معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۱/۱۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۲۸

اخبار اقتصادی گرجستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی گرجستان در هفته دوم بهمن ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

نرخ بهره وام ها 1.5 - 1 درصد افزایش می یابد

بهره  وام ها افزایش می یابد.  نرخ سود وامهای دریافتی ارزی بیشتر خواهد شد.

مجمع بانک های گرجستان پیش بینی کرده است که در سال 2023 نرخ بهره از 1 تا 1.5٪ رشد داشته باشد. به نظر می رسد افزایش مالیات بر سود بانک ها بر افزایش قیمت وام ها تأثیر داشته است.

کارشناسان اقتصادی همچنین می‌گویند که افزایش نرخ سود با افزایش تورم نیز مرتبط است. به گفته آنها، سطح تورم در سال گذشته به حداکثر تاریخی رسید. به محض اینکه روندهای تورمی در جهان و بر این اساس در گرجستان به تدریج تثبیت شود، قطعاً نرخ بهره کاهش خواهد یافت.

با این حال، باید انتظار افزایش سود بانکی را از نیمه دوم سال 2023 داشته باشیم. منظور هم سپرده‌ها و هم سبد وام ها است.

داویت روسیا کارشناس مالی همچنین افزود در همه زمینه‌ها، اعم از وام های مصرفی و یا بهره وام های تجاری افزایش مشاهده می‌شود.

https://interpress.ge/read/41728

 

وزیر: لازم است اصل "یک توقف" در مرزهای گرجستان عملی شود

لاشا خوتسیشویلی وزیر دارایی گفت که اصل "یک توقف" باید در مرزهای کشورهای شریک گرجستان به ویژه آذربایجان، ترکیه و ارمنستان اجرا شود.

 خوتسیشویلی در این مراسم در مورد پست های بازرسی مشترک و پروژه‌های مدیریت مشترک گذرگاه‌ها صحبت کرد.

وی گفت: آمادگی کامل سیاسی کشورها برای معرفی سازوکارهای مدیریت مشترک گمرکات مرزی وجود دارد. من مطمئن هستم که در این راستا قفقاز منطقه ای با پتانسیل های فراوان است که می‌تواند بهترین شیوه کنترل و مدیریت مشترک گذرگاه‌های رسمی را اجرا نماید.

به گفته وزیر، پس از اجرای این اصل می‌توان آن را با کشورهای دیگر نیز مطرح کرد.

هم اینک اصل "یک توقف" در تمام گذرگاه‌های زمینی گرجستان اجرایی شده است. اما واضح است که به تنهایی نوسازی سازوکارها برای توسعه فعالیت راهگذرهای بین المللی کمک نمی‌کند. بلکه توسعه ظرفیت، انعطاف پذیری و مبادله داده‌ها از قبل ضروری است.

 وزیر توضیح داد که گمرک گرجستان در حال حاضر داده‌های الکترونیکی اولیه را نه تنها با کشورهای ذکر شده در بالا، بلکه با اوکراین و ازبکستان هم مبادله می‌کند.

 بر این اساس، استفاده کارآمدتر از داده‌های دریافتی از گمرکات سایر کشورها هم در زمینه مدیریت ریسک و هم بهبود خدمات در دستور کار قرار دارد.

https://sputnik-georgia.ru/20230127/ministr-neobkhodimo-vnedrenie-printsipa-odnoy-ostanovki-na-granitsakh-gruzii-274300824.html

 

در گرجستان 1183 نفر درآمد بالای یکصدهزار لاری در ماه دارند

در دسامبر 2022 در گرجستان 1183 نفر درآمد ماهیانه بیش از یکصدهزار لاری (نزدیک به 38 هزار دلار) داشته اند.

مجموع درآمد این افراد قبل از کسر مالیات نزدیک به 446 میلیون لاری بوده است.

طبق بررسی مشخص می‌شود که تعداد کسانی که بیش از یکصدهزار لاری درآمد ماهیانه داشته اند طی 3 سال گذشته افزایش یافته است. بطوری که:

ـ دسامبر 2022 - 1183 نفر با مجموع 446 میلیون لاری

ـ دسامبر 2021 - 1085 نفر با مجموع  425 میلیون لاری

ـ  دسامبر 2020 - 223 نفر با مجموع 75 میلیون لاری

https://commersant.ge/ru/post/v-gruzii-1183-cheloveka-zarabativaiut-ot-100-000-lari-v-mesiac

پالایشگاه روستاوی فعالیت خود را از سر گرفت

پالایشگاه نفت سرپنس در روستاوی آغاز به کار کرد. ساخت مرحله اول کارخانه با فناوری پیشرفته که تمام استانداردهای روز را رعایت می‌کند در سال 2019 به پایان رسید و محصول اصلی تولید این پالایشگاه قیر خواهد بود.

این پروژه توسط TBC-Bank در چارچوب برنامه دولتی "تولید در گرجستان" تامین مالی شده است. هزینه سرمایه گذاری حدود 30 میلیون لاری است.

قیر یکی از اجزای اصلی تولید آسفالت است و تا حد زیادی کیفیت راه‌ها را تعیین می‌کند. این کارخانه با تکنولوژی بالا و تولید محصول با کیفیت، با انبارهای بزرگ خود به جاده‌های اصلی و راه آهن دسترسی دارد.

فلذا این فرصت فراهم شده است که محصولاتی مطابق با استانداردهای اروپایی و با قیمت رقابتی تولید گردد.

در حال حاضر، این کارخانه حدود 70 نفر را در استخدام خود دارد که اکثراً از اهالی محل هستند. علاوه بر این، امکان جذب بیش از 12 متخصص خارجی مجرب در حال بررسی است. همچنین در آینده نزدیک خط فرآوری نفت کوره در این کارخانه فعال می‌شود که در نتیجه تولید قطران، روغن و بنزین نیز امکان پذیر خواهد بود.

https://commersant.ge/ru/post/rustavskiy-npz-vozobnovliaet-rabotu

وزارت اقتصاد انتظار دارد رشد اقتصادی در سال 2023 ادامه یابد

لوان داویتاشویلی وزیر اقتصاد گرجستان بیان داشت: روند رشد اقتصادی در سال 2022 در ماه دسامبر نیز ادامه یافت. رشد اقتصادی ماه دسامبر به 11 درصد و رشد اقتصادی سالانه به 10.1 درصد رسید. رشد فعالیت های اقتصادی در چندین حوزه از جمله گردشگری که 3.5 میلیارد دلار درآمد ارزی ایجاد کرد مشاهده می‌شود. یک عامل مهم در رشد اقتصادی، افزایش صادرات بود که به رکورد 5.6 میلیارد دلار رسید.

لازم به ذکر است که موسسه رتبه سنجی فیچ چشم انداز رتبه اعتباری گرجستان را از جایگاه پایدار به مثبت 'BB' بهبود بخشیده است.

بر اساس گزارش، عوامل اصلی تعیین کننده رشد رتبه و چشم انداز مثبت گرجستان، سیاست قابل اعتماد و موثر و شاخص های بالای توسعه اقتصادی و حکمرانی قوی در مقایسه با سایر کشورها است.

به گفته وزیر، دولت انتظار دارد رشد اقتصادی در سال 2023 ادامه یابد.

وی افزود: انتظار داریم با توجه به اینکه رشد اقتصادی در سال 2022 نه فقط در یک حوزه خاص، بلکه کاملاً متنوع بود، روندهای مثبت در سال 2023 حفظ شود.

https://commersant.ge/ru/post/minekonomiki-ojidaet-prodoljeniia-rosta-ekonomiki-v-2023-godu

 

سال 2022 با سودهای بی سابقه به پایان رسید - چه چیزی در انتظار بخش بانکی در سال 2023 است؟

در سال 2022 چهارده بانک تجاری گرجستان در مجموع 2 میلیارد لاری (757 میلیون دلار) سود کسب کردند.

به گفته الکساندر دنلادزه رئیس انجمن بانک های گرجستان، حفظ نرخ بازده بالا بسیار مهم است. زیرا بخش مالی حوزه ای است که می‌تواند سرمایه گذاری خارجی را جذب نماید.

 سهام بانک گرجستان و تی بی سی بانک با قیمت نسبتاً خوبی در بورس اوراق بهادار لندن عرضه شده است و دائما در حال رشد است.

افزایش درآمد بانکها ناشی از عوامل متعددی از جمله بهبود درآمدهای گردشگری و موج بزرگ مهاجرت است که منجر به سرازیرشدن ارز زیادی به گرجستان شده است.

وی در مورد سال 2023 معتقد است، همین روند در نیمه اول سال ادامه خواهد داشت و هیچ تغییر شدیدی انتظار نمی رود.

به گفته وی، برخی از محدودیت های اعمال شده تا تابستان 2023 اجرا می‌شود.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: نزدیک به تابستان استانداردها توسط بانک ملی بازنگری می‌شود و در تابستان انتظار داریم که تورم کم و بیش کنترل شود و روند نزولی ثابتی داشته باشد. پس از آن می‌توان در مورد کاهش نرخ سپرده گذاری صحبت کرد.

https://commersant.ge/ru/post/2022-god-zavershilsia-s-rekordnoy-pribiliu-chto-jdet-bankovskiy-sektor-v-2023-godu

 

 گرجستان جایگاه دوم رشد حواله‌های ارزی از روسیه به خارج را دارد

طی 11 ماه از سال 2022 حدود 2.1  میلیارد دلار از طریق سیستم های الکترونیکی از روسیه به گرجستان ارسال شد که با بیش از 400 درصد افزایش یک رکورد از سال 2012 به این سو می‌باشد و جایگاه دوم بیشترین افزایش حواله ارزی را به خود اختصاص داده است. (در سال 2022 بیش از 4.37 میلیارد دلار از خارج به گرجستان حواله گردید).

بیشترین رشد ارسال حواله‌های ارزی از روسیه با 579 درصد و 0.8 میلیارد دلار متعلق به قزاقستان است.

جایگاه سوم این شاخص با 306 درصد رشد و 3.2 میلیارد دلار مربوط به ارمنستان است.

ازبکستان نیز با 160 درصد رشد و دریافت بیش از 14.5 میلیار دلار در جایگاه چهارم قرار دارد.

قرقیزستان با 6 درصد رشد و دریافت 2.6 میلیارد دلار در جایگاه پنجم قرار دارد.

افزایش شدید ارسال حواله‌های ارزی از روسیه به دلیل تقویت قابل توجه روبل، رشد مهاجرات کاری و محدودیت های ارزی در روسیه بوده است.

https://interpress.ge/read/41799

 

پس از سه سال وقفه چین پروازهای خود به گرجستان را از سر گرفت

پس از سه سال وقفه ناشی از بیماری همه گیر، خطوط هوایی چین جنوبی به بازار هوانوردی گرجستان بازگشت.

امروز شرکت هواپیمایی چینی اولین پرواز خود را از ارومچی به تفلیس انجام داد. هواپیمایی چین جنوبی یک بار در هفته پروازهای اورومچی- تفلیس - اورومچی را انجام می دهد و در نظر دارد تعداد پروازها را با توجه به تقاضا در فصل تابستان افزایش دهد.

این شرکت هواپیمایی چینی در ژانویه 2020 پروازهای خود به گرجستان را به دلیل همه گیری همه گیر متوقف کرد.

https://commersant.ge/ru/post/posle-trexletnego-pereriva-kitay-vozobnovliaet-poleti-v-gruziiu

 

نخست وزیر: گرجستان یکی از کشورهای جذاب برای سرمایه گذاری است

ایراکلی قریباشویلی نخست وزیر گرجستان در نشست مشترک با کارل نهمر صدراعظم اتریش بیان داشت:

گرجستان یکی از کشورهای جذاب از نظر سرمایه گذاری است. ما از نظر کسب و کار در رتبه هفتم جهان هستیم.

به گفته نخست وزیر، گرجستان با مشارکت اتحادیه اروپا، اجرای پروژه جدید کابل برق دریای سیاه را آغاز کرده است و 4 کشور گرجستان، آذربایجان، رومانی و مجارستان در کارگروه تخصصی این طرح حضور دارند.

 وی ادامه داد: ما در دو سال اخیر توانسته ایم به رشد اقتصادی دو رقمی دست پیدا کنیم که البته این امکان را به ما می دهد که حتی پروژه‌های بیشتری را برای کشور و مردم خود اجرا کنیم. همچنین جزو کشورهایی هستیم که کمترین بوروکراسی و موانع را داریم و همیشه پذیرای سرمایه گذاران اتریشی هستیم. اجرای طرحهایی همچون خط انتقال برق از بستر دریای سیاه می‌تواند یکی از بارزترین و نمونه ترین پروژه‌ها و یکی از اولویت های روشن دولت ما باشد.

این پروژه‌ها و پروژه‌های دیگر، البته به گرجستان برای ادغام بیشتر در بازار اروپا و پیوستگی بیشتر کمک می‌کند و ما باید این همبستگی متقابل را به صورت دوجانبه تقویت کنیم.

https://interpress.ge/read/41833

 

سهم مهاجران در رشد اقتصادی 1.5درصد بود

کوبا گونتادزه رئیس بانک ملی (مرکزی) گفت: در سال 2022 سهم مهاجران در رشد اقتصادی 10 درصدی حدود 1.5 درصد بود.

به گفته گونتادزه، رشد اقتصادی دو رقمی عمدتاً به دلیل بهبود سریع گردشگری و گشایش کسب و کارها بوده است. سفر گردشگران به نوبه خود باعث افزایش تقاضا برای خدمات اقامتی و پذیرایی گردید.

 اگر رشد اقتصادی 10 درصدی را در سال 2022 در نظر بگیریم، حتی بدون احساب سهم گردشگری، رشد همچنان بالا خواهد بود. گردشگری و سایر مشاغل در سال گذشته به سرعت بهبود یافتند که نشان می دهد اقتصاد در برابر شوک ها مقاومت نشان داده است.

https://commersant.ge/ge/post/ekonomikur-zrdashi-migrantebis-kontribucia-15-iyo-koba-gvenetadze

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما