معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۰/۲۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۶

اخبار اقتصادی سریلانکا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی سریلانکا در نیمه دوم دی ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

تصویب لایحه افزایش قیمت برق در کابینه سریلانکا

بعد از چندین هفته گفت‌وگو، نهایتاً کابینه سریلانکا در آخرین نشست خود به با تصویب لایحه افزایش قیمت برق به میزان حدودی 50 درصد موافقت کرد. البته هنوز این تصمیم به تائید سازمان تنظیم مقررات مصرف‌کنندگان نرسیده است و با توجه به روند طولانی بررسی این موضوع در این نهاد مقرر شد که افزایش قیمت‌ها از ابتدای سال جاری اعمال شود و در صورت تغییر این مصوبه در سازمان مذکور تفاوت‌های پرداختی توسط مشترکین در قبوض آتی مصرف‌کنندگان اعمال گردد.

درخواست رئیس بانک مرکزی از چین و هند

رئیس بانک مرکزی سریلانکا از چین و هند خواست تا در اسرع وقت با کاهش وام‌های خود به سریلانکا موافقت کنند. رئیس بانک مرکزی سریلانکا گفت که به نفع همه طرف‌ها است که هر چه سریع‌تر در این زمینه عمل کنند زیرا این اقدام هم برای طلبکاران و هم بدهکاران بهتر است و به ما کمک می‌کند که بازپرداخت تعهداتمان به آن‌ها را آغاز کنیم.

تصمیم رئیس‌جمهور مبنی بر کاهش 5 درصدی بودجه سال 2023

با توجه به تعویق همکاری سریلانکا و صندوق بین‌المللی پول و مشکلات مالی این کشور، طبق اعلام سخنگوی کابینه، بر اساس تصمیم رئیس‌جمهوری، به تمام نهادهای دولتی و وزارتخانه‌های در راستای کاهش هزینه‌های کشور در برنامه بودجه سال 2023، تمامی این نهادها موظف به کاهش حداقل 5 درصدی هزینه‌های خود هستند.

البته این مسئله ممکن است پرداخت کمک‌های دولت به اقشار آسیب‌پذیر که ذیل برنامه «سامورادی» تعریف می‌شود را نیز با تأخیر مواجه کند، مسئله‌ای که می‌تواند عواقب اجتماعی و اقتصادی فراوانی داشته باشد.

پیش‌بینی بانک جهانی از اقتصادی سریلانکا در سال 2023

اقتصاد سریلانکا در سال 2022 با بدترین وضعیت خود در تاریخ بعد از استقلال این کشور مواجه بود. در این سال و با توجه به اعلام نکول این کشور و مشکلات مالی فراوان، اقتصاد این کشور در 9 ماهه اول سال 2022 با کاهش 7.1 دهم درصدی در تولید ناخالص داخلی مواجه بود. لذا با وجود عدم انتشار گزارش کامل اقتصادی سریلانکا در سال 2022، پیش‌بینی می‌شود که این کشور با انقباض اقتصادی 9.2 درصدی در سال 2022 مواجه بوده است. بر همین اساس و با توجه به چشم‌انداز اقتصاد این کشور، بانک جهانی ادامه این وضعیت را دور از ذهن پیش‌بینی نکرده و اعلام کرده است که اقتصادی سریلانکا در سال 2023 با کاهش 4.2 درصدی رو‌به‌رو خواهد بود.

 برنامه سریلانکا برای ساخت پالایشگاه در منطقه‌هامبانتوتا

منطقه اقتصادی‌هامبانتوتا که در کنار بندر این شهر قرار دارد از اهمیت اقتصادی و استراتژیکی قابل‌ملاحظه‌ای برای سریلانکا برخوردار است. منطقه ویژه اقتصادی اطراف این بندر به منظور توسعه صنعتی و اقتصادی سریلانکا در نظر گرفته شده است. بر همین اساس یکی از مهم‌ترین طرح‌های موجود برای توسعه این منطقه، ساخت یک پالایشگاه با رویکرد صادراتی است. لذا دولت سریلانکا آمادگی خود را برای دریافت پیشنهادهای سرمایه‌گذاری در این زمینه اعلام کرده است.

البته باید اشاره کرد که ایجاد چنین پالایشگاهی در سال‌های گذشته نیز مدنظر قرار داشته است و حتی مطالعات اولیه و امکان‌سنجی‌های پیرامون آن نیز صورت گرفته است و سریلانکا امیدوار است که با جذب سرمایه‌گذاری خارجی نسبت به ساخت یک پالایشگاه با ظرفیت حداقل 100 هزار بشکه‌ اقدام نماید.

تائید سرمایه‌گذاری کره جنوبی در بخش گردشگری

کابینه سریلانکا پروژه توسعه گردشگری مبتنی بر جامعه کره جنوبی را با بودجه 614 میلیون روپیه (2.1 میلیارد وون) در منطقه ترینکومالی تصویب کرده است. این برنامه با ارائه کمک مالی 2.172 میلیارد وون کره جنوبی برای اجرای کل پروژه مورد تصویب کابینه قرار گرفت. به عنوان مرحله اول این پروژه با اعطای کمک مالی به مبلغ 400 میلیون وون به زودی آغاز خواهد شد.

باید به این موضوع اشاره کرد که کره‌جنوبی در سال‌های گذشته توجه ویژه‌ای به سریلانکا داشته است و توسعه همکاری با این کشور را در دستور کار خود قرار داده به نحوی که در حال حاضر روزبه‌روز به تعداد کارگران و سریلانکایی‌هایی که برای کار به این کشور سفر می‌کنند، افزوده می‌شود.

بیانیه نهادهای دانشگاهی در خصوص اوراق قرضه سریلانکا

گروهی متشکل از 182 نفر از دانشگاهیان از سراسر دنیا در بیانیه‌ای اعلام کردند که دارندگان خصوصی تقریباً 40 درصد از سهام بدهی خارجی سریلانکا را که عمدتاً به شکل اوراق قرضه مستقل بین‌المللی (ISB) را در اختیار دارند. این افراد اوراق قرضه را با نرخ‌های بهره بسیار بالا دریافت کرده‌اند و این به معنای آن است که تاکنون بیش از 50 درصد از مطالبات خود را دریافت می‌کنند.

در این بیانیه آمده است که چنین وام‌دهندگانی برای پوشش ریسک‌های خود، مبلغی را برای وام دادن به سریلانکا دریافت کردند، که برای آن‌ها سود کلانی به همراه داشته که یکی از دلایل اصلی اولین نکول تاریخ سریلانکا در آوریل 2022 بوده است. لذا این افراد که وام‌هایی با بهره بسیار بالا و «حق بیمه ریسک» با بازدهی بالاتری بهره‌مند شدند، باید عواقب آن را نیز بپذیرند.

همچنین در این بیانیه آمده است که؛ «علاوه بر این، فقدان شفافیت فرآیند مذاکره بدهی و پاسخگویی دارندگان اوراق قرضه نگرانی‌هایی را ایجاد می‌کند که وام‌های پرخطر (با بهره بالا) به سیاستمداران عنصر مهمی در ایجاد شرایط فعلی سریلانکا بوده است.»

آغاز روند جدید مذاکرات سریلانکا با کشورهای دیگر در زمینه توافقنامه‌های تجاری

سریلانکا در چند ماه گذشته روند جدیدی را در زمینه همکاری با کشورهای دیگر به ویژه کشورهای منطقه برای امضای توافقنامه‌های تجارت آزاد آغاز کرده است. در اولین اقدام در ماه‌های پایانی سال 2022 مذاکرات بین این کشور و سنگاپور برای اجرای توافقنامه تجارت آزاد بین دو کشور آغاز شد و در روزهای ابتدایی سال 2023 نیز دور سوم مذاکرات این کشور و تایلند برای اقدامی مشابه آغاز شده است و قرار است دور بعدی مذاکرات در ماه آینده در تایلند برگزار شود.

از سوی دیگر اخباری وجود دارد که سریلانکا و چین به‌زودی روند مذاکره در خصوص امضای توافقنامه تجارت آزاد بین دو کشور را که از چندین سال قبل به دلیل نگرانی کلمبو از تسلط چین بر بازار این کشور، متوقف‌شده بود را آغاز خواهد کرد.

در همین زمینه باید اشاره کرد که دولت گوتابایا راجاپاکسا، انتقاداتی فراوانی به این‌گونه توافقنامه‌ها داشت و معتقد بود که به دلیل واردات محور بودن سریلانکا، این‌ توافقنامه‌ها تنها منجر به تسلط کشورهای دیگر بر بازار سریلانکا می‌شود، موضوعی که گویا چندان موردقبول دولت رانیل ویکرمسینگه قرار ندارد. 

کاهش رتبه اعتباری 10 بانک سریلانکایی

موسسه اعتبار سنجی Fitch اعلام کرد که ضمن بررسی مجدد وضعیت اقتصادی سریلانکا و با توجه به شرایط پیش آمده در خصوص وضعیت روپیه‌ای سریلانکا، اعتبار 10 بانک این کشور از جمله دو بانک بزرگ، سیلان و مردم را کاهش داده است. در این بین نام بانک‌های معتبر دیگری چون Hatton National Bank ، Sampath Bank، Commercial Bank of Ceylon و چندین بانک دیگر نیز مشاهده می‌شود که با کاهش رتبه‌ اعتباری مواجه شده‌اند. 

برنامه سریلانکا برای کاهش کارکنان ارتش

دولت سریلانکا در راستای کاهش هزینه‌های خود در نظر دارد که نسبت به کاهش نیروهای ارتش این کشور اقدام نماید. بر همین اساس و با توجه به گزارش‌های منتشر شده سریلانکا در نظر دارد که نیروهای نظامی خود را که اکنون بالغ بر 200,783 نفر هستند را تا سال 2024 به 135,000 نفر کاهش دهد و البته این میزان تا سال 2030 به 100,000 نفر خواهند رسید.

در واقع هدف سریلانکا تأکید بر کیفیت به جای کمیت است و در نظر دارد تا سال 2030 یک نیروی دفاعی سالم و متوازن از نظر فنی و تاکتیکی ایجاد کند تا بتواند با چالش‌های امنیتی پیش رو هم‌تراز با ابعاد امنیت ملی کشور روبه‌رو شود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما