اخبار اقتصادی بولیوی
گزیده اخبار و تحولات اقتصادی و بازرگانی بولیوی در هفته چهارم آبان ماه 1403، مندرج در روزنامهها و رسانههای این کشور به شرح ذیل میباشد.
بولیوی دومین کشور پر ریسک در منطقه
بر اساس گزارش مشاور مالی بلومبرگ بر اساس دادههای تهیه شده توسط جی پی مورگان، بولیوی پس از ونزوئلا به عنوان دومین کشور منطقه با "بالاترین وضعیت ریسک" رتبه بندی شد. "ریسک کشور" شاخصی است که احتمال عدم عملکرد به تعهدات مالی خود را به ویژه در رابطه با پرداخت بدهیهای دولتی ارزیابی میکند.
https://www.la-razon.com/economia/2024/11/19/a-noviembre-bolivia-se-mantiene-como-segundo-mayor-riesgo-pais-de-la-region/
قیمت مرجع برای واردات سوخت
دولت و بخش خصوصی کشور روز دوشنبه ( 28/8/1403 ) قیمت مرجع برای واردات مستقیم سوخت را 1.1 دلار به ازای هر لیتر تعیین کردند. لازم به ذکر است که به دلیل بحران کمبود سوخت، دولت اخیرا مجوز وارد نمودن سوخت توسط شرکت های خصوصی را صادر نمود.
https://www.lostiempos.com/actualidad/economia/20241118/gobierno-privados-establecen-precio-referencial-importacion-combustible
کسری تجاری در بولیوی
بر اساس دادههای رسمی موسسه آمار بولیوی (INE)، کسری تجاری در 9 ماه نخست سال جاری میلادی در بولیوی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 61 درصد کاهش یافت و از 842 به 329 میلیون دلار رسید لازم به ذکر است که بولیوی در حال حاضر به دلیل کاهش درآمد حاصل از فروش گاز طبیعی و مواد معدنی در خارج از این کشور با یک بحران اقتصادی مواجه است. بر اساس گزارشات واصله صادرات در 9 ماه نخست سال جاری 6 میلیارد و 787 میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته (8 میلیارد و 391 میلیون دلار)، 19 درصد کاهش یافته است. بخشهای با عملکرد برتر شامل حوزههای کشاورزی و دامپروری بودند که رشد 10 درصدی را تجربه کردند. واردات نیز در 9 ماه نخست سال جاری میلادی ( 2024 ) 7 میلیارد و 116 میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته در حدود 8 میلیارد و 453 میلیون دلار بوده است ، کاهش یافته است.
https://www.la-razon.com/economia/2024/11/16/al-tercer-trimestre-bolivia-registra-un-saldo-comercial-negativo-de-us-329-mm/
بدهی خارجی بولیوی
زنون مامانی معاون بودجه ی وزارت اقتصاد، اظهارات آندرونیکو رودریگز رئیس مجلس سنا در مورد وضعیت نگران کننده ی بدهی بولیوی را تکذیب نمود و اظهار داشت:« بدهی خارجی بولیوی در پایان ماه سپتامبر 13 میلیارد و 333 میلیون دلار بوده است که در حدود 26 درصد تولید ناخالص داخلی میباشد. این رقم از محدودیت تعیین شده توسط جامعه ی آند (CAN) به میزان 50 درصد کمتر است». وی تاکید داشت که در آغاز دولت آرسه بدهی خارجی 33 درصد بود که اکنون با اقدامات دولت به 26 درصد کاهش یافته است. لازم به ذکر است که آندرونیکو رودریگز رئیس مجلس سنا روز یکشنبه در برنامه ی رادیویی اوو مورالس اظهار داشت:«کشور ما در حال حاضر در وضعیت بسیار بسیار نگران کننده ای قرار دارد. بدهی داخلی کشور در حدود 14 میلیارد دلار و بدهی خارجی نیز مبلغی مشابه است؛ بنابراین بدهی کل در حدود 30 میلیارد دلار است. راه حل بحران اقتصادی بدهی بیشتر نیست».
https://eldeber.com.bo/economia/gobierno-dice-que-deuda-externa-de-bolivia-suma-us-13300-millones-y-rechaza-acusaciones-de-andronico_391698
بولیوی تنها 15 درصد گازوئیل و 30 درصد بنزین مصرفی در بازار داخلی را تولید میکند
بر اساس گزارش روزنامه ی لاراسون بولیوی اکنون تنها 15 درصد گازوئیل و 30 درصد بنزین مورد نیاز در داخل کشور را تولید نموده و باقی آن را از خارج از کشور وارد میکند. این در حالیست که در گذشته بولیوی بیش از 85 درصد سوخت مورد نیاز در داخل کشور را تولید میکرد و تنها 15 درصد آن را وارد میکرد ولی اکنون اوضاع بر عکس شده است. بر اساس گزارشات واصله در سال 2014، تولید نفت و میعانات گازی 18.6 میلیون بشکه و تولید گاز 21 هزار و 766 میلیون متر مکعب بود، اما در یک دهه به ترتیب 54 و 40 درصد کاهش یافت و در سال 2023، بولیوی تنها 8.6 میلیون بشکه نفت و 13 هزار و 122 میلیون متر مکعب گاز، تولید نمود. بر اساس گزارش موسسه تجارت خارجی بولیوی (IBCE) در سال 2023، تولید نفت در بولیوی به کمترین میزان در 30 سال گذشته رسید. بر اساس گزارش موسسه تجارت خارجی بولیوی (IBCE) در سال 2023، تولید نفت در بولیوی به کمترین میزان در 30 سال گذشته رسیده است.
https://www.la-razon.com/economia/2024/11/14/bolivia-solo-produce-15-de-diesel-y-30-de-gasolina-que-consume-el-mercado-interno/
مجوز دولت به شرکت های خصوصی جهت واردات و فروش سوخت در کشور
دولت با صدور فرمان ریاست جمهوری واردات و فروش سوخت در کشور را برای شرکت های خصوصی به مدت یک سال مجاز نمود. لازم به ذکر است که به دلیل کمبود سوخت در کشور، بخش های مختلف از دولت خواستار صدور مجوز واردات سوخت به صورت مستقیم شده بودند. دولت همچنین تاکید نمود که به واردات سوخت با قیمت یارانه ای ادامه خواهد داد.
https://www.la-razon.com/economia/2024/11/13/gobierno-autoriza-a-privados-la-importacion-de-combustibles-para-su-comercializacion/