معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۱/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۷۶

اخبار اقتصادی لهستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری لهستان در هفته اول بهمن ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

لهستان سومین کشور با بیشترین سرمایه‌گذاری در تولید انرژی خورشیدی در اتحادیه اروپا

سازمان انرژی خورشیدی اروپا (Solar Power Europe) اعلام کرد لهستان بعد از آلمان و اسپانیا، سومین ظرفیت انرژی خورشیدی جدید را در اتحادیه اروپا در سال گذشته نصب کرده است. لهستان در سال 2022، به میزان جذب 4.9 گیگاوات (GW) ظرفیت خورشیدی، تجهیزات جدید نصب کرده است که برابر با 12 درصد از کل ظرفیت جدید اتحادیه اروپا بوده است. در نتیجه، لهستان اکنون ششمین کشور در اتحادیه در زمینه جذب انرژی خورشیدی است.

بحران انرژی ناشی از جنگ اوکراین، از محرک‌های اصلی این سرمایه گذاری بوده است و با توجه به برنامه‌های دولت برای تشویق استفاده از انرژی خورشیدی، به ویژه در تاسیسات خانگی، پیش‌بینی می‌شود تا سال 2026 لهستان همچنان در بین سه یا چهار کشور برتر اتحادیه اروپا از نظر ظرفیت جدید انرژی خورشیدی خواهد بود. به عنوان مثال دولت اخیرا اعلام کرد که میزان یارانه‌ پرداختی به خانوارها برای پنل‌های خورشیدی را تا 6 هزار زلوتی (حدود 1300 یورو) و برای ذخیره انرژی تا 15 هزار زلوتی (حدود 3200 یورو) افزایش خواهد داد. شایان ذکر است لهستان سال گذشته برای تولید حدود 70 درصد برق خود به ذغال‌سنگ متکی بود و سهم انرژی‌های تجدیدپذیر 17 درصد بوده است. بدین ترتیب این کشور با وجود توسعه سریع انرژی خورشیدی و بادی در دهه گذشته، حداقل تا سال 2040 که دولت تصمیم دارد سوخت ذغال سنگ را بین 11 تا 28 درصد از سبد انرژی خود کاهش دهد، یکی از آلاینده‌ترین بخش‌های انرژی اتحادیه اروپا را خواهد داشت.

https://notesfrompoland.com/2022/12/20/poland-has-installed-third-most-solar-capacity-in-eu-this-year

لهستان ناگزیر از فاصله گرفتن از ذغال‌سنگ

مشکلات ناشی از دوران پسا کرونا و نیز جنگ اوکراین باعث شده است تحول در زمینه انرژی یکی از اصلی‌ترین موضوعات مورد بحث در اجلاس داووس امسال باشد. در همین راستا آقای وویچ دابروسکی، رئیس گروه انرژی لهستان که به همراه بزرگترین تولید کننده انرژی این کشور (ZE PAK) و نیز یک شریک تجاری کره‌ای در حال ساخت دومین نیروگاه هسته‌ای لهستان است، در این نشست گفت لهستان چاره‌ای به جز فاصله گرفتن از ذغال‌سنگ ندارد؛ چرا که اولا ذخایر ذغال‌سنگ رو به پایان است و ثانیا با توجه به سخت‌تر شدن استخراج آن‌ها، این منبع انرژی روز به روز گران‌تر خواهد شد. این در حالی است که انرژی هسته‌ای، به مراتب ارزان‌تر خواهد بود و در نتیجه ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای در این کشور تأثیر مثبتی بر میزان قبوض انرژی که لهستانی‌ها باید بپردازند خواهد داشت. از طرف دیگر، تولید انرژی از منابع تجدیدپذیر مانند هسته‌ای، بادی و خورشیدی فاقد هزینه‌های مرتبط با انتشار دی‌اکسیدکربن خواهد بود و این موضوع در بلندمدت نیز برای اقتصاد لهستان بسیار مفید خواهد بود.

https://biznes.wprost.pl/opinie-i-komentarze/11052115/prezes-pge-odejscie-od-wegla-jest-nieuniknione-wskazal-date-i-dwa-powody.html

کاهش چشم گیر خرید خودرو جدید در لهستان

ثبت خرید خودروی جدید در سال 2022 در لهستان، مانند دیگر کشورهای اتحادیه اروپا، کاهش چشمگیری داشته است. بر مبنای آمار ارائه شده توسط انجمن خودرو سازان اروپا، خرید خودروی جدید دراین اتحادیه با 4.6 درصد کاهش به 9.3 میلیون رسیده است که پایین‌ترین میزان از سال 1993 است. شایان ذکر است آلمان با افزایش 1.1 درصدی، تنها کشور اتحادیه اروپا است که در سال گذشته میلادی افزایش خرید خودروی جدید را ثبت نموده است.

اتصال «پل انرژی» بین لهستان و اوکراین

پروژه اتصال برق تولیدی لهستان و اوکراین که پس از جنگ اوکراین در سال گذشته آغاز شد، قرار است در سه ماهه اول سال 2023 افتتاح شود. این اتصال که در لهستان از آن با عنوان پل انرژی یاد می‌شود، جریان برق 400 کیلو ولتی (KV) را بین شهر خملنیتسکی، یعنی جایی که میزبان نیروگاه‌های بزرگ هسته‌ای است و شهر ژشوف در جنوب لهستان متصل می‌کند. پیشتر یک خط اتصال 750 کیلوولتی بین این دو شهر وجود داشته است که در اواسط دهه 1990 بسته شده است. کارشناسان معتقد بودند با توجه به استانداردهای زیست محیطی و فنی، فعلا نمی‌توان آن خط را با همان ولتاژ بازسازی کرد.

مقامات دو کشور اعلام نموده‌اند هدف از برقراری این خط اتصال، ارسال برق از اوکراین به لهستان و نیز ارسال از لهستان به اوکراین در صورت ایجاد مشکل در این کشور است. لهستان که برای تکمیل این خط در اوکراین، کمک‌های مالی زیادی به این کشور ارائه نموده است، مجموعا حدود 30 میلیون زلوتی (6.4 میلیون یورو) هزینه کرده است.

https://notesfrompoland.com/2023/01/11/poland-and-ukraine-to-open-energy-bridge-linking-electricity-grids/

ایجاد بیش از 14 هزار کسب و کار جدید در لهستان توسط اوکراینی‌ها در سال 2022

پس از جنگ اوکراین و مهاجرت پناهجویان اوکراینی به لهستان، این کشور با هدف حمایت از مردم اوکراین قانون را تغییر داد تا به اتباع اوکراینی اجازه دهد با شرایط مشابه شهروندان لهستان، کسب و کار خود را ایجاد کنند. اگرچه اکثر این کسب و کارها، انفرادی هستند، اما تعداد شرکت‌های اوکراینی که در لهستان سرمایه‌گذاری کرده‌اند نیز رشد قابل توجهی داشته است. بدین ترتیب در سال گذشته، 45 درصد از شرکت‌های تازه ثبت‌شده با سرمایه‌های خارجی در لهستان، اوکراینی بودند. بر اساس آمار موجود، بیشترین کسب و کارهای ایجاد شده در بخش ساخت و ساز (24 درصد)، اطلاعات و ارتباطات (16 درصد) و سایر فعالیت‌های خدماتی (14 درصد) ثبت شده است.

نظرسنجی‌های انجام شده حاکی از آن است که 66 درصد از کارآفرینان اوکراینی که پس از جنگ در کشورشان، کسب و کار جدیدی در لهستان راه‌اندازی کرده‌اند، فارغ از نتیجه جنگ، قصد دارند در لهستان بمانند. گفته می‌شود این افراد لهستان را گامی‌ برای ورود به بازار اتحادیه اروپا و گسترش بازار محصولات خود می‌دانند. برآوردها نشان می‌دهد که حدود دو میلیون اوکراینی در لهستان زندگی می‌کنند که حدود نیمی از آنها پناهنده هستند.

https://notesfrompoland.com/2023/01/12/almost-14000-ukrainian-businesses-created-in-poland-in-the-first-nine-months-of-2022/

افزایش چشم گیر اجاره بها در لهستان

بر مبنای آمارهای موجود، لهستان بعد از لیتوانی بیشترین افزایش اجاره بها را در سال 2022 در اتحادیه اروپا داشته است. کارشناسان معتقدند دو عامل تورم و مهاجرت پناهجویان اوکراینی به لهستان که متقاضی اجاره خانه هستند، دو دلیل اصلی این افزایش قیمت بوده است که در برخی شهرهای بزرگ به 20 الی 30 درصد نیز رسیده است. پس از لهستان، استونی و مجارستان دیگر کشورهای اتحادیه اروپایی هستند که بیشترین افزایش اجاره بهای خانه را در سال گذشته میلادی تجربه کرده‌اند. کشورهای سوئیس، فرانسه و دانمارک نیز کمترین افزایش قیمت‌ها را با حدود 1 درصد داشته‌اند.

https://biznes.wprost.pl/gospodarka/11046532/gdzie-najbardziej-wzrosl-czynsz-polska-w-czolowce.html

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما