معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۱/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۵۸

اخبار اقتصادی مالی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور مالی در هفته دوم بهمن ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

کنفرانس سالانه شرکت کانادایی فعال در بخش استخراج طلای کشور مالی

به نقل از وب سایت خبری مالی وب شرکت کانادایی به نام B2Gold فعال در معدن طلای کشور مالی، عملکرد عملیاتی قابل توجهی را در سال 2022 از خود به ثبت رسانده‌است. این شرکت در سال 2022، بالغ بر 1/027/874 اونس طلا استخراج و تولید کرد. این مطلب از سوی جانسون کلایو، مدیر عامل شرکت یادشده در یک کنفرانس مطبوعاتی سالانه که در دفتر مرکزی آن شرکت در 1 فوریه 2023 (12 بهمن ماه 1401) برگزار شد اعلام گردید. شرکت کانادایی هر ساله طی کنفرانسی فعالیت‌های اقتصادی خود را در یک دوره یک ساله منتشر می‌سازد. این کنفرانس سالانه سنتی زمان خوبی برای گروه B2Gold است تا مردم را از ترازنامه خود آگاه کند و چشم انداز خود را ترسیم کند. مدیر عامل شرکت B2Gold ضمن تشریح چشم‌انداز فعالیت‌های شرکت در سال 2023 گفت: نتایج به دست آمده سال 2022 بسیار رضایت بخش بوده و برآورد و پیش‌بینی‌های ما برای سال 2023 به مراتب بهتر از سال گذشته خواهد بود. وی همچنین ضمن تاکید بر تداوم فعالیت شرکتش در صنعت معدن کشور مالی افزود: ما در سال 2022 بیش از 228 میلیارد فرانک سیفا به دولت مالی مالیات و سایر عوارض به دولت مالی پرداخت کرده‌ایم.

لازم بذکر است شرکت کانادایی B2Gold دارای 2792 کارگر، مهندس و کارمند می‌باشد که از این تعداد 2697 نفر مالیایی و 95 نفر خارجی هستند.

منبع خبر: وب سایت خبری مالی وب

 

تحول خدمات دیجیتالی در منطقه اتحادیه اقتصادی و پولی غرب آفریقا(وایمو)

براساس این گزارش در مجموع چهل طرح برای انتقال پول از طریق تلفن همراه تا تاریخ 31 دسامبر 2022 در اتحادیه اقتصادی و پولی غرب آفریقا موسوم به وایمو ثبت شده است. دو برنامه جدید توسط بانک مرکزی کشورهای عضو وایمو، به ویژه Moov Money و Zelia که به ترتیب به شرکت Moov Money  بنبن و بانک سرمایه گذاری و تجارت صحرا مالی اختصاص دارد مورد تایید قرار گرفته‌اند. خدمات رسانی به نقاط مختلف در کشورهای عضو در دوره یادشده 30 درصد افزایش داشته و در پایان سال 2022 به 1/392/899 فقره حساب بانکی الکترونیکی افزایش یافته‌است. همچنین تعداد حساب های الکترونیکی با 39 درصد افزایش از 94 میلیون در سال 2020 به 131 میلیون در سال 2021 افزایش یافته‌است. ساحل عاج با 46 میلیون حساب بانکی الکترونیکی، 35 درصد از کل حساب های الکترونیکی را در اتحادیه وایمو به ارزش 21/504 میلیارد فرانک سیفا به خود اختصاص داده‌است. جمهوری مالی 10/39 میلیون حساب بانکی الکترونیکی دارد که 4/29 میلیون آن فعال می‌باشد و در دوره یادشده تعداد 504/17 میلیون تراکنش‌های بانکی به شکل الکترونیکی به ارزش کل 6904 میلیارد فرانک سیفا انجام داده‌است. به طور کلی، در سال 2021، تراکنش‌ها با افزایش 47 درصدی به تعداد 5/15  میلیارد و به ارزش 63895 میلیارد فرانک سیفا ثبت شده‌است. ارائه خدمات مالی از طریق تلفن همراه محدود به خدمات نسل اول می‌باشد و از نظر حجم و ارزش به ترتیب 38 درصد و 63 درصد از کل تراکنش‌ها را تشکیل می‌دهد.

منبع خبر: روزنامه ایندیپندنت کشور مالی

 

پنجمین تزریق نقدینگی هفتگی بانک مرکزی کشورهای غرب آفریقا (La Banque Central de l’Etat Afrique l’ouest ) در سال 2023

روزنامه ایندیپندنت گزارش داد که پنجمین عملیات تزریق نقدینگی هفتگی از سوی بانک مرکزی کشورهای غرب آفریقا برای دوره سال 2023، انجام گرفت. در عملیات تزریق نقدینگی، مبلغ 5955 میلیارد فرانک سیفا به 103 بانک متقاضی از کشورهای یادشده تزریق شد. این عملیات این امکان را فراهم می‌کند تا بانک‌ها برای منابع لازم را در اختیار اقتصاد کشورهای حوزه یادشده قرار دهند. در چارچوب عملیات تزریق نقدینگی توسط بانک مرکزی کشورهای غرب آفریقا، به بانک‌های مالی 871 میلیارد فرانک سیفا تزریق شد که بسیار کمتر از مبالغ تزریق شده به بانک‌های ساحل عاج به ارزش 1640 میلیارد فرانک سیفا، سنگال 1038 میلیارد فرانک سیفا و بورکینافاسو 961 میلیارد فرانک سیفا است.

منبع خبر: روزنامه اسار(ESSOR)

 

تضعیف صنایع سیمان کشور مالی با واردات بی‌رویه

به‌گزارش روزنامه ایندیپندنت در حال حاضر صنعت سیمان کشور مالی با رقابت ناسالم و شدیدی مواجه است. بعلاوه، واردات غیرقانونی سیمان از خارج فشار مضاعفی بر این صنعت در داخل کشور وارد ساخته‌است. واردات بی‌رویه سیمان از کشورهای مختلف تعادل قیمت ها را در بازار تضعیف کرده و این امر صنعت مذکور را مورد تهدید جدی قرار داده‌است. شایان ذکراست برای تامین نیازهای سیمان کشور، تلاش‌های زیادی توسط صنایع سیمان کشور مالی انجام گرفته‌است. مسئولین بازار سیمان کشور مالی در تلاش هستند تعادل لازم را در بازار علیرغم واردات غیرقانونی حفظ کنند. به گفته منابع نزدیک به صنعت گران کشور، عرضه سیمان در کشور مالی متنوع است. مصرف کنندگان امکان انتخاب بین چند برند و محصولات با استانداردهای بالا را دارند.

منبع خبر: روزنامه ایندیپندنت کشور مالی

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما