معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۲/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۳۷

اخبار اقتصادی ویتنام

گزیده اخبار اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های ویتنام در هفته اول اسفند ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

 کاهش شدید فروش موتورسیکلت و خودرو شرکت هوندا ویتنام

شرکت هوندا ویتنام اعلام نموده است در ماه ژانویه سال جاری نسبت به ماه قبل از آن کاهش فروش داشته است. در ماه ژانویه، این شرکت تعداد 222,525 موتورسیکلت فروخته است که نسبت به ماه قبل از آن 13 درصد و نسبت به ژانویه سال قبل 16 درصد کاهش نشان می‌دهد. همچنین این شرکت در این ماه 1494 دستگاه خودرو به خریداران تحویل داده است که نسبت به ماه قبل 35 درصد و نسبت به ژانویه سال قبل 60 درصد کاهش داشته است. مدل‌های  Honda City و Honda CR-V با فروش 1107 دستگاه، و سهم 74 درصدی، پرفروش‌ترین مدلهای خودرو این شرکت بوده است. هر چند تحلیل‌گران بازار این امر را با توجه به تعطیلات سال نو ویتنامی‌که از 22 ژانویه سال جاری آغزا گردید، امری دور از عادی می‌دانند. شرکت هوندا بزرگترین تولیدکننده موتورسیکلت و چهارمین تولیدکننده خودرو در ویتنام می‌باشد.

https://e.vnexpress.net/news/companies/honda-vietnam-sees-sharp-falls-in-bike-car-sales-4572581.html

امکان ثبت رکورد تورمی در ویتنام در سال جاری

تورم در ویتنام از سپتامبر سال 2022 همواره رو به افزایش بوده است و این امکان وجود دارد با توجه به کاهش تقاضا در ماه ژانویه، تورم در این کشور به نقطه حداکثر خود رسیده باشد. تورم در ماه فوریه سال گذشته 1.42 درصد گزارش شده است که این نرخ در ژانویه سال جاری 4.89 درصد گزارش شده است. تورم مرکزی (Core Inflation) که بیانگر روند بلندمدت سطوح قیمتی می‌باشد، به نرخ 5.21 درصد سالیانه خود رسیده است. با اتخاذ سیاستهای مهار تورم توسط دولت ویتنام، تورم این کشور در سال گذشته رقم 3.15 درصد را ثبت نمود که از میانگین تورم کشورهای جنوب شرق آسیا با نرخ میانگین 7.85 درصد و تورم دو رقمی‌کشورهای توسعه‌یافته در سال گذشته، پایین‌تر می‌باشد. تحلیل‌گران بر این باور هستند نرخ تورم در شش ماهه دوم سال جاری به نرخ 3 الی 4.5 درصد خواهد رسید. هدف‌گذاری دولت ویتنام برای مهار تورم در سال جاری رقم 4.5 درصد می‌باشد. یکی از دلایل پیش‌بینی کاهش تورم در نیمه دوم سال جاری، کاهش تقاضای مصرف‌کننده می‌باشد که از ژانویه سال جاری آغاز شده است. در حالی که به طور معمول، هفته‌های قبل از سال نو ویتنامی، تقاضا از سوی ویتنامی‌ها افزایشی بوده است. از یک سو کاهش قیمت‌ها در بازار سهام، اوراق قرضه، و املاک موجب کاهش مصرف و تقاضا در ویتنام گردیده است و از سوی دیگر، افزایش نرخ بهره سپرده بانکی به 8 الی 11 درصد، مردم را ترغیب به افزایش پس‌انداز و در نتیجه کاهش مصرف نموده است.

https://e.vnexpress.net/news/business/data-speaks/vietnam-inflation-may-have-reached-its-peak-analysts-4572133.html

احیای تدریجی صنعت محصولات چوبی ویتنام

صنعت محصولات چوبی ویتنام در سال جاری با توجه به دو عامل تمرکز بر یافتن بازارهای جدید و انتقال تمرکز و توجه از بازار چین به بازارهای دیگر، به تدریج سفارشات بیشتری را دریافت نموده و از این رو احتمالا در سال جاری احیاء خواهد گردید. بر اساس اعلام اتحادیه صنعت چوب و محصولات چوبی ویتنام در ماه ژانویه شرکت‌های فعال در این صنعت، سفارشات بیشتری را دریافت نموده‌اند و احتمال احیای این صنعت در سال جاری وجود دارد؛ هر چند با چالش‌های تورم جهانی و رکود اقتصادی در بازارهای عمده صادراتی خود مواجهه می‌باشد. تعداد سفارشات در ماه ژانویه 70 درصد ژانویه سال قبل بوده است. از بازارهای سنتی محصولات چوبی ویتنام کشور آلمان بوده است که اکنون صادرکنندگان در پی صادرات به کشورهای دانمارک، هلند و بلژیک هستند. هدف‌گذاری رشد این بخش میزان 2.5 درصد در سال جاری می‌باشد که معادل 17.5 میلیارد دلار است. سال گذشته میزان صادرات این بخش ویتنام 17 میلیارد دلار بوده است. ارزش بازار داخلی مبلمان چوبی ویتنام سالانه 5-6 میلیارد دلار گزارش شده است.

https://e.vnexpress.net/news/industries/woodwork-industry-to-gradually-recover-this-year-4572635.html

افزایش صادرات برنج ویتنام به تایوان

صادرات برنج ویتنام به تایوان در سال گذشته رشد 18.5 درصدی داشته است. این میزان رشد با وجود بهبود کیفیت و قیمت‌های رقابتی صورت گرفته است. میزان صادرات 20281 تن به ارزش 10 میلیون دلار گزارش شده که این میزان 16 درصد واردات برنج تایوان بوده است. در سالهای اخیر صادرات برنج با کیفیت ویتنام بطور مداوم افزایش یافته است که یکی از دلایل آن کاهش قیمت برنج ویتنام نسبت به برنج تایلند بوده است. سال گذشته صادرات برنج ویتنام 7 میلیون تن به ارزش 3.5 میلیارد دلار به بازارهای جهانی بوده است. در سال 2022 برای اولین بار، صادرات برنج ویتنام به بازارهای اروپایی صورت گرفته است.

https://e.vnexpress.net/news/economy/vietnam-rice-exports-to-taiwan-continue-to-rise-4573068.html

هدفگذاری 95 درصد تخصیص بودجه عمرانی ویتنام در سال جاری

نخست وزیر ویتنام اعلام نموده است حداقل می‌بایست 95 درصد بودجه عمرانی دولت معادل 676 تریلیون دونگ ( برابر با 28.5 میلیارد دلار) تخصیص داده شود تا سرعت رشد اقتصادی هدفگذاری شده دست یابد. مجلس ملی ویتنام هزینه 711.7 تریلیون دونگی پروژه‌های عمومی در سال جاری را تایید نموده است. نخست وزیر این کشور اعلام نموده است سرعت تخصیص بودجه عمرانی می‌تواند نقطه عطفی در توسعه اقتصادی کشور در شرایط عدم اطمینان‌های جهانی و چالش‌های اقتصادی داخلی باشد. بودجه تصویب شده دولت ویتنام در سال جاری 23 درصد بیشتر از سال گذشته می‌باشد. در بوجه سال جاری، برای آخرین سال ردیفی برای احیای اقتصادی منتج از شرایط و مشکلات اقتصادی ناشی از شیوع کووید در نظر گرفته شده است.

https://e.vnexpress.net/news/economy/government-targets-95-public-investment-disbursement-in-2023-4573208.html

 فشار وزارت دارایی ویتنام به بانکهایی که بیمه را بر مشتریان تحمیل می‌کنند

وزارت دارایی ویتنام اعلام نموده است دستور داده از از شرکت‌های بیمه‌ایی که با بانکها جهت الزام مشتریان برای خرید بیمه اجباری همکاری می‌نمایند، مورد بازرسی قرار دهند. این وزارتخانه به اداره نظارت بر بیمه خود دستور داده است با تشدید بازرسی‌ها و گماشتن نیرو جهت بازرسی در تمام ساعات شبانه روز و در ایام هفته، از بانکهایی که مشتریان خود را در زمان دریافت وام ملزم به خرید بیمه اجباری می‌نمایند، بازرسی صورت پذیرد. متقاضیان بانکهای ویتنام در سال گذشته همواره از بانکهای این کشور شکایت داشته، چرا که به گفته آنها در هنگام اخذ وام، بانکها آنها را ملزم به خرید بیمه‌ای معادل 3-4 درصد ارزش وام می‌نمایند. وزارت دارایی از اداره نظارت بر بیمه درخواست نموده است در ارتباط مستقیم با بانک مرکزی این کشور، فعالیت بانکها را پایش و گزارش نمایند. در سال 2022 برای نخستین بار در 10 سال گذشته، تخصیص وام و اعتبارت بانکهای ویتنام از میزان سپرده‌های آنها پیشی گرفت که منجر به بحران نقدینگی و رقابت بر سر افزایش نرخ بهره سپرده‌های جهت جذب منابع بانکها شکل گرفت.

https://e.vnexpress.net/news/economy/finance-ministry-cracks-down-on-banks-forcing-insurance-on-customers-4573084.html

ترس از عرضه بیش از حد میوه دوریان از سوی برنج کاران منطقه مکونگ ویتنام

هزاران هکتار از زمین‌های برنج منطقه دلتای رود مکونگردر ویتنام از سوی کشاورزان این منطقه به کشت میوه دوریان اختصاص داده شده است. این در حالی است زمین‌های این منطقه مناسب برای کشت این میوه نبوده و همچنین ترس از عرضه بیش از خد این میوه در بازار نیز وجود دارد. بسیاری از برنج کاران ویتنامی این منطقه، زمین‌های شالی خود را با دریافت وام از بانک و صرف هزینه به کشت دوریان اختصاص داده‌اند. هرچند کارشناسان کشاورزی نسبت به مفید نبودن خاک شالیزار جهت کشت دوریان و نیاز به برخی از کودهای شیمیایی که هزینه گزافی بر کشاورزان وارد می‌کند، هشدار داده‌اند. قیمت میوه دوریان در حال حاضر 150 هزار دونگ ( بیش از 6 دلار) از کشاورزان خریداری می‌شود. هدف وزارت کشاورزی ویتنام، توسعه زمین‌های کشاورزی به کشت دوریان به 75 هزار هکتار تا سال 2030 بوده است، لیکن اکنون با تغییر نگاه کشاورزان، در حال حاضر بیش از 80 هزار هکتار زمین به کشت دوریان اختصاص یافته است. این درحالی است که تنها 5 درصد از این زمین‌ها مورد تایید کشور چین جهت واردات میوه دوریان از ویتنام می‌باشد.

https://e.vnexpress.net/news/industries/oversupply-fears-as-mekong-delta-farmers-switch-en-masse-to-durian-4573543.html

 کاهش 55 درصدی صادرات میگوی ویتنام در ژانویه 2023

بر اساس اعلام اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان آبزیان ویتنام، صادرات میگوی ویتنام با 55 درصد کاهش نسبت به ژانویه سال قبل به رقم 141 میلیون دلار رسیده است. از جمله دلایل این کاهش، ضعف اقتصادی جهانی و رقابت شدید سایر کشورهای صادرکننده این محصول عنوان شده است. صادرات این محصول ویتنام به آمریکا با 65 درصد کاهش در این مدت به 23 میلیون دلار رسیده است. همچنین صادرات به اتحادیه اروپا با 55 درصد کاهش به 24 میلیون دلار رسیده است. ژاپن به عنوان بزرگترین بازار صادراتی میگوی ویتنام نیز در ماه ژانویه با کاهش 47 درصدی به رقم 29 میلیون دلار رسیده است. عمده‌ترین دلیل این کاهش، افت تقاضای اتحادیه اروپا ناشی از فشار تورمی ایجاد شده از بحران روسیه و اوکراین می‌باشد. همچنین حضور رقبای چینی و اکوادوری در بازار صادرات میگو نیز در این کاهش نقش داشته است. صادرات میگوی ویتنام  به ژاپن به دلیل افزایش استانداردهای بهداشتی و امنیت غذایی دشوارتر گردیده است. بازگشایی مرزهای ویتنام با چین موجب گردیده است ویتنام برای سال جاری صادرات 10 میلیارد دلار آبزیان شامل 4 میلیارد دلار صادرات میگو هدفگذاری نماید.

https://e.vnexpress.net/news/industries/shrimp-exports-fall-by-half-in-january-4573856.html

 افزایش تعداد پروازها و مسافران هوایی ویتنام در دو ماهه ابتدای سال جاری

 بر اساس گزارش اداره هوانوردی ویتنام، تعداد پروازهای صورت گرفته در این کشور در دو ماهه ابتدای سال جاری 78,800 بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 62 درصد رشد نشان می‌دهد. همچنین تعداد مسافرین جابجا شده در مسیرهای هوایی این کشور 19.7 میلیون نفر بوده که نسبت به سال قبل 91 درصد رشد داشته است. از این تعداد، 4.7 میلیون نفر مسافران خارجی بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 2000 درصد رشد نشان می‌دهد. اتحادیه بین‌المللی حمل و نقل هوایی (یاتا)  پیش‌بینی کرده است در سال 2023 حمل و نقل هوایی بین‌المللی و داخلی ویتنام به ترتیب به 80 درصد و 95 درصد میزان قبل از شیوع کرونا در سال 2019 برگردد. ویتنام از 15 مارس 2022 تمامی محدودیت‌های قرنطینه‌ای و مسافرتی ناشی از شیوع کرونا را لغو نمود.

https://e.vnexpress.net/news/industries/number-of-flights-passengers-rises-in-two-months-4573935.html

 غیرفعال شدن برخی از مدلهای گوشی‌های چینی در ویتنام

چندین مدل از گوشی‌های چینی که در ویتنام فعال شده‌اند، امکان استفاده از برخی از عملکردهای آن را ندارند. برخی از این مدلها که بصورت مسافرتی و به غیر کانال‌های رسمی‌توزیع از چین وارد ویتنام شده است، امکان فعال‌سازی و استفاده از آنها وجود ندارد. برای از مشتریان، گوشی‌های چینی را به دلیل قیمت پایین آنها در ویتنام خریداری نموده، لیکن برخی از این گوشی‌ها غیر قابل استفاده می‌باشد که می‌توان با پرداخت هزینه 500 هزار دونگی (معادل 20 دلار) مجددا فعال نمود. قیمت گوشی‌های هوشمندی که از خارج از ویتنام خریداری می‌شوند، می‌تواند تا 20-30 درصد پایین‌تر از قیمت گوشی‌های توزیع‌کنندگان رسمی‌گوشی در ویتنام باشند.

https://e.vnexpress.net/news/companies/chinese-smartphones-locked-in-vietnam-4573982.html

 افزایش صادرات ماهی پانگاسیوس ویتنام به چین

همزمان با بازگشایی مرزهای دو کشور از 3 فوریه، واردکنندگان چینی تقاضای بالای برای واردات ماهی پانگاسیوس از ویتنام ارائه نموده‌اند. پس از بازگشایی مرزها، یک وارد کننده چینی 500 کانتینر به وزن 12,000 تن را از فروشنده ویتنامی خریداری نموده است که می‌تواند نشانه مثبتی از توسعه صادرات این ماهی در سال جاری باشد. چین پس از آمریکا، بزرگترین واردکننده ماهی پانگاسیوس از ویتنام می‌باشد. چین در سال گذشته 300 هزار تن از این نوع ماهی به ارزش 700 میلیون دلار از ویتنام وارد نموده است. در حال حاضر با توجه به وضعیت اقتصادی جهان، قیمت هر کیلو فیله ماهی پانگاسیوس3.5 تا 3.6 دلار می‌باشد. این محصول صادراتی ویتنام به 138 کشور و منطقه در جهان صادر می‌گردد. به توجه به شرایط پرورش این ماهی که عمدتا در جنوب ویتنام پرورش می‌یابد ( نیازمند ترکیب آب شور و آب شیرین)، حدود 350 تاسیسات پرورش این نوع ماهی در منطقه دلتای رود مکونگ در جنوب ویتنام با حدود 3120 هکتار مساحت وجود دارد. بر اساس هدف‌گذاری اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان آبزیان ویتنام، پیش‌بینی می‌شود ویتنام در سال جاری 2 ممیز 4 میلیارد دلار ماهی پانگاسیوس صادر نماید.

https://e.vnexpress.net/news/industries/china-begins-large-purchase-of-vietnamese-tra-fish-4573662.html

 بازگشت خودروسازی چینی Haima به بازار ویتنام

یک دهه پس از ورود ناموفق خودروسازی چینی Haima به بازار ویتنام، اکنون این شرکت خودروسازی در نظر دارد مجددا در سال جاری به بازار ویتنام وارد شود. ورود مجدد این شرکت خودروسازی که با توزیع کننده دیگری در ویتنام صورت خواهد پذیرفت، این شرکت 3 مدل خودرو تولیدی خود را به بازار ویتنام عرضه خواهد نمود. نخستین بار این شرکت خودروسازی چینی در سال 2011 تلاش نمود به بازار ویتنام وارد شود که در مقابل رقبای قدرتمند ژاپنی خود نتوانست حضور موفقیت‌آمیزی داشته باشد. در دو سال اخیر، سایر خودروسازان چینی نظیر Beijing و Hongqi و BIAC تلاش نموده‌اند به بازار ویتنام وارد شوند. بازار خودر ویتنام عمدتا در اختیار خودروسازان ژاپنی و کره‌ای می‌باشد و تا کنون خودروسازان چینی نتوانسته‌اند سهم چندانی از بازار خودرو ویتنام داشته باشند.

https://e.vnexpress.net/news/companies/chinese-carmaker-haima-returning-to-vietnam-4573397.html

 طرح مجدد مالیات بر نوشیدنی‌های شیرین شده توسط وزارت دارایی ویتنام

هشت سال پس از عدم موفقیت در اعمال مالیات بر نوشیدنی‌های شیرین شده شامل نوشابه‌های گازدار به دلیل عدم همراهی سایر وزارتخانه‌های دیگر، این وزارتخانه بار دیگر اعمال مالیات بر نوشیدنی‌ها شیرنی شده را طرح نموده است. وزارت دارایی این کشور اعلام کرده است میزان منطقی از مالیات مصرفی بر نوشیدنی‌های شیرین شده، به دولت این کشور جهت حمایت از سلامت شهروندان کمک خواهد نمود. اظهار شده است این مالیات همراستا با توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی می‌باشد. در خلال سالهای 2002 تا 2018 مصرف نوشیدنی‌های شیرین شده با افزایش 8 برابری به سرانه سالیانه 51 لیتر رسیده است. در سال 2012 تنها 15 کشور در جهان بر نوشیدنی‌های شیرین شده مالیات جداگانه اعمال می‌کردند، این در حالی است که در سال 2021، این تعداد کشورها به 50 مورد رسیده است که شش کشور شامل تایلند، فیلیپین، مالزی، لائوس، کامبوج و میانمار در همسایگی ویتنام می‌باشند.

https://e.vnexpress.net/news/industries/finance-ministry-again-moots-tax-on-sweetened-beverages-4574381.html

برنامه‌ریزی ویتنام برای ایجاد 16 خرید جدید راه آهن تا سال 2030

راه آهن ویتنام در نظر دارد تا سال 2030 میلادی، 16 خط جدید ریلی به طول 4802 کیلومتر ایجاد نماید. بر اساس اطلاعات وزارت حمل و نقل این کشور، این برنامه شامل بهسازی 7 خط راه آهن موجود این کشور به طور 2440 کیلومتر نیز می‌باشد. تا سال 2050، تعداد خطوط جدید راه آهن این کشور به 25 خط و مجموع خطوط راه آهن به طول 6354 کیلومتر خواهد رسید. هر چند اعلام گردیده است سرمایه‌گذاری در راه آهن در ویتنام نیازمند بودجه هنگفتی بوده چرا که بودجه دولتی محدود بوده و به دلیل عدم کارایی مالی و بازگشت سرمایه مناسب سرمایه‌گذاری در راه آهن، تامین مالی آن با چالش‌هایی همراه می‌باشد.

https://e.vnexpress.net/news/industries/vietnam-to-have-16-more-railway-lines-by-2030-4574443.html

 کاهش هدف‌گذاری تامین مسکن اجتماعی توسط وزارت ساخت و ساز ویتنام

وزارت ساخت وساز ویتنام میزان هدفگذاری تامین مسکن اجتماعی خود برای ساخت تا سال 2030 به دلیل کمبود منابع مالی از 1.4 میلیون واحد به 1 میلیون واحد کاهش داده است. در آخرین پیشنهاد ارائه شده توسط این وزارتخانه به دولت ویتنام، حداقل یک میلیون واحد مسکن اجتماعی برای اقشار کم درآمد و کارگران در پارک‌های صنعتی تا سال 2030 با صرف هزینه 850 تریلیون دونگ ( 36 میلیارد دلار) ایجاد خواهد شد. پیش از این، وزارت ساخت وساز ویتنام پیشنهاد ساخت بیش از 1.4 میلیون واحد مسکن اجتماعی با صرف هزینه 1130 تریلیون دونگ ارائه نموده بود که بسیاری از افراد در دولت این کشوراعلام نمودند این میزان مسکن و هزینه در نظر گرفته شده برای ساخت آن فراتر از بودجه ریزی دولت می‌باشد. هرچند این وزارت معتقد بود تامین مسکن اجتماعی نمی‌بایست صرفا از طریق بودجه عمومی تامین مالی شده و می‌تواند از سایر منابع نیز، تامین مالی صورت پذیرد. چهار بانک دولتی این کشور موافقت نموده ‌اند تسهیلات 120 تریلیون دونگی برای تامین مسکن اجتماعی به سازندگان و خریداران با نرخ بهره کمتر از 1.5 تا 2 درصد کمتر از متوسط نرخ بهره بازار ارائه نمایند. انتظار می‌رود سرمایه‌گذاری در ساخت مسکن اجتماعی، به احیای بازار مسکن این کشور که در رکود به سر می‌برد، کمک نماید.

https://e.vnexpress.net/news/business/property/construction-ministry-lowers-social-housing-target-4574436.html

 

 

 

 

 

 

 

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما