معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۲/۱۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۳۲

افزایش سهم انرژی خورشیدی در تولید برق یونان

سهم نیروگاه‌های فتوولتائیک در تولید برق یونان از 9.6 درصد در سال 2021 به 12.6 درصد در سال 2022 رسید که یونان را در رتبه دوم اروپا قرار می‌دهد.

به نقل از گزارش موسسه انرژی جنوب شرقی اروپا (IENE)، میزان کاهش مصرف برق در یونان در سه ماهه آخر سال 2022 به 13 درصد رسید که بالاترین نرخ در سطح اروپا است. بر اساس این گزارش در 9 ماهه اول سال 2022، میزان مصرف برق به میزان 2.5 درصد کاهش یافته بود. از سوی دیگر سهم نیروگاه‌های فتوولتائیک در تولید برق یونان از 9.6 درصد در سال 2021 به 12.6 درصد در سال 2022 رسید که یونان را در رتبه دوم اروپا قرار می‌دهد. موسسه انرژی جنوب شرقی اروپا با استناد به آمار و تحلیل‌های موسسه Ember اعلام کرد که انتظار می‌رود تا اواخر سال 2023 یونان به تولید 7.7 گیگاوات ساعت از طریق نیروگاه‌های فتوولتائیک برسد که 7 سال زودتر از هدف تعیین شده است.

از نظر انتشار دی اکسید کربن ناشی از فعالیت‌های تولید برق، یونان در رتبه هشتم آلاینده‌ترین شبکه برقی اروپا قرار دارد. با این وجود، انتشار دی اکسید کربن در بخش تولید برق طی 8 سال گذشته به شدت کاهش یافته است. به نقل از گزارش این موسسه، در سال 2022 ظرفیت نیروگاه‌های بادی نیز افزایش یافت و از 4.452 گیگاوات ساعت در سال 2021 به 4.466 گیگاوات ساعت در سال 2022 رسید.

نخست‌وزیر یونان چندی پیش تصریح کرد: فرایند گذر انرژی به ما این امکان را می‌دهد تا مدل اقتصادی یونان را دوباره تعریف کنیم. یونان به مدت چندین دهه وارد کننده انرژی بوده است. تراز تجاری و موقعیت رقابتی ما آسیب دیده است، اما اکنون این وضعیت در حال تغییر است. وی افزود: موقعیت رقابتی ما در آینده، بر اساس منابع بادی و خورشیدی که به طور انبوه در کشورمان وجود دارد خواهد بود. یونان در حال حاضر از نظر توسعه منابع انرژی تجدیدپذیر پیشگام است. تقریبا نیمی از برق امروز ما از باد، خورشید و آب تامین می‌شود. در حال حاضر ظرفیت تولیدی ما از تاسیسات بادی و خورشیدی به بیش از 10 گیگاوات می‌رسد. یونان در میان ده کشور برتر در رتبه‌بندی جهانی در مورد نفوذ انرژی بادی و خورشیدی قرار دارد.

در گزارش انستیتو انرژی جنوب شرقی اروپا آمده است که یونان به تدریج به کشور ترانزیت انرژی تبدیل شده است، زیرا بخش قابل توجهی از گاز مایعی که به ترمینال رویثوسا وارد می‌شود به کشور بلغارستان و از آنجا به صربستان، رومانی و مجارستان منتقل می‌شود. در این گزارش آمده است که یونان با بهره‌گیری از موقعیت جغرافیایی خود و با زیرساخت‌های در دست ساخت در سراسر کشور، در صدد ارتقای جایگاه خود در نقشه انرژی منطقه است. از آنجا که گاز مایع به سوخت راهبردی اصلی اروپا تبدیل شده و یونان یکی از دروازه‌های اصلی ورود گاز مایع در جنوب اروپا می‌باشد، این کشور می‌تواند تامین‌کننده نیازهای انرژی شماری از بازارهای اروپایی باشد.

منبع:

https://www.naftemporiki.gr/finance/economy/1441974/iene-chora-exagogeas-fysikoy-aerioy-i-ellada/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما