معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۰/۲۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۶۹

اخبار اقتصادی چین - گوانجو

برخی از مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی جنوب چین در هفته سوم دی ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

اولویت های اقتصادی استان گواندونگ در سال 2023

کنفرانس سالانه اقتصادی استان گواندونگ با حضور رهبران ارشد استان در ۳ ژانویه 2023 در گوانجو برگزار شد تا اولویت هایی اقتصادی سال ۲۰۲۳ را اعلام کند. در این نشست، گواندونگ با تاکید بر پیشگیری و کنترل اپیدمی، توسعه با کیفیت بالا را ترویج و برای توسعه اقتصادی و اجتماعی تلاش خواهد کرد. با توجه به ظرفیت های منطقه خلیج بزرگ گواندونگ-هنگ کنگ-ماکائو (GBA)، این استان به طور جامع اصلاحات عمیق تر و سیاست درهای باز را دنبال می نماید.

مزایای جامع گواندونگ، هنگ کنگ و ماکائو، منطقه GBA را به قطب توسعه پیشرو در جهان تبدیل خواهد کرد. همکاری در صنایع علمی و تکنولوژیک پیشرفته خواهد بود، اتصال به بازار مالی به طور منظم ترویج و پلتفرم های بزرگ همکاری مانند منطقه همکاری گواندونگ-ماکائو در هنگچین، منطقه خدمات مدرن شنجن-هنگ کنگ در چیانهای و منطقه آزاد نانشا تقویت خواهد شد. صنعت تولید به عنوان اولویت اصلی گواندونگ بوده و ارتقاء سیستم صنعتی برای تبدیل استان به یک پایگاه تولیدی تسریع خواهد شد.

علاوه بر این، این استان «گردش دوگانه» را بهبود داده و بازارهای داخلی و بین المللی را بهتر پیوند خواهد داد. به این ترتیب، این استان برنامه‌هایی را برای بهینه سازی ساختار تجارت خارجی، تشویق بیشتر سرمایه گذاری خارجی، بهبود کیفیت برون سپاری، توسعه روابط نزدیک اقتصادی خارجی و جذب استعدادهای جهانی بیشتر در نظر دارد.

منبع: https://www.newsgd.com/node_a21acd2229/cdb814b94c.shtml

راه اندازی اولین سکوی برق بادی شناور در اعماق دریا در استان‌هاینان

به گزارش روزنامه علم و فناوری، ساخت اولین سکوی برق بادی شناور در اعماق دریا چین که توسط شرکت ملی نفت فراساحل چین (CNOOC) سرمایه گذاری و ساخته شده است، به پایان رسید. این پروژه گام مهمی در ساخت اولین پروژه برق بادی دریایی جهان با عمق آب بیش از ۱۰۰ متر و فاصله تا ساحل بیش از ۱۰۰ کیلومتر است. این سکو در یک میدان نفتی دریایی در ۱۳۶ کیلومتری ونچانگ، در استان جنوبی‌هاینان نصب خواهد شد، جایی که بادهای شدید و امواج بزرگ اقیانوس چالش بزرگی را برای طراحی سکوی برق بادی به وجود می آورد. پس از به بهره برداری رسیدن این پروژه، برق تولید شده توسط توربین به شبکه برق گروه میدان نفتی دریایی برای تولید نفت و گاز متصل خواهد شد. با ظرفیت تولید برق سالانه 22 میلیون کیلووات ساعت، این پروژه صرفه جویی در 7.73 میلیون متر مکعب گاز و کاهش انتشار دی اکسید کربن به میزان 22 هزار تن را در پی دارد.

لی نان، پژوهشگر ارشد CNOOC گفت که انرژی بادی شناور چشم انداز کاربرد گسترده ای دارد. این منبع می‌تواند نه تنها برای مصرف محلی و تغذیه تأسیسات دریایی، بلکه برای تولید هیدروژن از آب دریا، گردشگری دریایی و منابع معدنی دریایی مورد استفاده قرار گیرد.

منبع: Xinhuanet.com

از سر گیری تردد مرزی میان شنجن و هنگ کنگ

مرز بین سرزمین اصلی چین و هنگ کنگ به تدریج از روز یکشنبه 8 ژانویه 2023 بازگشایی خواهد شد و راه را برای ترمیم روابط اقتصادی و اجتماعی که سه سال است مختل شده است، هموار خواهد کرد. طبق اعلام اداره ورود و خروج شنجن در این مرحله روزانه 50 هزار نفر از ساکنان سرزمین اصلی از طریق 5 پایانه مرزی مجاز به سفر به هنگ کنگ می‌باشند.

لی کا چیو، رئیس اجرایی هنگ کنگ نیز گفت که این منطقه روزانه به ۶۰ هزار شهروند هنگ کنگی اجازه خواهد داد که از روز یکشنبه وارد سرزمین اصلی شوند. آقای لی تخمین زد که روزانه 10 هزار نفر از طریق هوایی، دریایی و پل از جمله فرودگاه بین المللی هنگ کنگ، ترمینال بندری هنگ کنگ-ماکائو و پل هنگ کنگ-جوهای-ماکائو عبور خواهند کرد.

منبع: Shenzhen Daily

هاینان مقصد برتر گردشگری در تعطیلات سال نو میلادی

شرکت Tuniu، یک شرکت مسافرتی آنلاین پیشرو در چین، گزارش روند مصرف گردشگری تعطیلات سال ۲۰۲۳ را منتشر کرد. با توجه به سفارش سفر در طول تعطیلات سال نو، استان‌هاینان در رتبه اول در میان مقصدهای محبوب برای سفرهای فرا استانی قرار گرفت. تقاضای سفر در تعطیلات سال نو 2023 در مقایسه با سال گذشته ۶۴ درصد افزایش یافته است. مصرف کنندگان در شانگهای، جیانگسو، ژجیانگ، پکن و گواندونگ بیشتر تقاضای سفر به‌هاینان را ثبت نموده اند. در میان اماکن تفریحی، آتلانتیس سانیا، مرکز تفریحی یونیورسال پکن، مرکز توریستی Chimelong و دیزنی لند شانگهای محبوب ترین اماکن می‌باشند.

در ۲۳ دسامبر 2022، تعداد ۲۳ کارناوال در جزیره‌هاینان راه اندازی شد و اداره گردشگری و فرهنگ استان ۱۰ میلیون یوان (۱٫۴ میلیون دلار) کوپن گردشگری برای تحریک مصرف منتشر کرد.

منبع: http://en.hainan.gov.cn/englishgov/Photos/202212/7998f3af25094acaa2901e197f58958a.shtml

سفر بزرگترین هیئت تجاری استان گواندونگ به هنگ کنگ

یک هیئت تجاری با بیش از هزار نماینده از ۳۰۰ شرکت گواندونگ در ۷ ژانویه به هنگ کنگ عزیمت نمود. آنها در نمایشگاه اسباب بازی که یکی از بزرگترین نمایشگاه‌های اسباب بازی آسیا است شرکت خواهند کرد. نمایشگاه نوشت افزار و محصولات کودک هنگ کنگ نیز به طور همزمان برگزار خواهد شد. این بزرگترین گروه نمایشگاه خارجی چین از زمان شیوع اپیدمی است. سوفیا چونگ، معاون اجرایی نمایشگاه گفت: "این سه نمایشگاه بیش از هزار غرفه دار از ۱۷ کشور در سراسر جهان را به خود جلب کرده است".

دپارتمان تجارت استان گواندونگ، از طریق پروژه "حضور جهانی کسب و کارهای کانتونی"، حضور شرکت های استان در بیش از 100 نمایشگاه در 37 کشور را سازماندهی می‌کند.

منبع: https://www.newsgd.com/node_a21acd2229/360e9e4442.shtml

فرود اولین پرواز بین المللی در گوانجو پس از لغو محدودیت های کرونایی

پرواز CZ312 هواپیمایی جنوب چین در روز ۸ ژانویه از تورنتو در فرودگاه بین المللی بایون گوانجو فرود آمد. مسافران این پرواز اولین دسته از مسافران ورودی بودند که نیازی به انجام آزمایش های کرونا و اقدامات قرنطینه ورود از زمان شیوع ویروس کرونا در سه سال پیش نداشتند.

به گزارش فرودگاه بین المللی بایون، در ۸ ژانویه 2023، فرودگاه بایون از ۱۴ پرواز ورودی از تورنتو، نیویورک، دبی، دوحه، سئول، جاکارتا و دیگر شهرها استقبال خواهد کرد. تخمین زده می‌شود که بیش از 2 هزار مسافر ورودی در طول روز وارد گوانجو خواهند شد.

منبع: https://www.newsgd.com/node_9bad7c4b3b/e8a9a8f1c3.shtml

رونق کسب و کارهای شنجن پس از بازگشایی مرز هنگ کنگ

فروشگاه‌ها، رستوران‌ها و مراکز خرید منطقه فوتیان شهر شنجن از زمان بازگشایی مرز با هنگ‌کنگ شاهد افزایش درآمد بوده اند. بر اساس اعلام برخی از صاحبان کسب و کار منطقه، میزان فروش در مقایسه با یک روز قبل از بازگشایی مرز سه برابر شده است. هوانگ جیتینگ مدیر یکی از فروشگاه‌های شنجن گفت: "ما در طول سه سال گذشته با مشکلات زیادی دست به گریبان بوده‌ایم و من معتقدم که کسب و کار ما به سطوح پیش از همه گیری خواهد رسید".

انبار شرکت های لجستیک ZTO Express و SF Express شاهد رشد تعداد بسته‌های پستی و اقلام سفارش داده شده از طریق پلت فرم های آنلاین فروش می‌باشند. برای تسهیل تردد مسافران ورودی، شرکت اتوبوس‎رانی شنجن مسیرهای ویژه ای بین مرز فوتیان و منطقه تجاری Luohu ایجاد نموده است.

منبع: Shenzhen Daily

آغاز دور نهایی رقابت های نوآوری و کارآفرینی چین- آ.سه.آن در استان گوانشی

بیست تیم به مرحله نهایی رقابت های نوآوری و کارآفرینی چین- آ.سه.آن در ۹ ژانویه در نانینگ، مرکز استان گوانشی راه یافتند. این مسابقه به طور مشترک توسط وزارت علوم و فناوری چین و دبیرخانه اکسپو چین-آ.سه.آن برگزار می‌شود. ۷۱ تیم از چین و کشورهای آ.سه.آن در مرحله یک چهارم نهایی حضور داشتند که در سنگاپور، بانکوک و نانینگ برگزار شد. این تیم ها عمدتاً از دانشگاه‌ها، موسسات تحقیقاتی علمی، بنگاه‌ها و گروه‌های اجتماعی، پروژه‌هایی را با تمرکز بر کشاورزی مدرن، اقتصاد دیجیتال، زیست پزشکی و سلامت و همچنین انرژی و حفاظت از محیط زیست معرفی نموده اند.

ژانگ گوانگجون، معاون وزارت علوم و فناوری چین ابراز امیدواری کرد که چین و کشورهای آ.سه.  آن به حمایت از استعدادها ادامه دهند، تا به نوبه خود بتوانند به توسعه همکاری چین و آ.سه.آن در نوآوری و کارآفرینی کمک کنند.

هو یانچی، سفیر چین در آ.سه.آن نیز گفت که این رقابت باید اشتراک نوآوری علمی-فناوری بین چین و کشورهای آ.سه.آن را ترویج، در خدمت احیای اقتصادی و توسعه پایدار در دوران پس از همه گیر بوده و صنعتی شدن نتایج نوآوری و کارآفرینی را تقویت کند.

منبع: http://en.gxzf.gov.cn/2023-01/10/c_846817.htm

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما