معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۱/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۵۷

اخبار اقتصادی شمال افغانستان – مزار شریف

اهم اخبار و تحولات اقتصادی شمال افغانستان در هفته سوم بهمن ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

واردات بیش از 3 هزار تن اموال تجاری از مرز تورغندی

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان اعلام کرده که بیش از 3هزار تن اموال تجاری از طریق خط آهن تورغندی وارد کشور شده است. در پی متوقف شدن فعالیت کاری خط آهن ازبکستان در منطقه مرزی حیرتان، مقامات این گروه اعلام کردند روز گذشته 50 واگن اموال تجاری شامل 3369 تن کالا به کشور وارد شده است. (خبرگزاری جمهور)

http://www.jomhornews.com/fa/news/157576/

 استخراج روزانه 200 تن نفت از حوزه نفتی قشقری در استان سرپل

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی در صفحه توییترش نگاشته است که روزانه 200 تن نفت به ارزش 130 هزار دلار آمریکایی از حوزه نفتی قشقری در استان سرپل استخراج می‌شود.  معدن نفت قشقری  در شمال کشور شامل سه بخش آق‌دریا، قشقری و انگوت در مجموع 1723 کیلو مترمربع مساحت دارد که 19.6 میلیون تن نفت از آن قابل استخراج می‌باشد و در آینده‌های نزدیک در صورت حفاری چاه ‌های دیگر آن مقدار استخراج نفت از آن نزدیک به 1000 تن در یک شبانه روزخواهد رسید. قرار است 30 چاه دیگر در آینده نزدیک توسط شرکت چینی حفاری شود که با حفر آن مقدار استخراج نفت  از 200 تن به 1000 تن در روز افزایش می‌یابد. (خبرگزاری صدای افغان)

https://www.avapress.com/fa/news/264876/روزانه-200-تن-نفت-خالص-معدن-قشقری-استان-سرپل-استخراج-می-شود

 امضای کنوانسیون اجتناب از وضع مالیات مضاعف بین طالبان و پاکستان

حکومت طالبان و پاکستان کنوانسیون اجتناب از وضع مالیات مضاعف بر درآمد بین دو طرف را امضا کرده‌اند. صادق خان، نماینده‌ ویژه‌ پاکستان امضای این سند را یک قدم مهم به جلو خوانده و گفته است که حدود ۱۲ سال طول کشید تا از این نقطه‌ «عطف عبور کنیم». پیمان‌نامه‌ اجتناب از مالیات مضاعف پس از مذاکرات سه‌روزه، بین هیأت طالبان و هیأت پاکستانی در اسلام‌آباد امضا شده است. (روزنامه اطلاعات روز)

https://www.etilaatroz.com/165138/کنوانسیون-اجتناب-از-وضع-مالیات/

 کاهش ذخایر نفتی حیرتان

در پی توقف صادرات و واردات از طریق خط آهن حیرتان، ذخایر نفتی در این بندر تجاری کاهش یافته و احتمال افزایش بهای مواد نفتی قوت یافته است. اتحادیه مواد نفتی در شمال کشور بر بازگشایی دوباره‌ خط آهن بندر حیرتان تأکید کرده و می‌گوید در صورتی که روند واردات به حالت عادی برنگردد، بهای مواد نفتی به‌ویژه گاز مایع افزایش چشم‌گیری خواهد داشت. اداره خط آهن افغانستان می‌گوید که قرار است هفته‌ جاری هیأتی برای امضای تفاهم‌نامه آغاز فعالیت‌های خط ‌آهن حیرتان به ازبکستان سفر کند. (روزنامه اطلاعات روز)

https://www.etilaatroz.com/165262/توقف-فعالیت-خط-آهن-افغانستان-ازبیکستا/

 

 برگزاری نمایشگاه سه‌روزه صنایع دستی زنان در بغلان

تعدادی از زنان صنعت‌پیشه با هماهنگی با اداره اطلاعات و فرهنگ طالبان در استان بغلان و همکاری بنیاد آغاخان یک نمایشگاه سه‌روزه صنایع دستی زنان را برگزار کردند. هدف از برگزاری این نمایشگاه «هم‌دیگرپذیری» عنوان شده است. تلاش زنان فعال برای رفع محدودیت‌های کاری زنان در سایه حکومت طالبان افزایش یافته است. (روزنامه اطلاعات روز)

https://www.etilaatroz.com/165325/نمایشگاه-سه-روزه-صنایع-دستی-زنان/

 وضع محدودیت بر انتقال دلار از مرزهای زمینی و هوایی افغانستان

دفتر نخست‌وزیر طالبان برای جلوگیری از قاچاق ارز از افغانستان محدودیت جدیدی وضع کرده که براساس آن، شهروندان نمی‌توانند از مرزهای زمینی بیشتر از ۵۰۰ دلار و از مرزهای هوایی بیشتر از 5 هزار دلار را انتقال دهند. ذبیح‌الله مجاهد؛ سخن‌گوی طالبان اعلامیه‌ای شش ماده‌ای نخست‌وزیر این گروه درباره‌ جلوگیری از قاچاق ارز، طلا و سنگ‌های قیمتی را منتشر کرده است. در گذشته انتقال ۲۰ هزار دلار از افغانستان مجاز بود. طالبان برای تخلف از این مقررات خود مجازات نیز وضع کرده و گفته‌اند که اگر کسی هنگام انتقال یک میلیون دلار بازداشت شود، یک سال زندانی خواهد شد و اگر پول کم‌تر از یک میلیون دلار باشد، فرد حامل در قبال هر صدهراز دلار یک ماه زندانی می‌شود. طالبان ورود ارزهای کشورهای همسایه به کشور را نیز ممنوع کرده‌اند و پیشگیری از قاچاق ارز، طلا، سنگ‌های قیمتی و آثار تاریخی در سراسر کشور را مسئولیت اداره‌ استخبارات، وزارت‌های دفاع و کشور خوانده است. (خبرگزاری شفقنا)

https://af.shafaqna.com/FA/551835

 درخواست ترکمنستان برای دریافت سنگ مرمر هرات

سرکنسول ترکمنستان در شهر هرات خواستار افزایش همکاری‌ها برای صادرات سنگ مرمر هرات به کشورش شد. نور احمد اسلام‌جار؛ استاندار طالبان در هرات گفته است که بازرگانان هرات، خواهان گسترش روابط اقتصادی با ترکمنستان هستند. (خبرگزاری شفقنا)

https://af.shafaqna.com/FA/551892

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما