معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۰/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۶۶

اخبار اقتصادی ویتنام

گزیده اخبار اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های ویتنام در هفته چهارم دی ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

برآورد بازگشت ذخایر ارزی ویتنام به بالای 100 میلیارد دلار در سال جاری

بر اساس برآوردها، انتظار می‌رود ذخایر ارزی ویتنام در سال جاری میلادی به بالای 100 میلیارد دلار باز گردد. در پی فروش ذخایر ارزی این کشور در چندین ماه گذشته به منظور تنظیم بازار ارز، ذخایر ارزی این کشور کاهش یافته بود.

انتظار می‌رود ذخایر ارزی ویتنام در پایان سال جاری از رقم فعلی 90 میلیون دلار  به 102 میلیارد دلار برسد که معادل 3 ماه واردات این کشور می‌باشد. این میزان منطبق بر حداقل میزان پیشنهادی صندوق بین‌المللی پول می‌باشد. در اواسط سال 2022، ارزش دلار در برابر پول ملی ویتنام 10 درصد افزایش یافت، هر چند در اواخر سال، این میزان کاهش به 3 درصد نزدیک رسید.

برنامه خودروسازی BYD چین برای ساخت کارخانه تولید قطعات در ویتنام

خودروسازی BYD چین در نظر دارد کارخانه تولید قطعات خودروهای برقی خود را در ویتنام ایجاد نماید. این طرح در راستای کاهش وابستگی شرکت به سایت تولیدی در چین و توسعه زنجیره تامین در آسیای جنوب شرقی به عنوان بخشی از توسعه جهانی شرکت می‌‎باشد. این سایت تولیدی در شمال ویتنام و با سرمایه‌گذاری 250 میلیون دلار ایجاد خواهد شد. این شرکت پیش از این اعلام کرده بود در نظر دارد یک کارخانه مونتاژ خودرو برقی با ظرفیت 150000 دستگاه در سال را از سال 2024 در تایلند احداث نماید.

صادرات 65 میلیارد دلاری شرکت سامسونگ ویتنام در سال 2022

صادرات شرکت سامسونگ ویتنام در سال 2022 به 65 میلیارد دلار رسیده است، هر چند این میزان 8 دهم درصد نسبت به سال قبل کمتر می‌باشد. این میزان صادرات نزدیک به 9 درصد کل حجم تجارت خارجی ویتنام در سال گذشته است. مدیرعامل این شرکت در دیدار با معاون نخست وزیر ویتنام اعلام داشته است تا کنون بیش از بیست بار به ویتنام به منظور یافتن فرصت‌های سرمایه‌گذاری سفر نموده و اعتقاد دارد سرمایه‌گذاری این شرکت در استان تای‌نوئن (70 کیلیومتری شمال هانوی) تصمیم بسیار عاقلانه‌ای بوده است. شرکت سامسونگ کره جنوبی تا کنون 18.2 میلیارد دلار در ویتنام سرمایه‌گذاری نموده و در نظر دارد سرمایه‌گذاری خود را به 20 میلیارد دلار برساند. اخیرا بزرگترین مجموعه تحقیق و توسعه این شرکت در جنوب شرق آسیا در هانوی، پایتخت ویتنام افتتاح گردید. نیمی از گوشی‌های هوشمند شرکت سامسونگ در ویتنام تولید می‌گردد.

تاثیر بازگشایی مرزهای چین بر اقتصاد ویتنام از اواسط سال جاری

بنا بر برآوردهای اقتصاددانان، بازگشایی مرزهای چین با ویتنام پس از سه سال محدودیت کرونایی، تاثیرات مثبت خود را از اواسط سال جاری میلادی آشکار خواهد نمود. انتظار می رود این تاثیرات مثبت در بخش‌های کشاورزی، خدمات و تجارت آشکار گردد. یکی از بخش‌های مهم، بخش گردشگری و ورود گردشگران چینی به ویتنام می‌باشد که انتظار می‌رود در نیمه دوم سال افزایش بیشتری داشته باشد. دولت ویتنام از کشاورزان و صادرکنندگان عمده درخواست نموده است با مقامات استانهای مرزی با چین به منظور تسهیل صادرات کالاهای خود به چین به ویژه محصولات کشاورزی تازه و یخ‌زده همانگی نمایند. ویتنام بزرگترین شریک تجاری چین در جنوب شرق آسیا و ششمین شریک این کشور در جهان است. همچنین چین بزرگترین شریک تجاری ویتنام می‌باشد. حجم تجارت دوجانبه در سال 2021 بالغ بر 165.8 میلیارد دلار بوده است.

سودآوری یک میلیارد دلاری هر یک از چهار بانک بزرگ ویتنام

چهار بانک بزرگ ویتنام در سال 2022 هر یک به میزان حدود 1 میلیارد دلار سودآوری داشته‌اند. دلیل آن، اعطای بالاترین میزان تسهیلات در چند سال اخیر توسط این بانکها بوده است. سه بانک بزرگ دولتی این کشور شامل Agribank، BIDV و Vietinbank به ترتیب در سال گذشته 40، 80 و 20 درصد سودآوری داشته‌اند. بانک تجاری Vietcombank افزایش سودآوری 40 درصدی را تجربه نموده است که سود قبل از مالیات آن به 37 تریلیون دونگ برابر با یک میلیارد و 558 میلیون دلار رسیده است. در حال حاضر بانک BIDV دارای بیشترین دارایی میان بانکهای ویتنام با میزان 2080 تریلیون دونگ معادل 86.6 میلیارد دلار می‌باشد.

کاهش سهام بانک ژاپنی در اگزیم بانک ویتنام

بانک ژاپنی Sumitomo Mitsui Banking Corporation در هفته جاری میزان 10.8 درصد از سهام خود در اگزیم بانک ویتنام ( بانک صادرات و واردات ویتنام) به ارزش 3.4 تریلیون دونگ معادل 157 میلیون دلار را واگذار نمود. این بانک ژاپنی از سال 2007 با خرید سهام اگزیم بانک ویتنام به یک سهامدار استراتژیک بانک ویتنامی تبدیل گردیده بود، اما در پی اختلافات ایجاد شده در سال 2019 نماینده خود را از بانک خارج نمود. به دنبال آن، اگزیم بانک ویتنام نیز مشارکت استراتژیک خود را با این بانک بزرگ ژاپنی لغو نمود. آخرین جلسه مجمع فوق‌العاده اگزیم بانک ویتنام جهت تعیین سه مدیر بانک با توجه به فروش سهام این بانک توسط بانک ژاپنی برگزار نگردید.

برنامه وزارت دادگستری ویتنام برای اعمال مالیات بالاتر بر معاملات کوتاه مدت املاک

وزارت دادگستری ویتنام به منظور مبارزه با سفته بازی در بازار املاک و مستغلات، در نظر دارد تعرفه بالاتر مالیاتی را بر معاملات کوتاه مدت اعمال نماید. این پیشنهاد به منظور مبارزه با سوداگری و سفته بازی در بازار املاک از طریق انجام معاملات کوتاه مدت طرح گردیده است. تجربه نشان داده است زمانی که بازار املاک و مستغلات این کشور پررونق است، سوداگران، خرید و فروش آپارتمان، زمین و مستغلات را برای مدت کوتاه چند ماهه و حتی چند هفته و چند روز انجام می‌دهند. در این طرح، پیشنهاد اعمال مالیات بر مالکان دارای بیش از یک ملک نیز ارائه شده است. از نظر ارائه دهندگان این پیشنهاد، مالیات بر مسکن دوم در بسیار از کشورها رایج می‌باشد، در حالی که این امر در ویتنام رایج نیست.

چهارمین افزایش پروازهای هواپیمایی ویتنام در آستانه سال نو ویتنامی‌با 108 پرواز دیگر

شرکت هواپیمایی ویتنام به مناسبت تعطیلات سال نو ویتنامی‌برای چهارمین بار، ظرفیت پروازی خود را افزایش داده و به 108 پرواز رسانده است. با این افزایش 108 پرواز، 20 هزار صندلی پروازی به ناوگان این هواپیمایی برای ایام سال نو افزوده شده است. در مجموع 9200 پرواز با1.9 میلیون صندلی پروازی از 1 ژانویه تا 5 فوریه توسط این هواپیمایی ارائه گردیده است. بیشتر این پروازها در مسیرهای پرترافیک هوایی این کشور و مسیر شهرهای هوشی‌مین و هانوی به شهرهای وینه، تانگ هوا، های‌فونگ، دانانگ، هوئه افزوده شده است. سایر شرکتهای هواپیمایی این کشور نظیر ویت جت، بامبو ایرویز و ویت تراول نیز به پروازهای خود را در آستانه سال نو ویتنامی افزایش داده‌اند. 

گرانترین اجاره‌های زمین صنعتی ویتنام در هوشی‌مین

همزمان با کمبود عرضه زمین‌های مناسب صنعتی در مناطق جنوبی ویتنام، هزینه اجاره زمین‌ با کاربری صنعتی در منطقه هوشی‌مین با هزینه 180 تا 300 دلار برای هر متر مربع برای دوره قرارداد، گرانترین اجاره زمین‌های صنعتی در ویتنام می‌باشد. پس از منطقه هوشی‌‌مین، مناطق همسایگی آن شامل بونگ آن، بین زونگ و دونگ نای با اجاره هر متر مربع 100 تا 275 دلار، گرانترین مناطق برای اجاره زمین‌های صنعتی هستند. متوسط اجاره هر مترمربع اجاره زمین صنعتی سال گذشته با افزایش 10 درصدی نسبت به سال قبل از آن به رقم 100 الی 120 دلار رسیده است. متوسط نرخ جذب این زمین‌ها در سال گذشته 80 درصد بوده است، لیکن در برخی از مناطق از جمله‌هانوی، هوشی‌مین، دونگ نای، بک نین، بک زیانگ و بین زونگ این نرخ 100 درصد بوده است. استان هونگ ایم در نزدیکی‌هانوی دارای بزرگترین زمین‌های مناسب جهت کاربری صنعتی است و دولت برنامه دارد تا سال 2030 تعداد 30 پارک صنعتی در این استان احداث نماید. ویتنام دارای 292 پارک صنعت بوده و 106 پارک صنعتی دیگر در حال احداث می‌باشد. این پارکهای صنعتی محل استقرار حدود 10,000 شرکتهای داخلی و 11,000 شرکت با مالکیت خارجی است که تا کنون 340 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری صورت گرفته است.

افزایش شاخص بورس ویتنام به بالاترین میزان در سه ماه اخیر

در تاریخ 18 ژانویه 2023 شاخص اصلی بورس اوراق بهادار ویتنام با رشد 92 صدم درصدی به عدد 1098 رسید که بالاترین میزان از تاریخ 5 اکتبر سال 2022 می‌باشد. شاخص 10 واحد بالاتر از روز قبل از این تاریخ بسته شد. حجم معاملات در بازار بورس هوشی‌مین با 12.89 صدم درصد کاهش به رقم 10.24 تریلیون دونگ معادل 437 میلیون دلار رسید. شاخص 30 شرکت بزرگ بورسی این کشور نیز 25 واحد رشد داشته است. سرمایه‌گذاران خارجی، از سرمایه‌گذاران عمده بازار با میزان 692 میلیارد دونگ معادل 28 میلیون دلار خرید سهام بوده‌اند.

سرمایه‌گذاران املاک در ویتنام به دنبال فروش املاک خود در شرایط کمبود نقدینگی

سرمایه‌گذاران در بازار املاک در ویتنام که بخشی از هزینه خرید ملک خود را پرداخت نموده‌اند، عمدتا به دلایل عدم یافتن خریدار و یا ناتوانی در پرداخت اقساط بانکی، در پی فروش و باز پس دادن املاک خریداری شده به شرکت‌های ساخت و ساز املاک هستند. بسیاری از این افراد با دریافت وام از بانکها و پرداخت بخشی از هزینه ملک، در انتظار دریافت سود بالاتری از محل خرید و فروش ملک خود بوده‌اند، اما اکنون به دلیل عدم یافتن مشتری برای ملک خود، قادر به بازپرداخت اقساط نبوده و به دنبال باز پس دادن ملک به سازندگان هستند. در شرایط کمبود نقدینگی، سازندگان نیز به دلیل در اختیار نداشتن نقدینگی کافی، در بازپرداخت پول به سرمایه‌گذاران دچار مشکل شده‌اند. بسیاری از سرمایه‌گذاران، حتی پس از چند ماه درخواست بازپرداخت پول ملک خریداری شده، نتوانسته‌اند پول خود را از سازندگان باز پس بگیرند. در سه ماهه چهارم 2022 تعداد افرادی که خواستار باز پس دادن آپارتمان خود به سازندگان بوده‌اند، نسبت به سه ماهه سوم 2022، میزان 30 درصد رشد داشته است. گفته می‌شود عواملی چون کمبود مشتری و نرخ بهره‌های بالای بانکی که بعضا تا 14 درصد می‌باشد، در افزایش تعداد سرمایه‌گذاران منصرف نقش اساسی داشته است. به نظر می‌رسد، آنچه در اواخر 2022 در بازار املاک ویتنام اتفاق افتاده است، در سال 2023 نیز ادامه داشته باشد. 

چالش آژانس‌های املاک ویتنام در پرداخت به کارمندان در شرایط نامساعد بازار املاک

بسیار از آژانس‌های املاک در شهر هوشی‌مین در جنوب ویتنام به عنوان مرکز تجارت و اقتاد این کشور عنوان کرده‌اند برای پرداخت پاداش آخر سال (حقوق ماه 13) و عیدی سال نو ویتنامی‌کارمندان خود با چالش مواجه هستند. بسیار از مالکان این آژانس ها، ناچار به رهن گذاشتن املاک شخصی خود جهت دریافت وام به منظور پرداخت حقوق و پاداش پرسنل شده‌اند. بنابر اظهارات این مدیران، این شرایط بدترین و تیره‌ترین شرایط در یک دهه گذشته در بازار املام ویتنام می‌باشد که دلیل عمده آن، کاهش نقدینگی بوده که از نیمه دوم سال 2022 آغاز گردید. ابراز شده است که تنها 10 درصد آژانس‌های املاک قادر به پرداخت حقوق ماه 13 و عیدی کارمندان خود بوده و 90 درصد با مشکل کمبود نقدینگی مواجه هستند. یکی از مدیران آژانس املاک در شهر هوشی‌مین عنوان نموده چنانچه شرایط بازار املاک در 6 ماه ابتدای سال 2023 بهبود نیابد، مجبور است برای چهارمین بار متوالی حقوق و تعداد پرسنل خود را کاهش دهد. سالهای 17-2016، سالهای اوج بازار املاک ویتنام بوده که شرایط سال 2022 بسیار متفاوت از آن است. مدیران آژانس‌های املاک، سال نو ویتنامی (تت) 2023 را بدترین سال از سال 2013 برای بازار املاک این کشور دانسته‌اند.

درخواست وزارت دادگستری ویتنام برای افزایش مالیات بر برندگان بخت‌آزمایی

وزارت دادگستری ویتنام پیشنهاد داده است مالیات 10 درصدی فعلی بر جوایز برندگان بخت‌آزمایی، بازی‌ها و مسابقات افزایش پیدا کند، چرا که این میزان نسبت به بسیاری از کشورها، میزان اندکی می‌باشد. در حال حاضر چنانچه جوایز بخت‌آزمایی و یا مسابقات بیش از 10 میلیون دونگ ( 426 دلار ) باشد، برنده می‌بایست 10 درصد آن را به عنوان مالیات به دولت ویتنام پرداخت نماید. این وزارتخانه پیشنهاد دریافت مالیات تصاعدی ارائه نموده است. در این طرح ذکر شده در ایالات متحده آمریکا، حداقل مالیات بر برندگان بخت‌آزمایی و مسابقات 25 درصد بوده که می‌تواند تا 37 درصد افزایش یافته یابد. اشاره گردیده این میزان مالیات در کشورهای رومانی 25 درصد، فیلیپین 20 درصد و هند بین 30 تا 35 درصد می‌باشد. هر چند در برخی از کشورها نظیر لهستان و یونان همانند ویتنام نرخ مالیات 10 درصد بوده؛ در ایتالیا 6 درصد و در کانادا برندگان بخت‌آزمایی عمدتا معاف از پرداخت مالیات می‌باشند.

چالش‌های صنعت کود شیمیای ویتنام علیرغم صادرات بالا

صادرات کود شیمیایی ویتنام در سال 2022 افزایش داشته و در مجموع1.7 میلیون تن به ارزش بیش از یک میلیارد دلار صادرات صورت گرفته است. ویتنام در سال گذشته3.44 میلیون تن انواع کود وارد نموده است که از این میزان 440 هزار تن کود ارگانیک و 3 میلیون تن کود غیرارگانیک بوده است. بنا بر اعلام وزارت کشاورزی و توسعه روستایی ویتنام، در سال 2022 تعداد 792 کارخانه کود در این کشور فعالیت داشته است که تعداد 112 کارخانه کمتر از سال 2021 می‌باشد. هزینه‌های کارخانه‌های کود در این کشور از حدود 25 درصد به بیش از 50 درصد افزایش یافته است و این در حالی است که درآمد آنها به این میزان افزایش نیافته است.

رشد 120 درصدی فروش موتورسیکلت در ویتنام در سال 2022

بنا بر اعلام اتحادیه تولیدکنندگان موتورسیکلت ویتنام در سال 2022 بیش از 3 میلیون دستگاه موتورسیکلت در این کشور فروخته شده است که نسبت به سال قبل از آن 120 درصد رشد نشان می‌دهد. دلیل این افزایش نیز رفع محدودیت‌های کرونایی شدید اعمال شده در سال 2021 ذکر شده است. در سال 2022 بطور متوسط در هر دقیقه 5 ممیز 8 موتورسیکلت فروخته شده است که این میزان 6 برابر بیشتر از فروش اتومبیل در این کشور است. اعضای عضو اتحادیه تولیدکنندگان موتورسیکلت ویتنام 5 شرکت Honda, Yamaha, Piaggio Suzuki and SYM می‌باشند. همچنین تولیدکنندگان غیر عضو این اتحادیه شامل شرکتهای Kymco, BMW Motorrad, Ducati, Triumph, Kawasaki, Royal Enfield, and Harley-Davidson است.

افزایش 4 درصدی تجارت کامبوج با دولت های RCEP با مجموع تجارت 31 میلیارد دلاری

بر اساس اطلاعات وزارت بازرگانی کامبوج، ارزش تجارت این کشور با 14 عضو دیگر مشارکت اقتصادی جامع منطقه ای (RCEP) در سال 2022 به 31.03 میلیارد دلار رسید که نشان دهنده افزایش چهار درصدی نسبت به سال 2021 است. RCEP بزرگترین توافق تجارت آزاد جهان (FTA) است. 10 کشور آسه‌آن شامل کامبوج، برونئی، اندونزی، لائوس، مالزی، میانمار، فیلیپین، سنگاپور، تایلند و ویتنام و همچنین پنج کشور دیگر شامل استرالیا، چین، ژاپن، نیوزلند و کره جنوبی عضو این توافقنامه می‌باشد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما