سال جاری 1.6 درصد و سال آینده 3.2 درصد رشد خواهد کرد.

https://report.az/maliyye-xeberleri/ebrd-azerbaycanda-iqtisadi-artima-dair-proqnozlarini-aciqlayib/

قیمت گندم وارداتی آذربایجان 12 درصد کاهش یافت

طی ژانویه امسال 142 هزار و 655.6 تن گندم به ارزش 43 میلیون و 423 هزار دلار به آذربایجان وارد شد.

به گزارش کمیته دولتی گمرک آذربایجان، ارزش گندم وارداتی به کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته 10 میلیون و 948 هزار دلار معادل 33.7 درصد و حجم آن 48 هزار و 951 تن معادل 52.2 درصد افزایش یافته است. در ژانویه 2022 میلادی، 93 هزار و 704 تن گندم به ارزش 32 میلیون و 475 هزار دلار وارد کشور شده است.

لازم به ذکر است قیمت یک تن گندم وارداتی به کشور در ژانویه سال جاری با کاهش 12 درصدی معادل 304 دلار بوده است. این شاخص در ژانویه سال گذشته 346 دلار بود. لازم به یادآوری است که در ژانویه سال جاری، واردات گندم معادل 3.07 درصد از کل واردات آذربایجان بوده است./ج

https://apa.az/az/aqrar-senaye-kompleksi/azerbaycanin-bugda-idxali-12-ucuzlasib-748788

 

شرکت های خارجی می‌توانند پروژه‌های «انرژی سبز» را در نخجوان اجرا کنند

شرکت های «مصدر»، «ACWA Power» و «Fortescue Future Industries» فعال در آذربایجان می‌توانند پروژه‌های "انرژی سبز" را در نخجوان اجرا کنند. به گزارش خبرگزاری «رپورت» به نقل از آژانس دولتی منابع انرژی‌های تجدیدپذیر (AREA) وابسته به  وزارت انرژی، مسئولان آژانس AREA و نمایندگان شرکت های «مصدر»، «ACWA Power» و «Fortescue Future Industries» از نخجوان بازدید کردند. در چارچوب این بازدید، دیداری با کارکنان سرویس دولتی انرژی برگزار شد.

در این دیدار با ارایه گزارشی از سیستم انرژی کلی و پروژه‌های انرژی تجدید پذیر، خاطرنشان شد که جمهوری خودمختار نخجوان دارای پتانسیل گسترده ای در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر است. همچنین اجرای پروژه‌های "انرژی سبز" در مقیاس صنعتی مورد بحث قرار گرفت. این هیئت از نیروگاه خورشیدی واقع در منطقه «بابک» بازدید کرد.

سپس، با نمایندگان سرویس دولتی امور املاک و زمین  جلسه ای تشکیل شد. در این جلسه در مورد تخصیص  مناطق انرژی خورشیدی و بادی بحث و تبادل نظر  و از مناطق انتخاب شده برای پروژه‌های «انرژی سبز» بازدید شد.

https://report.az/energetika/xarici-sirketler-naxcivanda-yasil-enerji-layihelerini-reallasdira-biler/

حمل و نقل بار در بخش آذربایجانی کریدور تراسیکا نزدیک به 30 درصد افزایش یافته است

در سال 2022، حجم محموله‌های حمل شده در بخش آذربایجانی کریدور حمل و نقل اروپا - قفقاز - آسیا (TRACECA) بالغ بر 51 میلیون و 420.6 هزار تن بوده که 29.8 درصد بیشتر از سال گذشته است.بر اساس گزارش کمیته دولتی آمار ، 27 میلیون و 966.8 هزار تن معادل 54.4 درصد از محموله‌ها از طریق جاده، 16 میلیون و 841.2 هزار تن معادل 32.7 درصد از طریق راه آهن، 6 میلیون و 612.6 هزار تن معادل 12.9 درصد از طریق مسیرهای دریایی حمل و نقل شد. بنا به  این گزارش، 26.5 درصد معادل 13 میلیون و 634.6 هزار تن از محموله‌های حمل شده از این کریدور، محموله‌های ترانزیتی بوده است./ج

https://apa.az/az/senaye-ve-energetika/traceca-nin-azerbaycan-hissesinde-yukdasimalar-30-dek-artib-

شرکت «بی پی» صادرات نفت از طریق خط لوله باکو- سوپسا را از سر گرفت

صادرات نفت از طریق خط لوله باکو - سوپسا به طور موقت از سر گرفته شد. به گزارش خبرگزاری «آپا» گری جونز رئیس دفتر منطقه ای شرکت «بی پی» در آذربایجان، گرجستان و ترکیه، ، این مطلب را در نشستی که به نتایج سال 2022 اختصاص داشت بیان کرد. به گفته وی، در نتیجه توقف موقت بارگیری نفت تانکرها از پایانه واقع در جیهان بر اثر زلزله در ترکیه، امکان از سرگیری انتقال نفت از طریق خط لوله باکو - سوپسا فراهم شد. گری جونز همچنین افزود که تا به حال دو نفتکش عازم سوپسا شد.

https://apa.az/az/senaye-ve-energetika/bp-sirketi-baki-supsa-boru-kemeri-ile-neftin-ixracini-berpa-edib-748982

 

تمایل 4 کشور اروپایی برای واردات گاز آذربایجان

وزارت اقتصاد اسلواکی گفت: چهار کشور اتحادیه اروپا در حال ایجاد یک گروه کاری برای پروژه افزایش واردات گاز آذربایجان هستند. اسلواکی، مجارستان، رومانی و بلغارستان از کمیسیون اروپا خواسته اند تا بودجه ای را برای توسعه زیرساخت ها برای دریافت گاز طبیعی اضافی از آذربایجان اختصاص دهد. این موضوع در مورد توسعه زیرساخت های موجود، ساخت اتصالات جدید و گسترش ظرفیت زیرساخت های موجود است.

https://en.trend.az/business/energy/3711964.html

آمار گردشگران ورودی از آسیای مرکزی به آذربایجان

73823 گردشگر از کشورهای آسیای مرکزی در سال 2022 از آذربایجان بازدید کردند که 4.75 برابر بیشتر از سال 2021 (15516) است. تعداد بازدیدکنندگان از قزاقستان 30350 نفر (افزایش 4.3 برابر در سال)، ترکمنستان - 11188 (افزایش 4.08 برابر در سال)، ازبکستان - 26309 نفر (افزایش 6.2 برابر در سال)، قرقیزستان - 3240 نفر ( افزایش 3.87 برایر در سال)، و تاجیکستان - 2736 (افزایش 3.33 برابر در طول سال). طی پنج سال گذشته، مجموعا 411141 خارجی از آسیای مرکزی از آذربایجان بازدید کرده اند (از قزاقستان، 167،052، ترکمنستان، 119،201، ازبکستان، 96،278، قرقیزستان، 15،467، و تاجیکستان، 13،143).

در سال 2022، بیش از 1.6 میلیون شهروند خارجی به طور کلی از آذربایجان بازدید کردند که بیش از دو برابر بیشتر از سال 2021 (790062) است.

https://en.trend.az/business/tourism/3711955.html

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما