معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۹/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۸

اخبار اقتصادی سیرالئون

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور سیرالئون در هفته چهارم آذرماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

قطع برق در جنوب سیرالئون

قطع گسترده برق در کنما و بو در جنوب کشور موجب نگرانی‌هایی در قبال مدیریت شرکت انتقال برق ساحل عاج، لیبریا، سیرالئون و گینه (TRANSCO CLSG) شده است. پروژه TRANSCO CLSG یک پروژه سرمایه گذاری چندملیتی است که توسط بانک جهانی، بانک سرمایه گذاری اروپا، KFW و بانک توسعه آفریقا تامین مالی می‌شود. مدیریت TRANSCO CLSG به مردم نسبت به تعهد خود در ارائه برق پایدار و مقرون به صرفه به مردم سیرالئون اطمینان داد و اعلام کرد به صورت بی وقفه با اداره خدمات توزیع برق (EDSA) و پیمانکاران آن برای رفع مشکل در حال همکاری است.

گزارش صندوق بین المللی پول از چشم انداز اقتصاد سیرالئون

تیم صندوق بین المللی پول (IMF) که برای ششمین بررسی برنامه مالی و اقتصادی این کشور به سیرالئون سفر کرده است، طی بیانیه ای اعلام کرده که چشم انداز کلان اقتصاد سیرالئون ضعیف شده است. این بیانیه پس از بازدید هیئت صندوق بین المللی از فری تاون از 30 نوامبر تا 9 دسامبر 2022 صادر شد. کریستین سابوروسک رئیس هیئت اعزامی اظهار داشت که در طول این ماموریت، تیم صندوق بین المللی پول و مقامات دولت سیرالئون در مورد تحولات اقتصاد کلان در شرایط چالش برانگیز جهانی گفتگو کردند. وی با بیان اینکه چشم انداز کلان اقتصاد سیرالئون از زمان تکمیل پنجمین بررسی ECF در ماه ژوئیه ضعیف شده است، افزود که جنگ روسیه در اوکراین و تحریم های مرتبط با آن به کاهش نرخ ارز، افزایش تورم و فشار هزینه‌ها دامن زده است. وی همچنین اظهار داشت که مسئولان دولت سیرالئون و هیئت صندوق بین المللی پول درباره پیشرفت دستور کار اصلاحات ساختاری و همچنین مهار فشارهای بودجه ای، حفظ پایداری بدهی، بسیج درآمدهای داخلی، تقویت مدیریت مالی عمومی، مقابله با فشارهای تورمی و تقویت ثبات اقتصادی بحث و گفتگو کردند.

کمک 12 میلیون دلاری صندوق توسعه آفریقا برای تقویت امنیت غذایی در سیرالئون هیئت مدیره صندوق توسعه آفریقا 12 میلیون دلار کمک مالی اضافی برای پروژه "کشت و صنعت برنج" در سیرالئون تصویب کرده است. این پروژه برای اولین بار در نوامبر 2021 تصویب شد. کمک جدید که مبتنی بر عملکرد سال 2022 پرداخت می‌شود خلأ بودجه ای کل هزینه پروژه، که نزدیک به 37 میلیون دلار است را پر می‌کند. این طرح علاوه بر حرکت دادن کشور به سمت خودکفایی برنج، معیشت خانوارهای روستایی را با توزیع نهاده‌های با کیفیت، مدیریت زمین و آب و مکانیزاسیون برای افزایش تولید برنج بهبود می‌بخشد. این پروژه همچنین زنجیره ارزش را از طریق فرآوری برنج و ترویج مصرف و بازاریابی برنج فرآوری شده محلی تقویت می‌کند. در ژوئیه 2022، بانک توسعه آفریقا کمک مالی 1.92 میلیون دلاری را برای تقویت تولید مواد غذایی در سیرالئون با عنوان تسهیلات اضطراری تولید غذا در آفریقا تصویب کرد، واکنشی به بحران جهانی غذایی در آینده که عموما به مناقشه روسیه و اوکراین نسبت داده می‌شود.

جنگل زدایی تهدیدی جدی برای دره گوما و زندگی مردم سیرالئون

خطرات زیست محیطی جدی مانند خشکسالی، سیل، فرسایش سواحل و رانش زمین همچنان روندی نگران کننده در سیرالئون دنبال می‌کنند و وضعیت هر کدام با تغییرات مداوم آب و هوا در این کشور وخیم تر می‌شود. بالا آمدن سطح دریاها، افزایش بارش ها و بالا رفتن دما، همگی از اثرات مشهود تغییرات اقلیمی در سیرالئون است. کشاورزی، شیلات، زیرساخت ها و تولید برق آبی کشور به دلیل پتانسیل بالای بروز خشکسالی ، سیل و طوفان در معرض خطر هستند. شایع ترین بلایای طبیعی شامل سیل ساحلی، سیل ناگهانی و سیل فصلی در مناطق شهری و روستایی می‌شوند. حوضه آبریز مخزن دره گوما حدود 90 درصد آب آشامیدنی فری تاون را تامین می‌کند. نابودی ذخیره گاه جنگلی شبه جزیره غربی که در این حوضه آبریز واقع شده است تهدید بزرگی برای فری تاون به حساب می آید. بین سال‌های 2001 تا 2021، سیرالئون 1.82 میلیون هکتار از پوشش نسبی درختی خود را از دست داد که نشان از کاهش 32 درصدی نسبت به سال 2000 را دارد. بر حسب تخمین فائو در سال 2010، میزان سالانه احیای جنگل های سیرالئون 343 هکتار است. 100 درصد افزایش پوشش درختی در سیرالئون بین سال‌های 2000 تا 2020 در خارج از مزارع رخ داده است. 32.7 هزار هکتار از جنگل های اولیه مرطوب سیرالئون بین سال های 2002 تا 2021 از بین رفت که 1.8 درصد از کل پوشش درختی کشور را شامل می‌شود. افزایش نرخ شهرنشینی و بالا رفتن سرعت جنگل زدایی خطری جدی برای فری تاون به حساب می آید.

بانک UBA برنده جایزه "بانک سال" در سال 2022

جایزه "بانک سال" بانکداران سیرالئون در سال 2022 بار دیگر به بانک UBA رسید. این چهارمین بار در چهار سال گذشته است که بانک UBA SL موفق به کسب این جایزه معتبر می‌شود که نشان دهنده حضور قدرتمند این بانک در بخش خدمات مالی کشور است. جایزه بانک سال برجسته ترین جایزه در بانکداری بین المللی است که از سال 2000 هر ساله در 120 کشور اعطاء می‌شود. UBA به دلیل عملکرد مالی قوی، ارائه خدمات عالی به مشتریان و مشارکت مستمر در توسعه اقتصادی قاره آفریقا به عنوان بهترین بانک در شش کشور آفریقایی (سیرالئون، بورکینافاسو، چاد، گینی، لیبریا و زامبیا) در سال 2022 انتخاب شد.

گزارش مثبت بانک جهانی از اقتصاد سیرالئون

بر اساس گزارش جدید بانک جهانی، افزایش سرمایه‌گذاری در آموزش و ارائه مهارت‌های کیفی می‌تواند فرصت های بیشتری برای کشور فراهم کند تا استانداردهای زندگی را ارتقاء و فقر را کاهش دهد. نرخ رسمی فقر در سیرالئون در سال 2018، 57 درصد بود. میزان بروز فقر در سراسر کشور بسیار متفاوت بوده و از 23 درصد در فری تاون تا 49 درصد در سایر مناطق شهری و 74 درصد در مناطق روستایی متغیر است. این گزارش خاطرنشان می‌کند که پراکندگی جغرافیایی فقر گسترده است، به طوری که در استان شمالی بالاترین نرخ فقر (77٪) و در فری تاون (23٪) کمترین نرخ ثبت شده است. به گفته عبدو موونگه، مدیر بانک جهانی در سیرالئون "چنانچه آموزش مانعی برای دسترسی به فرصت‌ها به‌ویژه در پایتخت و سایر مناطق شهری باشد، افزایش سرمایه‌گذاری در این بخش در سراسر کشور می‌تواند مسیری قابل قبول برای اطمینان از تجهیز شهروندان به دانش و مهارت‌های شغلی لازم باشد که متعاقبا رفاه اجتماعی-اقتصادی آنها را بهبود می‌بخشد". یک یافته کلیدی از تجزیه و تحلیل این است که، اگرچه سیرالئون در تامین نیازهای رفاهی شهروندان خود با چالش‌های متعددی مواجه است، اما فرصت سرمایه‌گذاری در شهرهای ثانویه وجود دارد. بنابراین گزارش، دولت برای افزایش رشد و بهبود رفاه می‌تواند از مسیرهای ذیل اقدام کند: (الف) سرمایه گذاری در سرمایه انسانی، (ب) سرمایه گذاری در شهرهای ثانویه برای افزایش بهره وری آنها، (ج) افزایش ارتباطات بین مناطق دور افتاده روستایی و شهری ثانویه برای بهبود رفاه روستایی، (د) تداوم هدف گذاری برای ارائه خدمات اساسی در کل کشور از جمله در روستاهای کوچک و (ه) توسعه و بهبود کشاورزی با توجه به اینکه حدود 80 درصد از جمعیت روستایی برای گذران زندگی به کشاورزی متکی هستند.

تصویب بودجه سال 2023 سیرالئون

روز 22 دسامبر، پارلمان سیرالئون بودجه ای بالغ بر 13 میلیارد لئون را به عنوان بودجه سال 2023 تصویب کرد. دنیس کی وندی وزیر دارایی در زمان تقدیم بودجه به پارلمان اعلام کرد شعار این بودجه عبارت است از "رسیدگی به نیازهای آسیب پذیران درمقابله با بحران‌های متعدد". کل بودجه تصویب شده برای سال مالی 2023 معادل سیزده میلیارد و هفتصد و چهل و چهار میلیون و دویست و هفت هزار لئون (13,744,207,000) است.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما