معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۰/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۲۱

اخبار اقتصادی امارات عربی متحده ـ دبی

گزیده اخبار اقتصادی امارات متحده عربی و دبی در هفته اول دی ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

افتتاح شعبه 177 خدمات اینوک در شهرک صنعتی دبی

سیف الفلاسی مدیرعامل مجموعه اینوک از بازگشایی 177 امین ایستگاه خدماتی این مجموعه در کل کشور امارات متحده امارات در شهرک صنعتی دبی خبر داد. تأمین نیازهای سوخت در منطقه جنوب دبی، پارک صنایع ملی از اهداف این مجموعه بوده و مشارکت در روند رشد اقتصادی امارات و پیشتیبانی از مراکز صنعتی اولویت گروه ENOC است.

رشد قابل ملاحظه اقتصادی امارات در گذر از بحران جهانی کرونا

جهاد ازعور مدیر بخش خاورمیانه و آسیای مرکزی صندوق بین المللی پول گفت اقتصاد امارات از بحران همه گیری گذر نموده و شاهد رشد بالایی در خلال سال 2022 بوده و انتظار است با توجه به چشم اندازهای ترسیم شده این روند مثبت همچنان ادامه دار باشد. بخش های گردشگری، ساخت و ساز، برگزاری نمایشگاه اکسپو 2020، افزایش تولید نفت اوپک پلاس اثرات مستقیمی در این افزایش داشته و براساس برآوردهای بانک مرکزی امارات رشد تولید ناخالص داخلی تا پایان سال جاری میلادی 7.6 خواهد بود که 6.7 درصد از پیش بینی‌ها بیشتر می‌باشد.

همچنین امارات در سالهای گذشته علاوه بر توانایی در جذب نیروی انسانی، سرمایه گذاری در توسعه زیر ساخت های با کیفیت بخش اقتصادی قوی موفق بوده که تأثیر مستقیم در کاهش پیامدهای همه گیری کرونا و بهبودی سریع جایگاه داشته و با وجود شرایط جهانی ناشی از تورم بالا افزایش قیمت انرژی و مواد غذایی این روند رو به رشد اقتصادی همچنان ادامه دار است. ازعور به کشورهای منطقه توصیه کرد با افزایش انعطاف‌پذیری و چشم انداز رشد تلاش کنند اصلاحات ساختاری و یارانه انرژی به بهبود خدمات اجتماعی به منظور انعطاف‌پذیری در مواجهه با چالش های اقتصادی آینده که از ضروریات است بپردازند.

تسهیلات مالیاتی شرکت ها و مشاغل کوچک

وزارت دارایی در دبی نشستی را با رسانه‌ها در راستای افزایش آگاهی از مالیات سالانه شرکت ها برگزار کرد. بر این اساس از ابتدای ژوئن 2023 و مستند به قانون فدرال شماره 47 مصوب سال 2022 مالیات بر در آمد بالای 375000 درهم در سال یعنی معادل 100 هزار دلار مشمول 9درصد مالیات بوده و در آمدهای پایین تر از این مقدار همچنان از پرداخت مالیات معاف می‌باشند..

همچنین وزارت دارایی اعلام کرد اولین جلسه برنامه آگاهی عمومی در تاریخ 9 ژانویه 2023 در ابوظبی با هدف انتقال تصویر کامل مالیات شرکت ها تشکیل خواهد شد و متعاقب آن جلساتی در سایر امارت ها و با حضور مدیران مالی شرکت ها، حسابداران، صاحبان شرکتها برگزار می‌گردد همچنین شرکت هایی که در زمینه استخراج منابع طبیعی کشور و فعالیت های غیراستخراجی مرتبط با آن که مشمول مالیات می‌شوند پس از احراز شرایط خاص از پرداخت مالیات در امارات معاف خواهند شد. سازمان‌های دولتی ، نهاد های وابسته دولت ، صندوق بازنشستگی و بیمه  اجتماعی دولتی و خصوصی، صندوق تأمین اجتماعی، صندوق های سرمایه گذاری واجد شرایط و موسسات عام المنفعه واجد شرایط با توجه به نقش و سهم حمایتی که در امور اجتماعی و اقتصادی ایفا می نماید از پرداخت مالیات معاف خواهند شد. تسهیلات مالیاتی دیگری نیز قابل ارائه بوده و با احراز شرایط خاص اعمال می‌گردد، اشخاص حقوقی مقیم امارات در تمام کشورهای جهان مشمول مالیات، از پرداخت مالیات در داخل امارات معاف می‌باشند و مالیات پرداخت شده بر در آمد آنها در خارج از قلمرو بعنوان اعتبار مالیاتی یا مالیاتی که شرکت ها پرداخت کردند از اعمال مالیات مضاعف جلوگیری خواهد کرد.

افزایش جذابیت های سرمایه گذاری در حوزه دریایی فجیره

با راه اندازی کامل بندر فجیره در سال 1983 امارت فجیره که از موقعیت استراتژیک در سواحل شرقی امارات برخوردار است این بندر به مرکز کشتیرانی مهمی در پیوند اقتصادی شرق و غرب مبدل و از فرصت های تجاری فراوان بین المللی و دسترسی به بازارهای شبه قاره هند و شمال و شرق آفریقا برخوردار شد. توسعه خدمات کانتینری، تأسیسات فله خشک و مرطوب طیف وسیعی از خدمات را به مشتریان ارائه می دهد. طول اسکله بیش از 7 کیلومتر بوده و تجهیزات مدرن از جمله جرثقیل های متحرک، انواع جرثقیل های باری، لیفتراک ها و تریلرها پشتیبانی می‌شود و در سال 2019 نیز خدمات‌رسانی به کشتی‌ها و یدک کش ها نیز به این مجموعه اضافه شد. سازمان منطقه آزاد فجیره فرصت های سرمایه گذاری برای شرکت ها ایجاد و دسترسی آسان به بنادر خلیج فارس، دریای سرخ، هند و پاکستان با کشتی‌های کانتینری برخوردار است زیر ساخت های پیشرفته بندر فجیره، خدمات لجستیکی، خدمات فعال برای کشتی‌ها فرصت های سرمایه گذاری بیشتری را در اختیار سرمایه گذاران قرار خواهد داد. فار اول پروژه توسعه بندر دبا الفجیره با هدف تبدیل آن به بندر تجاری چند منظوره با ساخت دو اسکله به طول 650 متر و عمق 18 متر، جرثقیل با ظرفیت 4000 تن در ساعت بارگیری می‌باشد. بندر نفتی فجیره دومین مرکز بزرگ بانکرینگ در جهان و یکی از بزرگترین نفتی جهان شامل بیش از 20 اسکله متنوع به طول 8 کیلومتر می‌باشد که قابلیت جابجایی انواع کالا، سنگ و فرآورده نفتی دارد. این بندر مدل تجاری منحصر به فرد در سطح جهانی دارد که حدود 17 شرکت بزرگ برای ذخیره سازی فرآورده‌های نفتی از طریق سیستم لوله‌های اتصال به اسکله به صورت کاملاً خودکار بالاترین نرخ ایمنی، کارایی و اثر بخشی و بزرگترین تاکنرهای نفت جهان در آن پهلو می‌گیرند.

200 غرفه دار و 400 برند در نمایشگاه استیل فاب 2023 شارجه

9 تا 12 ژانویه 2023 مرکز نمایشگاه شارجه میزبان هجدهمین نمایشگاه فولاد خواهد بود بزرگترین رویداد در نوع خود که در منطقه خاورمیانه و شمال افریقا برگزار می‌شود و بیش از 200 شرکت از 33 کشور به نمایندگی از تولید کنندگان و تأمین کنندگان برتر از 400 برند برتر جهان مانند انگلستان ـ چین ـ ایتالیا ـ هند ـ آلمان ـ ترکیه و .... در آن حضور خواهند داشت.

جدیدترین ماشین آلات، تجهیزات صنعت فولاد و فن آوری‌های مدرن در زمینه شکل دهی فلزات، سیستم لیزری برش فلزات و فولاد به ویژه در حوزه برشکاری و جوشکاری، قطعات یدکی و .... عرضه خواهد شد. سیف محمد المدفع مدیر عامل مرکز نمایشگاه شارجه ضمن مثبت ارزیابی کردن برگزاری این نمایشگاه رویداد مذکور را فرصت مناسبی برای ارائه جدیدترین فن آوری و سیستم های مربوطه در بازارهای امارات و منطقه دانست که سبب افزایش رشد اقتصادی و ایجاد فرصت های سرمایه گذاری عظیم در این زمینه خواهد بود که با توجه به نگاه ویژه به بخش ساخت و ساز در امارات که از سال 2020 به حدود 372.3 میلیارد درهم رسیده ظرفیت گسترش داشته و این رقم در کشورهای شورای همکاری خلیج فارس 3.2 تریلیون دلار برآورد شده است.

المدفع صنایع سنگین مانند آهن و فولاد را یکی از اجزاء اصلی و حیاتی تنوع اقتصادی در امارات برشمرد که تبدیل آن به اقتصاد دانش بنیان و ارائه آخرین تحولات تکنولوژیکی و آخرین شیوه‌های جهانی صنعت آهن و فولاد نقش موثری در ارتقاء اقتصادی خواهد داشت.

81 میلیارد قطعه کالای جابجا شده توسط حمل و نقل هوایی به نقل از گمرک دبی در سال 2022

براساس اعلام گمرک دبی از ابتدای سال 2022 تا پایان نوامبر میزان کالای جابجا شده توسط مراکز حمل و نقل هوایی بالغ بر 81 میلیارد و 162 میلیون قطعه بوده که ارزش تقریبی آن حدود 875 میلیارد و 860 میلیون درهم می‌باشد.

سلطان سیف السویدی مدیر بخش حمل و نقل هوایی گفت مراکز گمرکی شاهد رونق تجارت خارجی، گسترش مستمر تجارت الکترونیک و روند صعودی آن هستند و ضمن افزایش حجم و ارزش عملیات تجاری برای ارتقای موقعیت دبی و نقش حیاتی آن بعنوان مرکز بین المللی و تجارت منطقه و جهانی تلاش می‌کنیم. علاوه بر توسعه عملکرد کارکنان گمرک توانمندسازی بازرسان به جدیدترین تجهیزات فن آوری و هوش مصنوعی بدنبال بهترین نتایج بازرسی می‌باشیم و بالاترین ایمنی را تضمین خواهیم نمود. تحقق این پیشرفت نیز مرهون حمایت های صورت گرفته ارگان‌های دولتی در افزایش توانایی و کیفیت خدمات گمرک می‌باشد.

بخش حمل و نقل هوایی بار گمرک شامل دهکده بار ـ منطقه آزاد فرودگاه ـ مرکز بازرسی پست امارات ـ مرکز باربری هوایی در فرودگاه آل مکتوم بعلاوه چند مرکز خدمات گمرکی که توسط شرکت های پیک و تجارت الکترونیک ارائه می‌شود، است.

سرمایه گذاری هلدینگ قرقاش در بلک لاین

گروه قرقاش بعنوان نهاد تجاری در امارات متحده عربی توافقنامه مشارکت با بلک لاین را به امضاء رساند. این مجموعه شراکت بلندمدتی نیز با مرسدس بنز موبیلیتی دارد. شهاب قرقاش مدیرعامل مجموعه قرقاش پیشرفت های چشم گیر بلک لاین عاملی در جهت گیری استراتژیک به سمت آن برشمرد که این گروه را نیز به سرمایه گذاری در آن ترغیب نموده است.

بیش از 50 هزار مجوز تجاری برای 25 هزار بانوی کارآفرین اماراتی به ارزش 60 میلیارد درهم

براساس نظرسنجی صورت گرفته روزنامه البیان از 1000 کارآفرین زن در امارات 77.6 درصد صاحبان مشاغل را بانوان زیر 40 سال تشکیل می دهد که 48.8 درصد آنها مدیر عامل هستند و 61.4 درصد ایشان مالک انحصاری بدون شریک می‌باشند که نشانه مثبتی از رشد مدیریت زنان اماراتی در زمینه سرمایه گذاری و پروژه‌های اقتصادی و توسعه است. گزارش جهانی کارآفرینی سال های 2021 و 2022 امارات از رتبه اول جهانی کارآفرینی برخوردار و از تلاشهای شارجه در ایجاد اقتصاد پایدار از طریق ترویج کارآفرینی جوانان، صنایع نوظهور مبتنی بر فن آوری، افزایش رقابت‌پذیری و بهبود فرصت های تجاری برای شرکت های خرد ـ کوچک و متوسط تقدیر شده است.سال 2022 افزایش بانوان کارآفرین به 25 هزار نفر با 50 هزار مجوز تجاری ثبت شده و این رقم در 2021 معادل 23 هزار بانو و سال 2019 به میزان 11 هزار نفر می‌باشد.

کلنگ زنی مجموعه معدنی کیزاد به مساحت 450 هزار متر مربع

مسئولان مناطق آزاد اقتصادی خلیفه ابوظبی ـ گروه کیزاد، کلنگ افتتاح کارگاه ساختمانی مجتمع معدنی Metal Park Investments Middle East بعنوان مرکز یکپارچه صنعت، تجارت و خدمات لجستیکی در امارت ابوظبی را به زمین زدند.

مجتمع معدنی جدید در زمینی به مساحت 450 هزارمترمربع امکان ذخیره سازی و خرید و فروش مواد معدنی و کلیه عملیات و فرآوری و ساخت آن را فراهم می نماید، موقعیت استراتژیک این مجتمع و قرابت آن به بندر خلیفه اتصال شرق به غرب را فراهم خواهد نمود.

محمد الخضر الاحمد مدیرعامل مناطق اقتصاد خلیفه ابوظبی ـ کیزاد در این مراسم گفت ما از همه ابزارهای پشتیبانی برای دستیابی به اهداف استراتژی صنعتی ابوظبی حمایت نموده و امارت ابوظبی محل استقرار تعدادی از شرکت های بزرگ متخصص در تأمین مواد خام منطقه می‌باشد و از طریق اجرای این پروژه به عنوان مقصدی برای جذب سرمایه گذاران بیشتر در گروه کیزاد خواهیم بود و فرصت های توسعه و دسترسی به بازارهای جهانی را فراهم می آوریم.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما