معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۰/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۰

اخبار اقتصادی شمال افغانستان – مزار شریف

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی شمال افغانستان در هفته سوم دی ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می گردد:

صادرات بیش از  ۵۰۰ هزار تن کالا در ۹ ماه از بندر حیرتان بلخ

امیر محمد متقی، رییس صنعت و تجارت بلخ، گفت که در آذر ماه ۵۶ هزار و ۷۱۳ تن مواد صادراتی از مسیر بندر حیرتان صادر شده است و در ۹ ماه امسال ۵۳۱ هزار و ۲۷۸ تن مواد صادراتی و ترانزیتی از بندر حیرتان صادر شده است. (خبرگزاری صدای افغان)

https://www.avapress.com/fa/news/263521/افزایش-صادرات-بندر-حیرتان-بلخ-بیش-۵۰۰-هزار-تن-کالا-۹-ماه

قطع کمک‌های مالی سازمان ملل به افغانستان

بانک مرکزی افغانستان از قطع کمک های بشردوستانه به افغانستان خبر داد. حسیب نوری سخنگوی بانک مرکزی افغانستان گفت: جامعه جهانی ارسال کمک‌های نقدی به طالبان را قطع کرده است. آخرین بسته چهل میلیون دلاری کمک‌های بشردوستانه به این بانک ۲۳ آذر ماه تحویل داده شد. (خبرگزاری شفقنا)

https://af.shafaqna.com/FA/548927

 صادرات 1.4 میلیارد دلاری طالبان در 9 ماه گذشته

دفتر مطبوعاتی ملا عبدالغنی برادر معاون اقتصادی رئیس الورزای گروه طالبان اعلام کرده که در 9 ماه اول سال جاری بیش از یک میلیارد و 400 میلیون دلار صادرات داشته است. کشور‌های پاکستان، ایران، تاجیکستان، هندوستان، امارات و دیگر کشور‌های منطقه مقصد صادرات کالاهای افغانستان بوده‌اند. (خبرگزاری جمهور)

http://www.jomhornews.com/fa/news/156987/

 تمدید قرارداد واردات برق از تاجیکستان به افغانستان

شرکت برق‌ افغانستان اعلام کرد که قرارداد واردات برق از تاجیکستان در سال ۲۰۲۳ میلادی تمدید شده است. این قرارداد توسط محمد حنیف حمزه؛ رییس شرکت برق‌ کشور با محمدعمر آسوزاده؛ رییس شرکت ملی برق تاجیکستان امضا شده است. این در حالی است که قرارداد واردات برق از ازبکستان نیز اخیرا تمدید شده است. افغانستان همواره با کمبود جدی برق مواجه است. (خبرگزاری افق)

https://ufuqnews.com/archives/208231

 کاهش ۴۰ درصدی تولیدات گوشت مرغ در قندوز

افزایش واردات مرغ از دیگر کشورها سبب شده‌است تا بازار فروش گوشت مرغ داخلی با افت شدید همراه گردد. تولیدکنندگان مرغ در استان قندوز در هر کیلوگرم گوشت مرغ ۳۰ تا ۴۰ افغانی ضرر می‌کنند و قادر نیستند محصولات گوشتی خود را به نرخ مرغ‌های وارداتی عرضه کنند. در دولت قبلی بیش از 1400 مرکز  پرورش مرغ در استان قندوز فعال بود که در حال حاضر به ۴۰۰ مرکز کاهش یافته است. (تلویزیون آمو)

https://amu.tv/31715/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما