معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۱/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۲۵

اخبار اقتصادی سنگال

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور سنگال در هفته اول بهمن ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

کمک مالی دولت سنگال برای اشتغال زایی و کارآفرینی زنان

ویکتورین اندای وزیر دارایی‌های خرد، اقتصاد اجتماعی و همبستگی سنگال ضمن بازدید از اتحادیه موسسات پس انداز و اعتباری مشترک (U-Imcec) اعلام کرد: امسال بیش از 5 میلیارد فرانک سیفا کمک مالی برای اشتغال و کارآفرینی زنان اختصاص داده شده است. ماموریت این اتحادیه بهبود درآمد و رفاه زنان و کارآفرینان خرد جوان ساکن در مناطق روستایی می‌باشد.

روزنامه Le Quotidien  1/11/1401

 

چشم انداز رشد اقتصادی قاره آفریقا به میزان 4 درصد تولید ناخالص داخلی طی سالهای 2023 و 2024

گزارش جدید بانک توسعه آفریقا (AfDB) با عنوان «چشم انداز عملکرد کلان اقتصادی آفریقا» پیش بینی می‌کند که رشد اقتصادی آفریقا طی سال های 2023 و 2024 از پیش بینی‌های جهانی فراتر خواهد رفت. بر این اساس، تولید ناخالص داخلی واقعی (GDP) به طور متوسط در دو سال آینده حدود 4 درصد می‌باشد. گزارش مذکور که در ابیجان منتشر شد اشاره می‌کند که این رقم بالاتر از میانگین ‌های جهانی 2.7 و 3.2 درصدی است. از طریق تحلیل جامع رشد منطقه‌ای، این گزارش اذعان می‌کند که همه پنج منطقه قاره در چشم‌ انداز رشد میان‌ مدت با ثبات باقی می‌مانند اگرچه با شوک‌های اجتماعی- اقتصادی جهانی مواجه هستند. در میان سایر خطرات این گزارش به افزایش قیمت مواد غذایی و انرژی، سخت‌تر شدن شرایط مالی جهانی، افزایش بدهی داخلی و تغییرات آب و هوایی نیز اشاره می‌کند. همچنین در این گزارش برای کمک به اقتصادهای آفریقایی در کاهش این خطرات به مواردی از جمله: تقویت سیاست‌های پولی در کشورهای با تورم بالا و انقباض ملایم در کشورهایی با فشار تورمی‌پایین، و افزایش تاب آوری از طریق تقویت تجارت بین ‌آفریقایی به ویژه در کالاهای تولیدی برای کاهش اثرات نوسان قیمت کالاها بر اقتصاد اشاره گردیده است. از سوی دیگر، هماهنگی موثر اقدامات مالی و پولی و نیز مداخله هدفمند با هدف کنترل تورم فشارهای مالی را کاهش می دهد. به عنوان یکی دیگر از اقدامات پیشنهادی، این گزارش به تسریع اصلاحات ساختاری برای تقویت ظرفیت اداره مالیات و سرمایه‌گذاری در جهت دیجیتالی ‌سازی و حکمرانی الکترونیکی به منظور بهبود شفافیت، کاهش جریان‌های مالی غیرقانونی و افزایش بسیج منابع داخلی اشاره دارد. در این رابطه رئیس بانک توسعه آفریقا AfDB اظهار داشت: با وجود 54 کشور قاره افریقا با مراحل مختلف رشد، ساختارهای اقتصادی متفاوت و منابع متنوع، اثرات شوک های جهانی همیشه بسته به منطقه و کشور متفاوت است. کاهش تقاضای جهانی، شرایط مالی سخت‌تر و مختل شدن زنجیره‌های تامین بر اقتصاد آفریقا نیز تأثیر متفاوتی گذاشته است. آدسینا خاطر نشان می‌کند که علیرغم شوک های متعدد، میزان رشد اقتصادی در هر پنج منطقه آفریقا در سال 2022 مثبت بود و چشم انداز 2024-2023 پایدار پیش بینی می‌گردد. بر اساس این گزارش، پنج اقتصاد برتر آفریقا در دوره قبل از کووید 19 انتظار می رود بیش از 5 درصد رشد داشته باشند و به طور متوسط در سال های 2023 و 2024 دوباره جایگاه خود را در بین ده اقتصاد پویا در جهان به دست می آورند. این کشورها عبارتند از: رواندا با رشد 7.9 درصد، ساحل عاج 7.1 درصد، بنین 6.4 درصد، اتیوپی 6 درصد و تانزانیا 5.6 درصد. انتظار می رود سایر کشورهای آفریقایی در طی دو سال آینده بیش از 5.5 درصد رشد کنند که شامل جمهوری دموکراتیک کنگو 6.8 ٪، گامبیا 6.4٪، لیبی 12.9٪، موزامبیک 6.5٪، نیجر 9.6٪، سنگال 9.4٪ و توگو 6.3٪ خواهند بود. در مورد سنگال با توجه به شروع بهره برداری از منابع هیدروکربن انتظار می رود در سال 2023 رشد اقتصادی این کشور  به10.1 درصد در مقابل 4.8 درصد در سال 2022 و 6.5 درصد در سال 2021 بالغ گردد.

  مجله    Lejecos  2/11/1401

 

لزوم دیجیتالی نمودن بخش حمل و نقل عمومی سنگال برای ایمنی بیشتر جاده‌ها

در رابطه با وقوع تصادف مرگبار در منطقه سیکیلو و لزوم ایمنی بیشتر جاده‌ها وزارتخانه‌های کشور و راه و ترابری (حمل و نقل زمینی) سنگال فرمان مشترکی مبنی بر ممنوعیت حمل و نقل بین شهری از ساعت 23 تا 5 صبح امضا کردند. امروزه بهترین راه برای اطمینان از ایمنی جاده‌ها استفاده از اپلیکیشن‌ها و دیجیتالی شدن در بخش حمل و نقل عمومی است. دولت می‌تواند بیشتر مشکلاتی را که اغلب به تصادفات جاده‌ای مرتبط است اعم از ممنوعیت سفر در شب و یا محدودیت سرعت را به صورت دیجیتال حل کند. در این رابطه گروه Ccbm که در سال 1992 تاسیس شده به عنوان یکی از پویاترین بازیگران بخش اقتصاد دیجیتال محسوب می‌شود. این گروه در سال 2020 به درآمد 65 میلیارد فرانک سیفا  بدون احتساب مالیات (Ht)  در گردش مالی دست یافت و نزدیک به 1700 کارمند دارد. استراتژی گروه Ccbm  ارائه محصولات با کیفیت با رقابتی ترین قیمت ها است. امروزه گروه مذکور از طریق اجرای پروژه‌های نوآورانه و قابل اعتماد برای توسعه اقتصادی سنگال و رفاه مردم در بخش‌های کشاورزی و تأمین مالی خرد سرمایه‌گذاری می‌کند. این گروه از 8 بخش و 16 شرکت تابعه تشکیل شده است و در زمینه‌های مواد غذایی، تجهیزات الکترونیک، خودرو و ماشین‌آلات، حمل و نقل و تدارکات، املاک و مستغلات و ساخت‌وساز، بیمه و رسانه فعالیت دارد . 

روزنامه   Le Soleil   5/11/1401

 

برگزاری کارگاه بررسی چگونگی مشارکت زنان در تدوین و اجرای سیاست های عمومی‌ بخش شیلات در سنگال

انجمن آفریقای غربی برای توسعه ماهیگیری (ADEPA) با مشارکت شبکه زنان ماهیگیر صنعت سنگال (رفه‌پاس) یک کارگاه آموزشی منطقه‌ای برای تقویت اشتغال  زنان در بخش شیلات در سالی برگزار کرد. هدف از برگزاری این کارگاه، تقویت مشارکت زنان در تدوین و اجرای سیاست های عمومی‌شیلات عنوان شده است. در این کارگاه  زنانی از سنگال، مالی، ساحل عاج، گامبیا و موریتانی حضور داشتند. به گفته موسی امبنگه، دبیر اجرایی آدپا برگزاری این کارگاه ضروری است زیرا باید سهم اشتغال زنان در این بخش افزایش یابد. بر اساس اطلاعات فائو، زنان بیش از 50 درصد از شاغلین را بطور مستقیم در زمینه ماهیگیری تشکیل می دهند. آنها در تمام فعالیتهای این بخش حضور دارند اما اغلب دارای نقش ضعیفی هستند و درآمد کمتری از مردان نیز کسب می‌کنند. لذا ما در صدد بررسی راههای افزایش نقش آنان در این بخش و بطور کلی در امور اجتماعی- اقتصادی، بهداشت، آموزش و تغذیه بهینه آنها و فرزندانشان هستیم.

    سایت   Seneweb     6/11/1401

 

حضور بیش از 1200 غرفه دار در هفتمین نمایشگاه بین المللی کائولاک

مقدمات برگزاری هفتمین نمایشگاه بین المللی کائولاک (فیکا) 2023 به خوبی در حال انجام است. به این مناسبت، کمیته توسعه منطقه ای (Crd) در حال سازمان دهی مطلوب برای برگزاری این رویداد می‌باشد که انتظار می ورد بیش از 1200 غرفه دار در آن حضور داشته باشند. موضوع امسال نمایشگاه «حاکمیت غذایی و زمینه اقتصادی جهانی: فوریت تاب آوری محلی» خواهد بود. موضوعی که از نظر مدیر بازرگانی نمایشگاه در زمان حاضر بیش از هر زمان دیگری مهم است. وی افزود: بعد از زدودن اثرات بیماری کرونا دستیابی به حاکمیت غذایی امروز یک امر مهم  برای کشورهایی مانند سنگال است. جنگ در اوکراین می‌تواند عواقب جدی برای کشورهایی که از مصرف کنندگان عمده گندم هستند در بر داشته باشد. شایان ذکر اینکه مراسم رسمی افتتاحیه هفتمین دوره این گردهمایی تجاری روز جمعه 7 دی ماه در شهر کائولاک با حضور گینه بیسائو به عنوان مهمان افتخاری برگزار می‌شود. به گفته سرین امبوپ، هدف از این نشست تجاری، توسعه اقتصادی و اجتماعی منطقه است. رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و کشاورزی کائولاک (Cciak) نیز گفت: فیکا به طور کامل ماموریت خود را به عنوان یک رویداد بزرگ تجاری انجام داده بطوریکه در نمایشگاه سال گذشته تعداد 300000 بازدید کننده داشته است و 1035 غرفه‌دار به نمایندگی از 35 کشور افریقایی در آن شرکت کردند.

سایت   Dakaractu  6/11/1401

 

برگزاری کارگاه بررسی برنامه‌های سالانه وزارت دارائیهای خرد، اقتصاد اجتماعی و همبستگی سنگال در سال 2023

وزیر دارایی‌های خرد و اقتصاد اجتماعی و همبستگی سنگال  (Ess) در مراسم اختتامیه کارگاه بررسی سالانه نحوه اجرای برنامه‌ها و پروژه‌های این وزارتخانه در سال 2023  خاطر نشان کرد: مدیریت برنامه‌های مختلف و تبیین منابع تخصیص یافته به این وزارتخانه اهمیت اساسی دارد. هدف از برگزاری این کارگاه، بررسی فعالیت‌های وزارتخانه در سال 2022 و چگونگی اختصاص بودجه برای اجرای پروژه‌ها در سالجاری عنوان شده است. همچنین در این نشست ضمن آشنایی با عملکرد سالانه وزارتخانه که Ptba نامیده می‌شود در راستای افزایش فعالیت‌ها در جهت تقویت مدیریت راهبردی وزارتخانه با ظرفیت‌ سازی فنی و در دست گرفتن مسئولیت ارتباطات نهادی وزارتخانه توصیه شد و بر لزوم اقدامات اولویت دار و تقویت موسسات مالی خرد برای حمایت از گروه‌های آسیب پذیر تاکید گردید. شایان ذکر اینکه بودجه سالانه وزارتخانه مذکور حدود 13 میلیارد فرانک سیفا است.

روزنامه   24 Hures      6/11/1401

 

آغاز بهره برداری از  منابع گازی منطقه مشترک  Gta سنگال و موریتانی در آینده نزدیک

شرکت نفتی بریتیش پترولیوم Bp اعلام کرد بزودی حمل واحد شناور تولید و ذخیره(Fpso)  پروژه گاز طبیعی مایع (LNG) منطقه مشترک(Gta)  به محل پروژه در سواحل موریتانی و سنگال آغاز خواهد شد. این واحد در 20 ژانویه 2023 با موفقیت یک سری آزمایش های دریایی را پس از گذشت سه سال و نیم مراحل ساخت به پایان رساند. دستگاه مذکور اکنون 12000 مایل دریایی را از طریق سنگاپور تا مقصد نهایی خود که تقریباً 40 کیلومتر از مرز دریایی این دو کشور همسایه فاصله دارد طی خواهد کرد. تاریخ ورود کشتی به میدان گازی Gta اعلام نشده است. Fpso بخش کلیدی پروژه توسعه یکپارچه Gta است که شامل توسعه زیر دریا میادین گازی و تاسیسات شناور LNG (Flng) نزدیک به ساحل نیز می‌شود. پیش بینی می‌شود فاز اول این پروژه حدود 2.3 میلیون تن LNG در سال تولید کند و منابع تخمینی آن برای برای بیش از 20 سال کافی باشد. میعانات، آب و سایر ناخالصی‌ها قبل از انتقال گاز به تاسیسات فلنگ پروژه واقع در 10 کیلومتری آن نیز جدا خواهد شد. این واحد روزانه 500 میلیون فوت مکعب استاندارد گاز را تولید و پردازش می‌کند. بخش عمده ای از گاز توسط تاسیسات Flng مایع می‌شود که امکان صادرات آن به بازارهای بین المللی را فراهم می‌کند و بخشی از آن نیز برای پاسخگویی به تقاضای رو به رشد دو کشور همسایه استفاده خواهد شد. میعانات به صورت دوره ای از Fpso به تانکرها برای صادرات در بازار منتقل می‌شود.Fpso  که در عمق تقریباً 120 متری آب، لنگر خواهد انداخت در طول عملیات حداکثر 140 نفر را در عرشه جای می دهد. شایان ذکر اینکه Fpso با مساحتی معادل دو زمین فوتبال و 10 طبقه ارتفاع از 81000 تن فولاد، 37000 متر لوله و 1.52 میلیون متر کابل تشکیل شده است. انتظار می رود اولین تولید گاز در سه ماهه آخر سال 2023 تولید شود.

روزنامه Le Quotidien  7/11/1401

 

همکاری اتاق های بازرگانی داکار و مونترال

اتاق‌های بازرگانی داکار و مونترال در صدد همکاری هستند. رئیس اتاق بازرگانی متروپولیتن مونترال (پایتخت کبک) در بازدید از سنگال با همتای خود یک نقشه راه همکاری ترسیم کرد. در این راستا هیئتی از اتاق بازرگانی متروپولیتن مونترال یک جلسه کاری با رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و کشاورزی داکار (سیاد)، عبداللهی سو برگزار کردند. میشل لو بلان، رئیس اتاق مونترال بزرگترین سازمان خصوصی در کبک در سفر به سنگال قصد دارد تا اولین گام ها را برای ایجاد مشارکت پایدار با رهبران تجاری سنگال بردارد. به گفته میشل لو بلان ایده این است که به سمت امضای توافقنامه بین بازرگانان دو کشور حرکت کنیم. در این نشست طرفین توافق کردند که در سفر دو ماهه آینده وزیر امور خارجه کبک به سنگال توافقنامه مربوطه امضا شود. عبداللهی سو نیز ضمن اظهار خرسندی نسبت به این ابتکار برد–برد گفت بخش‌های دارای اولویت ‌همکاری شناسایی شده‌اند که می‌توانند پتانسیل های تجاری بین دو کشور را شکوفا کنند. دکتر دائودا تیام، نایب رئیس Cciad و رئیس کمیسیون تجارت نیز دستاوردهای سنگال را در رابطه با محو اثرات ناشی از همه‌گیری بیماری  کووید-19 برای هیئت کانادایی تشریح نمود. وی بعنوان موسس گروه  "Sup de Co"با اشاره به رشد روابط دانشگاهی بین کبک و سنگال افزود: بسیاری از مدیران سنگالی از دانشگاههای مونترال فارغ التحصیل شده اند. شایان ذکر اینکه همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور از زمان افتتاح سفارت کبک در داکار که چهارده کشور زیر منطقه صحرای افریقا را پوشش می دهد افزایش یافته است.

روزنامه  le soleil 7/11/14011

 

تعهد بانک توسعه افریقا برای اختصاص 10 میلیارد دلار جهت تامین مالی برای اعمال حاکمیت غذایی در افریقا

آکین وومی رئیس بانک توسعه آفریقا (AfDB) در دومین نشست مجمع داکار در مورد حاکمیت غذایی و تاب آوری اعلام کرد این بانک متعهد شده است تا سقف 10 میلیارد دلار جهت توسعه بخش کشاورزی و اعمال حاکمیت غذایی در قاره آفریقا  تامین مالی کند. وی گفت آفریقا می‌تواند و باید به تغذیه جهان کمک کند. پتانسیل این قاره  فوق العاده بوده لذا زمان آن فرا رسیده است که از این قاره برای کمک به تغذیه جهان حمایت شود. این بودجه در جهت حمایت مستقیم از تامین نهاده‌های کشاورزی و غذایی خواهد بود. وی افزود: اکنون زمان حاکمیت و تاب آوری آفریقا است. آنچه آفریقا در بخش کشاورزی انجام می دهد نحوه تغذیه جهان را تعیین خواهد کرد. لذا باید جهان از کمک به آفریقا برای دستیابی به اهدافش حمایت کند. اجلاس داکار باید شروعی جدید به سمت مقصدی نو باشد. وی یادآور شد که 65 درصد از زمین‌های قابل کشت جهان در آفریقا است. وی در عین حال از وابستگی این قاره به واردات مواد غذایی و این واقعیت که در حال حاضر میلیون‌ها آفریقایی گرسنه هستند ابراز تاسف کرد. به گفته وی لازم است از روند تولیدات کوتاه مدت به بلند مدت گذر کنیم تا بخش کشاورزی آفریقا تقویت شود. آکین وومی آدسینا، وزیر سابق کشاورزی نیجریه نیز ضمن اشاره به حرکت در جهت انجام اقدامات قاطعانه تاکید کرد که فناوری به تنهایی کافی نیست و زیر ساخت های جاده ای، اتخاذ سیاست های مطلوب و تامین مالی نیز مورد نیاز هستند. وی افزود: ما باید ابزارهای کافی و پایدار را برای جذاب کردن فعالیت در بخش کشاورزی برای جوانان ایجاد کنیم. همچنین باید از کشاورزان به ویژه کشاورزان خرده پا که اکثریت آنها را زنان تشکیل می دهند حمایت نمائیم. در نهایت اینکه کشاورزی باید به نفت جدید آفریقا تبدیل شود. شایان ذکر است در این نشست بین المللی بیست رئیس دولت در کنار سایر بازیگران در بخشهای مالی و کشاورزی شرکت داشتند.

روزنامه  le soleil 7/11/14011

 

تدوین برنامه توسعه ملی سنگال برای سالهای  2028-2024

اولیماتا سار، وزیر اقتصاد، برنامه ریزی و همکاری که ریاست تدوین برنامه توسعه ملی جدید سنگال برای سالهای 2028-2024 را بر عهده دارد اظهار داشت: تدوین این برنامه در چارچوب مدیریت مستمر توسعه اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی و بهبود وضعیت زندگی مردم طی پنج سال آینده انجام خواهد شد. وی افزود: سنگال می خواهد یک استراتژی جدید برای توسعه اقتصادی را برای 5 سال آینده اتخاذ نماید و آنرا به مرحله اجرا در آورد. به همین منظور اداره کل برنامه ریزی و سیاست های اقتصادی(DGPPE)  تدوین این برنامه را آغاز کرده اند. Pnd و Pap نسخه‌های پنج ساله برنامه سنگال در حال ظهور (Pse) را تشکیل می دهند که هدف آن تبدیل سنگال به کشوری قدرتمند تا سال 2035 با جامعه ای متحد و قانونمند است. وزیر اقتصاد، برنامه‌ریزی و همکاری سنگال توضیح داد: این فرآیند طبق اصول قانون جهت‌گیری نظام برنامه ‌ریزی ملی و توسعه منطقه‌ای است. وی اطمینان داد فرایند تدوین به فراگیرترین شکل ممکن با مشارکت همه نیروها شامل جوامع مدنی، بخش خصوصی، دانشگاهیان، محققان، شرکای فنی و مالی، ادارات مرکزی و منطقه ای انجام می‌گردد. به گفته وزیر، همچنین باید تغییرات در سطوح  ملی و منطقه ای  در نظر گرفته شود تا شرایط موفقیت در گذار به یک مدل اقتصادی جدید که از یک سو با شروع بهره برداری از منابع نفت و گاز و از سوی دیگر در چارچوب اجرای منطقه آزاد تجاری قاره آفریقا همراه باشد حاصل گردد. وی افزود: برای ساماندهی امور، 4 کمیسیون ملی و در عین حال 14 کمیسیون منطقه ای نیز با نظارت فرمانداران تشکیل می‌شود تا به خواسته‌ها و نگرانی‌های مناطق بر اساس قانون سوم تمرکززدایی بهتر رسیدگی شود.

سایت   Dakaractu  7/11/1401

 

برگزاری دومین اجلاس غذا با همکاری سنگال و بانک توسعه آفریقا

خبرگزاری dakaractu مورخ ۲۳ ژانویه ۲۰۲۳،

دومین اجلاس غذای داکار از 25 تا 26 ژانویه در داکار برگزار شد. در این نشست که با همکاری سنگال و بانک توسعه آفریقا برگزار شد، بیش از بیست تن از روسای کشورهای مختلف آفریقایی، رئیس بانک توسعه آفریقا، مدیر کل سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد، رئیس بانک توسعه اسلامی، ایرلند، صربستان و کارشناسان برجسته در زمینه‌های مختلف از جمله کشاورزی، دامپروری، شیلات، آبزی پروری، اقتصادی، تعاونی و مالی و غیره گرد هم آمدند.

 

برگزاری نمایشگاه صنایع دستی سنگال با حضور بانوی اول در حاشیه اجلاس "داکار 2"

روزنامه lesoleil مورخ ۲۵ ژانویه ۲۰۲۳،

در حاشیه دومین دوره اجلاس داکار۲ در زمینه کشاورزی و امنیت غذایی، بانوی اول، مریم فای سال، در تاریخ ۲۵ ژانویه ۲۰۲۳ در کاخ ریاست جمهوری سنگال، نمایشگاهی را در مورد فرهنگ این کشور با حضور همسران سران کشورهای بوروندی و ایرلند برگزار کرد.

در این نمایشگاه به جنبه‌هایی از فرهنگ سنگال از جمله جواهرات، غذاهای محلی، کالاهای چرمی و خیاطی پرداخته شد. صاحب برند سنگالی "ماراز" با به نمایش گذاشتن  محصولات خود در صنعت چرم گفت: "این محصولات 100٪ سنگالی هستند".

لازم به ذکر است که همسر سفیر جمهوری اسلامی ایران در سنگال، سرکار خانم دهشیری نیز به دعوت مریم فای سال، بانوی اول سنگال، در این مراسم حضور پیدا کرد.

 

کشاورزی مدرن، راه حل مکی سال برای رسیدن به حاکمیت غذایی در سنگال

روزنامه lesoleil مورخ ۲۶ ژانویه ۲۰۲۳،

در تاریخ ۲۵ ژانویه ۲۰۲۳ دومین کنفرانس بین المللی داکار در زمینه کشاورزی، داکار ۲، با موضوع «حاکمیت غذایی و انعطاف پذیری» برگزار شد. رئیس جمهور مکی سال بر ضرورت اولویت دادن به کشاورزی و امنیت غذایی تاکید کرد.

رئیس جمهور مکی سال، در سخنرانی خود در مرکز کنفرانس بین‌المللی عبدو دیوف، در جریان دومین کنفرانس بین‌المللی داکار در مورد کشاورزی، داکار ۲، با موضوع: "حاکمیت غذایی و انعطاف پذیری" گفت: 

« مشکلاتی در آفریقا وجود دارد که ما را در وضعیت موجود در زمینه کشاورزی سوق می دهد , وضعیتی که ما را در معرض ناامنی غذایی قرار می دهد، و راه حل آفریقا ما را به سوی کشاورزی مدرن سوق می دهد و ما را هدایت می‌کند.»

 

تاکید بر لزوم تولید داخلی برای استقلال سنگال در حاشیه دومین دوره اجلاس داکار۲ در زمینه کشاورزی و امنیت غذایی

  روزنامه lesoleil مورخ ۲۷ ژانویه ۲۰۲۳،

مصرف روزانه مردم قشر متوسط سنگال برای صبحانه نان، کره، پنیر و شیر داغ یا قهوه می‌باشد. با نگاهی به آمار، متوجه می‌شویم که اینها به ویژه گندم که محصولی اساسی برای تولید نان به عنوان قوت غالب است. اساسا محصولات غذایی وارداتی هستند و دسترسی به گندم به دلیل تداوم بحران روسیه و اوکراین، که نتیجه آن هنوز مشخص نیست، سنگال را دچار مشکلاتی کرده است.

در حال حاضر، در یک کشوری مانند سنگال، مسئله اصلی حاکمیت غذایی مهم ترین بحثی است که وجود دارد. مسئله ای که باید خط مقدم خبر در رسانه‌ها و سایر چارچوب های تفکر راهبردی کشور را به خود اختصاص دهد.

از این منظر، اجلاس بین المللی درباره این موضوع که به تازگی حدود بیست رئیس دولت را در جمنیاجو گرد هم آورده است، خبر بسیار خوبی است.

همه کشورهای تولیدکننده با امتناع از فروش اندکی که برداشت می‌کنند، سنگربندی خود را برای اتخاذ یک خودکامگی خاص به پایان رسانده اند. در چنین شرایطی که با افزایش تصاعدی حمل و نقل هوایی تشدید شده است، آیا هنوز امکان دارد که از دگرگونی ساختاری این اقتصاد متوسط خودداری کنیم؟

همین کافیست که بدانیم در سراسر جهان آفریقا به عنوان قاره ای که 65 درصد از زمین‌های آن قابل کشت می‌باشد شناسایی شده است. وقت آن است که آفریقا به آفریقا غذا بدهد!

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما