معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۱/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۵

اخبار اقتصادی قزاقستان-آکتائو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قزاقستان در هفته چهارم بهمن ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

افزایش پروازهای توریستی به آکتائو به هفت بار در هفته

     تابستان گذشته، شهر آکتائو یکی از محبوب ترین مقاصد قزاقستان در میان گردشگران خارجی وارد شده به قزاقستان بوده است. به همین دلیل، تعداد پروازهای فرودگاه این شهر افزایش یافته است. در این خصوص ذکر شده است که قرار است پرواز های چارتر گردشگری بین ایران، روسیه و آکتائو (قزاقستان) به تعداد 7 پرواز در هفته افزایش یابد. از تفریح در سواحل دریای خزر و بازدید از مکان‌های گردشگری این منطقه به عنوان دو جاذبه مهم گردشگری آکتائو یاد می‌شود. همچنین هتل ها، تفریحگاه‌ها، پارک های آبی و امکانات تفریحی متنوع، گردشگران خارجی را به خود جذب کرد. نخست وزیر قزاقستان سال گذشته در مراسم رونمایی از لوح یادبود پروژه بزرگ سرمایه گذاران ترک در این منطقه، ابراز امیدواری کرده است که به زودی شهر آکتائو به عنوان یکی از شهرهای مهم در حوزه گردشگری منطقه شناخته شود. به گفته وی دولت قزاقستان تمام تلاش خود را برای پیشبرد برنامه توسعه گردشگری و جذب توریست در این منطقه انجام خواهد داد.

https://mangystaumedia.kz/ru/region/semy_raz_v_nedelyu_tepery_budut_priletaty_turisticheskie_charternie_reysi_v_aktau

 

نشست سرمایه گذاران علاقه مند به توسعه شیلات در استان مانگیستائو قزاقستان

     آقای "نورلان نوگایف" استاندار استان مانگیستائو هفته گذشته در راستای جذب سرمایه برای توسعه فعالیت‌ها در حوزه شیلات و پرورش ماهی با جمعی از سرمایه گذاران این حوزه به رایزنی پرداخته است. در این رابطه آقای "کومولودین شاخاسانوف"  مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری آکتیک بالیک اظهار داشته است که قصد دارد یک برند داخلی در حوزه شیلات ایجاد، پیشخوان‌های کشور را با محصولات داخلی پر و همچنین قیمت های مقرون به صرفه را برای مردم عرضه نماید. توسعه صنعت شیلات باعث رونق بیشتر اقتصادی منطقه و همچنین ایجاد مشاغل جدید می‌شود. نورلان نوگایف در این باره اظهار داشته است به کسانی که در این صنعت کار می‌کنند، اعلام می‌کنم: پیشنهادات و طرح های خود را ارائه دهند، ما رایزنی می‌کنیم و یک برنامه مشخص ترسیم و با تمام توان از سرمایه گذاری در این حوزه حمایت خواهیم کرد.

https://www.instagram.com/p/Comcc8msPKl/?utm_source=ig_web_copy_link

 

مانگیستائو یک منطقه جذاب برای مهاجران خارجی

     سال گذشته تعداد مهاجران خارجی وارد شده به آکتائو به 17.3 هزار نفر رسید. منطقه مانگیستاو به یکی از محبوب ترین مناطق برای اقامت مهاجران تبدیل شده است. در سال گذشته بیشترین مهاجران ورودی به استان مانگیستائو از کشور ازبکستان بوده اند. تعداد مهاجرین ازبک طی یک سال گذشته به 6500 نفر رسیده و نسبت به سال گذشته 63.6 درصد افزایش داشته است. کشور روسیه با 5.9 هزار (58.7 درصد بیشتر از سال 2021) در رتبه دوم بیشترین فرستنده مهاجر به استان مانگیستائو قرار دارد.

     قزاقستانی‌ها نیز سال گذشته طی روندی افزایشی محل سکونت خود را در این کشور تغییر داده اند. سال گذشته 803 هزار نفر از مردم قزاقستان به مناطق دیگری از این کشور نقل مکان کردند. در مقایسه با سال 2021، جابجایی محل سکونت مردم قزاقستان در کشور 6.1 درصد افزایش یافته است. برای اولین بار در سه سال گذشته، در منطقه مانگیستائو تراز منفی مهاجرت داخلی به ثبت رسیده و بر این اساس  653 نفر بیشتر از تعداد ورودی‌ها به این استان، منطقه را ترک کردند. بیشترین تفاوت بین میزان خروجی و ورودی در میان استان‌های قزاقستان مربوط به منطقه ترکستان  می‌باشد که تعدا خارج شوندگان  18100 نفر از وارد شوندگان بیشتر بوده است.

https://www.inaktau.kz/news/3545452/mangistau-ostaetsa-privlekatelnym-regionom-dla-vnesnih-migrantov

 

افزایش جمعیت استان مانگیستائو - قزاقستان

     اداره آمار ملی آژانس برنامه ریزی استراتژیک و اصلاحات جمهوری قزاقستان اعلام نمود؛ جمعیت منطقه مانگیستائو از 766 هزار نفر فراتر رفته است. در این خبر آمده است که تا 1 ژانویه 2023، 766956 نفر در منطقه مانگیستاو ساکن بوده اند. اکثر ساکنان مانگیستائو در آکتائو زندگی می‌کنند (271725 نفر)، در رتبه دوم منطقه مونایلی (163691 نفر) قرار دارد. شهر ژاناوزن با جمعیت 147933 نفر در رتبه سوم جمعیتی استان مانگیستائو قرار دارد. بر اساس همین آمار، تا اول ژانویه 2023، جمعیت قزاقستان 19،765،004 نفر می‌باشد.

https://www.inaktau.kz/news/3546692/cislennost-naselenia-mangistauskoj-oblasti-prevysila-766-tysac-celovek

 

همکاری روسیه و قزاقستان برای توسعه میدان‌های نفت و گاز در دریای خزر

     بر اساس گزارش وزارت انرژی قزاقستان شرکت بزرگ نفتی روسیه "لوک اویل" (Lukoil) به قزاقستان در توسعه میادین نفتی واقع در دریای خزر کمک خواهد کرد. در این خصوص عنوان شده است شرکت ملی نفت قزاقستان (KazMunayGas) و شرکت "لوک اویل" روسیه قراردادی را امضا کرده اند که بر اساس آن این دو نهاد منابع نفتی وگازی را در میادین "کالامکاس"، "خزر" و "اوزوف" واقع در بخش قزاقستانی دریای خزر استخراج می‌کنند.

https://caspiannews.com/news-detail/russia-kazakhstan-align-efforts-on-hydrocarbon-development-in-caspian-sea-2023-2-8-12/

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما