معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۱/۱۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۸۸

رشد قیمت محصولات و نهاده‌های کشاورزی و دامی در اتحادیه اروپا

داده‌های یورواستات نشان می‌دهد که متوسط قیمت کالاهای کشاورزی و دامی در کل اتحادیه اروپا در سال 2022 به میزان 24 درصد افزایش یافته است، همچنین میانگین افزایش قیمت نهاده‌های غیرسرمایه‌ایِ این بخش در طول یک سال، به 30 درصد می‌رسد.

بر اساس داده‌های جدید یورواستات، برآوردهای اولیه از شاخص قیمت محصولات کشاورزی و دامی در اتحادیه اروپا برای سال 2022 نشان می‌دهد که این شاخص‌ها تقریبا برای همه دسته‌های اصلی محصولات و همچنین نهاده‌های کشاورزیِ کلیدی، به طور قابل توجهی بالاتر از سال 2021 بوده است. داده‌های یورواستات نشان می‌دهد که متوسط قیمت کالاهای کشاورزی و دامی در کل اتحادیه اروپا در سال 2022 به میزان 24 درصد افزایش یافته است، به نحوی که برای همه گروه‌های کالایی به جز میوه (که به طور میانگین 3 درصد کاهش قیمت دارد)، افزایش قیمت وجود دارد. همچنین میانگین قیمت کالاها و خدمات مورد استفاده در کشاورزی (یعنی نهاده‌های غیرسرمایه‌ای) به شدت افزایش یافته است و میزان افزایش قیمت این نهاده‌ها در طول یک سال، به 30 درصد می‌رسد. در بین این نهاده‌ها، جهش‌های قیمتی قابل توجهی برای کودها و بهبود دهنده‌های خاک (با 87 درصد افزایش) و انرژی (با 59 درصد افزایش) ثبت شده است.

سه عامل اصلی در افزایش قیمت‌ها وجود دارد؛ اولین مورد، اختلال در بازارهای جهانی کشاورزی است که ناشی از جنگ روسیه و اوکراین است، زیرا هر دو کشور از مهم‌ترین صادرکنندگان گندم، ذرت، دانه‌های روغنی (به ویژه آفتابگردان) و کود هستند. عامل دوم، خشکسالی گسترده است که انتظار می‌رود میزان تولید محصولات کشاورزی، به خصوص محصولات علوفه‌ای مانند یونجه که به عنوان خوراک دام استفاده می‌شود را کاهش دهد. عامل سوم فشار تورمی از سمت هزینه انرژی است که بیشتر ناشی از اقدامات انجام شده برای حذف تدریجی وابستگی اتحادیه اروپا به سوخت‌های فسیلی روسیه است.

بر اساس گزارش یورواستات، در بین محصولات کشاورزی و دامی، غلات، تخم مرغ و شیر، سه محصول با شدیدترین میانگین افزایش قیمت در اتحادیه اروپا در سال 2022 بوده‌اند. میانگین قیمت غلات (شامل گندم، جو، ذرت و غیره) در تمام کشورهای اتحادیه اروپا در طول سال 2022 افزایش یافته است و این افزایش از 33 درصد در اتریش و هلند و 34 درصد در لتونی تا 67 درصد در مجارستان و 70 درصد در فنلاند متغیر است. قیمت تخم‌مرغ نیز بین سال‌های 2021 تا 2022 در تمام کشورهای اتحادیه اروپا افزایش یافته است و از 6 درصد در لوکزامبورگ و 7 درصد در قبرس و یونان تا 68 درصد در هلند، 74 درصد در بلژیک و 76 درصد در فرانسه متغیر بوده است. در خصوص شیر نیز که بخشی از رشد قیمت آن ناشی از خشکسالی در اتحادیه اروپا و در دسترس نبودن علوفه تازه برای خوراک دام بود، در سال 2022، بازۀ افزایش قیمت از 3 درصد در قبرس و 9 درصد در مالت تا حدود 50 درصد در بلژیک، لیتوانی، مجارستان و لتونی بوده است.

منبع:

 https://www.bta.bg/bg/news/economy/388955-tsenite-na-selskostopanskite-produkti-i-surovini-v-es-sas-znachitelen-rast-prez-

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما