معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۱/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۰۰

اخبار اقتصادی کشور مالی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور مالی در هفته اول بهمن ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

افزایش تولید برنج در کشور مالی  

رئیس سازمان اراضی کشاورزی جمهوری مالی اعلام داشت که تولید برنج در سال کشاورزی 22-2021 افزایش قابل توجهی داشته‌ است. به گفته مقام یادشده تولید محصولات کشاورزی بطور خاص برنج در دوره یکساله اخیر در استان‌های مختلف، به‌ویژه استان سگو به عنوان یکی از قطب‌های کشاورزی کشور مالی رونق بسیار خوبی داشته‌است. رئیس سازمان اراضی کشور مالی در ادامه ضمن اشاره به آمار دقیق از میزان برنج تولید شده در سال 22-2021 افزود: در دوره یکساله اخیر در کشور مالی بیش از 2 میلیون تن برنج برداشت شده که در مقایسه با ادوار قبل رشد 15 درصدی را نشان می‌دهد. با این میزان از تولید برنج، کشور مالی در رتبه دوم تولیدکننده برنج پس از نیجریه قرار گرفته‌است.

منبع: روزنامه اسار (ESSOR)، چاپ کشور مالی

 

رتبه بندی کشور مالی در تجارت در سال 2023-2022

به گزارش روزنامه ایندپندنت چاپ کشور مالی، آژانس بلوم یک نهاد مشاوره‌ای مستقل مستقر در مادرید در زمینه رتبه‌بندی، گزارش سال 23-2022 خود را در خصوص تجارت منتشر کرده‌ است. در این گزارش ضمن اشاره به وضعیت تجارت در کشورهای آفریقایی اعلام داشته که در سال جاری میلادی کشور مالی رتبه سوم را در زمینه تجارت در منطقه اتحادیه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا موسوم به اکوواس پس از نیجریه و غنا کسب خواهد کرد. در بخش دیگری از گزارش یادشده نیز اشاره شده که کشور مالی در منطقه اتحادیه اقتصادی و پولی غرب آفریقا موسوم به وایمو در سال 23-2022، رتبه اول را در بخش تجارت کسب خواهد کرد. نکته جالب توجه در گزارش نهاد مشاوره‌ای مذکور این است که کشور مالی در سال جاری میلادی در زمینه تجارت از کشورهای سنگال و ساحل عاج در منطقه اکوواس پیشی خواهد گرفت.

منبع: روزنامه ایندپندنت چاپ کشور مالی

 

پیش بینی بانک توسعه آفریقایی از وضعیت اقتصادی کشورهای قاره سیاه

به گزارش تارنمای zawya، بانک توسعه آفریقایی در جدیدترین گزارش خود در خصوص وضعیت اقتصادی کشورهای آفریقا در سال 2023 ضمن اشاره به بهبودی اقتصادی سریع کشورهای این قاره اعلام کرد که اقتصاد کشورهای آفریقایی رشد سریع و خوبی در سال 2023 داشته و پیش بینی می‌شود اقتصادهای این قاره رشدی بیشتر از برآوردهای جهانی خواهند داشت. در بخش دیگری از گزارش مذکور همچنین آمده کشورهای آفریقایی در سال 2023 کسری تجارت و بودجه را تجربه خواهند کرد. رشد اقتصادی قاره آفریقا که در سال 2022، عدد 3.8 درصد را ثبت نموده انتظار می‌رود در سال 2023 با اندکی بهبودی رقم 4 درصد را ثبت نماید. این برآورد حاکی از آن است که نرخ رشد اقتصادی کشورهای آفریقایی در دوره یادشده از میزان نرخ رشد اقتصادی جهانی برآورده که 2.7 درصد است پیشی خواهد گرفت. همچنین کسری تجاری از 13.8 درصد در سال 2022 به 13.5درصد در سال 2023 کاهش خواهد یافت. این بهبودی و رشد اقتصادی در قاره آفریقا بیانگر استمرار سیاست حمایتی در آفریقا است.  

لینک خبر: https://www.zawya.com/en/economy/africa

 

رشد اقتصادی در منطقه اقتصادی و پولی غرب آفریقا

به نقل از اتحادیه اقتصادی و پولی غرب آفریقا (UEMOA)[1] غرب آفریقا رشد و گسترش فعالیت‌های اقتصادی را تجربه می‌کند. اتحادیه یادشده در سال 1994 با عضویت کشورهای مالی، بورکینافاسو، نیجر، بنین، ساحل عاج، گینه بیسائو، سنگال و توگو تاسیس شد. هدف اصلی تاسیس این سازمان پولی و اقتصادی ایجاد فضای اقتصادی هماهنگ میان کشورهای عضو اتحادیه است که در چنین فضایی جریان آزادانه کالا، خدمات و تردد آسان اتباع صورت گیرد. براساس اعلام بانک جهانی به‌واسطه برنامه‌های در دست اجرا، رشد اقتصادی منطقه یادشده در سال 2023، حدود 4.6 درصد پیش‌بینی و برآورد شده‌است. در کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی پولی غرب آفریقا واحد پولی مشترک به فرانک سیفا در جریان بوده و جمعیت این منطقه 123 میلیون نفر است. استفاده نمود.

لینک خبر: https://atalayar.com/en/content/west-africa

    

ورود دولت مالی به بخش معادن این کشور

به گزارش روزنامه اسار چاپ کشور مالی، وزارت معادن و نیرو جمهوری مالی یک شرکت دولتی برای فعالیت در بخش معادن را تاسیس نمود. دولت مالی با تاسیس شرکت معدنی دولتی در تلاش است تا سهم و عایدی بیشتری از استخراج منابع مختلف معدنی در این کشور به دست آورد. لازم بذکر است بخش معادن سهم 10 درصدی در تولید ناخالص داخلی این کشور داشته و منابع معدنی 80 درصد از صادرات کشور مالی را تشکیل می‌دهد. منابع معدنی همچون طلا، بوکسیت، سنگ آهن و لیتیوم، ازجمله منابع معدنی در کشور مالی به شمار می‌روند و این کشور رتبه سوم استخراج طلا در قاره آفریقا را در اختیار دارد. شرکت‌هایی از کشورهای استرالیا، آفریقای جنوبی، انگلیس، بلژیک، چین و روسیه در بخش معادن طلای کشور مالی فعال هستند. لازم به ذکر است یک شرکت ایرانی در بخش معدن سنگ آهن کشور مالی فعال است و سنگ آهن استخراج شده را به کشورهای مختلف صادر می‌کند.

لینک خبر:  https://www.ecofinagency.com/public-management/3011-44075-mali

 

[1] - WEST AFRICA N ECONOMIC AND MONETARY UNION

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما