معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۰/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۰

اخبار اقتصادی بولیوی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی بولیوی در هفته اول دی ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

تولید اولین بشکه ی بیودیزل در بولیوی

رئیس شرکت ملی نفت بولیوی ؛ آرمین دورگاتن اعلام نمود که در سال 2023 اولین بشکه بیودیزل صد درصد تولید شده توسط شرکت نفت دولتی به بازار عرضه خواهد شد که حجم واردات گازوئیل را کاهش می دهد. وی اظهار داشت:« شرکت نفت در حال ساخت کارخانه بیودیزل – 1 در  استان سانتا کروز با سرمایه گذاری 40 میلیون دلاری است و انتظار می رود تا پایان سال 2023 فعالیت خود را آغاز نماید.

کارخانه ی مذکور روزانه 1500 بشکه تولید می‌کند که با این کار 5 درصد از کل مصرف گازوئیل در کشور کاهش می یابد. » بر اساس داده‌های وزارت مشتقات نفتی و انرژی، بولیوی به حدود 6 میلیون لیتر گازوئیل و حدود 5 میلیون لیتر بنزین در روز نیاز دارد.

لازم به ذکر است که بر اساس داده‌های موسسه آمار بولیوی، واردات سوخت و روان‌کننده‌ها از ماه ژانویه تا ماه اکتبر سال جاری ( 2022 ) در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته در حدود 140 درصد رشد داشته و از یک میلیارد و 526 میلیون دلار به 3 میلیارد و 657 میلیون دلار رسید.  

معاون وزیر در امور بودجه و حسابداری مالی، در ابتدای ماه دسامبر اعلام نمود که هزینه یارانه مشتقات نفتی در سال جاری به دلیل جنگ روسیه و اوکراین و افزایش قیمت سوخت در جهان، دو برابر شد و از 700 میلیون دلار بودجه ی در نظر گرفته شده به 1 میلیارد و 400 میلیون دلار رسید.

https://www.la-razon.com/economia/2022/12/23/diesel-ecologico-en-2023-se-tendra-el-primer-barril-100-boliviano/

افزایش تولید و صادرات مواد معدنی

رئیس جمهور از طریق صفحه ی توئیتر خود اعلام نمود که در سال 2022 ارزش صادرات مواد معدنی بیش از  6 میلیارد و 200 میلیون دلار بوده و تولید محصولات مذکور عمدتا روی ، طلا و نقره در حدود 14 درصد افزایش یافت.

وزیر معدن رامیرو ویلاوینسسیو،  نیز به نوبه خود گزارش داد که صادرات معدن در سال 2022 نسبت به سال گذشته 12 درصد افزایش یافته است، رقمی‌که نشان دهنده ورود ارز خارجی بیشتر به کشور است.

وی افزود در سال آینده آغاز پروژه‌های تاسیس کارخانه ی آهن موتون در پوتوسی  و کارخانه ی ذوب و پالایش روی در اولویت قرار خواهند گرفت.  بر اساس گزارشات  واصله، از ماه ژانویه تا ماه اکتبر، 5 میلیارد و 521 میلیون دلار مواد معدنی، عمدتاً طلا، روی و نقره به مقصد هند، ژاپن، چین، کره جنوبی، بلژیک، امارات متحده عربی و ایالات متحده صادر شده است.

لازم به ذکر است که  گاری رودریگز، مدیرکل موسسه تجارت خارجی بولیوی  اخیراً گزارش داد که بولیوی در سال جاری بیشترین مازاد تجاری را در 8 سال گذشته تجربه نمود. وی افزود گاز (1 میلیارد و 428 میلیون دلار)، طلا (1 میلیارد و 397 میلیون دلار)، سویا و مشتقات آن (1 میلیارد و 144 میلیون دلار) و روی (979 میلیون دلار) از جمله بیشترین محصولات صادراتی بولیوی می‌باشند.

https://www.eldiario.net/portal/2022/12/27/produccion-sube-en-14-y-exportaciones-mineras-alcanzan-us-6-200-millones/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما