معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۱/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۳

اخبار اقتصادی ترکمنستان - مرو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان در هفته دوم بهمن ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

ترکمنستان بهترین کارمند گمرک و گمرک سال را انتخاب کرد.(10بهمن)

خبرگزاری اورینت: به گزارش وب سایت گمرکات کشور، در چارچوب مسابقه بزرگداشت روز مدافعان میهن، پست گمرک "آرتیق" استان آخال ترکمنستان به عنوان "پست گمرک سال" شناخته شد.در این مراسم به ماموران گمرکی که در خدمت خود ممتاز بودند هدایای ارزنده ای اهدا شد. کمیته برگزاری مسابقات شرکت کنندگان را بر اساس معیارهایی مانند نتایج کار در سال گذشته میلادی، فعالیت های پیشگیری از تخلفات گمرکی، سطح حرفه ای بودن کارکنان و همچنین مشارکت در ورزش های همگانی، فرهنگی و آموزشی ارزیابی کرد.

گمرک "آرتیق" در مرز ایران و در قلمرو بخش کاکا استان آخال قرار دارد و برای عبور خودروها و شهروندان در نظر گرفته شده است.

 

ترکمنستان و دراگون اویل در مورد همکاری در زمینه کشتی سازی گفتگو کردند.(10بهمن)

خبرگزاری ترکمن پورتال: نمایندگان آژانس حمل و نقل دریایی و رودخانه ای ترکمنستان مذاکرات آنلاین با دراگون اویل انجام دادند و در جریان آن موضوعات گسترش بیشتر همکاری‌ها مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش سرویس مطبوعاتی آژانس "ترکمن دنیز دریا یولاری"، در چارچوب مذاکرات، نمایندگان آژانس حمل و نقل دریایی و رودخانه ای دراگون اویل را برای ایجاد همکاری در زمینه کشتی سازی مشترک پیشنهاد کردند.

به ویژه، شرکت های دراگون اویل پیشنهاد کردند که امکان سرمایه گذاری در پروژه‌های کشتی سازی در ترکمنستان را بررسی نمایند.

لازم به ذکر است که پیشتر گزارش شده بود که ترکمنستان قصد دارد در اوایل سال 2023 میلادی ساخت کشتی‌های بار خشک خود را آغاز کند.

آژانس "ترکمن دنیز دریا یولاری" دستگاه اجرایی مرکزی در زمینه حمل و نقل آبی است که در زمینه مدیریت دولتی در زمینه کشتیرانی تجاری مجاز است و سیاست دولتی در زمینه حمل و نقل آبی در ترکمنستان را دنبال می‌کند.

 

راه آهن قزاقستان-ترکمنستان-ایران حمل و نقل را از هند به آلماتی راه اندازی کرد.(9بهمن)

خبرگزاری اورینت: سرویس جدیدی برای توسعه شاخه شرقی کریدور حمل و نقل بین‌المللی شمال- جنوب (INSTC) راه‌اندازی شده است: KTZ Express، یک شرکت تابعه چندوجهی شرکت راه‌آهن ملی قزاقستان KTZ، دانه‌های کنجد را از هند به قزاقستان از طریق ترکمنستان و ازبکستان منتقل می‌کند.

کالاها از بندر موندرا در غرب هند به آلماتی در جنوب شرقی قزاقستان منتقل خواهند شد. به گزارش KTZ، این سرویس بخشی از طرح توسعه کریدور راه آهن قزاقستان-  ترکمنستان-ایران است. این کریدور بخشی از شعبه شرقی کریدور حمل و نقل بین‌المللی شمال- جنوب است که بمبئی را به مسکو متصل می‌کند.

طبق گزارش KTZ، زمان تخمینی برای این سفر حدود 20 روز است. ابتدا کالا از طریق دریا از بندر موندرا به بندرعباس ایران سفر خواهد کرد. کانتینرها از این پس با ریل حرکت کرده و از طریق ایران، ترکمنستان و ازبکستان به آلماتی می روند.

بسیاری از بازیگران درگیر در کریدور حمل و نقل بین‌المللی شمال- جنوب برای توسعه شاخه شرقی کریدور فشار می آورند. به عنوان مثال، در دسامبر 2022 میلادی، راه آهن روسیه برای اپراتورهایی که حمل و نقل کالا را در سمت شرق کریدور حمل و نقل بین‌المللی شمال-جنوب انتخاب می‌کنند، 20 درصد تخفیف تعیین کرد. این تخفیف فقط برای کانتینرهای حمل شده از طریق گذرگاه‌های مرزی روسیه و قزاقستان و همچنین از طریق گذرگاه مرزی بولاشاک-سرحدیاکا بین قزاقستان و ترکمنستان ارائه می‌شود.

شاخه شرقی کریدور حمل و نقل بین‌المللی شمال-جنوب شبکه ای است که روسیه را با کشورهای حوزه خزر، خلیج فارس، آسیای مرکزی، جنوبی و جنوب شرقی مرتبط می‌کند.

 

 بیش از 5 هزار تن گوجه فرنگی از ترکمنستان از ابتدای سال 2023 میلادی به منطقه مسکو وارد شده است.(11بهمن)

خبرگزاری ترکمن پورتال: از ابتدای سال 2023 میلادی، روس سلخوز نادزور کنترل قرنطینه گیاهی 5 هزار تن گوجه فرنگی تازه را که از ترکمنستان وارد منطقه مسکو شده است، انجام داده است.

در حال حاضر ترکمنستان یکی از تامین کنندگان اصلی گوجه فرنگی به روسیه است و هر ساله شرکت های ترکمنستانی صادرات خود را در این راستا افزایش می دهند.

به گزارش وب سایت رسمی سرویس فدرال نظارت بر دامپزشکی و گیاهپزشکی فدراسیون روسیه، از ابتدای سال جاری میلادی، دفتر روس سلخوز نادزور برای شهر مسکو، مناطق مسکو و تولا تاکنون بیش از 270 خودرو را بازرسی کرده است. کنترل بهداشت گیاهی قرنطینه ای حدود 5 هزار تن گوجه فرنگی تازه را که از ترکمنستان به منطقه مسکو وارد شده بود، انجام داد.

متخصصان مرکز روسی قرنطینه گیاهان (FGBU "VNIIKR") مطالعات آزمایشگاهی را انجام دادند که مطابقت این محصولات را با الزامات بهداشت گیاهی قرنطینه تأیید کرد. تمامی محموله‌های وارداتی تحت کنترل و مطابق با الزامات قرنطینه و بهداشت گیاهی اتحادیه اقتصادی اوراسیا هستند.

پس از گذراندن موفقیت آمیز روش کنترل گیاهی قرنطینه، گوجه فرنگی برای فروش آزاد شد.

کارآفرینان ترکمن انواع مختلف گوجه فرنگی از جمله گوجه فرنگی گیلاسی، روگانتینو و فولتون را پرورش می دهند. تکنیک های نوآورانه مراقبت از گیاه به رشد گوجه فرنگی در تمام طول سال کمک می‌کند.

 

ترکمنستان و کره قصد دارند در زمینه کشتی سازی همکاری کنند.(12بهمن)

خبرگزاری بیزنس ترکمنستان: نمایندگان آژانس "ترکمن دنیز دریا یولاری" طی سفر کاری به شهر بوسان جمهوری کره که در تاریخ 15 لغایت 24 ژانویه برگزار شد، در تعدادی از رویدادهای مربوط به ایجاد همکاری‌های دوجانبه در زمینه کشتی سازی شرکت کردند. این خبر توسط آژانس "ترکمن دنیز دریا یولاری" گزارش شد.

این سفر به دعوت طرف کره ای به منظور اجرای یادداشت تفاهم امضا شده بین موسسه تحقیقات تجهیزات دریایی کره (KOMERI) و کارخانه کشتی سازی و تعمیر کشتی ترکمن شرکت سهامی‌بالکان انجام شد.

در جریان این سفر، نمایندگان ترکمنستان با نمایندگان موسسه تحقیقاتی KOMERI دیدار و در مورد زمینه‌های اصلی همکاری در زمینه کشتی سازی گفتگو کردند. نمایندگان آژانس "ترکمن دنیز دریا یولاری" همچنین از مراکز منطقه ای موسسه تحقیقات KOMERI بازدید کردند.

هیئت ترکمنستان همچنین با فرآیندهای ساخت کشتی در کارخانه Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering  (DSME) آشنا شد. DSME یکی از بزرگترین شرکت های کشتی سازی در کره است. کارخانه کشتی سازی DSME در سال 1973 میلادی تاسیس شد و انواع مختلفی از کشتی‌ها، کشتی‌های فله بر، کشتی‌ها، کشتی‌های کانتینری و تانکرها را می سازد.

در این بازدید کاری، هیئت ترکمنستان کارخانه کشتی سازی و تعمیر کشتی "بالکان" را معرفی کرد.

در ادامه جلسه ای با حضور نمایندگان شرکت مشاور موینا برگزار شد. نمایندگان شرکت مشاوره Movena گفتند که آنها اطلاعات موجود در مورد کارخانه کشتی سازی بالکان را به دقت تجزیه و تحلیل کرده و آماده همکاری در راه اندازی کشتی سازی و مدیریت کشتی سازی در این کارخانه هستند.

در پایان این دیدار کاری، طرفین بار دیگر تایید کردند که همکاری بین ترکمنستان و جمهوری کره را در زمینه آموزش متخصصان کشتی سازی و بهبود تولید این کارخانه ایجاد خواهند کرد.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما