معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

اقتصاد دریامحور هند

اقتصاد هند با 7500 کیلومتر خط ساحلی مشتمل بر 9 ایالت و 12 بندر بزرگ و 200 بندر کوچک که هر سال حدود 1400 میلیون تن بار را جابجا می‌کنند، به شدت به دریا وابسته است. طبق آمار، 95 درصد تجارت این کشور از طریق حمل و نقل دریایی صورت می‌گیرد. بخش دریایی حدود 4 درصد تولید ناخالص داخلی هند را تشکیل می‌‎دهد و انتظار می‌رود این بخش در دهه آینده با نرخ رشد مرکب سالانه 10 درصد رشد کند.

اخبار اقتصادی قزاقستان-آکتائو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قزاقستان در هفته چهارم بهمن ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

صنعت شیلات و منابع حیوانی ساحل عاج

بخش شیلات و آبزی پروری نقش مهمی در اقتصاد ملی ساحل عاج ایفا می نماید به گونه ای که 3 درصد از تولید ناخالص داخلی در بخش کشاورزی و 0.78 درصد از تولید ناخالص داخلی کل کشور را به خود اختصاص داده است.

صنعت شیلات در قزاقستان، وضعیت پرورش و صادرات و واردات ماهی و انواع آبزیان

دولت قزاقستان چندی پیش به منظور توسعه پرورش، تولید و صید ماهی به وزارت اکولوژی، زمین‌شناسی و منابع طبیعی و هم‌چنین استانداری‌ها دستور داد که تا اول نوامبر سال جاری برنامه‌های خود در این راستا را تهیه نمایند. مخازن آبی که قابلیت ماهیگیری، پرورش ماهی یا تخم‌ریزی دارند باید شناسایی گردند که می‌تواند مکان‌های بالقوه‌ای چون مخازن خنک‌کننده نیروگاه‌های برق‌آبی و حرارتی، مناطق آبی حفاظت شده و قطعاتی از اراضی با استفاده از منابع آبی زیر زمینی را نیز در برگیرد.