معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۰/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۰

اخبار اقتصادی اتیوپی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور اتیوپی در هفته اول دی ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل اعلام می‌گردد:

از سرگیری خدمات هوایی، بانکی و مخابراتی در ایالت تیگرای

در راستای اجرای مفاد موافقت‌نامه صلح منعقده میان دولت اتیوپی و جبهه آزادی بخش خلق تیگرای شرکت اتیوپین ایرلاین اعلام نمود از روز چهارشنبه 28 دسامبر 2022 پروازهای منظمش به شهر مکله را از سر گرفته و از روز دوشنبه آینده پروازهایش به شهر شیره در ایالت تیگرای را آغاز خواهد کرد. شرکت مخابرات اتیوپی نیز اعلام داشت که خدماتش در 27 شهر این ایالت را از سر خواهد گرفت. رئیس بانک مرکزی اتیوپی نیز از آغاز فعالیت بیش از 20 شعبه بانکی در ایالت تیگرای خبر داد.

اعلام آمادگی اتیوپی برای صادرات گندم به شرق آفریقا

مدیر توسعه محصولات زراعی وزارت کشاورزی اتیوپی اعلام نمود: اتیوپی آماده صادرات گندم به کشورهای شرق آفریقا از جمله کنیا، جیبوتی و سودان جنوبی است. وی در مصاحبه با رسانه‌ها بیان داشت: براساس برنامه پنج ساله خود هدفگذاری کردیم که طی سه سال به تقاضای داخلی پاسخ دهیم. در سه سال گذشته تولید گندم از وابستگی صرف به کشاورزی دیم به کشاورزی آبی متحول گردید. وی بیان داشت: اتیوپی با افزایش بهره‌وری گندم و گسترش مناطق تولید توانسته است به هدف خود در برآورده کردن نیاز ملی برای تولید گندم دست یابد و در حال حاضر این کشور به طور گسترده برای صادرات گندم تلاش می‌کند.

کسب درآمد 615 میلیون دلاری از صادرات قهوه در پنج ماهه گذشته

طبق اعلام اداره چای و قهوه اتیوپی در 5 ماهه نخست سال مالی جاری 615 میلیون دلار از صادرات 109000 تن قهوه درآمد کسب شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 100 میلیون دلار افزایش داشته است. آلمان، عربستان، بلژیک، استرالیا و ژاپن مقاصد اصلی صادراتی اتیوپی هستند و اخیراً این صادرات به بازارهای چین و اندونزی نیز توسعه یافته است. اتیوپی در سال گذشته حدود 1.4 میلیارد دلار از صادرات قهوه درآمد کسب نمود.

کسب درآمد 41 میلیون دلاری از صادرات گوشت در پنج ماهه گذشته

طبق اعلام مقامات وزارت کشاورزی اتیوپی در پنج ماهه گذشته 41 میلیون دلار  از صادرات 5900 تن گوشت به بازارهای بین‌المللی درآمد کسب شده است. دبی، عربستان سعودی و کویت مهمترین مقاصد صادراتی گوشت اتیوپی هستند. به گفته مقامات وزارتخانه مذکور اتیوپی برنامه دارد که تا پایان سال مالی جاری با صادرات 28000 تن گوشت، 150 میلیون دلار درآمد بدست آورد. شایان ذکر است اتیوپی دارای منابع دامی قابل توجهی است و بزرگترین جمعیت دام در آفریقا را دارد که حدود 70.2 میلیون رأس گاو، 42.9 میلیون رأس گوسفند، 52 میلیون رأس بز و 8 میلیون رأس شتر تخمین زده می‌شود. این کشور از ظرفیت سالیانه صادرات 200000 هزار تن گوشت برخوردار است.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما