معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۲/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۳۲

اخبار اقتصادی سوئد

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی سوئد در هفته اول اسفند ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

روند نرخ تورم در سوئد

بر اساس آخرین ارقام منتشر شده توسط مرکز آمار سوئد، نرخ تورم در ژانویه کاهش داشته است و نرخ رشد شاخص CPIF (که تغییرات ناشی از نرخ بهره را در شاخص قیمت مصرف‌کننده در نظر نمی‌گیرد)، از 10.2 درصد در دسامبر 2022 به 9.3 درصد در ژانویه 2023 رسیده است. نرخ رشد CPI یا شاخص قیمت مصرف‌کننده نیز از 12.3 درصد به 11.7 درصد کاهش یافت. دلیل اصلی کاهش تورم این بود که قیمت برق در ژانویه به شدت کاهش یافت. سوفی اوهمان، کارشناس آمار در این مرکز می‌گوید: قیمت برق در ماه گذشته 27.4 درصد کاهش یافت که این نیز به کاهش نرخ تورم از دسامبر تا ژانویه کمک کرد. کاهش قیمت انرژی بر تورم فشار وارد کرده و روند قبلی افزایش را در جهت مخالف هدایت کرده است.

در همین حال آخرین گزارش اتاق بازرگانی استکهلم از فشارسنج استکهلم که تحلیل آن بر اساس ارزیابی خانوارها و شرکت‌ها از وضعیت اقتصادی کنونی و چشم‌انداز آینده آن است، نشان می‌دهد که وضعیت اقتصادی استکهلم در طول فصل چهارم 2022 تضعیف شده است. در طول سه ماهه چهارم، فشارسنج استکهلم 1 واحد کاهش یافت و به مقدار 81 رسید، جایی که 100 نشان دهنده وضعیت عادی تاریخی است. فشارسنج استکهلم اکنون به مدت شش فصل متوالی است که کاهش یافته است. در همان دوره، شاخص اعتماد برای خانوارها با 1 واحد کاهش به ارزش 60 رسید. این خانوارهای استکهلم هستند که نگاه بدبینانه‌ای به آینده دارند. استفان وستربرگ، اقتصاددان ارشد اتاق بازرگانی استکهلم در این ارتباط می‌گوید: وضعیت اقتصادی در استکهلم اخیرا بدتر شده است و اکنون اقتصاد به طور قابل توجهی ضعیف‌تر از حد معمول است. کاهش در اقتصاد استکهلم توسط خانوارهایی انجام می‌شود که دیدگاه بسیار بدبینانه ای نسبت به امور مالی خصوصی خود دارند. این نتیجه افزایش هزینه‌های غذا و سوخت، افزایش قبوض برق و افزایش هزینه‌های بهره است.

کاهش مبادلات تجاری سوئد با روسیه

به گزارش TT/Omni، حجم مبادلات تجاری سوئد با روسیه در نتیجه جنگ اوکراین و تحریم‌ها به شدت کاهش یافته است. با این وجود، بر اساس ارقام اخیر هیات ملی تجارت، حجم آن در سال 2022 به 18 میلیارد کرون (1.6 میلیارد یورو) رسید. در حال حاضر 9 بسته تحریمی اروپا علیه روسیه وجود دارد و تأثیر آن بر نصف شدن سطح تجارت از 44 میلیارد کرون (4 میلیارد یورو) در سال 2021 به 18 میلیارد کرون در سال 2022 بوده است. مایکل کخ، رئیس واحد در هیات ملی تجارت در مورد واردات، خاطرنشان کرد که تجارت آلومینیوم روسیه در سال گذشته با وجود تحریم‌ها افزایش یافته است و در سمت صادرات سوئد نیز، معاملات دارویی با همتایان روسی رو به افزایش است. واردات نفت روسیه از طریق کشتی به دلیل تحریم‌ها متوقف شده است، اما به گفته کخ، علیرغم فشار واضح مصرف‌کنندگان سوئدی علیه نفت روسیه، ممکن است همچنان مواد خام روسی در دیزل و بنزینی که خودروهای خود را با آنها پر می‌کنیم وجود داشته باشد. همین امر در مورد گاز طبیعی که از دانمارک به شبکه گاز غرب سوئد پمپاژ می‌شود نیز صدق می‌کند. علاوه بر این، فهرست فزاینده‌ای از افراد و شرکت‌های روسی و بلاروسی وجود دارد که شرکت‌ها و افراد در اتحادیه اروپا اجازه ندارند با آنها تجارت کنند. در ابتدای سال، این فهرست به 174 شرکت و 1411 نفر رسید.

گمرک کالاهایی به ارزش 200 میلیون کرون به مقصد روسیه را متوقف کرده است

بنابر بیانیه مطبوعاتی گمرک سوئد، از زمانی که اتحادیه اروپا تحریم‌هایی را علیه روسیه و بلاروس در ارتباط با جنگ اوکراین اعمال کرد، این نهاد در مجموع بیش از 140 محموله صادراتی را در مسیر خود به روسیه و بلاروس با هزاران کالا با ارزش کل نزدیک به 200 میلیون کرون (18 میلیون یورو) متوقف کرده است. این محموله‌ها شامل همه نوع کالا از مواد شیمیایی گرفته تا ماشین‌آلات مختلف است که بسیاری از آنها در بخش‌های غیرنظامی و نظامی‌ کاربرد دارند. به گفته گمرک، کالاهای مشکوک به سرقت نیز در این محموله‌ها کشف شده است.

کاهش 40 درصدی مصرف گاز طبیعی در سوئد

بر اساس داده‌های انرژی منتشر شده توسط یورواستات، مصرف گاز طبیعی اتحادیه اروپا در دوره آگوست 2022 تا ژانویه 2023 در مقایسه با میانگین مصرف گاز در این بازۀ زمانی بین سال‌های 2017 تا 2022، به میزان 19.3 درصد کاهش یافته است. بخشی از طرح REPowerEU برای پایان دادن به وابستگی اتحادیه اروپا به سوخت‌های فسیلی روسیه، کاهش 15 درصدی مصرف را برای دوره آگوست 2022 تا مارس 2023 در مقایسه با میانگین دوره مشابه در پنج سال متوالی قبلی تعیین کرد. بین اوت 2022 و ژانویه 2023، در بین کشورهای اتحادیه اروپا، ایرلند با کاهش تنها 0.3 درصدی، کمترین کاهش مصرف گاز طبیعی را در دوره مرجع ثبت کرد، در حالی که اسپانیا با 13.7 درصد و اسلوونی با 14.2 درصد، کاهش قابل توجهی را ثبت کردند اما هنوز به هدف 15 درصد نرسیده‌اند. در سایر اعضای اتحادیه اروپا، مصرف فراتر از هدف 15 درصد کاهش یافت که در برخی از آنها با حاشیه زیادی کاهش یافت. مصرف در فنلاند با 57.3 درصد کاهش، در لیتوانی با 47.9 درصد کاهش و در سوئد با 40.2 درصد کاهش، بیشترین رکوردها را ثبت نمود.

تمایل سوئدی‌ها به نصب پنل‌های خورشیدی

آژانس مالیات سوئد گزارش داد که 58 هزار سوئدی در سال 2022 پنل‌های خورشیدی را برای استفاده شخصی نصب کردند، در حالی که در سال 2021، تنها 22 هزار نفر این کار را انجام داده بودند. این افزایش تا حد زیادی به دلیل کاهش مالیات بر سلول‌های خورشیدی است که همزمان با قیمت‌های بالای برق است. اریک مارتینسون، مدیر عامل شرکت Svea Solar، سودآوری سلول‌های خورشیدی را دلیل افزایش استفاده از آن می‌داند، اما اضافه می‌کند که بسیاری از افراد، از منظر پایداری انرژی به آن نگاه می‌کنند. به گفته مارتینسون، علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه، تعداد فزاینده‌ای از مردم احساس می‌کنند که باید از امنیت انرژی خود مراقبت کنند و دسترسی ایمن به برق را تضمین کنند. در طول سال 2022، شرکت Svea Solar به افزایش پرسنل در حدود 600 کارمند نیاز پیدا کرد که سال 2023 نیز نشان دهنده یک مسیر رشد مشابه است.

IKEA با ارزش‌ترین برند سوئد است

به گفته Brand Finance، که یک شرکت مشاوره ارزیابی برند می‌باشد، ارزشمندترین برند سوئد در سال 2023، IKEA است که ارزش نام تجاری آن 167 میلیارد کرون (15 میلیارد یورو) است که نسبت به سال گذشته، بیش از 11 درصد افزایش داشته است. H&M علیرغم افت 9.7 درصدی، بالاتر از ولوو در جایگاه دوم قرار گرفت. در جایگاه چهارم نیز، غول فناوری سوئد Spotify قرار دارد. سایر شرکت‌هایی که در لیست 10 برتر یافت می‌شوند Nordea ،Telia ،Vattenfall ،Securitas، Scania و Swedbank هستند.

وضعیت بازار کار در سوئد

بر اساس نظرسنجی نیروی کار SCB، نرخ اشتغال در ژانویه به میزان 1 درصد افزایش یافت. این افزایش پس از یک رکود به همان اندازه در ماه دسامبر اتفاق افتاد. در مجموع نرخ بیکاری 7.3 درصد بوده است که کمتر از پیش‌بینی بسیاری از تحلیلگران می‌باشد. بیکاری ثبت شده در خدمات اشتغال عمومی سوئد که هفته گذشته منتشر شد، در ژانویه به 6.5 درصد رسید. در همین حال، طبق آمار Arbetsförmedlingen، حدود 13 هزار اخراج در دو هفته اول فوریه ثبت شده است و پیش‌بینی می‌شود که بیکاری در آینده افزایش یابد. این ارقام همچنین نشان می‌دهد که تعداد بیکاران طولانی‌مدت نسبت به ژانویه 2022 در حدود 34 هزار نفر کاهش یافته است. در ارتباط با نیروی کار خارجی، طبق گزارش اداره اجرای کار سوئد، سال گذشته بیش از 70 هزار نفر برای کار به عنوان کارگر مهمان با قرارداد موقت به سوئد آمدند و تقریباً نیمی از کارگران فصلی جای خالی بخش‌های ساختمانی و صنایع را در شمال سوئد پر کردند و اکثریت آنها از لهستان بودند، اما تمایل به کار در سوئد، از کشورهایی مانند لیتوانی، تایلند و هند افزایش یافت. پیرامون نیروی کار خارجی اخباری وجود دارد مبنی بر اینکه دولت در نظر دارد قوانین مربوط به مهاجرت نیروی کار را تشدید کند.

انتظار می‌رود از سال 2035 همه خودروها بدون آلایندگی باشند

 به گزارش TT/Omni، کمیسیون اروپا امیدوار است تا سال 2030 تمام اتوبوس‌های شهری در اتحادیه اروپا بدون آلایندگی بوده و همچنین خواستار کاهش 90 درصدی آلاینده‌های کامیون‌ها می‌باشد. علاوه بر این، انتظار می‌رود تمام خودروهای سواری تا سال 2035 بدون آلایندگی باشند. پارلمان اروپا اخیراً به ممنوعیتی رای داد که طبق آن، از سال 2035 فقط خودروهای الکتریکی یا آنهایی که با سوخت زیستی هدایت می‌شوند در اروپا فروخته می‌شوند. با این حال، از زمانی که دولت یارانه این خودروها را چند ماه پیش لغو کرد، فروش خودروهای الکترونیکی در سوئد کاهش یافته است. در حالی که بسیاری از شرکت‌های حمل‌ونقل تجاری سفارش خودروهای الکترونیکی را در اولویت قرار دادند، گفته می‌شود که این تقاضا اکنون کاهش یافته است و جایگزین باقی مانده، دیزل است. یک خودروی الکترونیکی امروز 100 هزار تا 200 هزار کرون (9 تا 18 هزار یورو) بیشتر از یک خودروی بنزینی یا دیزلی در سوئد هزینه دارد. دولت نقش اصلی خود را کمک به گسترش شبکه نقاط شارژ الکترونیکی می‌داند، اما در این خصوص کمی‌کند عمل می‌کند. با این اوصاف، تنها راه‌حل باقی‌مانده برای دستیابی به هدف 2035، معرفی مجموعه‌ای از مشوق‌های هوشمند مانند تخفیف (یا پاداش) برای کسانی است که خودروهای الکترونیکی مستعمل می‌خرند یا برای تبدیل خودروهای سنتی به موتورهای برقی اقدام می‌نمایند.

تعداد پروازها هنوز به سطح قبل از همه گیری نرسیده است

طبق آمار آژانس حمل و نقل سوئد در سال 2022، در مجموع 25.3 میلیون مسافر به / از فرودگاه‌های سوئد پرواز کردند که به طور قابل توجهی بیشتر از سال‌های همه‌گیری کرونا است، اما تنها 67 درصد از سطوح ثبت شده در سال 2019 است. ممکن است دلایل زیادی مانند کاهش قدرت خرید خانوارهای سوئدی و افزایش آگاهی از تغییرات آب و هوا باعث شده‌اند که هنوز پروازها به سطح قبل از همه‌گیری بهبود نیافته‌اند، با این حال مقامات پیش‌بینی می‌کنند که تعداد مسافران تا سال 2028 حداقل برای سفر‌های بین‌المللی بهبود یابد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما