معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۱/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۳۲

اخبار اقتصادی جمهوری آذربایجان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری آذربایجان در هفته سوم بهمن 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

برنامه BP برای استحصال 26 میلیارد مترمکعب گاز از میدان شاهدنیز(15بهمن)

گری جونز، رئیس منطقه ای BP در آذربایجان-گرجستان-ترکیه گفته است که این شرکت به فعالیت برای رسیدن به میزان برداشت 26 میلیارد متر مکعب در سال در میدان گازی شاه دنیز ادامه می دهد.

https://en.trend.az/business/energy/3705423.html

 

تمایل مولداوی به واردات گاز از آذربایجان

ایگور گروسو، رئیس پارلمان مولداوی به کانال TVR گفت: مولداوی در نظر دارد براساس قراردادی که بین سوکار و رومگاز SA امضا شده است، از آذربایجان بواسطه رومانی گاز بخرد. بر اساس این قرارداد، گاز آذربایجان از طریق ترکیه به خط لوله گاز ترانس بالکان و رومانی خواهد رفت. این امر همچنین به مولداوی امکان خرید آن را می دهد. رئیس پارلمان مولداوی گفت: ما از این منبع اضافی گاز استفاده خواهیم کرد. گروسو افزود: گاز رومانی به مولداوی می‌تواند از طریق خط لوله گاز Iasi-Ungheni به طول 43.2 کیلومتر که با کمک اتحادیه اروپا در سال 2014 ساخته شده و در تمام این سال ها مورد استفاده قرار نگرفته، تامین شود.

https://azertag.az/en/xeber/Moldova_set_to_buy_gas_from_Azerbaijan_via_Romania-2475383

بررسی افزایش عرضه گاز آذربایجان به اروپا

رئیس منطقه bp آذربایجان-گرجستان-ترکیه در نهمین نشست وزیران شورای مشورتی کریدور گاز جنوبی که در 3 فوریه در باکو برگزار شد، گفت: جهان به انرژی ایمن، مقرون به صرفه و کربن کمتر نیاز دارد. این باعث می‌شود نقش پروژه‌هایی مانند SGC (کریدور گاز جنوبی) و شاه دنیز بیشتر شود. زیرا آنها به رفع هر سه این نیازها کمک می‌کنند. فرصت های قابل توجهی برای توسعه هر دو پروژه وجود دارد. اکنون که تقاضای زیادی برای عرضه گاز وجود دارد، این موضوع حتی جدی ‌تر شده است. SGC به صورت قابل توسعه طراحی شده است تا ظرفیت توان اولیه آن در صورت نیاز و در صورت نیاز افزایش یابد. گری جونز گفت: ما در حال حاضر با سوکار و سایر شرکا کار می‌کنیم تا ببینیم چگونه می‌توانیم از این برای افزایش عرضه گاز به اروپا استفاده کنیم.

https://en.trend.az/business/energy/3705408.html

همکاری آذربایجان و مونته نگرو در حمل و نقل هوایی(16بهمن)

رشاد نبی اف، وزیر توسعه دیجیتال و حمل و نقل آذربایجان در توئیتر گزارش داد: آذربایجان و مونته نگرو قرارداد خدمات هوایی امضا کردند. وی در توئیتر خود نوشت: "یک قرارداد حمل و نقل هوایی بین جمهوری آذربایجان و مونته نگرو امروز با معاون رئیس جمهور دولت مونته نگرو و وزیر سرمایه گذاری اروین ابراهیموویچ که در سفر به جمهوری آذربایجان به سر می‌برد، امضا شد. این توافقنامه سفرهای متقابل شهروندان این دو کشور را ساده می‌کند و تاثیر مثبتی بر توسعه گردشگری و روابط فرهنگی بین کشورهای ما خواهد داشت.

https://apa.az/en/infrastructure/azerbaijan-montenegro-ink-air-transport-agreement-395516

صادرات غیرنفتی آذربایجان در ژانویه 23 درصد افزایش یافت

در ژانویه سال جاری، ارزش صادرات غیرنفتی آذربایجان 284.53 میلیون دلار بوده است. به گزارش خبرگزاری «آپا-اکونومیکس» به نقل از آژانس توسعه صادرات و سرمایه گذاری (آذپرومو)، این رقم 22.6 درصد بیشتر از ماه مشابه سال 2022 است. لازم به یادآوری است که صادرات غیرنفتی آذربایجان در سال 2022 نسبت به مدت مشابه سال قبل 12.3 درصد افزایش داشته و به 3047.67 میلیون دلار رسیده است.

https://apa.az/az/maliyye/azerbaycanin-qeyri-neft-ixraci-yanvarda-23-artib-746530

تداوم فعالیت خط لوله باکو تفلیس جیهان

تمام بیاتلی، رئیس اداره روابط عمومی‌شرکت BP آذربایجان، گفت: عملیات صادرات از طریق خط لوله باکو - تفلیس - جیهان از طریق خاک ترکیه در حال انجام است. به گفته وی، به دلیل مشاهده نشت نفت در قسمتی از پایانه جیهان که نفت در تانکرها بارگیری می‌شود، پر کردن نفت در کشتی‌ها به طور موقت متوقف شد.

https://apa.az/en/energy-and-industry/btc-pipeline-was-not-damaged-bp-says-395644

توافقنامه تجارت ترجیحی آذربایجان و پاکستان

خزر فرهادوف، سفیر آذربایجان در پاکستان گفت که آذربایجان و پاکستان در نظر دارند توافقنامه تجارت ترجیحی امضا کنند که به تقویت روابط تجاری بین کشورها کمک می‌کند. فرهادوف افزود: با تلاش مشترک دو طرف، حجم مبادلات تجاری پاکستان و آذربایجان در سال 2022 سه برابر شده است.

https://en.trend.az/business/3706741.html

کاهش صادرات آذربایجان در ماه ژانویه

APA-Economics به نقل از بررسی صادرات فوریه مرکز تحلیل و ارتباطات اصلاحات اقتصادی آذربایجان گزارش می دهد که در ژانویه سال 2023، کل صادرات آذربایجان به 1.9 میلیارد دلار رسیده است که 39 درصد کمتر از مدت مشابه سال گذشته است.

بر اساس این اطلاعات، صادرات در بخش غیرنفتی در این مدت 284.5 میلیون دلار بوده است. به عبارت دیگر صادرات در بخش غیرنفتی نسبت به مدت مشابه سال 2022 22.6 درصد افزایش داشته است.

https://apa.az/en/finance/azerbaijans-total-export-decreased-by-39-in-january-395753

شرکت دولتی نفت آذربایجان (سوکار) خودروهای مناطق زلزله زده ترکیه را با سوخت رایگان تامین می‌کند

شرکت "سوکار ترکیه وابسته به شرکت دولتی نفت آذربایجان (سوکار)، خودروهای امداد اضطراری، آتش نشانی، آژانس مدیریت موقعیت های اضطراری (AFAD) و سایر نهادهای  فعال در عملیات امداد و نجات در مناطق زلزله زده اتای، آدیامان، غازی انتپ، قهرمان مراس و شانلی اورفا ترکیه را با سوخت رایگان تامین می‌کند. این شرکت همچنین از اتوبوس های برای تخلیه شهروندان آذربایجانی از منطقه فاجعه با بنزین و گازوئیل پشتیبانی می‌کند. "سوکار ترکیه" مایحتاج اولیه را به مبلغ 6.4 میلیون لیره ترکیه در اختیار آژانس مدیریت موقعیت های اضطراری (AFAD) قرار داد و 3.5 میلیون لیره نیز کمک کرد.

https://www.turan.az/ext/news/2023/2/free/politics_news/az/1300.htm

بانک ها در هنگام انتقال پول برای کمک به ترکیه مالیات بر ارزش افزوده دریافت نمی‌کنند

شهروندان آذربایجان کمک های مالی به زلزله زدگان ترکیه انجام می دهند و در این راستا از سیستم های پرداخت الکترونیکی استفاده می‌کنند. در این میان گزارشهای درباره کسر مالیات از نقل و انتقال پول شهروندان در بین مردم منتشر  شده است.به گزارش خدمات امور مالیاتی کشور از آنجایی که پرداخت های الکترونیکی شهروندان به منظور کمک به زلزله زدگان ترکیه مربوط به کار و خدمات ارائه شده از طریق  تجارت الکترونیکی نیست، بانک ها مالیات بر ارزش افزوده با نرخ 18 درصد محاسبه نمی‌کنند.

https://azertag.az/xeber/Turkiyeye_yardim_meqsedile_pulkochurmeler_zamani_banklar_terefinden_ADV_tutulmur-2480645

گفتگوهای آذربایجان و ویتنام برای همکاری در زمینه نفت و گاز

پرویز شهبازوف وزیر انرژی آذربایجان در دیدار با دانگ مین خوی سفیر ویتنام گفت: ظرفیت های زیادی برای توسعه همکاری‌ها در زمینه انرژی بین آذربایجان و ویتنام وجود دارد. طرفین در مورد گسترش روابط بین شرکت های آذربایجان و ویتنامی و همچنین گام های امیدوارکننده در بخش نفت و گاز گفتگو کردند.

https://en.trend.az/business/energy/3707482.html

ابعاد جدید همکاری آذربایجان و  بانک جهانی بررسی شد(20بهمن)

میکائیل جباروف وزیر اقتصاد آذربایجان با سباستین مولینوس، مدیر منطقه ای بانک جهانی در قفقاز جنوبی دیدار کرد. وزیر اقتصاد آذربایجان با اشاره به این که آذربایجان به همکاری با بانک جهانی اهمیت خاص قائل است از کمک های فنی و حمایت مالی این بانک ابراز قدردانی کرد. خاطرنشان شد که طرح‌های مشترک با بانک در زمینه‌های تضمین توسعه اقتصادی پایدار، گسترش فعالیت‌های کارآفرینی، رشد سرمایه‌گذاری، اجرا و سندهای تحلیلی تهیه شده است.

در این دیدار در خصوص اقدامات انجام شده در راستای تنوع اقتصادی، توسعه بخش غیرنفتی، افزایش  سرمایه گذاری و بهبود مستمر فضای کسب و کار و نتایج به دست آمده اطلاعاتی ارائه شد. تاکید شد که در چارچوب برنامه «آذربایجان 2030: اولویت های ملی برای توسعه اجتماعی-اقتصادی» به رشد اقتصادی پایدار، به کارگیری مفاهیم «سبز» و «هوشمند» اهمیت ویژه ای داده شده است. در راهبرد توسعه اقتصادی-اجتماعی سال های 2026-2022 اجرا شده بر اساس جهات راهبردی تعریف شده در اولویت های ملی، بهبود مدیریت در بخش دولتی و تغییرات کیفی مثبت در اکوسیستم، توسعه پایدار کسب و کار، سرمایه انسانی، ایجاد شرایط مناسب برای کاربرد گسترده اقتصاد دیجیتال و نوآوری‌ها و غیره به عنوان اهداف اصلی تعریف شده است.

سباستین مولینوس، مدیر منطقه ای بانک جهانی در قفقاز جنوبی گفت: این بانک به همکاری نزدیک با دولت آذربایجان برای دستیابی به اهداف توسعه استراتژیک آذربایجان ادامه می دهد. وی نظرات خود را در مورد ابعاد جدید همکاری به اشتراک گذاشت. طرفین در مورد موضوعات و پروژه‌های بالقوه در دستور کار همکاری با بانک جهانی گفتگو کردند.

https://www.economy.gov.az/az/post/1168/dunya-banki-ile-yeni-emekdasliq-istiqametleri-barede-muzakire-aparilib

4میلیارد بشکه نفت از طریق خط لوله باکو - تفلیس - جیهان صادر شد

در سال 2022 حدود 100 میلیون دلار صرف هزینه‌های عملیاتی خط لوله نفت باکو - تفلیس - جیهان و 27 میلیون دلار برای هزینه‌های سرمایه ای شده است. براساس گزارش سالانه شرکت BP : 23 مارس سال گذشته، پنج هزارمین نفتکش بارگیری شده با نفت صادر شده از پایانه سنگچال از طریق خط لوله باکو - تفلیس - جیهان از آذربایجان، گرجستان و ترکیه به پایانه جیهان ارسال شد.

از زمان راه اندازی خط لوله 1768 کیلومتری باکو - تفلیس - جیهان در ژوئن 2006 تا پایان سال 2022، در مجموع بیش از 531 میلیون تن (3.99 میلیارد بشکه) نفت خام از طریق این خط لوله منتقل شد که در جیهان بر روی 5244 نفتکش بارگیری و روانه بازارهای جهانی شد. تاکنون، صادرات نفت حمل شده توسط باکو - تفلیس - جیهان در 18 ژانویه سال جاری به 4 میلیارد بشکه رسید.

در سال 2022، تقریباً 30 میلیون تن (حدود 224 میلیون بشکه) نفت خام و میعانات صادراتی از طریق خط لوله باکو - تفلیس - جیهان بر روی 305 نفتکش در پایانه جیهان بارگیری و حمل شد.

در حال حاضر خط لوله باکو - تفلیس - جیهان عمدتا نفت میدان«آذری-چراغ-گونشلی» و میعانات «شاه دنیز» را از آذربایجان حمل می‌کند. علاوه بر این، سایر حجم های نفت خام و میعانات گازی منطقه خزر (قزاقستان و ترکمنستان) از طریق خط لوله باکو - تفلیس - جیهان حمل می‌شود.

https://azertag.az/xeber/Baki_Tbilisi_Ceyhan_boru_kemeri_vasitesile_4_milyard_barel_neft_ixrac_edilib-2482328

ظرفیت انتقال خط لوله قفقاز جنوبی بیش از 18 درصد افزایش یافته است

در طول سال 2022، هزینه‌های عملیاتی خط لوله قفقاز جنوبی تقریباً 72 میلیون دلار (33.3 درصد افزایش سالانه) و هزینه‌های سرمایه ای بیش از 5 میلیون دلار (کاهش 2.4 درصد) بود. خبرگزاری «آپا» با اشاره به گزارش منتشر شده از سوی شرکت بی پی (اپراتور پروژه) از نتایج عملیات سال 2022 در آذربایجان در این باره خبر داد. خاطرنشان می‌شود که خط لوله قفقاز جنوبی در پایان سال 2006 به بهره برداری رسید و گاز تولید شده در میدان «شاه‌دنیز» را به آذربایجان، گرجستان و ترکیه می رساند. توسعه خط لوله قفقاز جنوبی در ژوئن 2018  گاز تجاری را به ترکیه و در دسامبر 2020 به اروپا تحویل داد. بر اساس این گزارش، در سال گذشته میانگین ظرفیت انتقال روزانه خط لوله قفقاز جنوبی برای صادرات 57.4 میلیون مترمکعب بوده که نسبت به سال قبل از 18.4 درصد افزایش داشته است.

https://apa.az/az/senaye-ve-energetika/cenubi-qafqaz-boru-kemerinin-oturuculuk-gucu-18-den-cox-artib-747364

 

بیش از 2.5 میلیارد دلار اعتبارات اختصاص یافته به فعالیت های میدان شاهدنیز در سال 2022

در سال 2022، حدود 2 میلیارد دلار و 281 میلیون هزینه‌های عملیاتی و حدود 463 میلیون دلار. (در مجموع 2.744 میلیارد دلار) هزینه سرمایه ای برای فعالیت های میدان میعانات گازی شاهدنیز انجام شده است. بخش عمده ای از هزینه‌ها برای پروژه شاهدنیز-2 است.

https://apa.az/en/energy-and-industry/more-than-25-bn-funds-allocated-to-activities-of-shahdeniz-in-2022-395938

برنامه ریزی برای اشتغال 38 هزار نفر در آذربایجان

میکائیل جباروف، وزیر اقتصاد آذربایجان در توییتر نوشت: در طول سال‌های 2016 تا 2022، بیش از 570 سند تشویق سرمایه‌گذاری برای بیش از 470 کارآفرین صادر شده است. در نتیجه پروژه‌هایی که توسط کارآفرینان اجرا می‌شود، حدود 5.5 میلیارد دلار سرمایه گذاری خواهد شد و تا 38000 شغل جدید ایجاد خواهد شد. 14 درصد از پروژه‌ها در شهر باکو و شهرک های اطراف و 86 درصد در مناطق اجرا می‌شود.

https://azertag.az/en/bolme/economy?page=3

تورم سالانه در جمهوری آذربایجان 13.6 درصد بوده است

در ژانویه امسال، شاخص قیمت مصرف کننده نسبت به ماه مشابه سال 2022، 113.6 درصد بود. به گزارش«رپورت» به نقل از کمیته آمار شاخص قیمت مصرف کننده برای محصولات غذایی، نوشیدنی‌ها و محصولات دخانی 117.5 درصد، برای محصولات غیر خوراکی 112.2 درصد و برای خدمات پرداختی ارائه شده به شهروندان 109.7 درصد بوده است.

در ژانویه 2023، شاخص قیمت مصرف کننده نسبت به ماه قبل 101 درصد بود. در ژانویه 2023، شاخص قیمت مصرف کننده محصولات غذایی، آشامیدنی و دخانیات نسبت به ماه قبل 101.2 درصد بود. در ژانویه 2023، شاخص قیمت مصرف کننده محصولات غیرخوراکی نسبت به ماه قبل 101.1 درصد بود. در ژانویه 2023، شاخص قیمت مصرف کننده برای خدمات پرداختی ارائه شده به مردم نسبت به ماه قبل 100.5 درصد بود.

https://report.az/maliyye-xeberleri/azerbaycanda-illik-inflyasiya-13-6-teskil-edib/

توسعه خط لوله TAP  تا سال 2025

لوکا شیپاتی، مدیر عامل TAP در مصاحبه ای با ترند گفت: ظرفیت بلندمدت جدید خط لوله ترانس آدریاتیک (TAP) در پایان سال 2025 در دسترس خواهد بود.

https://en.trend.az/business/energy/3708485.html

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما