معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۰/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۳۲

اخبار اقتصادی ونزوئلا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ونزوئلا در هفته چهارم دی ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

افزایش تولید مواد غذایی در ونزوئلا

میزان تولید مواد غذیی در ونزوئلا طی سال ۲۰۲۲ با بیش از  ۵.۳۴درصد افزایش از ۱۸ میلیون تن فراتر رفت. برابر اعلام ویلمار کاسترو، وزیر کشاورزی ونزوئلا، این کشور طی سال گذشته میلادی به تولید بیش از ۹۲ درصد از مواد غذایی مورد نیاز خویش دست یافت، از کل مواد غذایی تولیدی ۷۲ درصد دارای منشا گیاهی و مابقی منشا حیوانی دارد.

https://www.eluniversal.com/venezuela/146697/la-produccion-de-alimentos-en-venezuela

انتصاب اعضای جدید هیئت مدیره شرکت ملی نفت ونزوئلا

در پی انتصاب رییس جدید شرکت ملی نفت ونزوئلا از سوی نیکولاس مادورو، روز گذشته اعضای جدید هیئت مدیره این شرکت به شرح ذیل معرفی شدند:

* خانم خنسیس سابرینا سولانو، معاونت بازرگانی و  تامین بین المللی

* خوان کارلوس دیاز، معاونت بازرگانی و تامین ملی

* رونی رومر در معاونت امور بین الملل ابقاء شد.

* گابریل رافائل اولیوروس، معاونت پالایش

* خوان سانتانا، معاونت گاز

* اریک پرز، معاونت اکتشاف و تولید

* توار ویالوبوس، معاونت برنامه ریزی و مهندسی

* جوسلین سگویا، معاونت دارایی

* لوییس انریکه مولینا، معاونت اجرایی

https://talcualdigital.com/conozca-a-la-nueva-junta-directiva-de-pdvsa-publicada-en-gaceta

اعلام میزان خسارات اقتصادی تحریم ها علیه ونزوئلا

دادستانی کل ونزوئلا میزان خسارات اقتصادی وارده به این کشور طی سال های اخیر بر اثر اعمال تحریم های آمریکا و متحدانش را بالغ بر ۲۱۴ میلیارد دلار اعلام داشت. طارق ویلیام ساب، دادستان کل ونزوئلا، تصریح نمود که آمریکا علاوه بر این بالغ بر ۲.۷۰۰ میلیارد دلار از منابع مالی ونزوئلا به مخالفان این کشور اعطا نموده است این در حالیست که میزان درآمد سالانه ونزوئلا به عنوان نتیجه اقدامات تحریمی از ۵۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۳ به ۷۴۳ میلیون در سال ۲۰۲۰ تقلیل یافت و طی هفت سال اخیر ونزوئلا به ازای هر ۱۰۰ دلار درآمد  ۹۹ دلار آن را از دست داده است و در این مدت از سال ۲۰۱۵ تا کنون سالانه بیش از ۴۴ میلیارد دلار را از دست داد.

 https://twitter.com/MinpublicoVEN/status/1612491007379083264

ارسال روزانه ۵۷ هزار بشکه سوخت از ونزوئلا به کوبا

به نقل از منابع آگاه نفتکش های کوبایی به طور میانگین در هفت ماه نخست سال ۲۰۲۲ روزانه ۵۷ هزار بشکه بنزین، دیزل، جت یک و نفت خام از ونزوئلا به سمت کوبا حمل کردند.

https://talcualdigital.com/un-promedio-de-siete-viajes-por-mes-hicieron-tanqueros-cubanos

تداوم اعمال مداخله ارزی در ونزوئلا

دولت ونزوئلا در تلاش برای مهار روند رو به افزایش نرخ ارز همچنان به اعمال سیاست مداخله ارزی ادامه می دهد. بر این اساس بانک مرکزی در آخرین مرحله طی سال جدید میلادی بیش از ۳۵ میلیون دلار را به تزریق ارز به بازار پولی اختصاص داد که با احتساب آن رقم اختصاص یافته طی روزهای نخست سال جاری میلادی در سه مرحله مداخله ارزی از ۹۵ میلیون دلار فراتر رفت.

https://versionfinal.com.ve/politica-dinero/bcv-ha-destinado-95-millones-este-ano-para

اولین محموله نفتی ونزوئلا راهی آمریکا شد

پس از چهار تحریم در پی اخذ مجوز شرکت شورون برای واردات نفت از ونزوئلا، اولین محموله نفت این کشور را به سمت ایالت می سی سی پی آمریکا راهی کرد. این محموله ۵۰۰ هزاربشکه ای روز ۱۵ ژانویه وارد آمریکا می‌شود.

https://www.google.com/amp/s/www.infobae.com/america/venezuela/2023/01/11/chevron

قرارگیری ونزوئلا در جایگاه دوم صادرات سالانه در آمریکای لاتین

کمیسیون اقتصادی آمریکای لاتین وکارائی(سپال)، ونزوئلا را در جایگاه دوم کشورهای برخوردار از بیشترین صادرات در آمریکای لاتین در سال ۲۰۲۲ قرار داد. برابر آخرین گزارش منتشره، ارزش صادرات از کشورهای آمریکای لاتین در سال گذشته میلادی تحت تأثیر عواملی نظیر بازفعال سازی گردشگری و افزایش بها و تولید مواد هیدروکربوری بالغ بر ۲۰ درصد افزایش یافت. بیشترین افزایش صادرات در بین کشورهای تولیدکننده مواد هیدروکربوری در منطقه را به ترتیب ترینیداد و توباگو (۶۹٪)، ونزوئلا (۶۳٪)، کلمبیا (۴۹٪) و گویان(۴۵٪)  به خود اختصاص داده اند.

https://www.descifrado.com/2023/01/11/alza-del-petroleo-ubica-a-venezuela-como

اعلام احیای نظام مالی ونزوئلا

وزارت اقتصاد و دارایی ونزوئلا از احیا و تحکیم نظام مالی این کشور طی سال گذشته میلادی خبر داد. رومن مانیگلیا، معاون وزیر اقتصاد ونزوئلا، با تأیید این امر اعلام داشت که میزان سپرده گذاری در بانک ها طی سال ۲۰۲۲ بیش از ۳۳۶ درصد افزایش یافت و طی۱۲ ماه گذشته، میزان وام دهی افزایشی بالغ بر ۷۴۱ درصد را تجربه نمود از دیگر سو تأخیر در بازپرداخت وام کاهشی بالغ بر ۸۲ درصد را داشته است و انتظار می رود که بهبود نظام مالی ونزوئلا ر سال جاری میلادی نیز تکرار گردد.

  https://twitter.com/romanmanigliave/status/1612966814954450944

اعلام افزایش صادرات ونزوئلا

انجمن ملی صادرکنندگان ونزوئلا از افزایش ارزش صادرات این کشور در سال گذشته میلادی به بیش از ۳ میلیارد دلار خبر داد. رامون گیو؛ رئیس انجمن یادشده خاطرنشان ساخت که میزان رشد بخش صادرات طی شش ماهه نخست سال ۲۰۲۲ بیش از ۴۲ درصد بوده است و میزان رشد صادرات طی سال جاری میلادی از ۲۰ درصد فراتر می رود، اروپا، آمریکا، کانادا و آمریکای لاتین مقاصد اصلی صادرات بخش خصوصی ونزوئلا به شمار می روند و تنها بخشی ناچیز به کشورهای آسیایی اختصاص می یابد.

 https://primicia.com.ve/economia/al-menos-3-mil-millones-de-dolares-se-genero

افزایش مبادلات تجاری بین ونزوئلا و کلمبیا به یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار

فردی برنال، فرماندار ایالت مرزی ونزوئلا اعلام کرد درپی بازگشایی مرزهای دو کشور حجم مبادلات تجاری دو کشور روند رو به رشدی داشته و تا پایان سال گذشته به ۷۰۰ میلیون دلار رسید. درپی بازگشایی کامل مرزها حجم مبادلات تجاری در سال جاری می‌تواند به 1 میلیارد و 500 میلیون دلار برسد.

http://www.correodelorinoco.gob.ve/freddy-bernal-intercambio-comercial-entre-venezuela

طرح ونزوئلا برای احداث مجتمع های گردشگری

دولت ونزوئلا طرح خویش را برای احداث بیش از ۱۰ مجتمع گردشگری طی سال جاری میلادی در جزیره توریستی لاتورتوگا، واقع در جنوب دریای کارائیب خبر داد. علی پادرون، وزیر گردشگری ونزوئلا ضمن تأیید این طرح و دستاوردهای بخش گردشگری طی سال گذشته میلادی، این بخش را یکی از بخش های تسهیل کننده برای نیل به رونق اقتصادی ارزیابی نمود و با اشاره به بازدید کشتی تفریحی آلمانی از جزیره مارگاریتا در ایالت نوئبا اسپارتا،اعلام داشت که بیش از ۳۶ مقصد گردشگری در ونزوئلا بازفعال گردیده اند این در حالیست که نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا نیز اعلام داشته که بر پایه طرح مدون، جزیره لا تورتوگا به عنوان دومین جزیره بزرگ ونزوئلا به مرکز اصلی گردشگری در دریای کارائیب مبدل می‌گردد.

https://venezuela-news.com/venezuela-planea-construccion-10-resorts-isla-tortuga

ارائه گزارش عملکرد سالیانه رئیس جمهور ونزوئلا

نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا طی مراسمی در تاریخ ۱۲ ژانویه سال جاری میلادی در محل مجلس ملی این کشور به ارائه گزارشی از عملکرد سالیانه دولت خویش در سال ۲۰۲۲ می‌پردازد. در ابن گزارش نیکلاس مادورو اطلاعاتی از شاخص ها و دستاوردهای اقتصادی دولت طی سال گذشته میلادی و اقدامات صورت گرفته ارائه می نماید.

https://www.eluniversal.com/politica/146877/presidente-maduro-ofrecera-su-discurso-anual

تداوم راهکار مداخله ارزی در ونزوئلا

دولت ونزوئلا در تلاشی نافرجام برای ممانعت از کاهش مستمر ارزش پولی ملی، همچنان به اجرای راهکار مداخله ارزی در بازار مالی ادامه می دهد. بر این اساس در آخرین مرحله بانک مرکزی ونزوئلا بیش از ۲۵ میلیون دلار را روانه بازار ساخت که با احتساب آن ارزش مبالغ اختصاص یافته به این امری طی روزهای نخست سال جاری میلادی از ۱۲۰ میلیون دلار فراتر رفت با این حال میانگین نرخ هر دلار در بازار غیررسمی از ۲۱ بولیوار فراتر رفته است.

https://www.bancaynegocios.com/bcv-mantiene-el-pulso-contra-fuerte-alza-del-dolar

رکود بخش ساخت و ساز در ونزوئلا

بخش ساخت و ساز در ونزوئلا از سال ۲۰۱۲ تا کنون بالغ بر ۹۸.۵ درصد سقوط نموده است. برابر اعلام انریکه مادورری، رئیس اطاق ملی ساخت و ساز، انتظار می رود که بخش ساخت و ساز طی سال جاری میلادی با ایجاد انعطاف در تحریم های آمریکا و بازگشت سرمایه به بخش های نفت و تاسیسات  تولید برق، مدارس و بیمارستان‌ها با بهره گیری از ۳ میلیارد از منابع مالی مسدود شده احیا گردد و در این راستا اعطای مجوز برای توسعه فعالیت شرکت نفتی شوورون در راستای سرمایه گذاری مجدد در چاه‌های نفت امری مطلوب برای بخش ساخت و ساز تلقی می‌گردد این در حالیست که بخش ساخت و ساز طی دهه اخیر با کاهش ۹۷ درصدی نیروی شاغل از ۱.۳ میلیون نفر به ۳۰۰ هزار نفر مواجه گردیده است و بیش از نیمی از دو هزار شرکت فعال در این بخش از فعالیت باز مانده اند و چنین امری کاهش تولید سالانه سیمان و فولاد به ۱.۳ میلیون تن و ۲۰۰ هزار تن را در پی داشته است.

https://www.notitarde.com.ve/economia/17911/sector-de-la-construccion

اعلام خطوط اصلی فعالیت آتی دولت ونزوئلا

نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا، طی ارائه گزارش سالانه عملکرد دولت خویش، خطوط اصلی فعالیت‌های آتی آن را اعلام داشت. براین اساس خطوط اصلی فعالیت دولت بدین شرح اعلام گردیدند:

- تثبیت رشد اقتصادی برابر

- گسترش حمایت اجتماعی

- گسترش حضور  نیروی مردمی

- تحکیم امنیت جامع ملی و تضمین عدالت

- نیل به پیشبرد استقلال همه جانبه و استعمارزدایی ونزوئلا

- تحکیم میهن بزرگ در منطقه آمریکای لاتین در پی روی کارآمدن دولت های ترقی خواه

https://redradiove.com/memoria-y-cuenta-2022-estas-son-las-6-lineas-de-accion

ارائه گزارش عملکرد دولت ونزوئلا در سال 2022 توسط رئیس جمهور ونزوئلا

- بر اساس اعلام نیکولاس مادورو نرخ بیکاری در سال گذشته میلادی به میزان 1 درصد کاهش یافت و از 8.8 درصد به 7.8 درصد رسید.

- در حوزه مسکن اهداف دولت محقق شد و تاکنون نهضت بزرگ مسکن 4 میلیون و 400 هزار واحد مسکونی احداث و تحویل داده است. هدف غایی این نهضت ساخت 5 میلیون مسکن تا سال 2025 می‌باشد .

- درآمدهای ارزی کشور ناشی از فروش نفت و مشتقات نفتی از 39 میلیارد دلار در سال 2014 به 743 میلیون دلار در سال 2020 کاهش یافت و اکنون این رقم به 4 میلیارد و 758 میلیون دلار رسیده است.

- تولید مواد غذایی و دیگر اقلام مورد نیاز در داخل کشور افزایش قابل توجهی داشت. شکر 34 درصد، قهوه 18 درصد، روغن 14 درصد، شیر 26 درصد، مرغ 22 درصد و برنج 30 درصد ، تولید انواع روغن ماشین 50 درصد، تولید ظروف پلاستیکی، شیشه ای و فلزی 5 درصد و تولید کاغذ 169 درصد.

- درآمد مالیاتی از 2 میلیارد و 408 میلیون دلار در سال 2021 به 4 میلیارد و 744 میلیون دلار افزایش یافت.

- مبلغ معامله شده در بازار سهام از 102 میلیون دلار در بازه زمانی ژانویه تا نوامبر سال 2021 به 1 میلیارد و 344 میلیون دلار در همین بازه زمانی در سال 2022 افزایش یافت .

- صادرات غیرسنتی از 522 میلیون دلار در سال 2021 به 1 میلیارد و 314 میلیون دلار در سال 2022 رسید یعنی 151.6 درصد افزایش داشت.

- واردات از 3 میلیارد و 980 میلیون دلار در سال 2021 به  8 میلیارد و 194 میلیون دلار در سال 2022 افزایش یافت. واردات اقلام تجاری نیز رشد 77 درصدی داشت.

- افزایش واردات مواد اولیه، ماشین آلات و تجهیزات . واردات ماشین آلات از 638 میلیون دلار در سال 2021 به 811 میلیون دلار در سال 2022 افزایش یافت.

- ونزوئلا از 496 هزار کارآفرین برخوردار می‌باشد. مادورو از تامین مالی 30 درصدی( به ارز) از بخش هایی که برای کشور درآمدزایی و ایجاد اشتغال کنند، خبر داد

- کمبود تغذیه ای از 11.5 درصد در سال 2021  به 7.7 درصد در سال 2022 کاهش یافت.

- 94 درصد از مواد غذایی مورد نیاز در داخل کشور تولید می‌شود.

- تولید ناخالص داخلی بالغ بر 15 درصد در سال 2022 بود که بالاترین نرخ در بین کشورهای آمریکای لاتین و حوزه کاراییب می‌باشد.

- بیش از 927 تحریم علیه کشور اعمال شده که 42 درصد آن علیه سازمان‌های دولت، 18.75 درصد علیه صنعت نفت، 17 درصد علیه اقتصاد کشور که شامل ممنوعیت افتتاح حساب برای دریافت پول اقلام صادراتی و توقیف 20 میلیارد دلار از دارایی کشور می‌شود.

- میزان ضرر و زیان تحریم ها دست کم 232 میلیارد دلار بوده است.

https://www.vtv.gob.ve/venezuela-victorias-avances-economicos-sanciones

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما