معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۱/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۸۷

اخبار اقتصادی روسیه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روسیه در هفته چهارم بهمن ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

برزیل انتظار دارد گازپروم در بخش گاز این کشور سرمایه گذاری کند(09 فوریه_ریانووستی)

رودریگو بائنا سوارس، سفیر کشور برزیل در روسیه در نمایشگاه پرودکسپو به ریانووستی گفت: «برزیل از گازپروم روسی انتظار دارد در بخش گاز این کشور سرمایه گذاری کند.» وی افزود: «ما چارچوب قانونی جدیدی برای بخش گاز برزیل داریم و انتظار داریم گازپروم در برزیل سرمایه گذاری کند تا حضور جدی یک شرکت بزرگ روسی داشته باشیم.» طبق اعلام کنفدراسیون ملی صنعت برزیل، به لطف قانون جدید، سرمایه گذاری‌ها تا سال 2030 به حدود 29 میلیارد دلار می رسد.

https://ria.ru/20230209/braziliya-1850919328.html

 

روسیه و چین بر سر تامین گاز از مسیر خاور دور توافق کردند(09 فوریه_ایزوستیا)

روسیه و چین یک توافقنامه بین دولتی در مورد تامین گاز طبیعی از طریق مسیر خاور دور امضا کردند. این خبر در 9 فوریه توسط وزارت نیرو فدراسیون روسیه گزارش شده است. در پیش نویس قانون فدرال وزارت دفاع درباره تصویب این سند آمده است: «توافق همکاری در زمینه تامین گاز طبیعی از فدراسیون روسیه به چین در امتداد مسیر خاور دور در مسکو و پکن در 31 ژانویه 2023 امضا شد. پیش نویس قانون در پورتال فدرال پیش نویس اقدامات قانونی نظارتی ارسال شده است.»

نکته اصلی این توافق تنظیم ساخت و ساز و بهره برداری از بخش فرامرزی خط لوله گاز است که شامل یک گذرگاه زیر آبی بر روی رودخانه Ussuri در نزدیکی شهر Dalnerechensk روسیه و Hulin چین است. در سال 2022، گازپروم روسیه و شرکت ملی نفت چین (CNPC) قرارداد خرید و فروش بلندمدت گاز طبیعی از طریق مسیر خاور دور امضا کردند که به لطف آن، عرضه گاز این کنسرت روسیه به چین 10 میلیارد متر مکعب در سال افزایش خواهد یافت. در 15 دسامبر 2022، ژانگ هانهوی سفیر چین در فدراسیون روسیه، در کنفرانس گاز روسیه 2022، گفت که پکن آماده است همکاری با مسکو در بخش انرژی را تقویت کند و اجازه نخواهد داد کسی در این زمینه مداخله کند. او گفت که شرق از گاز روسیه استقبال می‌کند و بازار کافی برای پذیرش آن وجود دارد.

https://iz.ru/1467503/2023-02-09/rossiia-i-knr-dogovorilis-o-postavkakh-gaza-po-dalnevostochnomu-marshrutu

 

پوتین خواستار کاهش وابستگی به شرکای خارجی در صنعت چوب شد

به گزارش سرویس مطبوعاتی کرملین، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در نشستی درباره توسعه این صنعت گفت: «مجموعه صنعت چوب روسیه باید وابستگی خود را به شرکای خارجی کاهش دهد.» وی خاطر نشان کرد: « موضوع کلیدی در دسترس بودن فناوری‌ها و تجهیزات مدرن برای پردازش چوب است. متأسفانه هنوز وابستگی زیادی به شرکای خارجی وجود دارد. من کاملاً درک می‌کنم و همه ما درک می‌کنیم که کار آسان نیست، اما باید بر این وابستگی غلبه کرد.» رئیس‌جمهور روسیه از شرکت‌کنندگان در این نشست خواست تا در گزارش‌های خود توجه خود را بر توسعه پایگاه فن‌آوری چوب روسیه متمرکز کنند. رئیس دولت خواستار ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده و برنامه ریزی شده برای افزایش تولید تجهیزات و قطعات داخلی و همچنین ارتقای تحقیقات پروفایل در این زمینه شد. پوتین خاطرنشان کرد که این، از جمله موارد دیگر، برای نوسازی صنعت خمیر و کاغذ روسیه مهم است. رئیس جمهور از لزوم «افزایش عمق فرآوری» و توسعه انواع جدید محصولات برای بخش های مختلف اقتصاد خبر داد. رئیس دولت در طول سخنرانی خود خاطرنشان کرد که روسیه یک پنجم ذخایر چوب جهان را به خود اختصاص داده است. پوتین این را یک مزیت بزرگ برای کشور روسیه هم از نظر محیط زیستی و هم از نظر توسعه صنعتی خواند.  روز جمعه، 10 فوریه، پوتین در طی یک سفر کاری به منطقه آرخانگلسک، از مجتمع فرآوری چوب Ustyansky بازدید کرد. این شرکت در سال 2011 ساخته شد. مجتمع پرورش بذر Ustyansky یکی از شش مرکز تولید جنگل در روسیه است که در آن تمام چرخه آماده سازی مواد کاشت انجام می‌شود.

https://www.vedomosti.ru/economics/news/2023/02/10/962565-putin-prizval-sokratit-zavisimost?from=newsline

رئیس جمهور مجارستان اقتصاد روسیه را یکی از تعیین کننده‌ها در جهان خواند(11 فوریه_ریانووستی)

کاتالین نواک رئیس جمهور مجارستان گفت که روسیه شریک تجاری اصلی مجارستان نیست، اما اقتصاد این کشور یکی از تعیین کننده ترین اقتصادهای جهان است و روسیه روابط نزدیکی با کشورهای خارج از جهان غرب دارد. وی اذعان داشت: اقتصاد روسیه یکی از تعیین کننده ترین اقتصادها است، این کشور روابط نزدیک خود را با کشورهای خارج از جهان غرب حفظ می‌کند. در دراز مدت، باید این را در نظر بگیرد."

https://ria.ru/20230211/vengriya-1851462476.html

 

سفیر روسیه در مورد پروژه‌های مشترک با ونزوئلا صحبت کرد

سرگئی ملیک بگداساروف سفیر روسیه در کاراکاس به ریانووستی گفت: «سرمایه گذاری‌های مشترک تولید نفت موجود و پروژه‌های گازی آینده روسیه و ونزوئلا پتانسیل بالایی برای توسعه دارند و اولویت این کشور آمریکای جنوبی افزایش بهره وری خود است.» این دیپلمات روس گفت: «جوینت ونچرهای موجود هم در تولید نفت و هم آنهایی که اکنون در بخش گاز در حال بتن ریزی هستند، پتانسیل توسعه خوبی دارند. اولویت کاراکاس که بارها در سطوح مختلف اعلام شده است، فراهم کردن شرایط برای افزایش بهره وری است.» الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه پیشتر گزارش داده بود که روسیه و ونزوئلا پنج پروژه مشترک در بخش انرژی دارند. همکاری در این زمینه از جمله در صنعت گاز در حال گسترش است، جایی که طرفین در حال بحث در مورد دو سرمایه گذاری مشترک آینده هستند.

https://ria.ru/20230211/venesuela-1851416307.html

 

سفیر روسیه در قاهره رشد تجارت روسیه و مصر را در سال 2022 برآورد کرد

گئورگی بوریسنکو سفیر روسیه در قاهره در مصاحبه با ریانووستی گفت: «گردش تجاری روسیه و مصر در سال 2022، بر اساس برآوردهای اولیه، بیش از یک میلیارد دلار در مقایسه با سال قبل از آن افزایش یافته است.» بوریسنکو با اشاره به اینکه آمار رسمی هنوز محاسبه نشده است، گفت: «بر اساس برآوردهای اولیه، گردش تجاری بین روسیه و مصر در سال 2022 بالغ بر 6 میلیارد دلار بوده است که 5 میلیارد آن صادرات روسیه است.» این سفیر افزود: «در حال حاضر واضح است که گردش مالی تجاری نسبت به سال 2021 که حدود 4.8 میلیارد دلار بود، بیشتر شده است.

https://ria.ru/20230211/tovarooborot-1851384263.html

روسیه و بحرین در حال گفتگو در مورد توسعه همکاری‌های بانکی هستند(12 فوریه_ریانووستی)

الکسی اسکوسیرف، سفیر روسیه در بحرین، به ریانووستی گفت: «روسیه و بحرین برای گسترش همکاری بین بانک های دو کشور تلاش می‌کنند.» وی افزود: «قطعاً کار برای تشدید تعامل بین مؤسسات اعتباری دو کشور در حال انجام است، چنین فرصت هایی وجود دارد، این موضوع نه تنها با شرکای بحرینی، بلکه به طور کلی با همه کشورهای خلیج فارس که سیستم های مالی آنها بسیار یکپارچه است، در حال گفتگو است.» به گفته این دیپلمات، ایجاد همکاری‌های بلندمدت بین ساختارهای مالی روسیه و بحرین تأثیر مثبتی بر روابط تجاری و اقتصادی با منامه خواهد داشت و به رشد تجارت متقابل کمک می‌کند.

https://ria.ru/20230212/banki-1851512564.html

 

روسیه و بحرین در حال مطالعه پروژه‌هایی برای ایجاد هاب غلات و گاز هستند(12فوریه_ریانووستی)

الکسی اسکوسیرف، سفیر روسیه در بحرین در مصاحبه با ریانووستی گفت: «روسیه و بحرین در حال بررسی پیشنهادات برای ایجاد هاب غلات و گاز هستند.» وی خاطر نشان کرد: «مقامات مربوطه روسیه و بحرین به بررسی پیشنهادها برای اجرای تعدادی پروژه بزرگ و شاخص ادامه می دهند. این پروژه‌ها شامل پروژه‌هاب غلات، هاب گاز و کارخانه تولید واکسن‌های روسی است.»

پروژه ایجاد هاب غلات در بحرین چهار سال پیش توسط وزارت صنعت و تجارت روسیه مورد بحث قرار گرفت، اما هرگز تکمیل نشد. سپس در مورد ایجاد سایتی با تمرکز بر عرضه غلات روسیه به کشورهای حوزه خلیج فارس و خاورمیانه بود.

https://ria.ru/20230212/khab-1851510417.html

 

حجم تجارت بین روسیه و تونس بیش از 60 درصد افزایش یافته است(12 فوریه_ریانووستی)

الکساندر زولوتوف سفیر روسیه در تونس به ریانووستی گفت که حجم تجارت بین روسیه و تونس در سال 2022، با وجود موانع مصنوعی، بیش از 60 درصد رشد کرد و به 692 میلیون دلار رسید. زولوتوف اذعان داشت: «حجم تجارت در سال 2022، با وجود موانع مصنوعی شناخته شده، رشد قابل توجهی داشته است. در ده ماه، 63 درصد از رقم مشابه در سال قبل فراتر رفت و به 692 میلیون دلار رسید.» به گفته سفیر روسیه، رشد تجارت "نمونه بارز توانایی تعامل موفقیت آمیز در شرایط دشوار کنونی جهانی است." این دیپلمات روسی گفت: «من فکر می‌کنم این روند ممکن است به خوبی تثبیت شود، زیرا بسیاری از کالاهای تونس، به ویژه صنایع غذایی و نساجی، رقابتی هستند، و بنابراین نوید جایگزینی محصولات کشورهای اروپایی را می‌دهند.»

https://ria.ru/20230212/tunis-1851502252.html

روسیه و عربستان سعودی تصمیم گرفتند تجارت خود را به 5 میلیارد دلار افزایش دهند(12 فوریه_لنتا.رو)

به بیان سرگئی کوزلوف سفیر روسیه در ریاض؛ روسیه و عربستان سعودی تصمیم گرفتند تجارت خود را در آینده قابل پیش بینی به 5 میلیارد دلار برسانند. این دیپلمات درباره پویایی مثبت در روابط تجاری و اقتصادی دوجانبه بین دو کشور صحبت کرد. وی در عین حال خاطرنشان کرد که بر اساس نتایج دوره ژانویه تا نوامبر 2022، ارزش گردش تجاری روسیه و عربستان اندکی کاهش یافته است. کوزلوف حجم تجارت را 1.6 میلیارد دلار بسیار قابل توجه خواند. به گفته وی، پیش نیازهایی برای رشد بیشتر در سال 2023 وجود دارد. سفیر روسیه و عربستان سعودی گفت: «علاوه بر این، هر دو طرف روسی و سعودی قصد دارند در آینده قابل پیش‌بینی به رقم 5 میلیارد دلاری تعیین‌شده توسط رهبری روسیه و عربستان سعودی برسند». کوزلوف پیش از این درباره آغاز گسترش همکاری‌های نظامی-فنی بین دو کشور صحبت کرده بود. به گفته وی، ریاض قرار است توانایی‌های دفاعی خود را متنوع کند. وی افزود: «تماس های دوجانبه منظمی‌بین کشورها در این زمینه وجود دارد.»

https://lenta.ru/news/2023/02/12/aravia_trade/

روسیه رتبه اول خرید خودروهای دست دوم در ژاپن را دارد(13 فوریه_ریانووستی)

در سال 2022، روسیه رتبه اول صادرات خودروهای دست دوم ژاپن را به خود اختصاص داد، این داده‌ها توسط انجمن صادرکنندگان خودروهای فرسوده این کشور به صورت عمومی منتشر شد. بر اساس داده‌های آن، 213.6 هزار خودروی فرسوده در طول سال به روسیه فروخته شده است. نسبت به سال قبل که 162.2 هزار دستگاه فروخته شد، رشد 51 هزار معادل 31.7 درصد بوده است. اگر در ابتدای سال به طور متوسط ماهانه حدود 11 هزار دستگاه خودرو فروخته می‌شد، به استثنای ماه فوریه که 15 هزار دستگاه خودروی فرسوده وارد بازار روسیه شد، در سه ماه پایانی سال، سطح صادرات به روسیه به طور پیوسته در سطح 25 هزار بود. برای مقایسه؛ در سال 2021، به طور متوسط، فروش به طور پیوسته در محدوده 13-15 هزار در ماه بود. پویایی قیمت خودروهای دست دوم در سال گذشته نیز تفاوت محسوسی با سال های گذشته دارد. اگر در سال‌های 2020 و 2021 میانگین قیمت یک خودروی دست دوم که به بازار روسیه رفت حدود 600 هزار ین (حدود 4.5 هزار دلار به نرخ ارز فعلی) بود، پس از ژوئن 2022 از 1 میلیون ین فراتر رفته است و از ماه اوت در حدود 1.5 میلیون ین (11.5 هزار ین) تسویه شده است.

https://ria.ru/20230213/avtomobili-1851772422.html

 

روس ها رکوردی برای انتقال پولهای خود به خارج از کشور ثبت کردند(13 فوریه_لنتا.رو)

روس ها سال گذشته 4 تریلیون روبل به حساب های بانک های خارجی واریزکردند. ریانووستی با اشاره به داده‌های بانک مرکزی می نویسد: «این یک رکورد برای کل زمان محاسبات (از سال 2018) است.» در دسامبر 2022، روس ها 459.2 میلیارد روبل به حساب های بانک های خارجی واریز کردند. این میزان در نوامبر سال گذشته ثبت شد، زمانی که 561.5 میلیارد روبل به حساب های بانک های غیر مقیم واریز شد. با توجه به خطرات فزاینده نگهداری ارز در کشور، روس ها ترجیح دادند بیشتر پس اندازهای خود به شکل روبل را در خارج از کشور ذخیره کنند. تا اول دسامبر 2022، سپرده‌های روس ها به 8.4 تریلیون روبل (21 درصد از کل سپرده‌های جمعیت) رسید. ویاچسلاو پوتیلوفسکی، مدیر رتبه‌بندی بانکی Expert RA، توضیح داد که بخشی از ارز به دلیل ترس شهروندان از محدودیت‌های جدید ارز، کاهش ارزش موجودی بانک‌ها از ارزهای کشورهای غیردوست و مهاجرت به بانک‌های خارجی منتقل شد.

https://lenta.ru/news/2023/02/13/rub/

وزارت امور خارجه روسیه خروج روسیه از سازمان تجارت جهانی را هدیه ای برای دشمنان خواند(15 فوریه_ریانووستی)

روزنامه RBC به نقل از این خبرگزاری اظهار داشت: «وزارت امور خارجه فدراسیون روسیه با خروج روسیه از سازمان تجارت جهانی مخالفت کرد.» اما موضع بخش‌های ذیربط، به‌ویژه وزارت امور خارجه، کاملاً شناخته شده است، این وزارتخانه در بیانیه ای اعلام کرد: "سازمان تجارت جهانی همچنان یک پلت فرم مهم برای دفاع از منافع روسیه در سیستم تجاری جهانی است و خروج از آن هدیه‌ای برای دشمنان خواهد بود. "

در ماه می 2022، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به دولت دستور داد تا اقدامات کشورهای عضو سازمان تجارت جهانی برای محدود کردن تجارت با روسیه را از نظر انطباق آنها با قوانین و اصول سازمان ارزیابی کند و پیشنهادهایی را برای اعتراض علیه چنین اقداماتی ارائه کند. علاوه بر این، رئیس جمهور دستور به روز رسانی استراتژی مشارکت روسیه در سازمان تجارت را صادر کرد.

https://ria.ru/20230215/vto-1852277576.html

وزارت خارجه روسیه ممنوعیت ورود کشتی‌های روسی به بنگلادش را تایید کرد(15فوریه،کومرسانت)

به دلیل تحریم های آمریکا، 69 کشتی روسی نمی‌توانند وارد بنادر دریایی بنگلادش شوند. در ماه ژانویه، وزارت خارجه این کشور فهرستی از کشتی‌ها را به مقامات ذیصلاح ارائه کرد. به گفته سفارت روسیه در داکا، این تصمیم واردات محصولات روسی به بنگلادش را متوقف نخواهد کرد، زیرا "فقط کشتی‌های خاصی" تحت تحریم قرار گرفتند. این درحالی است که؛ تحویل گندم روسیه به بنگلادش از طریق حمل و نقل دریایی، ادامه دارد. در بازه زمانی جولای 2022 تا ژانویه 2023، 920 هزار تن غله حمل شده است. 14 فوریه، مقامات بنگلادش ورود چند ده کشتی روسی را ممنوع کردند. اکنون آنها نمی‌توانند محموله را به بنگلادش برسانند یا برای سوخت گیری در آب های سرزمینی این کشور توقف کنند.

https://www.kommersant.ru/doc/5826454

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما