معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

اندونزی و مالزی؛ گسترش بازار صادراتی روغن پالم در جهان

اندونزی و مالزی دو کشور بزرگ جهان در تولید و صادرات روغن پالم بوده که بیش از 80 درصد تولید این محصول در سطح جهان را به خود اختصاص داده اند. روغن پالم به عنوان یکی از کالاهای صادراتی نقش مهمی در فعالیت اقتصادی این دو کشور دارد. اخیراً اتحادیه اروپا قانونی را تصویب نمود که واردات کالاهای مرتبط با جنگل زدایی را ممنوع می‌کند، اقدامی‌که انتظار می رود به تولید و صادرات روغن پالم آسیب برساند.

مواضع هیات برزیلی در نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد 2023

گزیده ای از مواضع هیات برزیلی در نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد 2023 به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

اخبار اقتصادی سیرالئون

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور سیرالئون در هفته چهارم آذرماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

تلاش اندونزی برای جذب کمک های مالی بین المللی برای مقابله با آلاینده‌های جوی و حفظ محیط زیست

اندونزی بعنوان یکی از آلاینده ترین کشورهای جهان در انتشار گازهای گلخانه ای در تلاش است تا کمک های مالی بین المللی را جهت حفاظت از محیط زیست و مطابق با توافقنامه 2015 تغییرات آب و هوایی پاریس جذب نماید . در این خصوص این کشور در حال مذاکره برای جذب 836 میلیون دلار کمک مالی تحت عنوان " وجوه سبز" از کشورها ، سازمانها و نهادهای بین المللی می‌باشد.

تدوین برنامه ملی برزیل برای افزایش تولید کود

دولت برزیل راستای خود کفایی در تولید کودهای کشاورزی گروه کاری بین وزراتی برای تدوین برنامه ملی کود تشکیل داده است. این گروه کاری وظیفه دارد طرح اولیه برای برنامه ملی تولید کود را طی 120 روز تدوین و به رئیس جمهور ارسال نماید.

ابهام در اجرایی شدن توافق تجارت آزاد میان اتحادیه اروپا و مرکوسور

متعاقب بیست سال مذاکره، بالاخره در پایان ماه ژوئن 2019 توافقنامه مشارکت استراتژیک میان مرکوسور و اتحادیه اروپا (توافق تجارت آزاد) به امضاء رسید. امضاء این توافق منجر به ایجاد شور و شوق و امیدواری فراوانی در میان کشورهای عضو مرکوسور گردید. چرا که اجرایی شدن این توافق به معنای ورود تسهیل شده محصولات تولیدی مرکوسور (عمدتاً مواد غذایی) به بازار بزرگ اتحادیه اروپا بود. با این حال امیدها برای اجرایی شدن این توافق با گذر زمان کمتر گردید. چرا که در مرحله اول نیاز به تصویب این توافق از سوی همه پارلمان کشورهای عضو مرکوسور و اتحادیه اروپا بود. موضوعی که در همان ژوئن سال 2019 و در خوشبینانه ترین حالت نیازمند دو سال زمان بود. در ادامه نیز تحولاتی رخ داد که نشان از پیچیده بودن روند اجرایی این توافقتنامه بود.