معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۰/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۹۸

اخبار اقتصادی امارات عربی متحده ـ دبی

گزیده اخبار اقتصادی امارات متحده عربی و دبی در هفته چهارم دی ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

افزایش 8 درصدی سپرده‌های نقدی به 623.5 میلیارد درهم در اکتبر گذشته  

براساس اعلام بانک مرکزی امارات متحده عربی سپرده‌های نقدی در اکتبر گذشته به 623.5 میلیارد درهم افزایش یافت که در مقایسه با 577.4 میلیارد درهم در سال 2021 معادل 8 درصد افزایش سالانه (46.1 میلیارد درهم) داشته است. طبق آمار بانک مرکزی سپرده‌های دولت در اکتبر با رشد سالانه 33.6 درصد به 429.4 میلیارد درهم افزایش یافت که در مقایسه با اکتبر 2021 ، 108.1 میلیارد درهم افزایش داشته است.

توسعه پروازهای فلای دبی از طریق بازگشایی مسیر هوایی به چیمکند در قزاقستان

براساس اعلام فلای دبی از 28 فوریه پروازهای جدید به فرودگاه چیمکند در قزاقستان با دو پرواز هفتگی راه اندازی خواهد شد. با شروع بکار این خط هوایی علاوه بر آلماتی پایتخت و آستانه، چیمکند نیز افزوده می‌شود. چیمکند سومین شهر بزرگ قزاقستان و مرکز فرهنگی مهم و دارای بازارها، معماری باستانی و مناظر می‌باشد. غیث الغیث مدیرعامل فلای دبی گفت از سال 2014 و راه اندازی اولین پرواز به آلماتی قزاقستان تا سال 2022 قریب 300 هزار مسافر میان دو کشور جابجا شده است. امارات و قزاقستان در بخشهای اقتصادی مانند معدن، کشاورزی، نفت و گاز، ساخت و ساز همکاری نزدیک دارند.

نشست مشترک دفتر اجرای مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم با اطلاعات مالی مراکش

حامد الزعابی مدیرکل دفتر مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم با دکتر جوهر النفیسی رییس بخش اطلاعات مالی در پادشاهی مراکش دیدار و گفتگو کرد. این نشست به میزبانی رباط از 9 لغایت 18 ژانویه 2023 برگزار می‌گردد. در این دیدار جنبه‌های مختلف همکاری امارات و مراکش بررسی و راه‌های توسعه آن، تضمین تداوم و ارتقای اثربخشی مقابله با جرایم پولشویی و تأمین مالی تروریسم، پایداری سلامت نظام مالی و اقتصادی دو کشور به صورت خاص و منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا به صورت عام مورد بحث و بررسی قرار گرفت. الزعابی و النفیسی درخصوص یادداشت تفاهم را به منظور تقویت همکاری‌های در تعدادی از پروژه‌های اولویت دار گفتگو نمودند و برنامه‌هایی به منظور برگزاری کارگاههای آموزشی و آگاهی بخشی بعنوان مشارکت بخش دولتی و خصوصی برگزار می‌شود. در این دیدار طلال الطنیجی مدیر دفتر اجرایی کنترل و منع انتشار و قاضی عبدالرحمن مراد البلوشی سرپرست معاونت امور حقوقی دادگستری و تعدادی از مقامات دو کشور حضور داشتند.

استفاده از مواد پتروشیمی‌شرکت بروج در پروژه متروی بزرگ قاهره

شرکت بروج از انتخاب محصولات پتروشیمی و پلی پروپیلن این مجموعه از سوی مشاوران مهندسی به منظور تدارکات و ساخت و ساز پیمانکاران خط 3 مترو قاره و خطوط لوله‌های فاضلاب مصر خبر داد. لوله‌های مذکور برای ساخت فاز سوم فاضلاب و خط سوم مترو به شرکت EGIC مصری آلمانی عرضه خواهد شد که محصولات شرکت بروج را پس از بررسی تأیید نموده است. خلفان المهیری معاون اول خاورمیانه، آفریقا و صادرات بروج گفت ما انتظار داریم این همکاری با EGIC آغاز رابطه بلندمدت به سود طرفین و ایجاد فرصت تجاری و رشد بیشتری برای مجموعه بروج گردد. لوله‌های بکار گرفته شده مخلوطی از پلی پروپیلن با انعطاف پذیری، سطح صاف داخلی جریان بالا را تضمین و ضمن کاستن ازخطر انسداد نشت آب را محدود می‌کند و مقاومت بالایی در برابر ضربه و فصل زمستان دارد. خط سوم مترو اولین مسیر عرضی است که ضلع شرقی و غربی قاهره را به طول 41.2 کیلومتر شامل 34 ایستگاه که در چهار مرحله تکمیل می‌شود. محصولات شرکت بروج برای پروژه‌های متعدد توسعه ای در خاورمیانه و شمال آفریقا مانند بزرگترین تصفیه خانه جهان به نام بحر البقر و انتقال آب میان شهرهای الجبیل و ریاض بعنوان یکی از بزرگترین پروژه‌های آبی جهان در عربستان سعودی می‌باشد مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

روابط استراتژیک و عمیق کره جنوبی و امارات در حوزه گردشگری و هوانوردی

امارات و کره جنوبی با افزایش تعداد پروازها و رشد مداوم گردشگری نمونه ای متمایز از همکاری استراتژیک در بخش حمل و نقل هوایی و گردشگری را به نمایش گذاشته اند. شرکت های هواپیمایی ملی امارات طی سالهای گذشته با هدف رشد ترافیک هوایی و تعمیق روابط، معافیت و لغو روادید به افزایش تعداد بازدیدکنندگان دو کشور کمک کرد. حجم تجارت خارجی دو کشور در ده سال گذشته بیش از 284 میلیارد درهم بوده در حالی که امارات دومین صادر کننده نفت به جمهوری کره جنوبی و دومین واردکننده از آن در خاورمیانه محسوب می‌شود. شرکت هواپیمایی اتحاد ایرویز و هواپیمایی امارات ماهانه حدود 60 پرواز از ابوظبی و دبی به سئول پایتخت کره داشته که هر هفته معادل 15 پرواز می‌باشد. بر این اساس 8 پرواز را در هفته اتحاد و 7 پرواز از سوی هواپیمایی امارات انجام می‌گیرد. برآورد های صورت گرفته سالانه 200 هزار نفر گردشگر از کره به امارات منتقل می‌شود.

159 میلیارد درهم ارزش 11 پروژه انرژی دوستدار طبیعت در امارات

سهیل محمد فرج المزروعی وزیر انرژی و زیرساخت ارزش پروژه‌های بزرگ انرژی سازگار با محیط زیست در امارات که تکمیل و یا درحال سخت است را تا پایان سال 2022 معادل 11 مورد و با ارزش 159 میلیارد درهم برشمرد و حجم تولید انرژی پاک و دوستدار طبیعت در 2021 را 7035.75 مگاوات اعلام نمود که با اتخاذ بهترین استاندارهای بین المللی در بخش انرژی و فنآوری‌های روز جهان تولید می‌گردد و نشان از تلاش امارات به انرژی پاک و پیشتازی در این حوزه علیرغم ذخایر عظیم بزرگ نفتی است.

اولین استراتژی انرژی توسط امارات با نام استراتژی ملی انرژی 2050 ترکیبی از منابع انرژی تجدیدپذیر و پاک را هدف قرار می دهد تا تعامل بین نیازهای اتصادی و اهداف انرژی تجدیدپذیر و پاک را تأمین و در سه دهه آینده وابستگی به سایر منابع سوخت را کاهش دهد. امارات یکی از کشورهایی است که موافقتنامه پاریس در حوزه تغییرات آب و هوایی را تصویب کرده و به منظور حفظ محیط زیست از انرژی‌های تجدیدپذیر و آخرین نوآوری‌های در مسیر توسعه پایدار بهره برداری خواهد نمود. سهم انرژی پاک در سال 2021 معادل 19.63 درصد رسیده در حالی که سهم انرژی تجدید پذیر 12 و انرژی صلح آمیز هسته ای 7.55 درصد بوده است. وی افزود امارات ظرفیت بسیار بالایی در حوزه انرژی خورشیدی که هزینه به مراتب پایین تری دارد برخودار می‌باشد.

باتوجه به قریب الوقوع بودن بهره‌برداری از واحد سوم نیروگاه براکه این پروژه یکی از مهمترین پروژه‌های نوآورانه منابع دوستدار طبیعت 1400 مگاوات برق بدون کربن به شبکه می افزاید که پس از راه اندازی کامل چهار فاز این نیروگاه سالانه به میزان 22.4 میلیون تن از انتشار کربن جلوگیری خواهد شد و این اولین پروژه انرژی صلح آمیز هسته ای جهان عرب می‌باشد و نقش محوری هم در کاهش آلودگی و دستیابی به اهداف انرژی 2050 دارد. استراتژی هیدروژن امارات بر 10 محور اصلی استوار است که شامل قوانین و سیاست ها ـ مدل های تجاری و اقتصادی پایدار ـ تحقیق و توسعه ـ محرک های اجتماعی و اقلیمی ـ همکاری بین المللی ـ سرمایه گذاری و تأمین مالی ـ توسعه و فعال سازی صنعت ـ آموزش مهارت ها و ..... در چارچوب ما امارات 2031 هستیم می‌شود. برگزاری کنفرانس COP28 فرصتی ویژه در اختیار امارات قرار می دهد تا ضمن برگزاری 28مین گردهمایی نسبت به متحد کردن تلاشهای جامعه بین المللی و ترویج مشارکت های نوآورانه نقش محوری داشته باشد.

 EGA ائتلافی برای بازیافت آلومینیوم ایجاد کرد

شرکت آلومینیوم جهانی امارات با همکاری شرکتهای بزرگ تولیدکننده نوشیدنی، قوطی‌های فلزی، مدیریت ضایعات ائتلافی را یه منظور بازیافت آلومینیوم با هدف ایجاد تغییر تدریجی در عملیات بازیافت آلومینیوم در امارات ایجاد نمودند. این ائتلاف در منقطه الطویله و محوطه EGA با حضور عبدالله بن طوق المری وزیر اقتصاد، مریم بنت محمد سعید حارب المهیری وزیر تغییر اقلیم و محیط زیست برگزار شد.

اعضاء ائتلاف مذکور شامل EGA ـ شرکت مدیریت زباله ابوظبی (تدویر) ـ نوشیدنی‌های کوکاکولا اورژان، شرکت ملی نوشیدنی کوکاکولا ـ مجموعه بیئه ـ تنقلات دبی ـ کانپک ـ کروان بیفکان اروپا و خاورمیانه و شمال آفریقا ـ دلسکو ـ Veolia تشکیل شده است

الومینیوم خام ماده اولیه ساخت جوامع پایدار آینده و از ویژگی‌های منحصر به فردی در ساخت همه چیز از مواد بسته بندی روزمره گرفته تا خودرو های برقی برخودار و بدون هیچ محدودیتی قابل بازیافت می‌باشد. این ائتلاف با هدف ترویج بازیافت توسط مصرف کنندگان در امارات به ویژه بازیافت ظروف نوشیدنی انجام می‌گیرد و برای توسعه بیشتر زیرساختها و پیشبرد بازیافت آلومینیوم همکاری مشترک خواهند نمود و دولت امارات از مقررات و سیاست های لازم بازیافت آلومینیوم نیز حمایت می نماید.

مریم المهیری در این نشست اظهار داشت انتظار می رود تقاضا برای آلومینیوم تا سال 2050 بین 50 تا 80 درصد رشد داشته باشد و این فلز نقش کلیدی در بازیافت و دستیابی به آلایندگی صفر و اهداف سیاست های پایداری دولت ایفا نماید EGA اولین شرکت در خاورمیانه می‌باشد که طرح ابتکار مدیریت آلومینیوم را راه اندازی کرد که مربوط به تعیین استانداردهای عملکرد پایدار در صنعت آلومینیوم است و در سطح جهانی و استفاده مجدد از محصولات خود پیشتاز است. در این حال سال گذشته EGA از ساخت بزرگترین کارخانه بازیافت الومینیوم در امارات خبر داد.

تأمین مالی و اجرای 75 پروژه انرژی تجدید پذیر در 45 کشور با ارزش 4 میلیارد درهم

صندوق توسعه ابوظبی رکوردهای استثنایی در حمایت از ترویج و گسترش پروژه‌های انرژی تجدیدپذیر توسعه و استفاده از فنآوری‌ها و راه حلهای مدرن و نواورانه را به ثبت رسانده است تأمین مالی 75 پروژه در 45 کشور به ارزش مالی 4 میلیارد درهم از دستاوردهای این صندوق بوده و همواره بدنبال ایجاد مشارکت پایدار است.تأمین مالی پروژه‌های انرژی تجدیدپذیر با همکاری‌آژانس‌بین‌المللی‌انرژی تجدیدپذیر IRENA از 2013 در 26 پروژه و 21 کشور به ارزش 350 میلیون دلار اجرا شد که ظرفیت تولید 265 مگاوات را داشته و 4.5 میلیون نفر از آن بهره‌مند شدند که در کنار آن به ایجاد 88 هزار شغل ایجاد گردید. همچنین در سال 2017 صندوق توسعه ابوظبی به تأمین مالی پروژه‌های استراتژیک در کشورهای حوزه کارائیب به ارزش 50 میلیون دلار از 60 جریزه با ظرفیت 9.43 مگاوات انرژی تولید می‌کند و در صدد است تأمین مالی تا سقف 1 میلیارد دلار تا 2030 در دستورکار این صندوق قرار دارد

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما