معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۱/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۳

اخبار اقتصادی ترکمنستان - مرو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان در هفته اول بهمن ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

داده‌های تمام چاه‌ها باید در پایگاه داده کاداستر آب دولتی ترکمنستان گنجانده شود.(4بهمن)

خبرگزاری ترکمن پورتال: طبق قوانین فعلی ترکمنستان، صاحبان چاه‌هایی که از آب های زیرزمینی بهره برداری می‌کنند، موظفند کلیه داده‌های لازم (برداشت آب، ترکیب شیمیایی و غیره) را در اختیار سرویس کنترل زمین شناسی دولتی قرار دهند تا در بانک اطلاعاتی کاداستر آب دولتی ترکمنستان گنجانده شود.

به نوشته روزنامه "ترکمنستان بی طرف"، این الزام برای همه بنگاه‌ها، نهادها و سازمان‌های کشور صرف نظر از مالکیت اعمال می‌شود.

 

تعداد کاربران بانکداری اینترنتی در ترکمنستان به یک میلیون نفر رسید.(6بهمن)

خبرگزاری اورینت: تعداد کل کاربران بانکداری اینترنتی در ترکمنستان تا اول ژانویه 2023 میلادی به 932.7 هزار نفر رسید. این را آمار منتشر شده در سایت بانک مرکزی کشور نشان می دهد.

قابل ذکر است که عشق آباد از نظر تعداد کاربران ثبت نام شده بانکداری اینترنتی پیشتاز نیست. بیشتر آنها در استان ماری هستند - 215.03 هزار نفر و در رتبه دوم استان لباب با 210.3 هزار کاربر قرار دارد. پایتخت با امتیاز 190.02 هزار کاربر رتبه سوم را دارد.

دایخان بانک با 346.7 هزار نفر بیشترین تعداد کاربر بانکداری اینترنتی را به خود اختصاص داده است.در رتبه دوم بانک "ترکمنستان" (294.4 هزار نفر) قرار دارد و بانک "ترکمن باشی" سه نفر اول (166.1 هزار) را بسته است.

اتصال به بانکداری اینترنتی به شما امکان می دهد حساب ها را بررسی کنید، صورتحساب های آنلاین دریافت کنید، دوره‌های بازپرداخت وام را نظارت کنید، وجوه را به حساب های دیگر منتقل کنید و غیره.

 

تولید بیش از یک میلیون تن کود معدنی در استان بالکان(7بهمن)

خبرگزاری بیزنس ترکمنستان: طی سال گذشته میلادی یک میلیون و 38 هزار تن کود معدنی در استان بالکان تولید شد که حجم برنامه ریزی شده 104.9 درصد محقق شد.

در دوره مورد گزارش، حدود 763 تن ید در استان تولید شد که برنامه تولید 102.3 درصد محقق شد.

بر اساس این گزارش، بیش از 254 تن ید در بخش خصوصی تولید شده است.

سال گذشته میلادی حدود 875 تن کربن سیاه در استان بالکان تولید شد. همچنین میزان کل سولفات سدیم تولید شده در این مدت 1010 تن بوده است.

 

مجتمع پالایشگاه‌های نفت ترکمن باشی بیش از 1.54 میلیون تن بنزین تولید کرد.(7بهمن)

خبرگزاری بیزنس ترکمنستان: مجتمع پالایشگاه‌های نفت ترکمن باشی شرکت دولتی "ترکمن نفت" در سال 2022 میلادی یک میلیون و 542 هزار و 204 تن بنزین در گریدهای مختلف تولید کرد که حجم برنامه ریزی شده 113.7 درصد محقق شد.

بر اساس این گزارش، حجم بنزین تولیدی 186 هزار و 218 تن بیش از برنامه ریزی شده است.

مجتمع پالایشگاه‌های نفت ترکمن باشی طی سال گذشته میلادی 426 هزار و 147 تن نفت سفید و بیش از یک میلیون و 488 تن سوخت دیزل تولید کرده است.

در مجموع این شرکت بیش از 57 هزار تن روغن روان کننده تولید کرد که برنامه تولید 106 درصد محقق شد.

شرکت مجتمع پالایشگاه‌های نفت ترکمن باشی در زمینه فرآوری نفت و میعانات گازی، تولید انواع محصولات پتروشیمی فعالیت دارد و آنها را در بازارهای داخلی و خارجی به فروش می رساند.

 

فائو قصد دارد دفتر نمایندگی خود را در ترکمنستان افتتاح کند.(3بهمن)

خبرگزاری بیزنس ترکمنستان: تویلی کومکوف سفیر ترکمنستان در ایتالیا، نماینده دائم ترکمنستان در فائو و مدیر کل فائو قو دونگیو در نشستی که روز پنجشنبه در مقر سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد برگزار شد، موضوع پروژه موافقتنامه بین دولت ترکمنستان و فائو در مورد افتتاح دفتر نمایندگی این سازمان در این کشور را بررسی کردند. این را سفارت ترکمنستان در ایتالیا در بیانیه ای به رسانه‌ها اعلام کرد.

در ابتدای این نشست، سفیر تویلی کومکوف با ابلاغ سلام و احوالپرسی از طرف دولت ترکمنستان به مدیرکل، قصد ترکمنستان را برای توسعه همکاری‌های موثر با هدف استفاده از شیوه‌های جهانی در زمینه توسعه پایدار کشاورزی و بهبود اقدامات برای توسعه حفظ امنیت غذایی کشاورزی بیان کرد.

مدیرکل به نوبه خود به نقش فعال ترکمنستان در فرآیندهای بین المللی با هدف حفاظت از محیط زیست، استفاده منطقی از منابع طبیعی و تضمین امنیت غذایی اشاره کرد.

در این دیدار طرفین در خصوص توسعه و اجرای کامل پروژه‌ها و برنامه‌های مشترک تبادل نظر کردند.

 

حجم مبادلات تجاری ترکمنستان و ازبکستان 926.3 میلیون دلار بوده است.(3بهمن)

خبرگزاری بیزنس ترکمنستان: گردش مالی تجارت خارجی ازبکستان با ترکمنستان در سال 2022 میلادی بالغ بر 926.3 میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته میلادی 2.7 درصد افزایش داشته است.

ازبکستان در دوره گزارش 731.5 میلیون دلار محصولات ترکمنستانی وارد کرده است که نسبت به مدت مشابه در سال 2021 میلادی سه درصد بیشتر است. در همین مدت صادرات این کشور به ترکمنستان 1.5 درصد افزایش یافت و به 194.8 میلیون دلار رسید. ترکمنستان یکی از ده شریک تجاری بزرگ ازبکستان است.

مجموع گردش مالی تجارت خارجی ازبکستان در سال 2022 میلادی بیش از 50 میلیارد و 8 میلیون و 400 هزار دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه در سال 2021 میلادی، 6.21 میلیارد دلار یا 18.6 درصد بیشتر است.

در این مدت، حجم تجارت خارجی بین ازبکستان و روسیه از 9.27 میلیارد دلار، واردات از 6.21 میلیارد دلار و صادرات - حدود 3.06 میلیارد دلار فراتر رفت.

دیگر شرکای اصلی ازبکستان از نظر تجارت برای دوره مشخص شده عبارتند از: چین (بیش از 8.9 میلیارد دلار)، قزاقستان (بیش از 4.6 میلیارد دلار)، ترکیه (بیش از 3.2 میلیارد دلار)، کره جنوبی (بیش از 2.3 میلیارد دلار)، قرقیزستان (1 دلار). 26/0 میلیارد دلار، آلمان (15/1 میلیارد دلار)، افغانستان (9/759 میلیون دلار) و هند (5/690 میلیون دلار) هستند.

در سال 2021 میلادی، گردش تجاری بین ازبکستان و ترکمنستان بالغ بر 926.3 میلیون دلار بوده است.

 

ترکمنستان قصد دارد گواهینامه بین المللی گواهی داوطلبانه محصولات کشاورزی را دریافت کند.(5بهمن)

خبرگزاری ترکمن پورتال: یک سازمان مستقل که الزامات صدور گواهینامه داوطلبانه محصولات کشاورزی را در سراسر جهان تعریف می‌کند - GLOBAL G.A.P، از ترکمنستان در اخذ گواهی سازمان و افزایش رقابت پذیری محصولات ترکمن در بازار جهانی حمایت می‌کند. این را ترند با استناد به ادیت استرازدینا، مدیر فنی GLOBAL G.A.P برای حساب های کلیدی در آسیای مرکزی و لتونی گزارش داد..

وی گفت: "ما بسیار خرسندیم که ترکمنستان قصد دارد گواهی جهانی G.A.P را برای افزایش رقابت پذیری محصولات خود دریافت کند و این پروژه واقعاً پیشرفت بسیار خوبی دارد. اولین آموزش ها و رویدادهای اطلاعاتی بسیار خوب پیش رفت، آماده سازی برای صدور گواهینامه در حال انجام است."

استرازدینا در مورد نتایج این کار تاکید کرد که سمینارهای آموزشی ارزیابی ریسک اجتماعی برای مشاوران ترکمنستان برگزار شده است.

مدیر فنی GLOBAL G.A.P گفت: " هدف، ارائه بینش و دید کلی، افزایش سطح رفتار تجاری مسئولانه، از جمله رعایت استانداردهای کار، توسط شرکت‌های ترکمنی از طریق ایجاد انگیزه در آنها از طریق بهبود رقابت صادراتی و انطباق با استانداردهای بین المللی محیطی، اجتماعی و حاکمیتی برای جلوگیری از اختلال در عملکرد آنها و کمک به صادرات محصولات خود به خارج از کشور است".

برنامه صدور گواهینامه جهانی G.A.P تمام مراحل تولید، از خوراک یا بذر گرفته تا محصولات نهایی تولید شده توسط شرکت های کشاورزی را تحت تاثیر قرار می دهد.

 

ترکمنستان از طریق صندوق جمعیت ملل متحد گروهی از تجهیزات پزشکی الکتریکی را خریداری کرد.(5بهمن)

خبرگزاری اورینت: دفتر صندوق جمعیت ملل متحد در ترکمنستان تجهیزات و دستگاه‌های جراحی الکتریکی و آسپیراتورها را برای مراقبت‌های اضطراری زنان و زایمان به طرف ترکمنستان تحویل داد. این خبر در صفحه رسمی این سازمان در اینستاگرام منتشر شده است.

این تجهیزات توسط UNFPA با هزینه وزارت بهداشت و صنایع دارویی ترکمنستان خریداری شده است.

بر اساس نشریه UNFPA، ارائه به موقع مراقبت های اضطراری مامایی برای کاهش مرگ و میر مادران حیاتی است. استانداردهای ارائه مراقبت مناسب در سال 2012 میلادی پیاده شدند و به طور مرتب به روز می‌شوند.

 

پایانه کانتینری با ظرفیت یک میلیون تن بار در سال در چارچوب مرکز لجستیک ترکمنستان در آستاراخان ساخته می‌شود. (5بهمن)

خبرگزاری اورینت: تدوین نقشه راه برای اجرای پروژه راه اندازی مرکز لجستیک ترکمنستان در منطقه آستاراخان (روسیه) بخشی از کار مشترک بزرگ گروه‌های کارشناسی دو کشور خواهد بود. سرگئی میلوشکین، مدیر کل شرکت سهامی منطقه ویژه اقتصادی لوتوس در مصاحبه با کانال تلویزیونی آستاراخان-24 گفت.

در منطقه ویژه اقتصادی بندر، بخش‌های متعددی در نزدیکی اسکله‌های 8 و 9 بندر اولیا شناسایی شده است. زمین به ساکن لنگر - شرکت بندر و لجستیک کاسپین واگذار شد. مدیر کل گفت: در حال حاضر زیرساخت‌ها در آنجا ایجاد شده است، ساخت تأسیسات برای انتقال کانتینر، غلات و روغن آغاز شده است.

وی ادامه داد: در بهار سال جاری میلادی، ما در نظر داریم طبق یک طرح موقت غلات را در مسیر همسایگان جنوبی خود حمل کنیم. همزمان طراحی در حال اتمام است و مناقصه احداث پایانه کانتینری با ظرفیت اولیه یک میلیون تن بار در سال اعلام می‌شود. سرگئی میلوشکین گفت: در آینده نزدیک، آزمایش دولتی به پایان خواهد رسید و در سال 2024 میلادی بارگیری و تخلیه کانتینرها را آغاز خواهیم کرد.

رئیس لوتوس همچنین خاطرنشان کرد: مذاکراتی در آستاراخان با همکارانی از ازبکستان و قرقیزستان انجام شد و آنها تمایل خود را برای مشارکت در انتقال کالا از ترکمنستان به آستاراخان اعلام کردند. پروژه منطقه ویژه اقتصادی بندر نیز مورد توجه محافل تجاری ایران، هند، کشورهای عربی قرار گرفته و تعداد شرکت کنندگان همچنان رو به افزایش خواهد بود. او گفت که علاوه بر این، راه اندازی این مرکز لجستیک باعث افزایش تجارت بین روسیه و ترکمنستان می‌شود.

 

حجم مبادلات تجاری ترکمنستان و قرقیزستان در ژانویه تا نوامبر 160.2 درصد افزایش یافت .(6بهمن)

خبرگزاری بیزنس ترکمنستان: گردش مالی تجارت خارجی قرقیزستان با ترکمنستان در ژانویه تا نوامبر 2022 میلادی بیش از 79.6 میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه در سال 2021 میلادی 160.2 درصد بیشتر است.

حجم مبادلات تجاری بین دو کشور در یازده ماه اول سال 2021 میلادی بیش از 30.59 میلیون دلار بوده است.

قرقیزستان طی یازده ماهه سال گذشته میلادی بیش از 75 میلیون دلار محصولات ترکمنستانی وارد کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل میلادی 182.1 درصد افزایش داشته است. در همین مدت، صادرات این کشور به ترکمنستان بیش از 4.55 میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال 2021 میلادی، 14.4 درصد افزایش داشته است.

بر اساس این گزارش، اساس صادرات ترکمنستان به قرقیزستان طی ده ماهه فرآورده‌های نفتی، برق و سبزیجات است.

 

رنسانس در دومین پروژه کارخانه بنزین آخال شرکت خواهد کرد.(7بهمن)

خبرگزاری بیزنس ترکمنستان: Rönesans Endüstri Tesisleri، یکی از شرکت‌های گروه هلدینگ Rönesans ترکیه، در مورد پروژه دومین کارخانه تولید بنزین از گاز طبیعی در استان آخال ترکمنستان، یادداشت تفاهم امضا کرده است. این را روز چهارشنبه خبرگزاری ترکیه بلومبرگ اچ تی گزارش داد.

هولدینگ Rönesans در چهاردهمین کنفرانس اقتصادی ترکمن-ژاپن که در 22 دسامبر سال گذشته میلادی در توکیو برگزار شد، توافقات اولیه برای اجرای این پروژه در آسیای مرکزی را مورد بحث قرار داد.

این کنفرانس به ریاست رشید مردوف، معاون رئیس کابینه وزیران، وزیر امور خارجه و هیرویوکی تسوبای مدیر عامل شرکت ایتوچو برگزار شد. در این نشست نمایندگانی از دولت ترکمنستان، سفیر ترکمنستان در ژاپن و نمایندگان شرکت های ترک و ژاپنی مجری طرح ها در منطقه حضور داشتند.

علاوه بر رنسانس، یادداشت تفاهم در مورد پروژه کارخانه دوم توسط شرکت دولتی ترکمن شیمی، Kawasaki Heavy Industries و Itochu Cooperation امضا شد.

کارخانه بنزین توسط کنسرسیومی از صنایع سنگین کاوازاکی و Rönesans Endüstri Tesisleri ساخته شد و در ژوئن 2019 میلادی به طور رسمی مورد بهره برداری قرار گرفت. این کارخانه 1.7 میلیارد دلاری برای فرآوری سالانه 1.785 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی و تولید 600 هزار تن بنزین ECO-93 مطابق با EURO-5 و 100 هزار تن گاز مایع طراحی شده است.

کارخانه بنزین آخال در کتاب رکوردهای گینس به عنوان "اولین کارخانه تولید بنزین از گاز طبیعی در جهان" ثبت شده است.

 

ژانویه تا اکتبر: مبادلات تجاری بین ترکمنستان و اتحادیه اروپا به 816.94 میلیون یورو رسید.(7بهمن)

خبرگزاری بیزنس ترکمنستان: گردش تجاری بین ترکمنستان و کشورهای اتحادیه اروپا در ژانویه تا اکتبر 2022 میلادی بالغ بر 816.94 میلیون یورو بوده است. این خبر  توسط خبرگزاری ترند به نقل از آژانس آمار اتحادیه اروپا یورواستات گزارش شده است.

بر اساس گزارش این آژانس، صادرات ترکمنستان به اتحادیه اروپا در ده ماهه نخست سال 2022 میلادی بالغ بر 323.16 میلیون یورو بوده که در مقایسه با مدت مشابه در سال 2021 میلادی (442.63 میلیون یورو) 27 درصد کمتر است.

ترکمنستان در ده ماهه نخست سال گذشته میلادی محصولات اروپایی را به ارزش 493.78 میلیون یورو وارد کرده است.

مجموع گردش تجاری بین ترکمنستان و کشورهای اتحادیه اروپا در سال 2020 میلادی بالغ بر 955.7 میلیون یورو بوده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما