معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۱/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۶۳

اخبار اقتصادی پاکستان - کراچی

اهم اخبار و تحولات اقتصادی ایالت سند پاکستان در نیمه اول بهمن ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

آمریکا در صدر واردکنندگان محصولات پاکستانی در 6 ماه گذشته است.

در 6 ماه اول سال مالی جاری (23-2022) ایالات متحده بزرگترین واردکننده محصولات پاکستان بوده است. بر اساس آخرین آمار، در نیمه اول سال مالی جاری بیشترین محصولات از پاکستان به آمریکا ارسال شده و پس از آن چین و انگلیس قرار دارند. مجموع صادرات به ایالات متحده طی ماه‌های جولای- دسامبر (23-2022)، 3 میلیارد و 65.989 میلیون دلار ثبت شد که در مقایسه با صادرات 3 میلیارد و 323.470 میلیون دلاری در جولای تا دسامبر (22-2021) 7.74 درصد کاهش نشان می دهد. بر اساس گزارش بانک مرکزی پاکستان، پس از ایالات متحده، چین قرار گرفته است که پاکستان به آن کشور کالا به ارزش 1 میلیارد و 58.055 میلیون دلار صادر کرده است، که کاهش 20.61 درصدی را نشان می دهد.

https://www.express.pk/story/2435711/

مذاکرات بین پاکستان و صندوق بین المللی پول آغاز شد

مذاکرات میان پاکستان و هیئت صندوق بین المللی پول (IMF) آغاز شده است. نهمین هیأت بازنگری بین پاکستان و صندوق بین المللی پول در حال بررسی اجرای آن است و ریاست هیأت را ناتان پورتر، رئیس هیئت صندوق بین المللی پول، بر عهده دارد. گفت‌وگوهای فنی بین پاکستان و صندوق بین‌المللی پول تا دوم فوریه ادامه خواهد داشت و پس از آن مذاکرات سیاسی از سوم تا نهم فوریه انجام خواهد شد. مذاکرات با هیئت صندوق بین المللی پول که از 31 ژانویه تا 9 فوریه ادامه خواهد داشت، تعیین خواهد کرد که چه تعداد مالیات جدید اعمال شود و چه تعداد اقدامات غیر مالیاتی اجرا گردد. در گفتگوهای فنی، پاکستان هیأت را در مورد اصلاحات و بررسی اجرای خواسته‌های صندوق بین المللی پول مطلع خواهد کرد. در گفت و گوهای سطح سیاست، پاکستان رویکرد خود را در قبال مشکلات پیش روی اقتصاد و راه حل های آن ارائه خواهد نمود و درخواست امتیاز خواهد کرد. صندوق بین المللی پول خواستار اقدامات متعددی برای احیای برنامه وام شده است و پاکستان باید در هر صورت برنامه صندوق بین المللی پول را برای جلوگیری از ورشکستگی بازگرداند.

https://urdu.geo.tv/latest/316040-

تقاضا برای واردات بنزین و گازوئیل از ایران مثل سایر کالاها

دولت با تقاضای واردات بنزین و گازوئیل از ایران مانند سایر کالاها با وضع مالیات بر آنها موافق است. حاجی نور محمد شاهوانی، رئیس انجمن کامیون داران بلوچستان، افزایش قیمت فرآورده‌های نفتی را رد کرد و گفت: دولت باید گازوئیل و سایر کالاها را از ایران وارد کند. وی با بیان این مطلب در گفتگو با هیئت های مختلف حمل و نقل، گفت: فعالیت های تجاری به دلیل افزایش تورم، افزایش قیمت دلار و کاهش ارزش روپیه کاهش یافته است. کاهش گازوئیل به دلیل زمان و شرایط، اجتناب ناپذیر شده است، زیرا تمام عملیات تجاری توسط خودروهای دیزلی انجام می‌شود. حاکمان از کشور همسایه ایران کالاهای دیگری ازجمله مواد غذایی و آشامیدنی وارد می‌کنند، واردات قانونی گازوئیل و بنزین از ایران نیز می‌تواند با افزایش درآمد دولت با اخذ مالیات بر هرلیتر به تقویت اقتصاد کمک کرد. الان هم گازوئیل و بنزین از ایران از منابع و مسیرهای مختلف وارد می‌شود و در این راستا ماهانه چندین میلیون روپیه به جیب مردم می رود که هیچ سودی برای دولت ندارد. اگر بنزین و گازوئیل را طبق شرایط قانونی با اخذ مالیات از ایران و با قیمت ارزان در اختیار مردم و حمل ونقل قرار دهند، زندگی مردم آسان تر شده و علاوه بر افزایش  کسب و کار به حمایت از اقتصاد نیز کمک خواهد شد.

https://e.jang.com.pk/detail/357861%22

کریدور تفتان در مرز پاکستان و ایران پس از دو سال افتتاح شد

گیت کریدور در شهر مرزی تفتان پاکستان با ایران افتتاح شد. به گفته مقامات دروازه کریدور تفتان از سال 2021 به دلیل کرونا بسته شده بود. اکنون پس از دو سال بر اساس توافق مرزی پاکستان و ایران افتتاح شد. مقامات گفتند که ساکنان مناطق مرزی می‌توانند برای دیدار با بستگان خود به ایران بروند.

https://urdu.geo.tv/latest/315415-

معافیت هزینه هزاران کانتینر کالاهای مانده در بنادر کراچی

فیصل سبزواری، وزیر امور دریایی فدرال، گفت هزینه‌های دولت برای هزاران کانتینر مانده دربندر کراچی و بندر قاسم به طور کامل لغو شده است. وی در حین برگزاری یک کنفرانس مطبوعاتی با جامعه تجاری گفت تصمیم گرفتیم هزینه‌ها از کانتینرهای مانده در بندر کراچی و بندر قاسم جمع آوری شود. وی گفت: از ماه جولای 2250 هزار کانتینر در بندر قاسم و 8500 کانتینر در KPT قرار دارد، هیچ خط کشتیرانی در پاکستان بسته نمی‌شود، تجارت خطوط کشتیرانی ادامه خواهد داشت.

https://www.express.pk/story/2432031/1/

قیمت LPG به 300 روپیه در هر کیلوگرم رسید

قیمت گاز مایع به ازای هر کیلوگرم در مناطق شمالی به 300 روپیه رسید. به دلیل کمبود گاز طبیعی و سرمای شدید در پاکستان، ال پی جی با قیمت های دلخواه به فروش می رسد. ال پی جی که به ازای هر کیلوگرم 204 روپیه در اکثر نقاط کشور از جمله کراچی فروخته می‌شد، به 280 روپیه در هر کیلوگرم رسیده است. عرفان کوکر، رئیس انجمن توزیع کنندگان LPG، به اکسپرس گفت که در مناطق تپه ای و دورافتاده LPG به ازای هر کیلوگرم 310 روپیه رسید در حالی که در گیلگیت-بالتستان به قیمت 360 روپیه در هر کیلوگرم فروخته می‌شود.

https://www.express.pk/story/2431845/6

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما