معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۸/۰۹/۱۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۴۶۵

برگزاری همایش و نمایشگاه تولیدات صنعتی در جمهوری مالی

هشتمین دوره از همایش و نمایشگاه تولیدات صنعتی جمهوری مالی در کشور مالی برگزار و با عنوان «مشکل مناطق صنعتی در جمهوری مالی و چشم اندازها» نامگذاری گشت. هدف از برگزاری این همایش، ارتقای سطح تولیدات صنعتی تولیدکنندگان کشور مالی و شرکای خارجی آنان، اعلام شده است. این همایش از سال 2011 آغاز و به طور سالانه برگزار گشته است.

 در مراسم افتتاحیه آقای یوسف باچیلی، رئیس اتاق بازرگانی و صنعت جمهوری مالی در سخنرانی خود از مقامات کشور به خاطر برگزاری سالانه این مراسم تشکر و قدردانی نمود و اضافه کرد بدون در نظر گرفتن توسعه اقتصادی متوازن براساس صنعتی سازی، نمی‌توان از ایجاد فرصت های کار برای جوانان و زنان سخن به میان آورد. 

به گفته رئیس اتاق بزرگانی، بخش صنعت کشور  مالی دچار مشکلاتی مانند دسترسی دشوار به منابع مالی، بالا بودن سود وام ها، قیمت بالای زمین در مناطق صنعتی، گرانی برق و رقابت نابرابر می‌باشند. وی برای حمایت از صنعت در جمهوری مالی و ایجاد زمینه مناسب برای پیشرفت این بخش، پیشنهادهایی از قبیل آسان نمودن دسترسی به مناطق صنعتی، تأسیس بانک سرمایه گذاری متناسب با نیازهای صنعتگران، ایجاد مکانیزم های مبارزه با رقابت نابرابر و مانند آن ارائه و همچنین خواستار توجه ویژه دولت به بخش صنعت شد.

در ادامه برنامه، آقای سیریل آشکار، رئیس سازمان کارفرمایی صنعتگران مالی، ضمن تشکر از اراده رئیس جمهور به منظور ارتقای بخش صنعت در کشور به مشکلات بخش صنعت نیز اشاره و برای حل آنها، راه حل هایی مشابه با راه حل های پیشنهادی از سوی آقای باچیلی ارائه داد.

آقای محمد آگ ارلاف، وزیر صنعت و تجارت، در سخنرانی خود به وجود مشکلات بزرگ در بخش صنعت کشور ( همچون زیرساخت های فرسوده و هزینه بالای برق ) اذعان داشته و بیان داشتند که این معضلات، هرگونه ابتکار و تلاش به نفع صنعت کشور را خنثی و بی اثر می نماید. ارلاف البته به نقش مخرب جنگ و نا امنی در مسیر توسعه و ارتقای بخش صنعت و دیگر بخش های کشور نیز اشاره کرد.

با پایان سخنرانی‌ها، رئیس جمهور نمایشگاه تولیدات صنعتی مالی (Salon Made in Mali) را افتتاح کرد. پس از بازدید از غرفه‌ها، در مصاحبه رسانه ای، از دیدن نمونه تولیدات صنعتی مالی ابراز خشنودی کرد. وی گفت که دغدغه‌های صنعتگران را در نظر دارد و علت اختصاص پانزده درصد از بودجه کشور به بخش کشاورزی را دسترسی لازم صنعتگران مالیایی به مواد اولیه لازم برشمرد.

در این مراسم ،  رئیس سازمان کارفرمایی صنعتگران مالی از اختصاص تنها یک درصد از بودجه سالانه کشور به بخش صنعت، در مقایسه با بودجه پانزده درصدی بخش کشاورزی، انتقاد کرد.

بطور کلی بخش صنعت کشور مالی بسیار ضعیف و تولیدات آن بسیار ناچیز است. وضعیت امنیتی کشور، توجه به بخش صنعت را بیش از پیش تضعیف کرده و بیشترین بودجه کشور در بخش نظامی و امنیتی مصرف می‌شود. نبود تولید داخلی و واردات همه نوع کالا از خارج از کشور، محصور بودن مالی در خشکی و نداشتن دسترسی به آب های آزاد، عدم توسعه راه آهن و جاده و دیگر مشکلات، سبب بالا رفتن قیمت تمام شده و گرانی کالاها و مصنوعات صنعتی وارداتی در این کشور فقیر و توسعه نیافته است. برای نمونه قیمت یک لیتر بنزین در جایگاه‌های سوخت باماکو، مرکز جمهوری مالی، هم اکنون 721 فرانک سیفا، معادل تقریبا 13000 تومان است. دیگر کالاها نیز به همین نسبت گران هستند. حال آنکه درآمد مردم بسیار پایین است و متاسفانه فقر و بدبختی همه جا موج میزند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما