معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۱/۲۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۰

برنامه دولت اندونزی برای توسعه وسایل نقلیه برقی

راهبرد اندونزی برای رسیدن به کربن صفر تا سال 2060 طبق تعهدات اش به کنوانسیون تغییرات آب و هوایی پاریس، دولت این کشور را بر آن داشته است تا رویکرد الکتریکی نمودن وسایل نقلیه را از چندی قبل در دستور کار خود قرار دهد.

وابستگی اندونزی به واردات سوخت های فسیلی از یک سو و راهبرد این کشور برای رسیدن به کربن صفر تا سال 2060 طبق تعهدات اش به کنوانسیون تغییرات آب و هوایی پاریس از سوی دیگر ، دولت این کشور را بر آن داشته است تا رویکرد الکتریکی نمودن وسایل نقلیه را از چندی قبل در دستور کار خود قرار دهد. در این خصوص آقای  لهوت بینسار پاندجایتان وزیر هماهنگ کننده امور دریایی و سرمایه گذاری دو روز قبل اعلام نمود که قصد دولت بر این است که برقی نمودن خودروها و موتورسیکلت های موجود که با سوخت فسیلی کار می‌کنند، تسریع داده شود بطوریکه سهم بازار خودروهای برقی داخلی را تا 10 % افزایش دهد. آقای  لوهوت معتقد است یکی از راه‌های افزایش آن، ارائه مشوق‌هایی برای تبدیل خوروهای فوق به خودروهای برقی و موتورسیکلت‌های برقی و درکنار آن کاهش مالیات براین نوع خودروها است.

مقام اندونزیایی در ادامه با اشاره به مصرف سوخت در کشور اعلام کرد: " باید این موضوع را در نظر گرفت که مصرف سوخت خودروها و موتورسیکلت ها در کشور 70 میلیارد لیتر در سال می‌باشد وی در نشست "مجمع سرمایه گذاری بانک ماندیری در سال 2023 " گفت: "ما به تلاش برای خودروهای الکتریکی ادامه خواهیم داد. در سال های 2023-2024، ما برای سهم بازار 10 درصدی خودروهای برقی و موتورسیکلت های برقی تلاش خواهیم کرد. به این ترتیب می‌توانیم آلایندگی‌ها را کاهش دهیم و سوخت کمتری وارد کنیم." لوهوت توضیح داد: "مصرف سوخت 70 میلیارد لیتری در سال با  10 درصد الکتریکی نمودن وسایل نقلیه  می‌توانیم مصرف سوخت را کاهش دهیم."

از نظر وزیر سرمایه گذاری ، برای دستیابی به 10 درصد سهم بازار، فروش موتورسیکلت های برقی باید به حدود 600,000 دستگاه برسد. این در حالی است که فروش خودروهای برقی باید به حدود 100,000 دستگاه برسد. او امیدوار است که مشوق های در نظر گرفته شده برای خودروهای الکتریکی به افزایش پذیرش این نوع وسایل نقلیه کمک کند.

از سوی دیگر، وزارت انرژی و منابع معدنی اندونزی در حال تدوین یک برنامه تشویقی جدید برای وسایل نقلیه الکتریکی و صنایع حمایت کننده از جمله شرکت هایی است که سازنده ایستگاه‌های شارژ عمومی خودروهای برقی می‌باشند.دراین مورد مدیرکل برق رسانی وزارتخانه فوق معتقداست :" در میان مشوق های پیشنهادی، این وزارتخانه کاهش تعرفه در ایستگاه‌های شارژ و کمک مالی برای تبدیل موتورسیکلت های سوخت فسیلی به موتور سیکلت های برقی ارائه خواهد کرد و صاحب موتورسیکلت از کل 15 میلیون روپیه هزینه تبدیل وسیله نقلیه فسیلی خود به برقی 7 میلیون روپیه از دولت دریافت می نماید. بر این اساس در سالجاری در حال برنامه ریزی برای تبدیل 50 هزار دستگاه موتورسیکلت هستیم. این وزارتخانه همچنین کاهش تعرفه برق برای اپراتورهای ایستگاه‌های شارژ را در نظر می‌گیرد تا بتوانند مشتریان بیشتری را جذب کنند. این وزارتخانه برای ایستگاه‌هایی که حداقل سه واحد شارژ سریع و دو واحد شارژ فوق سریع ارائه می‌کنند تعرفه کمتری در نظر خواهد گرفت. طرح تشویقی جدید آیین نامه موجود وزارتخانه را اصلاح می‌کند. این امر سرمایه گذاری در ایستگاه شارژ را جذاب تر خواهد کرد.

مقام مذکور در ادامه اضافه نمود : " دولت در نظر دارد امسال 1030 ایستگاه شارژ وسایل نقلیه برقی را راه اندازی نماید و در سال گذشته تعداد 1415 ایستگاه شارژ جدید  احداث شد. سرمایه گذاری مورد نیاز برای ساخت یک ایستگاه شارژ بین 200 میلیون روپیه تا 400 میلیون روپیه است( بین 14 تا 15 هزار دلار)  که البته به سرعت شارژ کامل بستگی دارد.

شایان ذکر است دولت اندونزی برنامه ریزی نموده است تا سال 2027 به یکی از سه تولید کننده بزرگ باتری قابل شارژ ( باطری لیتیومی ) در جهان تبدیل شود. در این خصوص قرار است اولین باتری لیتیومی ساخت داخل در سال 2025 تولید شود که اولین گام این کشور برای تبدیل شدن به یک اکوسیستم بزرگ خودروهای الکتریکی خواهد بود.

دولت اندونزی پیش بینی کرده است که در دهه آینده سالانه 2.2 میلیون خودروی برقی و 13 میلیون موتورسیکلت برقی به فروش برسد. اندونزی همچنین قصد دارد تا سال 2030 تعداد 31,000 ایستگاه شارژ و 67,000 ایستگاه تعویض باتری در سراسر کشور احداث شود.

 تعدادی از تولیدکنندگان جهانی باتری خودروهای برقی در اندونزی سرمایه‌گذاری کرده‌اند، یکی از آنها شرکت چینی CATL است که اوایل سال جاری قراردادی را با شرکت معدنی دولتی هلدینگ MIND ID برای تولید باتری قابل شارژ (EV ) امضا کرد. همچنین غول های جهانی  تولید کننده خودروهای برقی مانند  BYD Automobile و Tesla نیز در حال نهایی کردن برنامه‌های سرمایه گذاری خود در اندونزی هستند. انتظار می‌رود کل سرمایه‌گذاری در بخش‌های بالادستی و پایین‌دستی صنعت باتری خودروهای برقی اندونزی به بیش از ۲۱ میلیارد دلار در پنج سال آینده برسد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما