معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۱/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۰۲

نوسازی ساختاری گمرکات ترکیه در راستای افزایش میزان درآمد کشور

شورای همکاری گمرکی که ترکیه به عنوان یکی از اعضای موسس در سال 1953 میلادی به آن پیوست، از سال 1994 زیر نظر سازمان جهانی گمرک فعالیت می‌کند.

وزارت بازرگانی ترکیه در راستای سیاستهای تبیین شده از سوی سازمان جهانی گمرک در سال 2023 میلادی به توسعه یک رویکرد سیستماتیک در حمایت از فناوری اطلاعات در گمرکات کشور،تجزیه و تحلیل و کسب داده‌ها و اتخاذ یک سیستم مدیریت اطلاعات جامع پرداخته که این گونه حمایتها به تولید و اشتراک گذاری اطلاعات در مبادی گمرکی کمک می‌کند.

اقتصاد ترکیه در سال 2021 میلادی  11.4 درصد رشد کرد و به بالاترین نرخ رشد خود در 50 سال گذشته رسید و عملکرد رشد 6.2 درصدی را در 9 ماهه نخست سال 2022 میلادی نشان داد که گمرکات این کشور نقش مهمی در حفظ پویایی زنجیره تامین ایفا کردند.

این کشور، سرمایه گذاری‌های قابل توجهی در بخش فناوری جهت ارائه خدمات گمرکی در بالاترین سطح ممکن انجام داده و توانسته است با انجام امور لازم گمرکی، 30 درصد از مالیاتهای کشور را جمع آوری نماید.

دیجیتالی شدن رویه‌ها ، ساده کردن هر چه بیشتر بوروکراسی امور گمرکی،استفاده از سیستم برنامه‌های مختلف نرم افزاری در بخش گمرک و ایجاد شبکه رایانه ای متمرکز در ارائه خدمات گمرکی سبب شده است تا زمان نتیجه نهایی در اظهار نامه‌های ارائه شده به میزان قابل توجهی کاهش یابد.

تعداد اظهارنامه‌های صادراتی رسیدگی شده در گمرکات در سال 2022 میلادی با 4.05 درصد افزایش نسبت به سال قبل از آن، از مرز 4.9 میلیون عدد گذشت. در این مدت،  تقریباً 11.2 میلیون دستگاه خودرو و 130.4 میلیون مسافر نیز از گمرکات کشور تردد داشتند.  

 زیرساخت های فیزیکی و توان فنی گمرکات ترکیه در حال تقویت است. در این راستا، کارهای نوسازی دروازه‌های گمرکی ادامه دارد و فعال شدن ادارات گمرکی جدید تعداد این ادارات در کشور را به بیش از 168 اداره رسانده است.  

افزایش تعداد آزمایشگاههای گمرکی با انجام روشها و متدهای معتبر بین المللی به 8 آزمایشگاه رسید که تعداد متدهای آزمایشگاهی بین المللی مورد قبول از 136 مورد به 159 مورد افزایش یافت.

علاوه بر این، استفاده از دستگاههای POS  بانکی در سکوهای گمرکی ثبت کامیونهای خروجی و مسافران از جمله اقدامات ترکیه در راستای ایجاد تسهیلات لازم در انجام امور گمرکات کشور است.

گمرکات کشور با استفاده از فناوریهای نسل جدید، انجام سرمایه گذاریهای مختلف و برگزاری دوره‌های اموزش دیجیتالی در راستای معیارهای تبیین شده از سوی سازمان جهانی گمرک اقدام نموده و به تولید اطلاعات و توسعه استانداردهای جهانی کمک می‌کنند.

منبع : http://www.dunya.com

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما