معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۰/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۸

اخبار اقتصادی روسیه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روسیه در هفته چهارم دی ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

کشتی‌های حامل، محصولات غذایی اوکراینی را به چین، مراکش و کشورهای اروپایی تحویل خواهند داد

مرکز هماهنگی مشترک (JCC) گزارش داد 12 کشتی باری خشک با بار ذرت، گندم، سویا و کنجاله آفتابگردان روز جمعه بنادر اوکراین را ترک کردند. در این پیام آمده است: «در 13 ژانویه، 12 کشتی بنادر اوکراین را ترک کردند، آنها در مجموع 346356 تن غلات و مواد غذایی دیگر را به عنوان بخشی از طرح صادرات غلات از طریق دریای سیاه حمل می‌کنند.» دو کشتی باری خشک Cuma (70799 تن ذرت) و Georgia T (61252 تن کنجاله آفتابگردان) عازم چین، دو کشتی سولار (37205 تن گندم) و Bosphorus King (25000 تن ذرت) به سمت ایتالیا هستند. دو کشتی بار خشک دیگر ریو (8.5 هزار تن گندم) و Umit G (4.3 هزار تن گندم) راهی یونان شدند. کشتی پاپوآ 29.3 هزار تن سویا را به هلند، کشتی کیپ اسکات 28 هزار تن ذرت به پرتغال، کشتی نیو فایث 26.5 هزار تن ذرت را به اسپانیا تحویل خواهد داد. همچنین دو کشتی گارنت (33 هزار تن ذرت) و مظفر آنا (11.5 هزار تن سویا) به ترکیه رفتند. و کشتی لیدی حتیجه 11000 تن کنجاله آفتابگردان را به مراکش منتقل خواهد کرد.

SKC گزارش داد که "79 درخواست برای شرکت در طرح ارائه شده است." 10 کشتی در انتظار مجوز برای ورود به بنادر اوکراین، 14 کشتی بارگیری شده منتظر حرکت به مقصد خود هستند. تا 13 ژانویه، کل تناژ غلات و سایر محصولات کشاورزی صادر شده از سه بندر اوکراین 17،348،017 تن است. در مجموع، 1286 کشتی در حال حاضر مجاز به تردد هستند: 639 کشتی برای ورود به بنادر اوکراین و 647 کشتی برای خروج.

 

چین خواستار رفع موانع صادرات کودهای روسیه شد

ژانگ جون، نماینده دائم چین در سازمان ملل در نشست شورای امنیت این سازمان گفت: «چین از دبیرخانه سازمان ملل می‌خواهد تا تلاش‌های عملی برای رفع موانع صادرات مواد غذایی و کودهای شیمیایی روسیه انجام دهد.» ژانگ افزود: «چین از ادامه اجرای "توافقنامه محصولات غذایی" استقبال می‌کند و از دبیرخانه سازمان ملل می خواهد که تلاش های عملی برای رفع موانع بر سر راه صادرات مواد غذایی و کودهای روسیه انجام دهد.

 

پوتین وضعیت اقتصاد روسیه را با ثبات خواند

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در 15 ژانویه در کانال تلویزیونی "روسیه 1" گفت که وضعیت اقتصادی این کشور باثبات است. پوتین بر اساس شاخص های کلان اقتصادی چنین نتیجه گیری‌هایی انجام داد. او همچنین خاطرنشان کرد که اقتصاد روسیه "بسیار بهتر از آن چیزی است که نه تنها مخالفان ما، بلکه حتی ما پیش بینی می‌کردیم."

مسکو بارها از سیاست تحریمی غرب انتقاد کرده است. پوتین در 15 دسامبر تاکید کرد که اروپا در تلاش برای ضربه زدن اقتصادی به روسیه، اول از همه به خود آسیب زد و تحریم های ضد روسیه باعث جهش قدرتمند تورم در منطقه شد. پوتین در ماه اکتبر به ثبات اقتصاد روسیه در برابر تحریم ها اشاره کرد. رهبر روسیه تاکید کرد که همراه با هزینه‌های اقتصادی، تملک هایی نیز به همراه دارد که در نهایت به نفع دولت است، زیرا این امر حاکمیت آن را تقویت می‌کند.

 

. معاون نخست وزیر روسیه رشد بازار فناوری‌های هوش مصنوعی روسیه را تا سال 2030 پیش بینی کرد

دیمیتری چرنیشنکو معاون نخست وزیر روسیه گفت که بیش از 52 درصد از سازمان‌های بزرگ در روسیه از هوش مصنوعی (AI) در فعالیت های خود استفاده می‌کنند و حجم این بازار باید حداقل تا سال 2030 دو برابر ( تا 20 میلیارد روبل) شود. دولت فدراسیون روسیه، صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه (RDIF)، Sberbank و پلتفرم ملی ابتکار فناوری (NTI) توافقنامه ای را برای توسعه جهت فناوری پیشرفته هوش مصنوعی امضا کردند. وی افزود: «امروزه بیش از 52 درصد از سازمان‌های بزرگ کشور هوش مصنوعی را در فعالیت‌های خود پیاده‌سازی می‌کنند و سهم این حوزه در تولید ناخالص داخلی روسیه تا سال 2025 می‌تواند تا 2 درصد باشد.  در نوامبر سال گذشته، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه دستور داد که در اسرع وقت از معرفی انبوه هوش مصنوعی اطمینان حاصل شود.  به گفته کریل دیمیتریف، مدیر عامل RDIF، این قرارداد به گسترش پایگاه علمی، صنعتی و منابع انسانی روسیه، ایجاد مراکز جدید تعالی و افزایش سرمایه‌گذاری از جمله سرمایه‌گذاری خطرپذیر کمک می‌کند

 

کمیته سازماندهی برای آماده سازی و برگزاری مجمع بین المللی اقتصاد "روسیه - جهان اسلام" تشکیل شد.

فرمان رئیس جمهور فدراسیون روسیه "در مورد مجمع بین المللی اقتصادی "روسیه-جهان اسلام" امضا شد. امسال این رویداد برای چهاردهمین بار از 18 تا 19 می در کازان برگزار می‌شود. کمیته سازماندهی برای آماده سازی و برگزاری مجمع تشکیل شده است. مارات خسنولین، معاون نخست وزیر فدراسیون روسیه به عنوان رئیس کمیته سازماندهی منصوب شد. مجمع بین المللی اقتصاد "روسیه-جهان اسلام" پلت فرم بین المللی پیشرو برای بحث در مورد همکاری و اجرای پروژه‌های مشترک است. آنتون کوبیاکوف، مشاور رئیس جمهور روسیه گفت: «این مجمع که در ماه می سال جاری برگزار می‌شود، بستر مهمی‌برای همکاری‌های اقتصادی بین فدراسیون روسیه و کشورهای جهان اسلام است.»

مجمع روسیه و جهان اسلام برای اولین بار در سال 2009 برگزار شد. هدف آن تقویت روابط تجاری، اقتصادی، علمی، فنی، اجتماعی و فرهنگی بین روسیه و کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی است. فدراسیون روسیه و جمهوری تاتارستان پتانسیل تعامل با کشورهای جهان اسلام را به شیوه ای جدید آشکار می‌کنند. این رویداد توسط شورای فدراسیون مجلس فدرال فدراسیون روسیه و دولت جمهوری تاتارستان حمایت می‌شود. سیزدهم مجمع بین المللی اقتصادی "روسیه - جهان اسلام: KazanForum 2022" نیز در ماه می 2022 در کازان برگزار شد و بیش از 6 هزار نفر از 64 کشور جهان و 59 منطقه روسیه را گرد هم آورد.

 

بلومبرگ روسیه تحت تحریم را "یادگار دهه 90" خواند

بلومبرگ روسیه تحت تحریم را "یادآوری دهه 90" و فرصتی برای کسب و کارهای کوچک خواند. این آژانس می نویسد که علیرغم خروج بسیاری از بازرگانان از روسیه، بازرگانان باقی مانده با موفقیت جایگزین مارک های غربی و موفق به ایجاد مسیرهای لجستیکی جدید شده اند. با این حال، به گفته بلومبرگ، اقتصاد روسیه به انقباض ادامه خواهد داد.

 

آسیایی‌ها نفت قطب شمال روسیه را خریداری می‌کنند

هند و چین شروع به خرید عیارهای کمیاب نفت قطب شمال از روسیه کرده اند. تحلیلگران رد نمی‌کنند که تمایل بزرگ‌ترین واردکنندگان برای تنوع بخشیدن به خرید، رقبای خاورمیانه را کنار زده و سود بیشتری را برای مسکو به ارمغان بیاورد.

سقف قیمتی که در 5 دسامبر توسط کشورهای G7، اتحادیه اروپا و استرالیا معرفی شد، هیچ تاثیری بر شرکای آسیایی روسیه نداشته است. هند و چین قبلاً نفت را با تخفیف کمتر از 60 دلار در هر بشکه دریافت کرده بودند. اما روسیه نیز در این معاملات سودمند است زیرا معاملات رکورد دار با پکن و دهلی تا حد زیادی خسارات اروپا را جبران کرد.

بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی (IEA)، هند از ماه فوریه خرید خود را 36 برابر افزایش داده است (از 30000 به 1.08 میلیون بشکه در روز) و حتی از چین (830 هزار در روز) جلو زده است. مجموع جریان سوخت به آسیا سه برابر شده و به 2.5 میلیون بشکه رسیده است. بر اساس گزارش S&P Global Commodities at Sea، سهم چین و هند در صادرات فراساحلی نفت خام از روسیه به 68 درصد رسیده است. تحلیلگران در این باره گفتند: "غول های آسیایی تقریباً به طور کامل بشکه‌های اروپایی را بلعیدند."

جهش اصلی واردات آسیایی در سه ماهه دوم سال 2022 اتفاق افتاد که پکن و دهلی 11 میلیون تن بیشتر از سه ماهه اول همان سال نفت خریدند.

بلومبرگ از رکورد صادرات نفت دریایی روسیه از ماه آوریل تاکنون خبر داد

بلومبرگ در 16 ژانویه گزارش داد که صادرات نفت خام روسیه از طریق دریا در هفته گذشته به 3.8 میلیون بشکه در روز افزایش یافته است. به گفته این آژانس خبری؛ حجم تجمعی نفت روسیه در مقایسه با هفته منتهی به 13 ژانویه 876 هزار بشکه در روز یا 30 درصد افزایش یافت. این رقم از آوریل 2022، زمانی که 4 میلیون بشکه در روز حمل می‌شد، یک رکورد بود. در همان زمان، میانگین چهار هفته ای به بالاترین حد در هشت هفته گذشته رسید. این آژانس خاطرنشان می‌کند که رشد عرضه فراساحلی با کاهش جریان خط لوله به اروپا و افزایش صادرات به هند و چین همراه است.

شرکت های مجتمع پردازش چوب فدراسیون روسیه صادرات را به بازارهای جدید افزایش دادند

شرکت های مجتمع پردازش چوب در شمال غربی فدراسیون روسیه به سرعت جهت جریان صادرات را تغییر دادند و عرضه محصولات را به بازارهای جدید افزایش دادند. این خبر در 17 ژانویه توسط سرویس مطبوعاتی شرکت صنایع چوب Roslesinforga به ایزوستیا گزارش شد.

روسیه در دسامبر 2022 حجم بی سابقه ای از بنزین و سوخت دیزل صادر کرد

در دسامبر سال گذشته، صادرات گازوئیل روسیه به بالاترین میزان در چند سال اخیر یعنی 1.2 میلیون بشکه در روز رسید. روزنامه ودوموستی با استناد به داده‌های گزارش آژانس بین المللی انرژی (IEA) گزارش می دهد که در آخرین ماه سال 2022، صادرات بنزین نیز به شدت افزایش یافته است. در همان زمان، بخشی از حجم رکورد به کشورهای اتحادیه اروپا (EU) رسید. تحویل گازوئیل روسیه به منطقه در ماه دسامبر یک رکورد در 10 ماه گذشته بود و به 720000 بشکه در روز رسید. این مقاله تصریح می‌کند که بخشی از رکورد صادرات بنزین از روسیه نیز توسط کشورهای اتحادیه اروپا میزبانی شده است. به طور کلی، صادرات فرآورده‌های نفتی روسیه به اروپا در سال 2022 به طور متوسط 1.2 میلیون بشکه در روز بوده که نسبت به سال 2021 ثابت مانده است.

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما