معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۱/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۷۴

افزایش ذخایر بانک مرکزی ازبکستان

بانک مرکزی ازبکستان در گزارشی از افزایش ذخایر این کشور، متشکل از طلا و ارزهای خارجی در ژانویه سال 2023 خبر داد.

 بر اساس گزارش بانک مرکزی ازبکستان، ارزش ذخایر طلا و ارز کشور تا اول ژانویه 2023 حدود  35.8 میلیارد دلار برآورد شده که در مقایسه با ماه نوامبر گذشته 2.3 میلیارد دلار افزایش داشته است. گزارش مذکور میزان افزایش ذخایر طلای کشور در ماه دسامبر 2022 را حدود 600 میلیون دلار و میزان افزایش منابع ارزی کشور را 1.7 میلیارد دلار اعلام نموده است. با این میزان افزایش، ارزش کل ذخایر ارزی ازبکستان به عدد 11.2 میلیارد و ذخایر طلای این کشور به 24.6 میلیارد یورو رسیده است.

به این بهانه خبرگزاری ملی ازبکستان با آقای بهزاد همرایف، معاون بانک مرکزی ازبکستان مصاحبه نمود و علت فروش طلا توسط دولت ازبکستان را در ماه نوامبر 2022 از وی جویا شد. نامبرده ضمن اشاره به قیمت جهانی طلا در ماه مارس 2022( حدود 2050دلار) اظهارداشت: به خاطر شرایط ژئوپلتیکی دنیا، قیمت ها پس از آن به زیر 1650 دلار کاهش پیدا کرد. در آن مقطع ازبکستان نسبت به خرید طلا اقدام و به یکی از کشورهای پیشرو در خرید این فلز گرانبها تبدیل شد.با رسیدن قیمت به 1800 دلار در نوامبر 2022 دولت دوباره اقدام به فروش طلا نمود. در این روند برای ما دو عامل قابل توجه وجود دارد: قیمت فعلی و قیمت آینده.  این که قیمت بالا می رود و به اوج می رسد و یا در حال کاهش است؟ ما طبق شرایط بازار تصمیم می‌گیریم.

وی در خصوص علت نیاز دولت به ذخایر طلا گفت: به عبارت ساده، داشتن ذخایر طلا و ارز برای همه کشورها در اصل یک "بالشتک ایمنی" و ذخیره ای برای شرایط احتمالی اضطرار دولت است.ذخایر معمولاً قابلیت نقدشوندگی بالایی دارند یعنی دارایی‌هایی هستند که به سرعت معامله می‌شوند. به علاوه می‌توان از آنها برای بازپرداخت بدهی‌ها یا سرمایه گذاری در هر زمان استفاده کرد.

عموما ذخایر طلا در کشورهای مختلف کارکردهای مختلفی دارند. این کارکردها معمولاً شامل تأمین مالی کسری تراز پرداخت ها، انجام مداخلات در بازار ارز، حفظ نرخ ارز ملی، پوشش بدهی‌های خارجی و ... می‌شود. البته دولت ها منابع درآمد دیگری مثل انتشار اوراق بهادار در بازار بین المللی، ارز ناشی از مازاد تجاری و طلای استخراج شده داخلی برای تقویت ذخایر خود دارند.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص مقایسه میزان ذخایر ازبکستان با دیگر کشورها نیز اظهار داشت: بر اساس آخرین داده‌ها کشور چین با داشتن 3.1 تریلیون دلار ذخایر با اختلاف زیادی در رتبه اول  قرار دارد. پس از این کشور، ژاپن با 1.23 تریلیون دلار قرار دارد. در میان کشورهای همسایه نیز ذخایر قزاقستان 33.9 میلیارد دلار، تاجیکستان 2.7 میلیارد دلار و قرقیزستان 2.5 میلیارد دلار است.

سازمان‌ها و مجامع پولی و مالی بین المللی همواره به کشورهای در حال توسعه، از جمله ازبکستان توصیه می‌کنند که ذخایر کافی برای تامین مالی واردات خود را به مدت سه ماه حفظ کنند. در حال حاضر میزان 35.8 میلیارد دلار ذخایر برای تامین مالی واردات به ازبکستان برای بیش از 14 ماه کافی و قابل اتکاست.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما