معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۱/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۹

اخبار اقتصادی یونان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی یونان در هفته سوم بهمن ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

افزایش بدهی‌های معوق در یازده ماه اول سال 2022

به نقل از وزارت دارایی یونان، بدهی‌های معوق شهروندان و شرکت‌ها به ادارات مالیات در یازده ماه اول سال 2022 به 6.7 میلیارد یورو رسید که در مقایسه با دوره مشابه سال 2021 (5.13 میلیارد یورو) به میزان 30.5 درصد افزایش داشته است. مبلغ کل بدهی‌های معوق شهروندان و شرکت‌ها به ادارات مالیات به بیش از 113 میلیارد یورو می‌رسد که 39 میلیارد یوروی آن متعلق به افراد حقیقی و 74 میلیارد یورو نیز متعلق به افراد حقوقی است. از این میزان، مبلغ 26.2 میلیارد یورو غیر قابل وصول توصیف شده است.

https://www.naftemporiki.gr/finance/economy/1432012/lixiprothesmes-ofeiles-xeperasan-ta-67-dis-to-11mino-toy-2022/

ارزش سپرده‌های بانکی یونان

به نقل از گزارش بانک مرکزی یونان، ارزش سپرده‌های بانکی شهروندان این کشور در ماه دسامبر 2022 با 5 میلیارد یورو افزایش نسبت به ماه گذشته به 190 میلیارد یورو رسید که بالاترین رقم از اواسط سال 2011 است. در مقایسه با سال 2021 ارزش سپرده‌های بانکی در یونان 9 میلیارد یورو افزایش یافته است.

https://www.ot.gr/2023/01/27/oikonomia/tte-ayksisi-5-dis-eyro-se-katatheseis-noikokyrion-kai-epixeiriseis-ton-dekemvrio/

 دیدار مدیر اجرایی ESM از آتن

آقای پیر گرامگنا، مدیر اجرایی مکانیزم ثبات اروپا ESM، در سفر اخیر خود به آتن، با آقای میچوتاکیس نخست‌وزیر، آقای استایکوراس وزیر دارایی و آقای استورناراس رئیس بانک مرکزی  یونان دیدار کرد. به نقل از منابع یونانی طی دیدار آقایان میچوتاکیس و گرامگنا، طرفین بر تداوم رشد اقتصادی یونان و تاب‌آوری اقتصاد این کشور در مقابل چالش‌های خارجی تاکید کردند. در این دیدار موضوعات مورد علاقه اروپایی چون بحران انرژی و لزوم طراحی یک برنامه اروپایی در مقابل تغییرات اقلیمی و دیگر چالش‌های آینده مورد بحث قرار گرفت. مدیر اجرایی ESM پس از دیدار با وزیر دارایی یونان بر لزوم ادامه سیاست مالی محتاطانه و ادامه اصلاحات به منظور حفظ اعتماد بازارهای بین‌المللی تاکید کرد. وی با تمجید از پیشرفت قابل توجه اقتصاد یونان حتی در شرایط نامساعد پاندمی‌کرونا و بحران انرژی تاکید کرد: البته باید هوشیاری لازم حفظ شود تا دستاوردهای سال‌های اخیر از بین نرود. حفظ سیاست مالی پایدار و ادامه روند اصلاحات به رشد پایدار اقتصاد یونان کمک خواهد کرد. آقای استایکوراس به رئیس ESM اطمینان داد تضمین ثبات مالی، مقابله با عواقب بحران‌های گوناگون، اجرای اصلاحات ساختاری، بهره‌برداری از منابع صندوق بازیابی اروپا، مشارکت فعال کشور در شکل‌گیری معماری جدید اقتصادی اروپا و مدیریت مسئله بدهی‌های خصوصی، شش اولویت ثابت سیاست اقتصادی دولت آتن است.

https://www.kathimerini.gr/economy/562248871/metarrythmiseis-kai-dimosionomiki-peitharchia-zitei-o-esm/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما