معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۲/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۷۱

اخبار اقتصادی شمال افغانستان – مزار شریف

اهم اخبار و تحولات اقتصادی شمال افغانستان در هفته اول اسفند ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می گردد:

افزایش ۳۰ درصدی عایدات گمرک اسلام قلعه

مسئولان گمرک اسلام‌قلعه‌ی هرات می‌گویند که در جریان ۱۱ ماه گذشته درآمدهای این اداره ۳۰ درصد افزایش یافته است و  روزانه ۳۵۰ تا ۴۰۰ کامیون به گمرک هرات وارد می‌شود. این گمرک در جریان ۱۱ ماه گذشته  8 میلیارد و ۱۲۱ میلیون افغانی از کامیون‌های ترانزیتی دریافت کرده که ۳۰ درصد افزایش را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد. در دی ماه سال جاری ۶۸۴۴ کامیون وارد استان هرات شده که ۷۸۹ میلیون افغانی گمرک پرداخت کرده‌اند. (خبرگزای سلام وطندار)

https://swn.af/islam-qala-customs-revenues-have-increased-by-30/

 گرد‌آوری ۱۰۰ میلیارد افغانی از گمرکات افغانستان

وزارت دارایی طالبان می‌گوید که طی ۱۱ ماه سال مالی ۱۴۰۱ مبلغ ۱۰۰ میلیارد افغانی از گمرکات جمع‌آوری کرده است. قبل از حاکمیت این گروه عواید سالانه گمرکی کشور از ۷۲ میلیارد افغانی بیشتر نشده بود. این وزارت افزوده است درحالی که تعرفه گمرکی مواد غذایی اولیه از سوی حکومت طالبان ۶۸ درصد کاهش یافته است، اما قبل از اتمام سال مالی درآمد گمرکی به ۱۰۰ میلیارد افغانی رسیده است. حکومت سابق افغانستان متکی به کمک‌های خارجی بود، اما طالبان بودجه سال جاری از منابع داخلی تدوین و ترتیب کرده‌اند. وزارت دارایی طالبان بودجه‌ کل سال مالی ۱۴۰۱ را ۲۳۱ میلیارد افغانی تعیین کرده بود که از این مقدار حدود ۲۰۳ میلیارد افغانی آن بودجه عادی و ۲۷,۹ میلیارد افغانی آن بودجه توسعه بوده است. (روزنامه اطلاعات روز)

https://www.etilaatroz.com/166199/گردآوری-عواید-از-گمرکات-کشور/

 2 میلیارد دلار؛ میزان کمک‌های نقدی به افغانستان

بانک مرکزی افغانستان که تحت مدیریت طالبان است، می‌گوید که یک بسته‌ نقدی ۴۰ میلیون دلاری به کابل رسیده است. براساس آمار منتشرشده، تا کنون ۲۶ بسته‌ ۴۰ میلیون‌ دلاری و بیش از ۳۰ بسته‌ ۳۲ میلیون دلاری به افغانستان رسیده است. طبق این آمار، در مجموع میزان کمک‌های نقدی جامعه‌ی جهانی پس از تسلط طالبان بر افغانستان به بیش از یک میلیارد و ۹۹۳ میلیون دلار می‌رسد. به‌گفته‌ بانک مرکزی، این پول‌ها به‌عنوان بخشی از کمک‌های بشردوستانه به افغانستان به یک بانک تجاری در کابل سپرده شده است. (روزنامه اطلاعات روز)

https://www.etilaatroz.com/166342/میزان-کمک-نقدی-به-افغانستان/

 اجرای ۲۱ پروژه عام‌المنفعه در سال جاری توسط شهرداری شهر مزارشریف

مولوی قدرت الله طارق، شهردار مزارشریف در نشست خبری خود درباره کارکرد و عواید این اداره در سال جاری گفت: در سال ۱۴۰۱ شمسی شهرداری شهر مزارشریف ۲۱ پروژه عام‌المنفعه از قبیل اسفالت جاده‌ها، ساخت کانال آب، اعمار و ترمیم اماکن عمومی را با هزینه ۵۱۲ میلیون افغانی را انجام داده و مجموعه درآمد این اداره در سال جاری به ۷۵۲ میلیون افغانی افزایش یافته است و تنها علت افزایش درآمد شهرداری شهر مزارشریف مبارزه با فساد است. (خبرگزاری صدای افغان)

https://www.avapress.com/fa/news/265873/تطبیق-۲۱-پروژه-عام-المنفعه-سال-جاری-توسط-شهرداری-شهر-مزارشریف

 اعلام حجم صادرات و واردات افغانستان در دی ماه

انعام‌الله سمنگانی؛ معاون سخنگوی طالبان، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که افغانستان در ماه دی سال جاری به ارزش ۱۴۸.۷ میلیون دلار صادرات و ۶۸۶.۷ میلیون دلار واردات داشته است. بیشترین صادرات افغانستان به پاکستان و هندوستان و بیش‌ترین واردات نیز از چین و ایران صورت گرفته است. بر اساس بیانیه طالبان صادرات افغانستان به پاکستان ۷۸.۹ میلیون دلار و به هندوستان ۴۷.۴ میلیون دلار بوده است. واردات از چین ۱۲۶.۲ میلیون دلار و ایران ۱۰۹.۶ میلیون دلار صورت گرفته است. در بیانیه طالبان آمده که ۸.۴ درصد صادرات نیز به سایر کشورها صورت گرفته است. بر اساس بیانیه طالبان، این گروه با کشورهای امارات متحده عربی، بریتانیا، امریکا، ایران، آلمان، پاکستان، تاجیکستان، ترکیه، چین، روسیه، عربستان و هندوستان داد و ستد داشته است. (خبرگزاری افق)

https://ufuqnews.com/archives/209641

 تشکیل کنسرسیوم مشترک سرمایه‌گذاری طالبان با شرکت‌های روسی، ایرانی و پاکستانی

نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان گفته است که حکومت ، این گروه کنسرسیومی مشترک را با شرکت‌های روسی، ایرانی و پاکستانی به منظور جذب سرمایه‌گذاری در افغانستان تشکیل داده است. آقای عزیزی این اظهارات را در گفتگو با خبرگزاری رویترز مطرح کرده است. به‌گفته‌ او، طالبان با شرکت‌های خارجی تفاهم‌نامه‌ای امضا کرده‌اند که این شرکت‌ها نمایندگان‌شان را برای توسعه پروژه‌هایی تا سقف یک میلیارد دلار به کابل می‌فرستند. در این کنسرسیوم ۱۴ بازرگان افغانستان نیز حضور دارند که بیشتر در بخش انرژی، معدن و زیرساخت‌ها تمرکز دارند. (روزنامه اطلاعات روز)

https://www.etilaatroz.com/166448/تشکیل-کنسرسیوم-مشترک-سرمایه-گذاری/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما