معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۰/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۵۸

اخبار اقتصادی فنلاند

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی فنلاند در هفته دوم دی ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

کسری 966 میلیون یورویی تراز تجاری فنلاند در اکتبر 2022

بر اساس آمار تجارت بین‌المللی کالا که اخیرا توسط گمرک فنلاند منتشر شد، تراز تجاری این کشور در ماه اکتبر، کسری 966 میلیون یورویی را نشان می‌دهد. همچنین در ژانویه تا اکتبر 2022، تراز تجاری کل، کسری 10.5 میلیارد یورویی داشته است که 7.1 میلیارد یورو بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است. بر اساس این گزارش، ارزش صادرات کالاهای فنلاند در ماه اکتبر نسبت به مدت مشابه سال قبل، 11.4 درصد افزایش یافته و به 6.8 میلیارد یورو رسیده است. این در حالی است که تناژ صادراتی فنلاند در ماه اکتبر، 5.7 درصد کاهش یافته است، اما افزایش 18.7 درصدی شاخص قیمت صادرات این کشور، آن را جبران نموده است. همچنین ارزش واردات فنلاند در ماه اکتبر با 16.2 درصد افزایش به 7.8 میلیارد یورو رسیده که بیشتر ناشی از افزایش 18.8 درصدی شاخص قیمت واردات این کشور می‌باشد.

https://www.dailyfinland.fi/business/30635/Trade-balance-shows-%E2%82%AC966m-deficit-in-Oct

رکورد کاهش مصرف برق در ماه دسامبر

بر اساس ارقام اولیه اپراتور شبکه ملی Fingrid، مردم فنلاند در ماه دسامبر برای پنجمین ماه متوالی، مصرف برق خود را نسبت به سال قبل کاهش دادند و در دسامبر 2022، در مقایسه با دسامبر سال 2021 حدود 10 درصد کمتر مصرف نمودند. روند صرفه‌جویی در انرژی از ماه اوت آغاز شد، زمانی که مشتریان برق، مصرف برق خود را حدود سه درصد نسبت به سال قبل کاهش دادند. سپس، مصرف برق در ماه‌های سپتامبر و اکتبر حدود هفت درصد کاهش یافت و در نوامبر نیز مصرف برق در مقایسه با سال 2021 حدود 9 درصد کاهش را ثبت نمود. به دلیل نگرانی در مورد کمبود احتمالی انرژی در فصل زمستان، مردم تشویق شده‌اند در مصرف برق صرفه‌جویی کنند و برای استفاده از آن در ساعاتِ غیر اوج مصرف، برنامه‌ریزی کنند.

به گفته مؤسسه هواشناسی فنلاند (FMI)، هوای سرد پیش‌بینی شده با باد کم در هفته اول سال جدید میلادی، شرایط خوبی را برای وضعیت انرژی کشور ایجاد نخواهد کرد. پیش‌بینی می‌شود دمای هوا در اواخر هفته در بسیاری از مناطق کشور به حدود منفی 20 درجه سانتیگراد کاهش یابد و حتی در جنوب استروبوتنیا به منفی 25 درجه برسد.

https://yle.fi/a/74-20011213

حمایت دولت از کسب و کارهای تحت تأثیر برگزیت

وزارت امور اقتصادی و اشتغال فنلاند در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد که دولت از شرکت‌هایی که بین 1 ژانویه 2020 تا 31 اوت 2023 از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا متضرر شده و تحت تأثیر منفی قرار گرفته‌اند، حمایت می‌کند. این قانون، به تصویب رئیس جمهور فنلاند نیز رسیده است و از ابتدای سال 2023 لازم الاجرا می‌شود.

منابع مالی مشخص شده در این قانون برای حمایت از شرکت‌ها استفاده می‌شود و این حمایت به عنوان کمک توسعه تجارت از سوی مراکز توسعه اقتصادی، حمل و نقل و محیط‌زیست (ELY) هدایت می‌شود. فرمان اعطای کمک‌های دولتی اختیاری برای توسعه عملیات تجاری بین سال‌های 2021 تا 2028، مقررات بیشتری را در مورد این قانون تعیین می‌کند.

https://www.dailyfinland.fi/business/30611/Govt-to-support-Brexit-affected-businesses

ایجاد 1200 شغل با احداث کارخانه فولاد سبز در جنوب فنلاند

 شرکت نروژی Blastr Green Steel یک کارخانه «فولاد سبز» با تاسیسات یکپارچه تولید هیدروژن در اینکوی فنلاند ایجاد خواهد کرد. این شرکت طی توافقنامه‌ای با شرکت انرژی فنلاند (Fortum) تعهد نمود که حقوق انحصاری استفاده از یک سایت صنعتی در ساحل جنوبی فنلاند را فراهم ‌کند.

فولاد کربن‌زدایی شده که به عنوان «فولاد سبز» شناخته می‌شود، به جای سوخت‌های فسیلی، از انرژی‌های تجدیدپذیر به عنوان مبنای گرمایش و ذوب استفاده می‌کند. این کارخانه قرار است سالانه 2.5 میلیون تن فولاد سبز نورد گرم و سرد با کیفیت بالا تولید کند. ارزش سرمایه‌گذاری این پروژه تقریبا چهار میلیارد یورو است و پس از تکمیل، حدود 1200 نفر را استخدام خواهد کرد که یکی از بزرگترین سرمایه‌گذاری‌های صنعتی در تاریخ فنلاند است.

به گفته هانس فردریک ویتوزن، مدیرعامل شرکت Blastr، اینکو به دلیل زیرساخت‌های موجود، بندر عمیق، دسترسی به بازارهای اروپایی مجاور و در دسترس بودن تولید برق از منابع بدون انتشار آلایندگی به عنوان محل کارخانه انتخاب شده است و قرار است تولید آن از ابتدای سال 2026 آغاز شود.

https://yle.fi/a/74-20011270

تامین 20 درصد از نیاز برق فنلاند توسط نیروگاه هسته‌ای اولکیلوئوتو در سال 2022

مالک نیروگاه هسته‌ای اولکیلوئوتو گفت که این نیروگاه در سال 2022 در مجموع 16.4 تراوات ساعت (میلیارد کیلووات ساعت) برق تولید کرد که یک پنجم کل برق مصرفی فنلاند است. وی تصریح کرد: اولکیلوئوتو نقش مهمی در تولید برق فنلاند دارد و سال گذشته، حدود یک پنجم برق فنلاند را تولید کرد، اما اکنون به سرعت به سمت ساخت اولکیلوئوتو 3 می‌رویم که پس از آن، سهم تولید به حدود 30 درصد از تقاضای برق فنلاند افزایش می‌یابد.

https://www.dailyfinland.fi/business/30671/Olkiluoto-meets-20-of-countrys-electricity-demand-in-2022

تولید 7.9 تراوات ساعت انرژی بدون کربن توسط نیروگاه اتمی لوویسا در سال 2022

نیروگاه هسته‌ای لوویسا متعلق به شرکت انرژی دولتی Fortum در سال 2022 در مجموع 7.9 تراوات ساعت (خالص) انرژی بدون کربن تولید کرده است. فنلاند با تولید برق از انرژی‌های پاک، سالانه حدود 6 میلیون تن دی اکسید کربن کمتر در مقایسه با مقدار معادل برق مبتنی بر سوخت فسیلی منتشر می‌کند. در مقیاس بین‌المللی، ضریب بار 89.4 درصدی این نیروگاه هسته‌ای در میان بهترین‌ها در جهان برای راکتورهای آب تحت فشار قرار دارد. شایان ذکر است نیروگاه هسته‌ای لوویسا حدود 10 درصد از برق مصرفی فنلاند را تامین می‌کند.

https://www.dailyfinland.fi/business/30661/Loviisa-nuke-plant-generates-7.9-TWh-carbon-free-power-in-2022

کاهش قیمت دارو

سود داروسازان از اول ژانویه کاهش می‌یابد و قیمت داروهای تجویزی، از اول ژانویه به طور میانگین حدود شش درصد کاهش می‌یابد. این اقدام حدود 40 میلیون یورو از صورت‌حساب دارو را کاهش می‌دهد و مزایای آن، هم نصیب بیماران و هم نصیب موسسه بیمه اجتماعی (Kela) می‌شود که بخشی از هزینه داروهای تجویزی را بازپرداخت می‌کند. کاهش قیمت در داروخانه‌ها بسته به قیمت عمده فروشی دارو، از 0.2 درصد تا 9 درصد متغیر است.

https://yle.fi/a/74-20011034

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما