معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۰/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۷

اخبار اقتصادی سنگال

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور سنگال در هفته دوم دی ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

به کارگیری بیش از صد تاکسی سمند شرکت سنیران اتو توسط شرکت یانگو در خیابان‌های داکار، پایتخت سنگال

گروه Goldratt با پشتیبانی شبکه یانگو و با به کارگیری بیش از 100 خودرو، تعداد خودروهای در حال خدمات دهی در پایتخت را افزایش داد. این شرکت با آگاهی از پتانسیل بازار سنگال، به لطف این تامین مالی، قصد دارد خود را به عنوان یک بازیگر کلیدی در بخش حمل و نقل شهری در پایتخت سنگال معرفی کند.

به زودی 110 دستگاه سمند LX مشغول خدمات دهی در خیابان‌های داکار خواهند شد. ماموریت تاکسی‌های به خدمت گرفته شده توسط شرکت یانگو برآوردن بخش چشمگیری از نیازهای ساکنان داکار از نظر راحتی و ایمنی در بخش حمل و نقل شهری است. در حال حاضر حدود 30 دستگاه از این نوع خودروها که هم از سوخت بنزین و هم گاز مایع استفاده می‌کنند، در حال تردد هستند و افزایش تعداد این تاکسی‌ها این امکان را فراهم می‌کند که شکاف بین عرضه و تقاضا برای خودرو در داکار پر شود. شرکا ضمن رفع نیازهای مشتریان در بخش حمل و نقل شهری، متعهد به احترام به محیط زیست با استفاده از سوخت های جایگزین کم آلاینده مانند گاز برای وسایل نقلیه خود هستند.

خبرگزاری senenews مورخ ۳۰ دسامبر ۲۰۲۲،

 تخصیص بودجه ۱۶۲ میلیون فرانک سیفایی برای زنان در استان تامباکوندا در سنگال

دیانه گی، وزیر امور زنان سنگال، در تاریخ ۲۹ دسامبر ۲۰۲۲ اعلام کرد که بخش تامباکوندا از 161 میلیون و 974 هزار و 948 فرانک سیفا برای ایجاد 104 واحد اقتصادی برای کارآفرینی زنان بهره مند می‌شود.

 خبرگزاری dakaractu مورخ ۲۹  دسامبر ۲۰۲۲

حضور پرشمار دختران فارغ التحصیل بیکار در نمایشگاه بین المللی داکار به عنوان مترجم

دختران فارغ التحصیل بیکار سنگالی در نمایشگاه بین المللی سال ۲۰۲۲ داکار حضور پر رنگی دارند. آن‌ها عمدتا نقش مترجم و یا واسط میان غرفه داران و مشتریان خارجی را بازی می‌کنند. غرفه دارانی که عمدتا به زبان‌های فرانسه و انگلیسی مسلط نیستند برای ارتباط با مشتریان خارجی با بهره گیری از این نیروهای جوان به کار خود رونقی دوچندان می‌بخشند.

روزنامه WalfQuotidien مورخ ۲۷ دسامبر ۲۰۲۲

تخصیص 500 میلیارد فرانک سیفا، نقطه اوج سفر اقتصادی مکی سال به استان تامباکوندا در شرق سنگال

به مناسبت تغییرات در شورای وزیران، رئیس جمهور مکی سال برنامه سرمایه گذاری اولویت بندی شده برای این منطقه از شرق سنگال را تأیید کرد. فرمانداری تامباکوندا نیز از این تصمیم دولت استقبال کرد. جلسه شورای وزیران که در تاریخ ۲۷ دسامبر برگزار شد، نقطه اوج سفر اقتصادی رئیس دولت به بزرگترین استان سنگال بود.

در بیانیه مطبوعاتی این نشست هفتگی، مکی سال نیاز به ایجاد پایه‌های توسعه پایدار در سراسر قلمرو ملی بر اساس پتانسیل‌ها و بیان نیازهای سرزمینی از نظر سرمایه‌گذاری دولتی و خصوصی را به دولت خود یادآور شد.

هزینه اجرای کلیه پروژه‌های تصمیم گیری شده برای سالهای 2023 تا 2025، 500 میلیارد فرانک سیفا برآورد شده است. همچنین، مکی سال در تاریخ ۲۹ دسامبر، ریاست روز ملی دام در استان تامباکوندا را بر عهده خواهد داشت.

روزنامه lesoleil مورخ ۲۸ دسامبر ۲۰۲۲

استان تامباکوندا، تامین کننده ۷۰ درصد موز مورد نیاز سنگال

کشت موز شغل اصلی بسیاری از ساکنین استان تامباکوندا در شرق سنگال است. تامباکوندا منطقه ای با شرایط آب و هوایی مطلوب برای توسعه این محصول کشاورزی است.

واقعیت این است که این بخش با مشکلاتی مانند " کاشت مجدد" و سیستم آبیاری مواجه است که باید بهبود یابد. ناگفته نماند که توسعه این بخش مستلزم یک برنامه کوددهی و آموزشی بسیار خوب است.

آداما اندائو، دبیر گروه منطقه ای تولیدکنندگان موز در منطقه تامباکوندا، می‌گوید: «اگر بتوانیم این مشکلات را حل کنیم و ایستگاه‌های بسته‌بندی راه‌اندازی کنیم، می‌توانیم روند را معکوس کنیم، یعنی شکاف را پر کنیم و به صادرات فکر کنیم».

روزنامه lesoleil مورخ ۲۸ دسامبر ۲۰۲۲

ثبت مازاد پرداختی 144.5 میلیارد فرانک سیفایی در حسابهای خارجی سنگال

علیرغم بدتر شدن کسری حساب جاری، تراز پرداخت های سنگال برای سال 2021 با مازاد 144.5 میلیارد فرانک سیفا در مقابل کسری کمتر از 1.5 میلیارد فرانک سیفا در سال 2020 ثبت شده است. سنگال مانند سایر نقاط جهان به نرخ رشد قبل از کووید-19 بازگشته است.

سنگال در سال 2021 با وجود تشدید کسری حساب جاری و کاهش جزئی کسری بودجه، رشد اقتصادی 6 درصدی در مقابل 1.3 درصدی در سال 2020 را برای خود ثبت کرد.

تراز پرداخت‌های سنگال برای سال 2021 با مازاد 144.5 میلیارد فرانک سیفا در مقابل کسری کمتر از 91.5 میلیارد فرانک سیفا در سال 2020 توسط بانک کشورهای غرب آفریقا منتشر شد.

کسری تراز حساب جاری به 12 درصد از تولید ناخالص داخلی در مقابل 10 درصد در سال 2020 رسید. این کسری حساب جاری با تحول تراز کالاها و خدمات مرتبط است که کسری 19.9 درصد از تولید ناخالص داخلی و درآمد اولیه ( 2.4 تولید ناخالص داخلی) را نشان می دهد.

 روزنامه lesoleil مورخ ۲۸ دسامبر ۲۰۲۲

درآمد 13 میلیارد فرانک سیفایی قطار سریع السیر داکار طی سال ۲۰۲۲

قطار سریع السیر داکار بیش از 13 میلیارد فرانک سیفا درآمد ایجاد کرده است. قطار سریع السیر منطقه ای که کار عملیاتی آن از تاریخ 18 ژانویه 2022 آغاز شد تا به حال بیش از 16 میلیون مسافر را جابجا کرده است و بیش از 13 میلیارد فرانک سیفا درآمد ایجاد کرده است.

طبق سندی که به مناسبت مراسم بزرگداشت آغاز به کار قطار سریع السیر داکار در اختیار مطبوعات قرار گرفته است، قطار سریع السیر داکار تا تاریخ  ۲۸ دسامبر ۲۰۲۲، بیش از 16 میلیون مسافر جابه‌جا کرده و بیش از 13 میلیارد درآمد ایجاد کرده است». این قطار ارتباط بین داکار و جمنیاجو را فراهم می‌کند.

 روزنامه 24Heurs مورخ ۲۸ دسامبر ۲۰۲۲

 

حمایت 3.278 میلیارد فرانک سیفایی بانک توسعه آفریقا از دولت سنگال برای تکمیل پروژه پارک فناوری دیجیتال در شهر جدید جمنیاجو

هیئت مدیره بانک توسعه آفریقا به اعطای کمک مالی اضافی به مبلغ 5.01 میلیون یورو معادل 3278591809 فرانک سیفا برای بهره مندی از فناوری‌های دیجیتال در شهر جدید جمنیاجو در سنگال چراغ سبز نشان داده است.

با احتساب وام جدید، بانک 87 درصد از کل هزینه پروژه 73.62 میلیون یورویی را تقبل می‌کند - دولت سنگال معادل 9.64 میلیون یورو برای اجرای این پروژه در نظر گرفته است. بنابراین، گروه بانک توسعه آفریقا حمایت خود از این پروژه، که در سال 2016 با اعطای وام اولیه 60.96 میلیون یورویی آغاز کرده است را تأیید می‌کند.

اگرچه در حال حاضر نزدیک به 80 درصد این سایت تکمیل شده است، اما بحران کووید-۱۹ باعث تاخیر در برخی از کارهای ساخت و ساز زیرساخت (برج های در نظر گرفته شده برای اسکان شرکت های دیجیتال، ساختمان‌های خدمات دیجیتال و غیره) به دلیل تورم جهانی هزینه‌های مصالح ساختمانی و همچنین اختلال در روند اجرای این پروژه شده است. وزارت اقتصاد، برنامه ریزی و همکاری سنگال کمک ها را از طریق دپارتمان همکاری‌های اقتصادی و مالی خود هماهنگ می‌کند.

این پارک فناوری دیجیتال در 35 کیلومتری داکار در مساحتی به وسعت 25 هکتار، در شهر جمنیاجو، مرکز شهری که ده سال است در حال رونق بوده، واقع شده است. حدود بیست شرکت، از جمله برندهای بزرگی مانند ATOS، Tigo Senegal و Sustainable IT Solution علاقه خود را به انتقال برخی از فعالیت‌های خود به پارک فن آوری این شهر ابراز کرده‌اند.

خبرگزاری dakaractu مورخ ۲۷  دسامبر ۲۰۲۲

درآمد 223 میلیارد دلاری دولت سنگال در سال ۲۰۲۱ در بخش استخراج نفت و گاز

کمیته ملی ابتکار شفافیت صنایع استخراجی سنگال، گزارشی در مورد عملکرد سال 2021 و نیمه اول سال 2022 را منتشر کرد. این گزارش رشد قابل مشاهده ای را از نظر ارزش و میزان در این بخش نشان می دهد. سهم بخش استخراج بالغ بر 223.15 میلیارد فرانک سیفا است که 206.04 میلیارد فرانک سیفا آن به بودجه دولتی برای دسترسی به خدمات اجتماعی اساسی در مناطق تولیدی اختصاص یافته است.

خبرگزاری dakaractu مورخ ۲۷  دسامبر ۲۰۲۲

سهم 17.099 میلیارد فرانک سیفایی سنگال در بازار مالی اتحادیه اقتصادی و پولی غرب آفریقا

اداره کل حسابداری عمومی و خزانه داری سنگال در 21 دسامبر 2022 در بازار مالی اتحادیه اقتصادی و پولی غرب آفریقا مبلغ 17.099 میلیارد فرانک سیفا را پس از انتشار اوراق قرضه برای احیای خزانه خود طی دو دوره  3 و 5 ساله جمع آوری کرد.

سرمایه‌گذارانی که پیشنهادهایشان مورد قبول واقع شده است، در نهایت با میانگین بازپرداخت 5.27 درصد برای اوراق قرضه 3 ساله و 5.65 درصد برای اوراق 5 ساله خواهند بود.

 خبرگزاری dakaractu مورخ ۲۷  دسامبر ۲۰۲۲

کاهش چشمگیر برداشت بادام زمینی در منطقه لوگا در سنگال

علیرغم آغاز به کار کمپین تجاری سازی بادام زمینی، واحد تجاری سازی بخش بادام زمینی سنگال در استان لوگا از برداشت ۲۲۸ تنی این محصول در سال ۲۰۲۲ خبر داد. این در حالی است که برداشت این محصول در مدت زمان مشابه در سال قبل ۴۵۵۵ تن بوده است که کاهش چشمگیری را نشان می دهد.

 روزنامه lesoleil مورخ ۲۷ دسامبر ۲۰۲۲

تخصیص 248.064 میلیارد فرانک سیفا برای سرمایه‌گذاری در بخش زیرساخت‌های جاده‌ای در استان تامباکوندای سنگال از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۲

سرمایه‌گذاری‌های در نظر گرفته شده برای زیرساخت‌های جاده‌ای که در جریان شورای وزیران در تاریخ 25 آوریل 2013 مبلغ 138.506 میلیارد فرانک سیفا تخمین زده شده بود، تا به امروز 248.064 میلیارد فرانک سیفا برآورد شده است.

هزینه‌های صورت گرفته به شرح زیر توزیع شده اند:

کارهای تکمیل شده: 156.834 میلیارد فرانک سیفا،

کارهای در حال انجام: 52 میلیارد فرانک سیفا،

کار در مرحله راه اندازی: 39.23 میلیارد فرانک سیفا

سرمایه گذاری‌های دیگری نیز به مبلغ 144.3 میلیارد فرانک سیفا پیش بینی شده است.

این تعهدات در راستای ساخت و ساز و بازسازی 399 کیلومتر جاده آسفالته و 345 کیلومتر مسیرهای دسترسی طی دوره 2013 تا 2022 محقق شد که همگی با مبلغ کل سرمایه گذاری 156 میلیارد و 834 میلیون فرانک سیفا انجام شده است.

 روزنامه lesoleil مورخ ۲۷ دسامبر ۲۰۲۲

اقدامات مکی سال برای تقویت بخش دام در سنگال

مکی سال ضمن حضور در مراسم بزرگداشت روز ملی دام گفت: "بودجه صندوق حمایت پایدار را از 3 میلیارد به 5 میلیارد فرانک سیفا افزایش دادم که این اقدام امکان تامین مالی 550 پروژه از 723 پروژه در نظر گرفته شده در سال 2022 را فراهم کرد."

به مناسبت روز ملی دام، رئیس جمهور مکی سال به طور گسترده به دستاوردها و تلاش های فراوان دولت برای تقویت بخش دام اشاره کرد.

وی در این باره گفت: « خانم ها و آقایان، همه این ابتکارات به لطف تلاش های عمده دولت، عملکرد ثبت شده در بخش دام را تثبیت می‌کند. می‌توانم به افزایش قابل توجه بودجه وزارت دام و تولیدات دامی اشاره کنم که بین سال های 2012 و 2023 سه برابر شده است. در واقع این بودجه از 9.56 میلیارد فرانک سیفا به 28.4 میلیارد فرانک سیفا افزایش یافته است و همچنین اصلاحاتی در چارچوب نظارتی و مالی صورت گرفته است.

 خبرگزاری dakaractu مورخ ۲۷  دسامبر ۲۰۲۲

سهم 30 درصدی بخش دامداری در معیشت خانوارهای روستایی استان تامباکوندای سنگال

بخش دامداری بخش مهمی از اقتصاد ملی سنگال را در بر می‌گیرد. این بخش معیشت 30 درصد خانوارهای روستایی را تامین می‌کند. در سندی که از اداره اطلاعات دولتی دریافت شده است، آمده است: «دامداری اهرمی تعیین کننده در مبارزه برای امنیت غذایی و تغذیه سنگال می‌باشد».

اداره اطلاعات دولتی گزارش می دهد که بیش از 3.5 میلیون گاو، 13 میلیون نشخوار کننده کوچک (بویژه گوسفند و بز)، 950000 اسب، 400000 خوک و بیش از 50 میلیون مرغ برای پرورش طیور روستایی و مدرن در سنگال تخمین زده می‌شود.

اجرای فاز دوم پروژه حمایت از دامداری منطقه ای از سال 2022 به مبلغ 25 میلیارد فرانک سیفا در یک دوره شش ساله اعلام شده است.

این پروژه که توسط بانک جهانی تأمین مالی می‌شود با هدف کاهش فقر و تقویت امنیت غذایی و تغذیه ای جمعیت های دامدار آغاز به کار کرده است.

خبرگزاری dakaractu مورخ ۳۰ دسامبر ۲۰۲۲

افتتاح و راه اندازی چندین پروژه عمرانی در گودیری  توسط مکی سال

روز چهارشنبه مورخ 28 دسامبر 2022رئیس جمهور مکی سال با سفر به منطقه گودیری چندین پروژه عمرانی از جمله: پایگاه نظامی‌گودیری، جاده تامباکوندا-گودیری-کیدیرا به طول نزدیک به 200 کیلومتر را افتتاح نمود. هزینه نهایی اجرای این طرح 85 میلیارد فرانک سیفا بوده است. وی همچنین آغاز عملیات احداث جاده گودیری - دیانکماخا - ساداتو با هزینه ای بالغ بر 35 میلیارد فرانک سیفا که تا 28 ماه دیگر تحویل داده می‌شود را نیز اعلام نمود. این پروژه با سرمایه گذاری 35 میلیارد دلاری احداث خواهد شد. این دو پروژه بخشی از برنامه ویژه برنامه توسعه راهبردی (PSD) می‌باشد.

در این مراسم مکی سال طی سخنانی گفت: «ساخت این طرح ها دسترسی مناطق کشور را به خدمات عمومی تسهیل می‌کند. همچنین امکان تقویت مبادلات اقتصادی و سفر بین مناطق با پتانسیل کشاورزی بالا (تامبا و گودیری) را فراهم می نماید.  رئیس جمهور ادامه داد : «توسعه مناطقی مانند کیدیرا، باکل، دیانکماخا و تامبا آنها رابه قطب اقتصادی تبدیل خواهد کرد. همچنین اجرای این طرح ها بیش از هر چیز به تقویت رقابت پذیری اقتصاد ما کمک می‌کند. مکی سال خاطر نشان نمود مدیریت و نگهداری این زیرساخت ها همچنان یک چالش است. به همین دلیل او توصیه کرد ما باید برای حفاظت از زیرساخت ها تلاش کنیم. به لطف برنامه توسعه راهبردی (PSD) سرمایه گذاری در منطقه ادامه خواهد یافت. بر اساس برنامه توسعه راهبردی PSD در نظر داریم 2700 کیلومتر جاده در مناطق روستایی و شهری احداث کنیم که این بیش از 60 کسب و کار محلی را شامل می‌شود و 50 هزار شغل ایجاد می‌گردد. وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: علاوه بر ساخت جاده‌ها، احداث راه آهن نیز مدنظر است. بازسازی راه‌آهن داکار-باماکو انجام می‌شود. زیرا راه آهن باید نقش بسیار مهم خود را در حمل و نقل کشور بدست آورد. این تنها گزینه پایدار برای رهایی از ترافیک سنگین جاده ای و تخریب زودرس آن است. انتقال کالا از جاده‌ها به راه آهن سود اقتصادی قابل توجهی برای شرکت های حمل و نقل دارد و به مبارزه با ناامنی جاده‌ها کمک می‌کند. به همین دلیل است که همانطور که در برنامه سنگال نوظهور Pse از نظر هاب لجستیکی پیش بینی شده است، تامباکوندا با ایجاد یک پلت فرم لجستیک نقش پیشرو را ایفا خواهد کرد.

روزنامهlequotidien 9/10/1401

 

پیش بینی کاهش نرخ تورم در اتحادیه پولی غرب آفریقا

شورای وزیران اتحادیه اقتصادی و پولی غرب آفریقا در پایان آخرین نشست خود در سال 2022 که روز دوشنبه در توگو برگزار شد با انتشار بیانیه ای پیش بینی کرد که تورم در اتحادیه پولی غرب آفریقا از 7.5 درصد در سال 2022 به 5.6 درصد در سال 2023 و 2.9 درصد در سال 2024 کاهش یابد. در پیش بینی خود شورای وزیران اتحادیه اقتصادی و پولی غرب افریقا نرخی معادل 5.6 درصد در سال 2023 در مقابل 7.5 درصد در سال 2022 را انتظار دارد. این تحول متأثر از ادامه عادی‌سازی سیاست‌های پولی آغاز شده از ژوئن 2022، ادامه روند بهبود تولیدمواد غذایی طی سالهای 2022 و 2023 و کاهش قیمت‌های جهانی مواد خام به‌ویژه انرژی خواهد بود. آنها با یادآوری تداوم فشارهای تورمی در این منطقه تأکید کردند: افزایش قیمت ها در سه ماهه آخر سال 2022 پس از 7 درصد در سه ماهه قبل به سطح 8.4 درصد رسید. این افزایش عمدتاً ناشی از افزایش قیمت تمام شده محصولات غذایی مصرفی و حمل و نقل به دنبال تعدیل قیمت‌های فرآورده‌های نفتی توسط کشورهای اتحادیه و در پی افزایش قیمت جهانی نفت بوده است. در پایان، بیانیه شورای وزیران به چشم‌انداز اقتصادی مطلوب اتحادیه علیرغم تداوم برخی عوامل خطرزا اشاره کرده که تحقق آنها می‌تواند بر عملکرد اتحادیه تأثیرمنفی داشته باشد. در واقع شورای وزیران در آخرین بیانیه مطبوعاتی خود خاطر نشان می‌کنند: نرخ رشد در سال 2022 به 5.7 درصد رسید ( این نرخ 6.1 درصد در سال 2021 بوده است ). همچنین به دلیل اهمیت سرمایه گذاری‌های عمومی‌ به ویژه در بخش های نفت و گاز برای سال های 2023 و 2024 رشد به ترتیب 6.6 و 6.8 درصد پیش بینی می‌شود. از سوی دیگر با ترسیم وضعیت بودجه اتحادیه، شورا از کشورهای عضو خواست تا اصلاحات را به منظور بسیج منابع مالیاتی بیشتر، تضمین کارایی هزینه‌های عمومی و ترویج برنامه ریزی بهتر در مدیریت بودجه دنبال کنند. وزیران بر لزوم اتخاذ تدابیر مناسب برای تقویت ظرفیت‌های تولید داخلی و بهبود دسترسی به نیازهای اولیه در بازارهای محلی نیز تاکید کردند. همچنین شورا با اشاره به افزایش کسری بودجه عمومی خاطر نشان کرده که این رقم از 5.4 درصد تولید ناخالص داخلی در سال 2021 به 5.9 درصد در سال 2022 افزایش یافته است. برای مبارزه با تورم و چالشهای امنیتی نیز نیاز روزافزون به توسعه زیرساخت ها برای تحکیم پایه‌های رشد اقتصادی کشورهای عضو وجود دارد.

روزنامه le quotidien  9/10/1401

 حمایت مالی رئیس جمهور مکی سال از صندوق توسعه فرهنگ‌های شهری و صنایع خلاق سنگال

رئیس جمهور مکی سال، روز یکشنبه، 25 دسامبر مبادرت به «تبدیل صندوق توسعه فرهنگ‌های شهری (FDCU) به صندوق توسعه فرهنگ‌های شهری و صنایع خلاق (Fdcuic) نمود و برای اثربخشی آن اقدام به افزایش بودجه صندوق با تغییر تخصیص از 600,000,000 فرانک CFA در سال 2023 به یک میلیارد فرانک سیفا  کرد.

Le soleil.sn  2022/12/25

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما