معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۱/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۹

اخبار اقتصادی بولیوی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی بولیوی در هفته اول بهمن ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

درآمد شرکت ملی نفت از فروش گاز طبیعی

شرکت ملی نفت گزارش داد که درآمد حاصل از فروش گاز طبیعی در داخل کشور و صادرات به برزیل و آرژانتین در سال 2022 ، بیش از 3 میلیارد و 400 میلیون دلار بوده است. میزان مذکور نسبت به سال 2021 در حدود 45 درصد افزایش یافته است. بر اساس گزارش مذکور ارزش صادرات گاز به آرژانتین بیش از یک میلیارد و پانصد میلیون دلار (به حجم میانگین 16.79 میلیون متر مکعب در روز)، و به برزیل بیش از یک میلیارد و 690 میلیون دلار (به حجم میانگین 16.79 میلیون متر مکعب در روز)، بوده است. مصرف متوسط گاز در بازار داخلی نیز 12.68 میلیون متر مکعب در روز به ارزش کل 185 میلیون دلار بوده است. شرکت ملی نفت همچنین گزارش داد که درآمد حاصل از صادرات گاز مایع (LPG) به برزیل، پاراگوئه و پرو در سال گذشته نیز بیش از 79 میلیون دلار بوده است.

https://www.ahoraelpueblo.bo/la-venta-de-gas-genero-mas-de-us-3-400-millones-de-ingresos/

صادرات اوره در سال گذشته

رئیس جمهور از طریق صفحه ی توئیتر خود اعلام نمود که درآمد حاصل از فروش و صادرات اوره در سال 2022 به رقم بی سابقه ی  230 میلیون دلار رسیده است. وی افزود: « بولیوی در سال گذشته، تامین کننده ی اصلی کود کشاورزی در منطقه بوده است. ما در حال بهبود بخش کشاورزی در راستای صنعتی نمودن محصولات اولیه و جایگزینی واردات می‌باشیم. » هم اکنون اوره تولید شده در بولیوی به صورت عمده به برزیل و همچنین به آرژانتین، پاراگوئه، اروگوئه و پرو صادر می‌گردد.

https://www.ahoraelpueblo.bo/bolivia-logra-record-en-ventas-de-urea-con-us-230-millones/

افزایش میزان اخذ مالیات

رئیس اداره ی مالیات کشور گزارش داد که در سال 2022، اخذ مالیات از مردم 17 درصد در مقایسه با سال 2021 افزایش یافت و از سه میلیارد و 954 میلیون دلار به 4 میلیارد و 625 میلیون دلار رسید. وی افزود:« افزایش میزان اخذ مالیات به دلیل اجرای الگوی اقتصادی-اجتماعی-تولید و جامعه‌محور دولت با سیاست های عرضه و تقاضا، که امکان بازسازی اقتصاد بولیوی با تورم پایین را فراهم نموده می‌باشد.  »

https://www.la-razon.com/contenido-de-marca/2023/01/19/recaudacion-tributaria-de-mercado-interno-crecio-un-17-a-diciembre-de-2022/

ساخت 9 کارخانه ی تولید نهاده‌های کشاورزی

رئیس جمهور اعلام نمود که در راستای تقویت امنیت غذایی با حاکمیت صنعتی نمودن مواد اولیه جهت جایگزینی واردات، فرمان اجرایی ساخت  9 کارخانه ی تولید نهاده‌های کشاورزی در استان‌های لاپاز، تاریخا، کوچابامبا، پوتوسی و بنی با سرمایه گذاری بیش از 63 میلیون دلار، تصویب گردید.

https://twitter.com/LuchoXBolivia/status/1618604639964008449

همکاری با شرکت چینی در زمینه ی صنعتی نمودن لیتیوم

فرانکلین مولینا، وزیر مشتقات نفتی، در مورد توافق اخیر دولت بولیوی با یک شرکت چینی در زمینه ی صنعتی‌نمودن لیتیوم اظهار داشت:« بولیوی،شرکت Contemporary Amperex Technology Limited که بزرگترین تولیدکننده باتری‌های لیتیومی می‌باشد را جهت اجرای پروژه ی ساخت دو مجتمع صنعتی تولید کربنات لیتیوم انتخاب نمود.» وی پیش بینی نمود که در آمد حاصل از بخش لیتیوم در سال 2024 به 5 میلیارد دلار برسد.

https://eldeber.com.bo/edicion-impresa/ministro-de-hidrocarburos-esperamos-superar-los-us-5000-millones-en-ingresos-hasta-2024-o-2025_312351

میزان بدهی کشور

 وزیر اقتصاد مارسلو مونته نگرو در مصاحبه ی اخیر خود اظهار داشت که بدهی دولت در حدود 46 درصد تولید ناخالص داخلی می‌باشد. وی تصریح نمود که رقم مذکور شامل "بدهی داخلی بین نهادی" به عنوان مثال بدهی خزانه داری کل کشور به بانک مرکزی و یا به شرکت های دولتی، نمی‌شود. رئیس انجمن اقتصاددانان استان تاریخا اظهار داشت که بدهی خارجی در محدوده مجاز جامعه آند است، اما بدهی داخلی بالغ بر 22 میلیارد و 700 میلیون دلار، در حدود 54 درصد تولید ناخالص داخلی (برآورد 41 میلیارد و 722 میلیون دلار تا سال 2022) است. با احتساب بدهی خارجی در مدت مذکور ، بدهی کل دولت به بیش از 86 درصد خواهد رسید.

https://www.paginasiete.bo/economia/expertos-deuda-llega-a-80-del-pib-y-se-teme-por-financiamiento-FF6153052

افزایش قاچاق کالا در کشور

بر اساس گزارش اتاق صنایع بولیوی(CNI)، قاچاق کالا در بولیوی هم اکنون 7.6 درصد از تولید ناخالص داخلی  کشور را تشکیل می دهد. از سال 1999، قاچاق کالا سه برابر شده و به حدود سه میلیارد و 500 میلیون دلار در سال رسیده است. این مبلغ نشان دهنده زیان مالیاتی نزدیک به 600 میلیون دلار است که به نوبه خود می‌تواند هزینه ساخت و تجهیز 10 بیمارستان سطح سوم را تامین کند.

https://www.paginasiete.bo/economia/contrabando-representa-el-76-del-pib-cni-presenta-4-medidas-para-combatirlo-LX6154863

دومین کارخانه ی تولید اوره

رئیس شرکت ملی نفت بولیوی اعلام نمود که مطالعات و طراحی پروژه ی ساخت دومین کارخانه ی تولید اوره در سال جاری آغاز خواهد شد. وی افزود:« هدف ما دو برابر کردن ظرفیت کارخانه آمونیاک و اوره (PAU) و تبدیل بولیوی به‌هاب منطقه در بخش کود است. هم اکنون کارخانه ی اوره در استان کوچابامبا سالانه  364 هزار تن اوره  با کیفیت بالا تولید می نماید که به کشور های آرژانتین و برزیل صادر می‌گردد. اکنون تقاضا از سوی پاراگوئه، برزیل، آرژانتین و کشورهای اروپایی که به دنبال خرید کود بولیویایی هستند نیز افزایش یافته است. »

https://erbol.com.bo/econom%C3%ADa/ypfb-apunta-duplicar-la-producci%C3%B3n-de-urea-con-una-segunda-planta-que-consumir%C3%A1-1-tcf-en-20

سرمایه گذاری شرکت وینتج پترولیوم در کشور

رئیس شرکت ملی نفت بولیوی آرمین دورگاتن اعلام نمود که شرکت وینتج پترولیوم (Vintage Petroleum) 504 میلیون دلار جهت اجرای پروژه‌های بالادستی در استان‌های چوکیساکا، تاریخا و سانتا کروز سرمایه گذاری خواهد کرد. وی افزود: « سرمایه گذاری در فعالیت های اکتشافی برای دولت حائز اهمیت است. امنیت و ثبات اقتصادی بولیوی به لطف اقدامات دولت، جذب سرمایه گذاری‌های جدید، را افزایش داده است.» لازم به ذکر است که شرکت وینتج پترولیوم یکی از شرکت های تابع Occidental Petroleum Corporation (OXY) مستقر در ایالات متحده و دارای 30 سال سابقه ی فعالیت در بولیوی می‌باشد.

https://www.la-razon.com/energias-negocios/2023/01/27/vintage-petroleum-boliviana/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما