معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۰/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۰۹

اخبار اقتصادی ازبکستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ازبکستان در هفته چهارم دی ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

افتتاح دفتر پروژه برای هماهنگی پروژه ساخت راه آهن چین - قرقیزستان - ازبکستان در بیشکک

در تاریخ 18 ژانویه، در شهر بیشکک، با مشارکت نمایندگان وزارت حمل و نقل جمهوری ازبکستان و سازمان راه آهن ازبکستان یک دفتر پروژه مشترک برای هماهنگی پروژه ساخت خط راه آهن چین -قرقیزستان - ازبکستان افتتاح شد. هدف این دفتر هماهنگی اقدامات مشترک برای تسریع در اجرای عملی پروژه است.  تا به امروز، سازمان راه آهن قرقیزستان و سازمان راه آهن ازبکستان  تمام اقدامات اولیه لازم را برای ساخت خط  راه آهن "چین - قرقیزستان - ازبکستان" انجام می دهند.

اولین موسسه طراحی و بررسی شرکت ساخت و ساز راه آهن چین در حال کار بر روی توسعه یک مطالعه امکان سنجی این پروژه است. 

 14 سپتامبر 2022 وزارت حمل و نقل جمهوری ازبکستان، وزارت حمل و نقل و ارتباطات جمهوری قرقیزستان و کمیته دولتی توسعه و اصلاحات جمهوری خلق چین یک یادداشت تفاهم  و همکاری سه جانبه در مورد پروژه ساخت و ساز خط آهن چین - قرقیزستان - ازبکستان امضا کردند.

گروه Meinhardt سنگاپور در طراحی طرح جامع مرحله اول "تاشکند جدید" کمک خواهد کرد

به گزارش وزارت سرمایه گذاری، صنعت و تجارت جمهوری ازبکستان، ازبکستان قصد دارد تا گروه Meinhardt، یک شرکت مهندسی و سرمایه گذاری از سنگاپوررا برای طراحی طرح جامع مرحله اول ساخت شهر هوشمند جدید تاشکند به ارزش یک میلیارد دلار جذب کند.  شرکت فوق همچنین می‌تواند در پروژه‌های تولید آلکیل بنزن و سود سوزآور شرکت کند.

توافقنامه مربوطه بین آقای لزیز قدرت اف وزیر سرمایه گذاری، صنعت و تجارت ازبکستان  و شهزاد نسیم، رئیس گروه ماینهارت، طی نشستی در 14 ژانویه به امضا رسید.

به ویژه وظیفه اصلی مرکز، اجرای طرح های شهرسازی و صنعتی خواهد بود.  در جلسه مزبور مسایل طراحی  مرحله اول طرح جامع ساخت شهر هوشمند تاشکند جدید  و تعدادی شرکت صنعتی برای تولید محصولات شیمیایی و دارویی تبادل نظر انجام شد. توافق شدکه آموزش پرسنل این مرکز توسط طرف سنگاپور انجام شود.

شرف رحمان اف معاون شهردار تاشکند پروژه ساخت مرحله اول "تاشکند جدید" را معرفی کرد. بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط این مقام شهرداری، این مرکز قرار است در ماه فوریه تا مارس راه اندازی شود و مفهوم طرح جامع پروژه تاشکند جدید در ماه آوریل-مه توسعه یابد. توسعه تفصیلی پروژه در جولای تا اکتبر پیش بینی می‌شود. هزینه این قرارداد یک میلیارد دلار برآورد شده است.

علاوه بر این، گروه Meinhardt به همراه شرکت سهامی «صنایع شیمی ازبکستان» قصد دارند تولید آلکیل بنزن برای مواد شوینده را در منطقه قشقه دریا  راه اندازی کنند.  این پروژه  231 میلیون دلار برآورد شده است. تکمیل توسعه مطالعات امکان سنجی پروژه برای آوریل-مه برنامه ریزی شده است و شروع کار برای جذب سرمایه گذاران - برای ژوئیه-اوت در نظر گرفته شده است.

همچنین این شرکت در حال بررسی اجرای پروژه تولید سود سوزآور در منطقه خوارزم به مبلغ 220 میلیون دلار است.

همچنین انتظار می رود که این شرکت در نظر دارد یک شرکت داروسازی در استان تاشکند برای تولید داروهای ایمونوبیولوژیک به مبلغ 49 میلیون دلار ایجاد کند.

 

عزم ازبکستان برای ساخت 250 نیروگاه برق آبی کوچک به منظور صرفه جویی سالانه 200 میلیون متر مکعب گاز

 به گزارش خبرگزاری «پادرابنا.واز»، ازبکستان قصد دارد 250 نیروگاه برق آبی کوچک بسازد. با  این کار سالانه 200 میلیون متر مکعب گاز صرفه جویی می‌شود.

این موضوع پس از نشستی در مورد بهبود تولید و عرضه انرژی که توسط شوکت میرضیایف رئیس جمهور ازبکستان برگزار شد، مشخص شد. در سال های اخیر 27 پروژه به ارزش 500 میلیون دلار در صنعت برق آبی اجرا شده و 260 مگاوات ظرفیت تولید اضافی ایجاد شده است.  ظرفیت کل نیروگاه‌های آّبی در سیستم صنعت برق آبی ازبکستان بیش از 2000 مگاوات است.  در نتیجه سالانه 2 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی صرفه جویی  می‌شود.  

قرار است امسال 7 تاسیسات و 10 نیروگاه برق آبی کوچک با ظرفیت 197 مگاوات به بهره برداری برسد.  همچنین کار اجرای 8 پروژه امیدوارکننده و ساخت 50 نیروگاه برق آبی کوچک با ظرفیت 438 مگاوات آغاز خواهد شد.

رئیس‌جمهور به پتانسیل بالای نیروگاه‌های آبی اشاره کرد و دستوراتی برای افزایش چشمگیر ظرفیت آن ارائه کرد. برای این منظور 250 میدان برای ساخت نیروگاه‌های برق آبی کوچک شناسایی شده است. بر اساس محاسبات، نیروگاه‌های کوچک برق آبی در آینده قادر خواهند بود 675 میلیون کیلووات در ساعت برق تولید کنند و 200 میلیون متر مکعب گاز در سال صرفه جویی کنند.

شرکت « Indorama Corporation» شرکت «Ferganaazot » خصوصی سازی می‌کند

 شرکت Indorama Corporation  سنگاپور 99.2 رصد سهام دولتی در سرمایه اولیه شرکت   Ferganaazot JSC  را به دست خواهد آورد.  ارزش این معامله 140 میلیون دلار است و «ایندوراما» نیز 100 میلیون دلار برای نوسازی این تاسیسات اختصاص خواهد داد.

توافقنامه در مورد شرایط اصلی قرارداد خرید و فروش99.02 درصد از سهام دولتی در سرمایه مجاز فرغانه ازوت در 16 ژانویه سال جاری در آستانه سفر رسمی رئیس جمهور ازبکستان به جمهوری سنگاپور به عنوان بخشی از همایش تجاری در سنگاپور، توسط طرفین امضا شد.

شرکت مشاوره بین المللی دیلویت به عنوان مشاور پیشرو در فرآیند خصوصی سازی، شرکت مالی بین المللی (IFC) به عنوان مشاور استراتژیک و شرکت مشاوره بین المللی KPMG به عنوان ارزیاب مستقل مشارکت داشتند.

مرکز تحقیقات اقتصادی و اصلاحات پیش بینی رشد اقتصادی ازبکستان را منتشر کرد

مرکز برآورد اولیه تولید ناخالص داخلی (GDP) ازبکستان را برای سه ماهه اول سال 2023 ارائه کرد.  پیش‌بینی می‌شود در سه ماهه اول رشد اقتصادی کمی‌کاهش یابد. رشد اقتصادی در ازبکستان در سه ماهه اول معمولاً به دلیل عوامل فصلی کمتر خواهد شد. طی سه ماهه چهارم سال 2022، روند صعودی پویایی هفتگی تولید ناخالص داخلی ادامه یافت که در سه ماهه سوم سال گذشته نیز مشاهده شد. به طور کلی، روند رشد به دلیل افزایش قابل توجه تجارت خارجی و فعالیت تجاری در بخش خدمات بود. به ویژه، گردش تجارت خارجی کالاها و خدمات 18.6 درصد در طول سال 2022 افزایش یافته است. طی ماه‌های اکتبر و نوامبر سال گذشته، فعالیت در صنعت، تجارت داخلی و بخش خدمات نیز به طور قابل توجهی افزایش یافته است، همانطور که با افزایش جستجوها در در گوگل در دسته‌های "کسب و کار و صنعت" – 15.7 درصد، "خرید" -17 درصد و  "تفریح و سرگرمی" 10 درصد نیز آن را نشان می دهد.

بر اساس برآوردهای مرکز در آگوست و اکتبر 2022، رشد اقتصاد ازبکستان به ترتیب 5.81 درصد و 5.77 درصد پیش بینی شده بود. در عین حال، دامنه رشد اقتصادی ازبکستان برای سال 2022 5.67٪ تا 5.87٪ تعیین شد . بر اساس داده‌های رسمی‌کمیته آمار دولتی جمهوری ازبکستان، تولید ناخالص داخلی ازبکستان در سال 2022 5.7 درصد افزایش یافته است. به طور کلی، با وجود چالش های خارجی و داخلی در سال گذشته، اقتصاد ازبکستان ثبات خود را نشان داده است.

در سال جاری، اقتصاد ازبکستان به توسعه خود ادامه خواهد داد. پیش بینی می‌شود رشد سالانه اقتصاد در سه ماهه اول سال 2023 5.47 درصد باشد. برخی از کاهش رشد اقتصاد به دلیل فشارهای تورمی قابل توجه و عوامل فصلی خواهد بود. محدوده پیش بینی شده برای رشد اقتصادی سالانه 5.31٪ تا 5.62٪ برای سه ماهه اول سال 2023 تعیین شده است. 

 

در سال های آینده تولید زغال سنگ در ازبکستان از 6 میلیون تن فراتر خواهد رفت

خبرنگار Podrobno.uz گزارش می دهد که در سال های آینده تولید زغال سنگ در ازبکستان از 6 میلیون تن فراتر خواهد رفت. این موضوع هنگام بازدید رئیس جمهور ازبکستان از پروژه‌های توسعه تولید زغال سنگ مطرح شد. طبیعی است با رشد اقتصاد و جمعیت کشور، تقاضا برای انرژی نیز افزایش می یابد.  برای رفع این نیاز، در کنار تمام منابع انرژی، استخراج زغال سنگ نیز در حال گسترش است. طی پنج سال گذشته تولید این ماده اولیه از 4 میلیون تن به 5 میلیون و 300 هزار تن در سال افزایش یافته است.

بر اساس برآوردها، ذخایر زغال سنگ در کشور  حدود 2 میلیارد تن است. رئیس دولت  وظیفه استفاده موثر از این پتانسیل و افزایش مداوم حجم تولید را تعیین کرد.

به ویژه پروژه نوسازی شرکت سهامی «شارغون کومیر ذغال سنگ شارغون» در سال جاری تکمیل خواهد شد. این امر امکان تولید تا 900000 تن زغال سنگ باکیفیت بیشتر را در کشور فراهم می‌کند.

رئیس جمهور به امکان گسترش بیشتر تولید زغال سنگ با کیفیت بالا از طریق توسعه ذخایر «شارغون کومیر» و «بایسون» اشاره کرده بر لزوم جذب سرمایه گذار برای توسعه معدن‌ها و اجرای طرح های جدید تاکید کرد.

بررسی نیاز گازی ازبکستان از زبان سخنگوی وزارت انرژی

اوبیجان دلمراداف، سخنگوی وزارت انرژی ازبکستان، در یک نشست خبری اخیر در آژانس اطلاعات و ارتباطات جمعی در این باره صحبت کرد. تقاضا برای برق و گاز طبیعی به دلیل سرما  در کشور  افزایش یافته است. برای پاسخگویی به این تقاضا، حجم واردات گاز طبیعی و برق بر اساس اقدامات و توافقات فوری به حداکثر میزان افزایش یافته است. 10 درصد از مصرف روزانه گاز طبیعی و 8 درصد برق از طریق واردات اضافی تامین می‌شود.

به گفته این کارشناس، اگرچه امروزه ظرفیت خطوط لوله گاز و شبکه‌های اصلی برق برای تامین حداکثر تقاضا کافی است، اما به دلیل کمبود منابع، مشکلاتی در تامین منابع انرژی مصرف کنندگان وجود دارد.

با وجود این اقدامات، مصرف برق در کشور به بالاترین حد یعنی 250 میلیون کیلووات ساعت رسیده است. همچنین تقاضای روزانه گاز طبیعی در مقایسه با تولید همچنان بالاست.

در این نشست خاطرنشان شد: در 31 دسامبر 2022، مصرف روزانه برق 220 میلیون کیلووات ساعت بوده که این روزها این رقم بیش از پیش افزایش یافته است.

افزایش تقاضا برای گاز طبیعی و برق باعث خرابی تجهیزات می‌شود. تا 13 ژانویه، مصرف برق تنها در تاشکند از 32 میلیون کیلووات ساعت گذشت و به دلایل مختلف (موقعیت های اضطراری و محدودیت ها)، یک میلیون کیلووات ساعت برق به مصرف کنندگان تحویل داده نشد.

برای ارسال گاز طبیعی به مردم، حجم مشعل گاز طبیعی در نیروگاه‌های حرارتی کاهش یافته و نفت کوره ذخیره 3 برابر بیش از برنامه ریزی شده سوزانده می‌شود. 

 

مقاصد گردشگران ازبکستانی کجاست؟

ترکیه و امارات به مقصد مورد علاقه مسافران ازبکستانی تبدیل شده اند. در طول ژانویه تا نوامبر 2022، در مجموع 619100 شهروند ازبکستان برای تفریح و سرگرمی‌به سفرهای خارجی رفتند. 10 کشور بیشترین سهم سفر به خارج از کشور را برای تفریح و سرگرمی دارند.

ترکیه (220 هزار نفر)، امارات (99 هزار نفر)، عربستان سعودی (55 هزار نفر)، مصر (31.7 هزار نفر)، کویت (14.3 هزار نفر)، جمهوری کره (10.9 هزار نفر)، ایالات متحده آمریکا (9، 5 هزار)، گرجستان (6.8 هزار)، هند (5.6 هزار) و آلمان (4.2 هزار).

در ازبکستان بیشتر شرکت های با سرمایه گذاری کدام کشورها فعالیت می‌کنند؟

کمیته دولتی آمار جمهوری ازبکستان، گزارش داد که از اول ژانویه 2023، 15801 شرکت و سازمان با سرمایه خارجی در ازبکستان فعالیت می‌کنند.  تعداد آنها در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 2512 افزایش یافته است که کشورهای زیر بیشترین تعداد را به خود اختصاص داده اند:

روسیه - 3 156                ترکیه - 2 204                       چین – 2141              قزاقستان - 1258

کره جنوبی - 930

همچنین تعداد شرکت های تازه تأسیس با مشارکت سرمایه خارجی در سال 2022 به شکل زیر منعکس شده است:

روسیه – 967      ترکیه – 369       چین – 275      قزاقستان – 195          کره جنوبی - 92

 

برای اولین بار، محموله ارسالی از ازبکستان به آذربایجان با روش الکترونیکی جدید – eTIR مجوز ترانزیت واحد حمل و نقل صادر شد

چهار کانتینر با میوه‌های خشک و تازه ابتدا با کامیون و سپس با هواپیما از تاشکند به باکو تحویل داده شد.پورتال خبری سازمان ملل آن را "آغاز عصر دیجیتال در حمل و نقل بین المللی" نامید.

برای توسعه موفقیت آمیز همکاری بین کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز، یکی از مهمترین شرایط بهبود شرایط حمل و نقل است. و یک راه حل عملی برای این موضوع پروژه TIR - مجوز ترانزیت واحد بود.تقریبا نیم قرن پیش، در سال 1975، تحت نظارت کمیسیون اقتصادی اروپا، "کنوانسیون گمرکی در مورد حمل و نقل بین المللی کالا تحت کارنه TIR" امضا شد. در همان زمان، یک سیستم حمل و نقل بار ظاهر شد که از یک روش ساده برای ثبت نام آنها هنگام عبور از مرزها استفاده می‌کرد. در طول دهه‌های گذشته، دبیرخانه TIR کمیسیون اقتصادی اروپا کار بزرگی انجام داده است که هدف آن نوسازی حمل و نقل و ترانزیت بین المللی بود.

تا کنون، TIR Carnet  کاغذی استاندارد و سند گمرکی شناخته شده بین المللی بوده است که در روند تسهیل جابجایی کالاها از طریق مرزها استفاده می‌شود. در قرن فناوری‌های دیجیتال، کتاب کاغذی قدیمی‌شده است، به ویژه از آنجایی که ادارات گمرکات ملی مدت ها است از روش های الکترونیکی در سایر موارد استفاده می‌کنند. اما  در ماه مه 2021، پیوست 11 "کنوانسیون TIR" به تصویب رسید که پس از لازم‌الاجرا شدن آن، امکان معرفی رویه eTIR فراهم شد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما