معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۰/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۶۲

اخبار اقتصادی بولیوی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی بولیوی در هفته چهارم دی ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

افزایش ذخایر لیتیوم بولیوی

وزیر مشتقات نفتی و انرژی ، فرانکلین مولینا اعلام نمود که پس از تکمیل مطالعات حفاری و اکتشاف در نمکزارهای پاستو گراندز در استان پوتوسی و کویپاسا در استان ارورو پیش بینی می‌شود که ظرفیت ذخایر ثبت شده لیتیوم بولیوی، دو برابر گردد. لازم به ذکر است که ظرفیت ذخایر مذکور در حدود 22 میلیون تن پیش بینی شده است. از سوی دیگر، بر اساس مطالعات انجام شده توسط شرکت آمریکایی SRK در سال 2019 ، دریاچه ی نمک ایونی در استان پوتوسی دارای تقریباً  21 میلیون تن لیتیوم است. بولیوی بخشی از گروه "مثلث لیتیوم" در آمریکای لاتین، به همراه آرژانتین ( با ظرفیت 19 میلیون تن) و شیلی  ( با ظرفیت 9 میلیون تن) است که در مجموع دارای بزرگترین ذخایر لیتیوم در جهان هستند.

https://www.la-razon.com/economia/2023/01/13/coipasa-y-pastos-grandes-duplicaran-las-reservas-de-litio/

اخذ مالیات گمرک

رئیس اداره ی  گمرک، خانم کارینا سرودو، اعلام نمود که میزان اخذ مالیات گمرکی در سال 2022 نسبت به سال گذشته، بیش از 22 درصد افزایش یافت و به رقم بی‌سابقه 2 میلیارد و 300 میلیون دلار رسید.

https://www.la-razon.com/economia/2023/01/13/recaudacion-aduanera-marca-record-historico/

بولیوی دارای پایین ترین میزان تورم در میان کشورهای منطقه

رئیس جمهور طی پیامی‌بدین مضمون در صفحه ی توئیتر خود منتشر نمود:« بولیوی با شاخص تورم 3.12 درصد پایین ترین میزان تورم در میان کشورهای منطقه را دارا می‌باشد. این امر نتیجه ی اجرای الگوی اقتصادی - اجتماعی – تولیدی دولت است که از قدرت خرید مردم محافظت می نماید. با اتحاد با یکدیگر به بازسازی میهن خود ادامه خواهیم داد. »

https://www.ahoraelpueblo.bo/pese-a-la-desaceleracion-economica-global-recaudacion-tributaria-crecio-en-17-llegando-a-bs-32-239-millones-en-2022/

میزان اخذ مالیات

رئیس جمهور پیامی‌بدین مضمون در صفحه ی توئیتر خود منتشر نمود:« علیرغم رکود اقتصادی جهانی، اقتصاد بولیوی در حال قوی‌تر شدن است. در سال 2022، اخذ مالیات از مردم 17 درصد در مقایسه با سال 2021 افزایش یافت و به 4 میلیارد و 625 میلیون دلار رسید. با کار و تلاش به مسیر رشد اقتصادی بازگشتیم.»

https://twitter.com/LuchoXBolivia/status/1615314364822691841

کاهش استفاده از جیوه در معدن

وزیر محیط زیست و آب خوان سانتوس کروز اعلام نمود که دو پروژه با همکاری بین المللی و سرمایه گذاری کل 7 میلیون دلار در راستای کاهش استفاده از جیوه در استخراج طلا، اجرا خواهد شد. وی افزود:«پروژه نخست، تنظیم طرح اقدام ملی با مشارکت وزارت معدن و وزارت بهداشت، با سرمایه گذاری 500 هزار دلار و مدت اجرای دو سال، و پروژه ی دوم به نام "سیاره طلا بولیوی" با سرمایه گذاری 6.5 میلیون دلار و مدت اجرای 5 سال است» براساس اظهارات وزیر محیط زیست پروژه دوم توسط صندوق جهانی محیط زیست تامین مالی خواهد شد. مارکوس اورلانا، گزارشگر سازمان ملل در مورد مواد سمی و حقوق بشر، همواره نگرانی خود را درمورد افزایش استفاده از جیوه در استخراج طلا در بولیوی به خصوص برای ساکنین روستای اسه اخا در شمال کشور ابراز نموده است. منبع اصلی تغذیه ی اهالی روستا مذکور ماهی‌های رودخانه ای است که تحت تأثیر جیوه حاصل از فعالیت معدنی قرار می‌گیرند.

https://www.paginasiete.bo/sociedad/gobierno-anuncia-dos-proyectos-para-regular-el-uso-del-mercurio-en-la-mineria-BA6064074

 کشف معدن نقره

معاون وزیر در امور سیاست های معدنی، وینستون مدرانو ، از کشف معدنی با ظرفیت 171 میلیون اونس نقره و طول عمر 14 تا 15 سال در روستایی در استان پوتوسی، در نتیجه ی مطالعات اولیه ی شرکت کانادایی شرکت نیو پاسیفیک متالز خبر داد. درآمد حاصل از بهره برداری معدن مذکور در حدود 270 میلیون دلار در سال تخمین زده شده است و 51 درصد آن متعلق به دولت می‌باشد.

https://eldeber.com.bo/economia/megayacimiento-de-plata-en-potosi-espera-generar-unos-us-270-millones-por-ano_311433

 کاهش تولید گاز در بولیوی

شرکت آمریکایی Wood Mackenzie، یکی از شرکت‌های تابعه Verisk، گزارش داد که تولید گاز بولیوی "سریعتر از حد انتظار" کاهش خواهد یافت. این میزان از 1400 میلیون فوت مکعب در روز (mmcfd) در سال 2022،  تا سال 2030 به حداقل 400 میلیون فوت مکعب در روز خواهد رسید. این بدان معناست که در آینده بولیوی باید گاز طبیعی وارد کند. بر اساس گزارش مذکور، تولید گاز در بولیوی از سال 2015 ، علیرغم افزایش جزئی در سال 2021 همواره در حال کاهش بوده است. در حال حاضر نیاز داخلی حدود 30 درصد از کل تولید را مصرف می‌کند. تا سال 2030، نیاز داخلی احتمالاً افزایش خواهد یافت و با اندک اکتشافات جدید، ممکن است شاهد تبدیل شدن بولیوی به کشور واردکننده گاز باشیم. در سال 2021، دولت بولیوی یک طرح اکتشافی را آغاز نمود، اما تنها سه چاه از 20 چاه اعلام شده حفر شد و آنها خشک بودند. علاوه بر این، شرایط حقوقی و مالی بولیوی جهت جذب سرمایه خارجی از کم رقابتی ترین شرایط در منطقه است.

https://www.paginasiete.bo/economia/bolivia-en-camino-a-ser-importador-de-gas-natural-BD6072553

کسری تجاری یک میلیارد دلاری در بخش انرژی

آلوارو ریوس رئیس نهاد انرژی گاز آمریکای لاتین (GELA) و وزیر سابق مشتقات نفتی اظهار داشت که در ماه اکتبر سال گذشته نهاد مذکور کسری تجاری کشور در بخش انرژی را یک میلیارد دلار پیش بینی نمود. داده‌های موسسه ی آمار بولیوی نشان می دهد که کسری مذکور تا ماه نوامبر سال 2022 به میزان یک میلیارد و صد میلیون دلار بوده است. وی افزود:« رقم مذکور کاملاً بر خلاف رقم ثبت شده کشور در مدت مشابه در سال 2021 است که 459 میلیون دلار مازاد تجاری در بخش انرژی به ثبت رسید. ثبت کسری تجاری باعث کاهش ذخایر ارزی شده و بر بانک مرکزی فشار وارد می نماید همچنین بر شرکت ملی نفت که باید یارانه ی سوخت را پوشش دهد، تاثیر خواهد گذاشت.  »

https://www.paginasiete.bo/economia/a-noviembre-de-2022-el-deficit-comercial-energetico-llego-a-us-1100-millones-BD6072289

صادرات کربنات لیتیوم و کلرید پتاسیم

اداره ی ذخایر لیتیوم بولیوی گزارش داد که در سال 2022، صادرات کربنات لیتیوم و کلرید پتاسیم به مقصد هشت کشور در آمریکای لاتین، اروپا و آسیا، به حجم 34 هزار و صد تن، و ارزش 79 میلیون دلار بوده است. بر اساس گزارشات واصله، در سال گذشته 600 تن کربنات لیتیوم به ارزش 52 میلیون دلار،  در مقیاس آزمایشی تولید ، و به چین، روسیه و امارات متحده عربی صادر شد. حجم تولید کلرید پتاسیم نیز به حدود 55 هزار تن و ارزش 27 میلیون دلار رسید. لازم به ذکر است که بیش از 21 هزار تن از کلرید پتاسیم تولید شده جهت برآورده نمودن نیاز داخلی ، و باقی آن به کشورهای برزیل، شیلی، پرو، مالزی و پاراگوئه صادر شده است.

https://www.la-razon.com/energias-negocios/2023/01/13/bolivia-exporta-litio-y-potasio-a-8-paises/

صنعتی نمودن لیتیوم با همکاری چین

رئیس جمهور لوئیس آرسه، از انعقاد قرارداد بین شرکت لیتیوم بولیوی و شرکت چینی Create Better Community جهت اجرای پروژه ی صنعتی نمودن لیتیوم با فناوری استخراج مستقیم از دریاچه‌های نمک استان پوتوسی و ارورو خبر داد. وی افزود: « اکنون بولیوی، وارد دوران صنعتی نمودن لیتیوم می‌شود و تولید کربنات لیتیوم از 45 هزار تن در سال  به 100 هزار تن در سال افزایش خواهد یافت. »

https://www.paginasiete.bo/nacional/diputados-argentinos-ven-a-evo-como-peligro-para-la-region-y-alistan-censura-LC6073827

صادرات شاه بلوط و موز

بنجامین بلانکو، معاون تجارت خارجی وزارت روابط خارجی، اعلام نمود که در 11 ماه نخست سال 2022،  صادرات دانه شاه بلوط و موز به ترتیب به ارقام بی سابقه ی 189 میلیون دلار و 41 میلیون دلار رسیده است. دانه ی شاه بلوط به کشورهای هلند، ایالات متحده، بریتانیا، آلمان، کانادا، ویتنام، استرالیا، ایتالیا، پرو، فرانسه، رژیم صهیونیستی، اسپانیا، کلمبیا، امارات متحده عربی، یونان، برزیل، آفریقای جنوبی، لهستان، نروژ، قزاقستان و غیره صادر می‌گردد. بر اساس گزارش موسسه تجارت خارجی، بولیوی در سال 2021 به کشور صادرکننده اصلی دانه شاه بلوط با سهم 50 درصد در بازار جهانی، تبدیل شد. مقصد اصلی صادرات موز نیز آرژانتین است.

https://www.ahoraelpueblo.bo/exportacion-de-castana-y-bananas-alcanza-record-en-la-gestion-2022/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما