معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۱/۰۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۱

درخواست صنایع یونان از دولت برای مداخله‌ قیمتی در بازار انرژی

رؤسای 9 انجمن صنعتی یونان پیشنهادهای خود را برای کاهش هزینه‌ی انرژی بخش صنعت به نخست‌وزیر این کشور ارائه کردند. به‌گفته‌ی این انجمن‌ها شدت بحران انرژی به‌گونه‌ای است که برای شرکت‌ها و کارآفرینان سراسر اتحادیه‌ی اروپا مشکلاتی بزرگ به وجود آورده است.

این انجمن‌ها خطاب به رهبران اتحادیه‌ی اروپا می‌گویند در حالی که مهم‌ترین شریکان تجاری اروپا سیاست «تهاجمی» را برای حمایت از صنایع دنبال می‌کنند، این «اتحادیه به انتشار بیانیه درباره‌ی استراتژی صنعتی بسنده کرده است و بر سیاست‌های تنبیهی نیز که مستقیماً پایداری و موقعیت رقابتی صنایع اروپایی را تهدید کرده است پافشاری می‌کند.»

یکی از پیشنهادهای انجمن‌های صنعتی، تغییر مدل حمایت‌های دولت است. به گفته‌ی آنان، با توجه به این‌که یارانه‌ی دولتی انرژی برق به‌صورت ماهانه اعلام می‌شود، شرکت‌های صنعتی حتی امکان تدوین برنامه‌ی کوتاه‌مدت هم ندارند و از این رو، خواستار تعیین قیمت سوخت برای مدتی طولانی‌تر هستند.

دیگر درخواست‌های این انجمن‌ها عبارت است از حذف محدودیت‌های کنونی در امضای «قراردادهای قدرت خرید» (PPAs - Purchase Power Agreements) که ابزاری مهم برای کاهش هزینه‌‌ی انرژی شرکت‌ها به شمار می‌آید، ارائه‌ی تسهیلات به شرکت‌ها در نصب سیستم‌های انرژی تجدیدپذیر و تأمین مالی از طریق صندوق‌های اتحادیه‌ی اروپا همچون صندوق بازیابی برای سرمایه‌گذاری در توسعه‌ی انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی (از راه تسهیل خرید تجهیزات جدید و نوسازی زیرساخت‌ها).

هیئت‌مدیره‌ی انجمن شرکت‌ها و صنایع یونان (SEV) به‌تازگی در دیدار با وزیر انرژی این کشور پیشنهادهای خود  را برای مداخله‌ی دولت جهت کاهش قیمت گاز ارائه کرد. به گفته‌ی این انجمن، بحران انرژی مشکلات عینی در عملکرد عادی تولیدی صنایع یونان ایجاد کرده و شرکت‌های انرژی‌بر را در همه‌ی بخش‌های اقتصادی تحت تأثیر گذاشته است. این انجمن همچنین درباره‌ی تبعات منفی بحران انرژی برای تولید و موقعیت رقابتی شرکت‌های یونانی و احتمال ورشکستگی آن‌ها هشدار داده است.

بر اساس آمار شرکت توزیع گاز یونان‌دسفا، کل مصرف گاز در این کشور در سال 2022 به 56.5 تراوات ساعت رسید که نسبت به سال 2021 (43.1 تراوات ساعت) 19.2 درصد کاهش یافته است.

(برای مطالعه‌ی متن اصلی گزارش به این آدرس مراجعه نمایید)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما