معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۰/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۳۰

اخبار اقتصادی حوزه کارائیب

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های کشورهای واقع در حوزه کارائیب در هفته اول دی ماه 1401 به شرح ذیل ارائه می‌ گردد:

جمهوری دومینیکن:

آژانس «استاندارد اند پورز» رتبه اعتباری جمهوری دومینیکن را ارتقا داد

آژانس رتبه بندی ریسک استاندارد اند پورز (S&P Global) رتبه اعتباری جمهوری دومینیکن را بهبود بخشید و آن را از «BB-» به «BB» ارتقا داد. این ارتقا به خاطر  مدیریت اقتصادی خوب دولت بعنوان یکی از عناصر ضروری جهت بهبود رتبه برای این آژانس، صورت گرفته است. گزارش آژانس اعتباری حاکیست که اقتصاد دومینیکن نرخ بالایی از رشد اقتصادی و انعطاف‌پذیری در برابر شوک های خارجی را نشان می دهد. علاوه بر این، ذکر شده است که بهبود اقتصادی نه تنها اجازه داده است که از سطح قبل از همه گیری فراتر رود بلکه روند رشد بلندمدت خود را نیز از سر بگیرد. در این سند آمده است: «هماهنگی خوب بین بخش‌های دولتی و خصوصی به جبران کسری تقاضای ناشی از کندی اقتصاد جهانی و درگیری بین روسیه و اوکراین کمک کرده است».

همچنین این شرکت بهبود چارچوب نهادی در مدیریت دولتی را برجسته می‌کند که در توانایی آن برای حفظ نرخ های بالای رشد اقتصادی، تقویت برنامه ریزی مالی و مدیریت بدهی عمومی منعکس می‌شود. با این حال این آژانس می‌گوید که کشور همچنان با چالش هایی در تصویب و اجرای اصلاحات ساختاری (مانند اصلاحات در سیستم مالیاتی یا بخش برق) مواجه است. این ضعف به بدتر شدن وضعیت مالی عمومی در دو دهه اخیر کمک کرده است. علیرغم این تأخیرها در اصلاحات کلیدی، دولت رئیس جمهور لوئیس ابینادر، از حزب انقلابی مدرن (PRM)، توانست برخی اقدامات تکمیلی را پیش ببرد. به عنوان مثال، او موافقت پیمان برق را در سال 2021 تضمین کرد، مجموعه ناکارآمد شرکت های برق را از بین برد و پایه‌های افزایش تدریجی نرخ برق را که به مدت 10 سال منجمد شده بود، پی‌ریزی کرد. او همچنین استقلال قوه قضاییه را برای مبارزه با فساد تقویت کرد.

جمهوری دومینیکن به واکسن وبا دسترسی ندارد

جمهوری دومینیکن به دلیل کمبود جهانی واکسن وبا و تعداد اندک موجودی واکسن در کشور، هنوز به این واکسن دسترسی ندارد. الادیو پرز، معاون وزیر بهداشت عمومی‌گفت که کشور نیازمند تزریق واکسن، حداقل در آسیب پذیرترین نقاط است، اما به دلایل ذکر شده دسترسی به این واکسن‌ها ندارد. ما درخواست حمایت کرده ایم ولی سازمان بهداشت پان-آمریکا (PAHO) به ما گفته است که واجد شرایط دریافت آن نیستیم چرا که وضعیت کشور معیارهای اضطراری نیاز به واکسن را ندارد. پرز توضیح داد که مناطق آسیب‌پذیر در اطراف رودخانه ایزابلا، در ناحیه ملی، جایی که وجود ویروس وبا شناسایی شده است، به ویژه در بخش لا زورزا، با شش مورد از هشت مورد مثبت گزارش شده در سراسر کشور، قرار دارد.

رئیس انجمن سرمایه‌گذاران اسپانیایی در گردشگری کارائیب در سال 2023 یک میلیارد دلار دیگر در جمهوری دومینیکن سرمایه گذاری می‌کند

انکارنا پینیرو، رئیس انجمن سرمایه‌گذاران اسپانیایی در گردشگری کارائیب (Inverotel)، چشم‌انداز و تعهد شرکت‌های تشکیل‌دهنده این نهاد را به جمهوری دومینیکن تکرار و اعلام کرد که حدود یک میلیارد دلار به سرمایه‌گذاری‌های آنها در دومینیکن اضافه می‌شود. او افزود: «ما سرمایه‌گذاری بیشتری را در قالب نوآوری، پایداری و مهم‌تر از همه، در حوزه مردم، سرمایه‌های انسانی و جوامع انجام خواهیم داد.»

با توجه به تعهد اینوروتل به ساخت هتل های بیشتر، رامون روزلو، مدیراجرایی، به arecoa.com اشاره کرد که در حال حاضر آنها با ساخت دو هتل همچنان به سرمایه گذاری در دومینیکن برای گسترش اقامت اسپانیایی‌ها ادامه می دهند. یکی از این هتل ها توسط Fuerte Group Hotels و دیگری توسط Meliá Hotels International در حال انجام است. وی افزود: «ما پیش بینی ساخت یک هتل بسیار مهم دیگر را نیز در برنامه داریم که مطمئناً در چند سال آینده شاهد تحقق آن خواهیم بود.»

انجمن مؤسسات پس انداز و اعتباری روستایی دومینیکن : تعاونی‌ها باید تنظیم شوند

خوزه رودریگز، مدیراجرایی انجمن موسسات پس انداز و اعتباری روستایی (Airac) اعلام کرد تعاونی‌های روستایی آماده تنظیم مقررات و دستیابی به دسترسی بیشتر به محصولات و خدمات برای گسترش رشد اقتصادی اعضای خود هستند. او طی نشستی با مطبوعات توضیح داد که این بخش، ظرفیت اقتصادی برای انجام هزینه‌های قانونمندسازی را دارد. با این حال وی ترجیح می دهد عاملی که بر این کار نظارت دارد، بانک مرکزی باشد و نه نهاد دیگری که اساسنامه‌های واحدهای تجاری را مدیریت می‌کند. او گفت: تعاونی‌ها باید تنظیم شوند، اما با معیارهایی در رابطه با عملکرد و ویژگی‌هایی که برای آن ایجاد شده اند. وی اطمینان داد که نیازی به ایجاد مقررات جدید نیست، بلکه باید قانون فعلی را به روز کرد تا نقش آفرینانی که به عنوان رئیس بخش تعاونی فعالیت می‌کنند را نیز در بر گیرد.برای انجام این کار، آنها امیدوارند که بانک مرکزی دوباره موضوع را با هیات پولی در میان بگذارد.

جامائیکا:

کانادا و جامائیکا سرمایه گذاری 535 میلیارد دلار جامائیکائی  را هدف گذاری کرده اند

شرکت توسعه‌دهنده جامائیکا (Seve7n Builders Jamaica Limited) با شرکت سرمایه گذاری کانادایی (Alpina Boutique Investment) در ۲۹ نوامبر ۲۰۲۲ قرارداد سرمایه‌گذاری را جهت انجام ۸ پروژه طی شش سال آینده امضا کرده است که ارزش آن صدها میلیارد دلار جامائیکا برآورد می‌شود. این پروژه‌ها، شامل ارتقای یک هتل بزرگ موجود به استاندارد پنج ستاره است پروژه‌های دیگری که با این سرمایه گذاری انجام می‌شود، توسعه و ساخت دو هتل جدید با 300 اتاق، توسعه و ساخت 580 واحد آپارتمان لوکس، تملک بیش از 200 هکتار زمین کشاورزی، خرید 99.5 هکتار زمین، توسعه 216 ویلا و آپارتمان، ساخت سیستم فاضلاب مدیریت پسماند برای ایجاد منبع انرژی پاک، طراحی و ساخت نیروگاه هیدروژنی برای انرژی‌های تجدیدپذیر و همچنین خرید 650 هکتار زمین برای توسعه 3500 خانه هوشمند با تکنولوژی سبز است که با سرمایه گذاری بیش از 535 میلیارد دلار جامائیکائی (3.5 میلیارد دلار آمریکا) هزینه خواهد شد. قرار بر این است که در انجام این پروژه‌ها از کارگران محلی جامائیکا استفاده شود که در حدود ۱۰۰۰ فرصت شغلی ایجاد خواهد کرد.

تراکنش های انتقال پول در جامائیکا در سال 2021 از 12 میلیون فراتر رفت

داده‌های جدید ارائه شده توسط بانک جامائیکا (BOJ) برای دوره 2020 تا 2022 نشان می دهد که در حالی که تعداد تراکنش های انتقال پول ماهانه در حال کاهش است، میانگین ارزش مالی نقل و انتقال توسط کسانی که حواله پول به جامائیکا ارسال می‌کنند در حال افزایش است. علاوه بر این، بر اساس داده‌های سه سال گذشته، هر ماه بین 800000 تا یک میلیون انتقال پول به جزیره صورت گرفته است. این داده‌ها نشان می‌دهند که دسامبر، ماهی که اعتقاد بر این است که پول نقد اغلب به عنوان هدیه تعطیلات ارسال می‌شود، همیشه ماه بیشترین ورودی‌ها نیست، زیرا حواله‌ها در دوره‌های دیگر طی سه سال گذشته افزایش یافته است.

سال 2021 بیشترین میزان ورودی پول به میزان 3.45 میلیارد دلار آمریکا به این جزیره ارسال شده است و تعداد تراکنش‌ها نیز به بالاترین سطح تاریخی و بیش از 12 میلیون رسیده که بیش از یک میلیون تراکنش در ماه است. در سال 2020 تعداد معاملات بیش از 10 میلیون تراکنش بوده است و از ژانویه تا اکتبر 2022 تعداد تراکنش ها 9,656,148.00 است.

بانک جامائیکا معتقد است افزایش حجم تراکنش در سال ۲۰۲۱ مربوط به اوج همه گیری و عدم امکان سفر جامائیکایی‌های غیرمقیم به این جزیره بوده است. لذا استفاده از کانال های رسمی انتقال پول به داخل جزیره موجب افزایش تراکنش ها شده است. با از سرگیری سفرها « پول نقدی همراه » ممکن است از سر گرفته شده ، که منجر به کاهش حواله‌های ارسالی از طریق کانال‌های معمولی شده است. در حالی که پیش‌بینی می‌شود حواله‌ها در سال جاری دوباره از 3 میلیارد دلار آمریکا فراتر رود، انتظار می‌رود که این میزان کمتر از جریان ورودی تاریخی سال 2021 باشد.

شفافیت بودجه جامائیکا بالاتر از حد متوسط

گزارش جدیدی که توسط مؤسسه تحقیقات سیاست کارائیب (CAPRI) انجام شده است نشان می دهد که رتبه شفافیت بودجه جامائیکا از 42 به 50 (از 100 نمره) بهبود یافته است و آن را بالاتر از میانگین جهانی قرار می دهد. این گزارش خاطرنشان می‌کند که در حالی که امتیاز جامائیکا بالاتر از میانگین جهانی است، اما بسیار پایین‌تر از امتیاز سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) است. OECD گروهی متشکل از 38 کشور توسعه‌یافته و عمدتاً با درآمد بالا است که می‌تواند به عنوان معیار برای جامائیکا عمل کند. جامائیکا بر اساس استاندارد ایجاد شده توسط آن کشورها، به منظور شفافیت کافی در مسائل مالی، هنوز جای پیشرفت دارد.

در سنجش شفافیت دولت جامائیکا در فرآیند بودجه، این نظرسنجی در دسترس بودن عمومی اسنادی را در نظر می‌گیرد که نحوه جمع‌آوری و مصرف منابع عمومی و جامعیت اطلاعات ارائه‌شده در این اسناد را بیان می‌کند. یک سند در صورتی در دسترس عموم تلقی می‌شود که در وبسایت وزارت دارایی و خدمات عمومی (MOFPS) به موقع منتشر شود و رایگان باشد. اسناد بودجه جامع باید تفکیک واضحی از طبقه بندی هزینه‌ها و درآمد همراه با اطلاعاتی در مورد مفروضات اساسی ارائه دهد.

جامائیکا ممکن است یک فصل توریستی زمستانی شلوغ داشته باشد

ادموند بارتلت وزیر گردشگری گفت: فصل گردشگری زمستانی 2022/2023 با توجه به رزرو  ۱.۳ میلیون صندلی هواپیما به این جزیره بسیار شلوغ خواهد بود. وی افزود که از این تعداد بیش از 930000 مورد از ایالات متحده است. بارتلت افزود، کارائیب با توجه به اضافه شدن خطوط هوایی آراجت جمهوری دومینیکن در حال افزایش تعداد صندلی‌های هواپیمای موجود به جامائیکا است. گردشگری منطقه ای دوباره در حال رشد است و جامائیکا افزایش ۱۶ درصدی صندلی‌های هواپیمایی منطقه را داشته است که نشانه خوبی برای ما می‌باشد .

بازار آمریکای لاتین از زمان شیوع بیماری همه گیر کووید-19 به طور کامل بهبود نیافته است. جامائیکا با جمعیتی نزدیک به سه میلیون نفر، در نظر دارد تا در سال 2022 بیش از چهار درصد تولید ناخالص داخلی خود را افزایش دهد، که عمدتاً به دلیل حذف اقدامات مهاری علیه ویروس کرونا است و افزایش ورود گردشگران را تسهیل می‌کند.

هائیتی :

تورم خارج از کنترل در هائیتی طی یک سال به 47.2 درصد رسید

سطح شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) که در بازه ۲۰۱۷ الی ۲۰۱۸ عدد ۱۰۰ را نشان می‌داده است افزایش بسیار قابل توجهی در اکتبر 2022 داشته و به 277.7 رسیده است. این میزان در مقابل رقم  250.2 ماه قبل افزایش ماهانه ۱۱ درصدی داشته و تورم سالانه ۴۷.۲ درصد را باعث شده است. این افزایش قابل توجه را می‌توان ناشی از افزایش قیمت های جهانی، تغییر نرخ ارز و از همه مهمتر بحران سوخت نسبت داد که به طور نامتناسبی بر قیمت مصرف‌کننده تأثیر گذاشته است.

مهمترین افزایش ماهانه مشاهده شده در اکتبر ۲۰۲۲ در محصولات غذایی و نوشیدنی‌های غیرالکلی (12.3 درصد در یک ماه و 53.1 درصد در طول یک سال)، پوشاک و کفش (10.5 درصد در یک ماه و 49.7 در یک سال)، اثاثیه و اقلام خانگی (11.1 درصد در یک ماه و 46.1 طی یک سال) و سلامت (10.6 درصد در طول یک ماه و 41.8 در طول یک سال) رخ داده است. افزایش قیمت بالاتری نیز در سطح محصولات وارداتی مشاهده شده است که میزان 61.1 درصد نسبت به سال قبل را نشان می‌دهد. این گزارش ارقام دقیق تری نیز به تفکیک محصولات و منطقه جغرافیایی ارائه می دهد.

جامعه کشورهای حوزه کارائیب ( کاریکوم )

IDB در برابر شوک های طولانی مدت در کشورهای حوزه کارائیب هشدار داد

بانک توسعه بین‌آمریکایی (IDB) به کشورهای حوزه کارائیب هشدار داده است که برای بادهای مخالف بیشتر آماده شوند زیرا اثرات طولانی شوک‌های طولانی مدت ممکن است به سال 2023 نیز سرریز شوند. در این گزارش آمده است: «نرخ‌های بهره بالاتر می‌تواند منجر به کاهش رشد اقتصادی یا حتی رکود در بازارهای منبع مهم خدمات و کالاهای صادراتی از دریای کارائیب شود. نویسندگان گزارش در ارائه اولویت‌های اصلاحی کلیدی بر لزوم توجه مستمر به تحکیم مالی و مدیریت بدهی در محیط اقتصاد کلان و مداخلات هدفمند برای کمک به خانوارها برای مقابله با اثرات افزایش قیمت‌ها با کاهش قدرت خرید تاکید کردند.

گزارش منتشر شده به عنوان بخشی از مجموعه فصلی اقتصاد کارائیب IDB، در بررسی داده‌های خاص کشور در باهاما، سورینام، باربادوس، ترینیداد و توباگو، جامائیکا و گویان، می‌گوید که اگرچه بهبود در همه کشورها در حال انجام است، اما این امر در همه مناطق صدق نمی‌کند. بر اساس داده‌ها، نرخ تورم سالانه برای کشورهای ذکر شده تا اواسط تابستان به استثنای سورینام به هشت درصد رسید که به گفته بانک IDB از پایان سال 2020 با تورم بالا مقابله کرده است.

کوبا همکاری بهداشتی با کشورهای حوزه کارائیب را در اولویت قرار داده است

خوزه آنخل پورتال میراندا، وزیر بهداشت عمومی‌کوبا، با فیلیپ دیویس، نخست وزیر کشورهای مشترک المنافع باهاما در مقر آن وزارتخانه دیدار نمود که طی آن بار دیگر بر تمایل به افزایش و تنوع بخشیدن به همکاری‌های دو جانبه در زمینه‌های گوناگون تاکید و ابراز داشت که همکاری کوبا با کشورهای حوزه کارائیب در زمینه بهداشت اولویت اصلی این کشور است.

به گفته پورتال میراندا، 47 نیروی متخصص کوبایی در باهاما به مردم خدمات پزشکی ارائه می دهند و 47 متخصص از آن کشور نیز از موسسات آموزشی بهداشتی کوبا فارغ التحصیل شده اند، جایی که در حال حاضر 16 دانشجوی باهامایی در آن مشغول به تحصیل می‌باشند .

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما