معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۲/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۶۵

اخبار اقتصادی گرجستان- باتومی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی گرجستان در نیمه دوم بهمن ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد

دیدار شهردار باتومی‌با نمایندگان UNDP

به گزارش درگاه اینترنتی شهرداری باتومی"، آقای آرچیل چیکوانی شهردار باتومی، در چارچوب سند تحول شهرداری، نشستی با نمایندگان UNDP (برنامه توسعه سازمان ملل متحد) برگزار کرد. در این جلسه طرفین در مورد فعالیت های انجام شده در چارچوب  این پروژه تبادل نظر  نموده  و برنامه‌های آتی را مورد بحث و بررسی قرار دادند. آقای آرچیل چیکوانی اظهار داشت :" در سال جاری، شهرداری باتومی‌کمک هزینه ای برای ایجاد سبد تحول شهرداری دریافت کرد که در چارچوب آن، همراه با برنامه توسعه سازمان مللUNDP، اجرای پروژه «اکوسیستم استارتاپی‌ها» آغاز گردیده است. کارشناسان بنیاد چورا و متخصصان با تجربه گرجی در این فرآیند مشارکت دارند.  آنها فعالانه به شهرداری برای تکمیل این پروژه کمک می‌کنند. از سوی شهرداری، قبلاً اقداماتی برای اختصاص مکانی به همین منظور انجام شده است که به نوعی مرکز استارتاپ ها و افرادی باشد که ایده‌ها و ابتکارات خلاقانه خوبی برای شهر باتومی دارند." وی ابراز امیدواری کرد که این پروژه، شهر باتومی را در آینده به یک مرکز منطقه ای استارتاپی تبدیل نماید.

منبع خبر: درگاه اینترنتی شهرداری باتومی،https://batumi.ge/ge/?page=shownews&id=7218

 

 آمار صادرات عسل از گرجستان

به گزارش خبرگزاری "بیزنس مدیا جورجیا"، به نقل از اداره ملی آمار گرجستان، در سال 2022 میلادی گرجستان بیش از یک میلیون دلار از صادرات عسل درآمد داشته است. در سال  گذشته ، میزان صادرات عسل هم از نظر ارزش و هم از نظر حجم یک رکورد بی سابقه بوده است. با توجه به آمار رسمی در سال گذشته 258 تن عسل به ارزش یک میلیون و 175 هزار دلار از گرجستان صادر شده است. در مقایسه با سال 2021، درآمد حاصل از صادرات 78.8 درصد بیشتر و حجم آن 49.3 درصد بیشتر بوده است.

      لازم به ذکر است،  بازار فروش اصلی عسل اتحادیه اروپا بوده است. در سال 2022، 75.5 درصد از صادرات عسل در مسیر کشورهای اروپایی بوده است. همچنین باید اشاره نمود که فروش عسل در کشورهای اتحادیه اروپا در سال گذشته 75.3 درصد افزایش یافته است. بر اساس ارزش، 10 کشور واردکننده عسل گرجستان به شرح زیر است:

  1. فرانسه - 556 هزار دلار، 97 تن; 2. بلغارستان - 323 هزار دلار، 112 تن; 3. نروژ - 103 هزار دلار، 21 تن; 4.رژیم صهیونیستی - 61 هزار دلار، 10 تن; 5. امارات متحده عربی - 40 هزار دلار، 5 تن; 6. عربستان سعودی - 23 هزار دلار، 5 تن; 7. ژاپن - 16 هزار دلار، 1 تن; 8. هنگ کنگ - 13 هزار دلار، 1 تن. 9. کانادا - 10 هزار دلار، 1 تن. 10. ارمنستان - 9 هزار دلار، 1 تن;

همچنین مقادیر کمی عسل به بورکینافاسو، آلمان، اتریش، سنگال و سایر کشورها نیز صادر شده است. لیست بزرگترین شرکت های صادر کننده عسل گرجی در بازارهای بین المللی به شرح زیر است: PARK GIDA LLC، Apigeo LLC، Armgeo Group LLC، Gebul Commerce LLC، Geo Natural LLC، Emef Komfani LLC، Hamdikats LLC، Kakhuri Traditional Winery-Agro-Keda. LLC، Meputkre LLC، Rukhi dedofali LLC.

براساس این گزارش در سال 2022، میزان واردات عسل به گرجستان پایین بوده است. سال گذشته در مجموع 83 هزار دلار برای خرید 31 تن عسل از کشور خارج شد که نسبت به سال 2021 (83.5 هزار دلار، 31 تن) تغییر قابل توجهی نمی‌باشد. در دوره گزارش، عسل عمدتاً از 5 کشور روسیه (64.7 هزار دلار، 29 تن)، فرانسه (11 هزار دلار، یک تن)، نیوزلند (3 هزار دلار)، ایتالیا (2 هزار دلار) و اسپانیا (2 هزار دلار) وارد شده است. بر طبق اطلاعات ارائه شده توسط اداره ملی آمار گرجستان  به " بیزنس مدیا جورجیا " ، لیست شرکت های واردکننده عسل  به شرح زیر است: Almi Georgia LLC، Armgeo Group LLC، Glossface Logistics LLC، Europroduct LLC، Vitamin LLC، Parity LLC، Silk Gastronom LLC، Chacho LLC.

 منبع خبر: خبرگزاری "بیزنش مدیا جورجیا "،https://bm.ge/ka/article/saqartvelodan-eqsportze-rekorduli-girebulebis-tafli-gavida-top-10-eqsportiori/126166

 

بازگرداندن حدود 83 تن سیب زمینی، پیاز و کیوی از گمرک گرجستان  به کشورهای مبدا

به گزارش نشریه الکترونیکی "باتومی‌ها”، بر اساس اعلامیه دفتر خدمات درآمد، مقدار 42500 کیلوگرم پیاز و 20000 کیلوگرم سیب زمینی، صادراتی در گذرگاه گمرکی "قازبگی" در نتیجه بازرسی از محصولات مذکور توسط کارمندان کنترل بهداشتی، گیاهی و دامپزشکی گمرکات وزارت دارایی، به دلیل عدم رعایت الزامات بهداشت گیاهی و ایمنی غذایی در سیب زمینی و پیاز، مطابق با بخشنامه N463 دولت گرجستان، مشمول بازگشت به کشور مبدأ شده است.

براساس این گزارش، 20 هزار و 735 کیلوگرم کیوی نیز در گذرگاه گمرکی "پل سرخ» صادراتی به علت این که بخش کنترل بهداشتی، گیاهی و دامپزشکی خدمات درآمد وزارت دارایی گرجستان متوجه مغایرت اسناد همراه محموله مذکور گردید، مطابق با بخشنامه N463 مذکور، مشمول بازگشت به کشور مبدا شده است.

منبع خبر: نشریه الکترونیکی "باتومی‌ها"،https://batumelebi.netgazeti.ge/news/463783/

 

فرآوری 5.4 هزار تن نارنگی غیراستاندارد توسط کارخانه کوبولتی

به گزارش خبرگزاری "بیزنس پرس نیوز"، به نقل از تحلیلگران نشریه East Fruit (بستر اطلاعاتی و تحلیلی درباره رشد تجارت باغبانی)، کارخانه کبولتی تاکنون 5.4 هزار تن نارنگی غیراستاندارد دریافت و فرآوری کرده است. چند سالی است که در چارچوب برنامه یارانه ای، دولت اقدام به خرید نارنگی غیراستاندارد می‌کند. در سال 2023-2022، کارخانه کنسروسازی کبولتی تنها شرکت کننده در برنامه دولتی می‌باشد، که نارنگی را از کشاورزان با قیمت قطعی کیلویی 20 تتری دریافت می‌کرده است. از این مبلغ 15 تتری از بودجه جمهوری خودمختار آجارا به کارخانه بازپرداخت شده است. شایان ذکر است، این کارخانه از بخشی از نارنگی‌های غیراستاندارد کنسانتره تولید و بخش زیادی از آن را صادر می‌کند. در چارچوب این برنامه، مبلغ کل یارانه تخصیص یافته از بودجه آجارا بالغ بر 814000 لاری (308000 دلار) بوده است. در سال 2023-2022 برداشت نارنگی نسبت به سال های گذشته کمتر بوده است. در سال 2022-2021، کارخانه کبولتی بیش از 9 هزار تن نارنگی غیراستاندارد در چارچوب برنامه یارانه خریداری کرد.

 منبع خبر: خبرگزاری "بیزنش مدیا جورجیا "،https://bm.ge/ka/article/saqartvelodan-eqsportze-rekorduli-girebulebis-tafli-gavida---top-10-

ایجاد یک خط راه آهن اضافی در نزدیکی بندر باتومی

به گزارش خبرگزاری "بیزنس مدیا جورجیا"، آقای مالک موزالینی سفیر قزاقستان که هفته گذشته وارد باتومی‌شده بود، ملاقات هایی با مقامات جمهوری خودمختار آجارا و از جمله مقامات بندری این شهر برگزار کرد. طرف قزاقستانی در حال همکاری و مذاکره با دولت خودمختار آجارا در مورد ایجاد یک خط راه آهن کمکی برای اسکله‌های بندر باتومی می‌باشد. این موضوع در جریان بازدید سفیر قزاقستان از پایانه نفتی و بندر دریایی باتومی اظهار گردیده است.

شایان ذکر است که پس از آغاز جنگ روسیه و اوکراین، گردش کالا در بندر باتومی افزایش یافته است. بر اساس اطلاعات اولیه، در سال 2022، 1.7 میلیون تن محموله خشک در این بندر فرآوری شده که 500 هزار تن یا 41 درصد بیشتر از سال 2021 است. پالایش نفت و فرآورده‌های نفتی نیز بالغ بر 2 میلیون تن بوده که رشدی 33 درصدی را تجربه نموده است. همچنین طبق آمار موجود، سال گذشته این بندر به 581 کشتی خدمات رسانی کرده است.

 منبع خبر: خبرگزاری "بیزنش مدیا جورجیا "،https://bm.ge/ka/article/batumis-porttan-damatebiti-sarkinigzo-xazis-gayvana-ganixileba/126578

کسب درآمد 283 میلیون لاری، در سال 2022، توسط"راه آهن گرجستان"

به گزارش خبرگزاری " بیزنس پرس نیوز"،  "راه آهن گرجستان" پس از 4 سال ضرر، طی دو سال اخیر، از جمله سال 2022 را  با  سود  به پایان رسانده است. "راه آهن گرجستان" در سال 2022، رکورد 283 میلیون لاری بدست آورده است. این سود ناشی از رکورد تعداد محموله‌ها ترانزیتی که رشد سالانه 22 درصدی را تجربه نموده، بوده است. این موضوع در نشست کاری اقای ایراکلی قریباشویلی، نخست وزیر گرجستان و آقای داویت پرادزه، مدیر کل "راه آهن گرجستان" مورد توجه قرار گرفت.

بر اساس اعلام سایت دولت گرجستان، پیش بینی می‌شود که در نتیجه نوسازی خطوط ریلی گرجستان، تا پایان سال 2024، ظرفیت محموله‌های ترانزیتی از 27 میلیون تن به 48 میلیون تن برسد. مدیر کل راه آهن در دیدار با نخست وزیر اظهار داشت: در راستای نوسازی پارک واگن و بهسازی زیرساخت ها فعالیت های گسترده ای انجام شده و 100 واگن ساخت گرجستان به این شرکت تحویل داده شده است. در مورد پروژه راه آهن باکو- تفلیس- قارص نیز در این نشست عنوان شد که 87 درصد از پروژه تکمیل شده است. این بخش 180 کیلومتر طول دارد و در حال حاضر در حالت آزمایشی فعالیت خود را آغاز نموده است. در نتیجه تکمیل فاز اول این پروژه که برای سال 2024 برنامه ریزی شده است، ظرفیت جابجائی کالا در این قطعه به 5 میلیون تن خواهد رسید. شایان ذکر است، راه آهن گرجستان در سال گذشته 52.7 میلیون لاری به عنوان سود شناسائی کرده است.

 منبع خبر: خبرگزاری "بیزنس پرس نیوز "،https://www.bpn.ge/article/105613-2022-cels-sakartvelos-rkinigzam-rekorduli-283-mln-laris-mogeba-miigo

 

کاهش ذخایر بین المللی گرجستان در ماه ژانویه

به گزارش خبرگزاری "بیزنس پرس نیوز"، ذخایر ارزی گرجستان تا 31 ژانویه 2023 به 4.899 میلیارد دلار رسید. طبق آمار بانک ملی گرجستان، ذخایر در ژانویه نسبت به ماه قبل 2.2 میلیون دلار کاهش یافته است. تا 31 دسامبر 2022، حجم ذخایر بالغ بر 4.901 میلیارد دلار بود که بالاترین رکورد تاریخی بود. شایان ذکر است که از ابتدای سال 2022 میزان ذخایر 628.1 میلیون دلار افزایش یافته است. در واقع ذخایر بین المللی تبدیل شده به ارز خارجی نشان دهنده ذخیره اصلی بانک ملی گرجستان است و این قسمت بالغ بر 4.4 میلیارد دلار آمریکا است. ساختار ذخایر شامل وجوه موجود در اوراق بهادار  2.9 میلیارد دلار و ارز نگهداری شده در حساب های بانک های خارجی و صندوق بین المللی پول (IMF) 1.5 میلیارد دلار است. علاوه بر این، ذخایر بانک ملی شامل وجوه قرار داده شده در SDR (حق برداشت ویژه) 469.7 میلیون دلار است و وضعیت ذخیره در صندوق بین المللی پول 29.4 هزار دلارمی‌باشد. بانک ملی وجوهی را به شکل طلا نگهداری نمی‌کند لیکن ارزش سایر دارایی‌های موجود در ساختار ذخایر ارزی 9.7 میلیون دلار می‌باشد.

منبع خبر: خبرگزاری "بیزنس پرس نیوز "،https://www.bpn.ge/article/105565-ianvarshi-sakartvelos-saertashoriso-rezervebi-shemcirda

بررسی طرح جدید برای حمایت از تولید انرژی

رومئو میکوتادزه، معاون اول وزیر اقتصاد و توسعه پایدار گرجستان، در نشست با سرمایه گذاران و نمایندگان شرکت ها و انجمن‌های تجاری در بخش انرژی، مراحل برگزاری مزایده طرح حمایت از انرژی‌های تجدیدپذیر را مورد کنکاش و بررسی قرار داد. آژانس کمک های بین المللی توسعه ای ایالات متحده (USAID) در سازماندهی این نشست مشارکت و جان پنل، مدیر دفترنمایندگی USAID در گرجستان نیز در این نشست سخنرانی کرد.

در این نشست که نمایندگان شرکت ها و انجمن‌های تجاری فعال در بخش انرژی حضور داشتند، معاون اول وزیر در سخنان خود به اهمیت توسعه انرژی در روند رشد اقتصادی کشور اشاره و اظهار داشت: برای گرجستان که اقتصاد آن به طور پیوسته در حال توسعه است، رشد پایدار ظرفیت های انرژی آن از اهمیت بالایی برخوردار و دارای پتانسیل بالایی از منابع انرژی تجدیدپذیر است که استفاده از آن در اولویت سیاست اقتصادی دولت قرار دارد. وی همچنین به برنامه‌های بلندپروازانه دولت با هدف توسعه پروژه‌های بزرگ انرژی ازجمله استفاده از منابع انرژی محلی و ساخت کابل انرژی دریای سیاه اشاره کرد که گرجستان و کل منطقه قفقاز جنوبی را به اتحادیه اروپا متصل می‌کندکه منجر به افزایش کیفیت امنیت انرژی کشور می‌شود. میکوتادزه، از حمایت USAID برای توسعه توانمندی‌های انرژی گرجستان تشکر کرد.

 https://imedinews.ge/ge/ekonomika/279760/romeo-miqautadzem-energetikul-seqtorshi-momushave-kompaniebisa-da-biznes-asotsiatsiebis-tsarmomadgenlebtan-ganakhlebadi-tskaroebidan-energiis-tsarmoebis-mkhardacheris-akhali-sqema-ganikhila

 

دیدار وزیر دارایی با هیات صندوق بین المللی پول

لاشا خوتسیشویلی، وزیر دارایی گرجستان با سوبیر لعل، معاون بخش خاورمیانه و آسیای مرکزی صندوق بین المللی پول، جیمز جان رئیس و دیگر اعضای این هیئت دیدار کرد. در این گفتگو موضوعات همکاری بین گرجستان و صندوق بین المللی پول، روند اصلاحات پیش بینی شده در برنامه 3 ساله صندوق بین المللی پول، مورد بحث و بررسی قرار گرفت. طرفین وضعیت اقتصادی کنونی کشور را بررسی و بار دیگر به وجود چالش ها، بر پیشرفت های حاصل شده توسط گرجستان در دو سال گذشته در راستای رشد اقتصادی و بهبود سایر پارامترهای مالی و اهمیت تداوم سیاست‌های کلان محتاطانه تاکید نمودند. 

در این نشست گیورگی کاکائوریدزه و اکاترین گونتسادزه معاونان وزیر دارایی، سلیم چاکر نماینده دائم صندوق بین المللی پول در گرجستان، رئیس بخش تحلیل اقتصاد کلان و برنامه ریزی سیاست مالی وزارت دارایی واختانگ چالافیکریشویلی، نیز حضور داشتند.

https://imedinews.ge/ge/ekonomika/280250/pinansta-ministri-lasha-khutsishvili-saertashoriso-savaluto-pondis-misias-shekhvda

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما