معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۰/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۷۷

اخبار اقتصادی روسیه - جمهوری تاتارستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روسیه (جمهوری تاتارستان) در هفته اول دی ماه 1401مندرج در رسانه‌های این منطقه به شرح زیر ارائه می‌گردد.

برگزاری نشست وزارت صنعت و تجارت با نمایندگان جمهوری تاتارستان در کشورهای خارجی

نتایج کار دفاتر نمایندگی تاتارستان برای سال 2022 و چشم انداز سال 2023 موضوع جلسه ای در وزارت صنعت و تجارت جمهوری تاتارستان شد که در 26 دسامبر توسط معاون وزیر برگزار گردید. 13 نماینده تاتارستان در کشورهای خارجی و 8 نماینده در نهادهای فدراسیون روسیه و همچنین روسای وزارتخانه‌ها و ادارات جمهوری تاتارستان گزارش فعالیت های خود را ارائه کردند و وظایف خود را برای سال 2023 آینده مشخص نمودند. به عنوان بخشی از گسترش تعامل جمهوری تاتارستان با کشورهای دوست، گرمان لرنر به تغییر جهت فعالیت دفاتر نمایندگی جمهوری تاتارستان در کشورهای اروپایی اشاره کرد. گرمان لرنر 8 رویداد مهم را در سال 2023 معرفی نمود:

- همایش و نمایشگاه بین المللی انرژی و بهره وری منابع تاتارستان (کازان) - 7-5 آوریل؛

- نمایشگاه بین المللی صنعتی «INNOPROM. آسیای مرکزی» (تاشکند، ازبکستان) - 26-24 آوریل؛

- چهاردهمین اجلاس بین المللی اقتصادی "روسیه - جهان اسلام: KAZANSUMMIT 2023"، روسیه HALAL EXPO (کازان) - 18-20 مه.

- همایش بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ (سن پترزبورگ) - 17-14 ژوئن;

- نمایشگاه بین المللی صنعتی INNOPROM (یکاترینبورگ) - 13-10 جولای؛

- همایش پتروشیمی تاتارستان (کازان) - اوت، سپتامبر؛

- همایش بین المللی کازان هفته دیجیتال-2023 (کازان) - سپتامبر؛

- همایش مهندسی تاتارستان (کازان) - دسامبر.

 منبع:https://mpt.tatarstan.ru/index.htm/news/2154107.htm

 

افزایش تولید جدید در پالایشگاه تانکو

مراسم راه اندازی واحد تولید هیدروکربن‌های آروماتیک (aromatic hydrocarbon) در پالایشگاه تانکو (Taneko، زیرمجموعه تات نفت) با حضور رستم مینّیخانوف رئیس جمهور تاتارستان در تاریخ 24 دسامبر برگزار گردید. مجتمع تولید آروماتیک ها شامل 8 واحد می‌باشد. با راه اندازی واحد جدید، تولید بنزن (Benzene) به میزان 60 هزار تن افزایش پیدا می‌کند و تولید پارازایلن (p-Xylene) تا 150 هزار تن در سال رشد خواهد کرد.

منبع: https://president.tatarstan.ru/index.htm/news/2153606.htm

 

افزایش زمین کشت کنف صنعتی در تاتارستان

زمین کشت کنف صنعتی در تاتارستان به میزان 4 برابر از 199 هکتار در سال 2022 به 747 هکتار در سال 2023 افزایش داده خواهد شد. تاکید می‌شود که کارخانه تولید باروت قازان به محصولات از جنس کنف صنعتی نیاز دارد.

منبع: https://www.business-gazeta.ru/news/577824

 

توسعه پروژه پایلوت راه اندازی انبار امانتی

در چارچوب اجرای پروژه پایلوت انبار امانتی (bonded warehouse) در قازان، بازارگاه مجازی KazanExpress و شرکت دولتی پست روسیه موافقت نامه در مورد استفاده از انبار امانتی واقع در حومه قازان را امضاء کردند. گفتنی است که این موافقت نامه، اولین سند با بخش خصوصی در راستای تحقق پروژه فوق می‌باشد. نماینده پست روسیه بر این نکته تاکید کرد که درمرحله اول 2هزار متر مربع برای انبار فوق اختصاص داده می‌شود که به راحتی میتوان آن را تا 5 هزار متر مربع افزایش داد. پروژه پایلوت برای فروش کالاها از طریق اینترنت با استفاده از انبار امانتی توسط اشخاص حقیقی از 01/04/2023 آغاز می‌شود و تا 01/04/2024 ادامه خواهد داشت. با تسهیلات در نظر گرفته شده، کالاهای وارداتی طی 1تا3 روز وصول می‌شود که به شدت به توسعه تجارت الکترونیکی فرامرزی کمک می‌کند. مزیت اصلی انبار امانتی در این است که واردکنندگان کالاها را وارد کشور می‌کند، کالا در این انبار نگهداری می‌شود و فقط موقعی که کالا توسط مصرف کننده خریداری شود، آن را ترخیص گمرکی می‌کند.

منبع: https://rt.rbc.ru/tatarstan/interview/26/12/2022/63a93fb19a794732559eb844

 

فروش 2 میلیارد روبلی، نمایشگاه‌های عرضه محصولات کشاورزی در طول سال جاری

شنبه هفته جاری آخرین نمایشگاه عرضه محصولات کشاورزی در جمهوری تاتارستان برگزار شد. در دوره‌های 19 مارس تا 23 آوریل و از 10 سپتامبر تا 24 دسامبر، 22 روز نمایشگاه در 15 مکان در کازان، 2 سایت در ناحیه شهرداری Zelenodolsk و نابرژنیه چلنی، سه سایت در نیژنکامسک و 26 منطقه شهرداری جمهوری برگزار شد. طبق نتایج بدست آمده از روزهای برگزاری نمایشگاه، محصولات کشاورزی به ارزش 2.1 میلیارد روبل فروخته شده که 500 میلیون روبل در دوره بهار، 1.6 میلیارد روبل در دوره پاییز سال جاری به ثبت رسیده است. با تلاش شرکت کنندگان در تجارت عادلانه بالغ بر 18 هزار تن محصولات کشاورزی شامل 11 هزار تن سیب زمینی، حدود 4 هزار تن پیاز، 2600 تن گوشت شامل 1500 تن گوشت گاو، 360 تن شیر، 3.5 میلیون عدد تخم مرغ، 1265 تن شکر دانه دار، 882 تن آرد به سایت ها برای عرضه تحویل داده شد.

منبع:https://agro.tatarstan.ru/index.htm/news/2153849.htm

 

راه اندازی ایستگاه‌های شارژ خودرو های برقی

بر اساس گزارش خبرنگار، در جمهوری تاتارستان در سال 2022 – 95 ایستگاه شارژ خودرو برقی راه اندازی شده است. یادآوری می‌گردد که این ایستگاه‌ها در چارچوب برنامه فدرال توسعه زیرساخت خودرو های برقی در روسیه راه اندازی می‌گردند. ایستگاه‌های شارژ خودرو در 6 شهر و 9 منطقه تاتارستان ساخته شده اند.

منبع: https://trt-tv.ru/news/v-tatarstane-za-god-zapustili-95-zaryadnyx-stancij-dlya-elektromobilej/

 

تاثیر اقتصادی شرکت کنندگان در پروژه ملی "بهره وری نیروی کار"

نتایج سال 2022 در مورد اجرای پروژه ملی "بهره وری نیروی کار" در مرکز صلاحیت منطقه ای در زمینه بهره وری نیروی کار جمهوری تاتارستان ارائه شد. در طول سال، وزارت صنعت و تجارت جمهوری تاتارستان بر کیفیت و به موقع بودن پروژه‌ها نظارت داشت. در پایان سال، تاتارستان در میان نهادهای مجری پروژه ملی مقام اول را به خود اختصاص داد. در سال 2022، اقدامات بسیاری برای افزایش بهره وری نیروی کار انجام شد که هم با هدف بهبود در شرکت ها محلی و هم در سطح جهانی، توسعه فرهنگ افزایش بهره وری و شکل گیری جنبش نوآوران صورت پذیرفت. تاثیر اقتصادی تخمینی شرکت های شرکت کننده در پروژه ملی "بهره وری نیروی کار" در طول اجرای آن در تاتارستان به 2.5 میلیارد روبل رسید. به عنوان بخشی از پروژه ملی، 208 شرکت از بخش های مختلف اقتصادی در حال حاضر در حال افزایش بهره وری نیروی کار هستند. شایان ذکر است که در کنار صنایع تولیدی (بیش از 50 درصد بنگاه‌های وارد شده به طرح)، امسال تعداد زیادی از بنگاه‌های کشاورزی و بازرگانی وارد پروژه ملی شدند.

وب سایت پروژه ملی: productivity.rf

منبع:https://mpt.tatarstan.ru/index.htm/news/2154576.htm

 

شروع احداث پارک صنعتی "اکتیابرسکی" در منطقه زلنودولسک[1] تاتارستان

          پارک صنعتی جدید "اکتیابرسکی"[2]  به مساحت 25 هکتار در منطقه زلنودولسک جمهوری تاتارستان احداث می‌شود. در حال حاضر نقشه احداث این پارک طراحی شده است. پیش بینی شده است که هزینه سرمایه گذاری 3 میلیارد روبل می‌باشد و بیش از 200 فرصت شغلی ایجاد می‌گردد.

منبع: https://www.tatar-inform.ru/news/v-zelenodolskom-raione-budet-sozdan-industrialnyi-park-oktyabrskii-za-3-mlrd-rublei-5891557

 

انعقاد 198 قرارداد صادراتی توسط جمهوری باشقیرستان

بر اساس نتایج فعالیت سال جاری در حوزه صادرات محصولات به خارج از کشور، در مدت 11 ماه سال 2022 میلادی با همکاری مرکز حمایت از صادرات جمهوری باشقیرستان، 111 شرکت این جمهوری 198 قرارداد صادراتی را با ارزش 70.74 میلیون دلار منعقد کرده اند. شرکای تجاری باشقرستان کشورهایی از جمله قزاقستان، قرقیزستان، آمریکا، آلمان، سوئیس و غیره هستند.

منبع: https://investrb.ru/ru/press-center/news/za-11-mesyatsev-tekushchego-goda-pri-podderzhke-tspe-rb-proizvoditeli-bashkortostana-zaklyuchili-eks/

 

[1] Zelenodolsk

[2] Oktyabrskiy

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما